Σημειώσεις από τις χρήσιμες επισημάνσεις-διευκρινίσεις του Ι.Ε.Π. για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Χρήσιμες επισημάνσεις-διευκρινίσεις του ΙΕΠ για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων (σχετική ενημέρωση στις 30/09/20210):
1. Κάθε τάξη διατηρεί φάκελο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων – όπου αναφέρεται ποια προγράμματα υλοποιήθηκαν – ώστε οι εκπαιδευτικοί που την αναλαμβάνουν, να γνωρίζουν ποια προγράμματα δεξιοτήτων έχουνε υλοποιήσει οι μαθητές τα προηγούμενα χρόνια.
2. Οι εκπαιδευτικοί διατηρούν τον φάκελο μαθητή (portfolio), στον οποίο βρίσκονται τα τεκμήρια που σχετίζονται με την περιγραφική αξιολόγηση του μαθητή, η οποία γίνεται κάθε σχολικό τρίμηνο (Δημοτικό Σχολείο). Η αξιολόγηση του ίδιου του προγράμματος γίνεται στο τέλος του κάθε θεματικού κύκλου και είναι διαμορφωτική ώστε να βελτιώνουμε την υλοποίησή του προγράμματος στην εξέλιξή του.
3. Στον φάκελο (portfolio) του μαθητή, ο εκπαιδευτικός – και οι μαθητές/τριες – επιλέγουν τα τεκμήρια που θα συμπεριληφθούν για τη συμπλήρωσή του.
4. Οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν υποχρέωση να αναρτήσουν κάπου το υλικό τους αλλά μπορούν, κατόπιν συνεννοήσεως με το Σύλλογο Διδασκόντων, να αναρτούν ότι επιθυμούν στην ιστοσελίδα του σχολείου.
5. Οι ημερομηνίες που σχετίζονται με το πέρας κάθε Θεματικού Κύκλου μπορούν να αλλάξουν, δηλαδή είναι δυνατό να παραταθεί η διάρκεια του ώστε να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα.
6. Τα εργαστήρια δεξιοτήτων και οι στόχοι τους συνδέονται με τις υποενότητες του θέματος μας για κάθε Θεματικό Άξονα.
7. Στη Βιβλιοθήκη του ΙΕΠ υπάρχουν πολλά πλήρη προγράμματα που μπορούν να υλοποιηθούν όπως αναφέρονται ή και με μικρές τροποποιήσεις – προσαρμογές για την κάθε τάξη/τμήμα μας.
8. Δεν υλοποιούμε το ίδιο πρόγραμμα κάθε χρόνο και οι μαθητές/τριες πρέπει να εξασφαλίζουμε ότι θα περνούν από όλες τις θεματικές (4), για το λόγο αυτό, συμβουλευόμαστε τον φάκελο Προγράμματος Εργαστηρίων Δεξιοτήτων της τάξης-τμήματος ώστε να γνωρίζουμε τι υλοποιήθηκε τα προηγούμενα σχολικά έτη και να σσχεδιάζουμε-προγραμματίζουμε, ανάλογα.
9. Όσον αφορά τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων που αφορούν τη σεξουαλική αγωγή, η κατεύθυνσή μας πρέπει να είναι συμπεριληπτική και οι θεματικές μας μπορεί να είναι ενδεικτικά: οι σχέσεις των δύο φύλων, ο σεβασμός του άλλου, τα στερεότυπα και μπορούν να συμπεριλαμβάνουν έρευνα, συνεντεύξεις, παιχνίδια ρόλων κλπ


Δημιουργώ και καινοτομώ – STEM Εκπαίδευση: παιχνίδι και φαντασία

Κατασκευαστικές, παιγνιώδεις δράσεις δημιουργίας και καινοτομίας
Αξιοποιούνται υλικά τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διάφορες κατασκευές. Τα “τουβλάκια” για κτίσιμο είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα. Η διαδικασία του κτισίματος και γενικά των κατασκευών μπορεί να αναπυτύξει τη φαντασία, και να διδάξει στα παιδιά μια ποικιλία δεξιοτήτων και εννοιών: δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, συνεργασία, επικοινωνία.
Στο πλαίσιο της STEM/STEAM εκπαίδευσης επιλέγουμε υλικά που προωθούν το παιχνίδι και τη δημιουργικότητα καθώς το παιχνίδι αποτελεί ένα ισχυρό κίνητρο μάθησης και αποτελεί σημαντικό “σύμμαχο” του εκπαιδευτικού.
Κατά την εξέλιξη του παιχνιδιού απευθύνουμε στα παιδιά ερωτήσεις, όπως “τι κατασκευάζεις;” ή “γιατί το κατασκευάζεις μ’ αυτόν τον τρόπο;” Οι ερωτήσεις εντείνουν το παιχνίδι, διεγείρουν την περιέργεια των παιδιών και τα “οδηγούν” να σκεφτούν νέους, καινοτόμους τρόπους χρήσης και αξιοποίησης των υλικών.
Γενικά, το παιχνίδι κατασκευών με φυσικά ή τεχνητά υλικά, μέσα ή έξω από την τάξη σε συνδυασμό με τις κατάλληλες, ανοιχτού τύπου ερωτήσεις και εναλλασσόμενες-εμβόλιμες εικαστικές δράσεις- στο πλαίσιο ενός δομημένου σχεδιασμού – αποτελεί μια ενδιαφέρουσα πρόταση για την υλοποίηση Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. 
Σχετικές, ενδεικτικές προτάσεις με παιχνίδι, φαντασία, εικαστικές δράσεις και κατασκευές σε βίντεο:
                                                               
Η φαντασία στο παιχνίδι συναντά την εκπαίδευση STEM


Ενημερωτική συνάντηση: “Από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων”

Στο πλαίσιο  των επιμορφωτικών δράσεων του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. ΑΜΘ, οι Σ.Ε.Ε. ΠΕ70, Βλαστάρης Κων/νος & Τοζακίδης Ανανίας, διοργανώνουν διαδικτυακή συνάντηση με θέμα: «Από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» για τους εκπαιδευτικούς της 3ης & 5ης Ενότητας Σχολείων.

Η ενημερωτική συνάντηση θα περιλαμβάνει ενημέρωση, διευκρινίσεις  και συζήτηση για την εξέλιξη και την υλοποίηση του προγράμματος  «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων»,  μετά τον αρχικό σχεδιασμό  του.

Η συνάντηση υλοποιείται με σκοπό να δοθεί η δυνατότητα σε όσες/όσους εκπαιδευτικούς επιθυμούν να θέσουν  ερωτήματα – και να απαντηθούν όσα ήδη έχουν τεθεί – ώστε να αποσαφηνιστούν ζητήματα που αφορούν την υλοποίηση των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων», μετά τον αρχικό σχεδιασμό τους.

Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη,  29/09/2021 και ώρα 17.00  έως  18.00, διαδικτυακά, μέσω της πλατφόρμας Webex στο σύνδεσμο:

https://minedu-primary2.webex.com/meet/kvlastaris


Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης

Παρατίθεται  χρήσιμο υλικό : Νομοθεσία, οδηγός ενεργειών (ΙΕΠ) και χρήσιμα έντυπα (μπορείτε να τα αντλήσετε αφού ανοίξετε πλήρως το παρόν άρθρο):

Νομοθεσία: ΦΕΚ_Β_4189/10-09-201

Οδηγός ενεργειών-διαδικασίας

ΟΔΗΓΟΣ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ

ΦΟΡΜΑ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗΣ ΕΡΓΟΥ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

ΦΟΡΜΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

 


Σύντομος οδηγός -“οδικός χάρτης” για τα “Εργαστήρια Δεξιοτήτων”

Προετοιμασία: διερεύνηση  του σχετικού εκπ/κού υλικού, των  αναγκών και επιθυμιών  των μαθητών, συνεργασία εκπ/κών, συζήτηση για την εμπειρία και τις ανάγκες του σχολείου.

Α. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Έως 30 Σεπτεμβρίου πραγματοποιείται ειδική συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων ώστε να συνταχθεί το  ετήσιο Σχέδιο Δράσης Σχολικής Μονάδας  για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί σχεδιάζουν τα αντίστοιχα Σχέδια Δράσης των τμημάτων/τάξεων.
Συντάσσεται σχετικό Πρακτικό Συλλόγου Διδασκόντων  που περιλαμβάνει: γ) γενικές κατευθύνσεις β) αριθμός των εργαστηρίων γ) τα βασικά στοιχεία των θεματικών: επιμέρους θεματικές και  υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί (αντίγραφο  κοινοποιείται στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης).

 Β. ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
Περιλαμβάνει υποχρεωτικά την υλοποίηση των τεσσάρων (4) Θεματικών Κύκλων και δύναται να περιλαμβάνει από 20 ως 28 εργαστήρια συνολικά, δηλαδή 5 έως 7 εβδομάδες ανά Θεματικό Κύκλο:
Ζω καλύτερα – Ευ Ζην (5-7 Εργαστήρια)
Φροντίζω το Περιβάλλον (5-7 Εργαστήρια)
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη (5-7 Εργαστήρια)
Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία (5-7 Εργαστήρια)
Ενδεικτικές δραστηριότητες των Εργαστηρίων: κατασκευές, παρουσιάσεις, παιχνίδια, δημιουργία παιχνιδιών, θεατρικό παιχνίδι, οργάνωση έρευνας ή συνέντευξης, συμμετοχή στο εκπαιδευτικό ραδιόφωνο ή στην εκπαιδευτική τηλεόραση, εργαστηριακή δημιουργία εικονικής επιχείρησης, γνωριμία και συνέντευξη κάποιου επαγγελματία ή προσωπικότητας και  διοργάνωση εκδηλώσεων.

  Γ. ΔΡΑΣΕΙΣ ΔΙΑΧΥΣΗΣ
Πραγματοποιούνται εκδηλώσεις-παρουσιάσεις (μία (1) έως τρεις (3) συμπεριλαμβανόμενης και της τελικής σχολικής εκδήλωσης)  για την ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας και τη σύνδεση του σχολείου με την ευρύτερη κοινότητας.

Αξιολόγηση: οι αξιολογήσεις λειτουργούν διαμορφωτικά και διεξάγονται ανά τρίμηνο και ανά Θεματική Ενότητα και έχουν διττό στόχο: την αξιολόγηση της εφαρμογής του Προγράμματος Καλλιέργειας Δεξιοτήτων και την αξιολόγηση της ανάπτυξης δεξιοτήτων των μαθητριών και των μαθητών. Δίνεται έμφαση στην περιγραφική αξιολόγηση και τη σύνταξη φακέλου επιτευγμάτων (portfolio) από την μαθήτρια και τον μαθητή.


Εργαστήρια Δεξιοτήτων, βήμα προς βήμα: τα έγγραφα της έναρξης (σε word)

Τα έγγραφα – έντυπα για την έναρξη των “Εργαστηρίων Δεξιοτήτων” σύμφωνα με το σχετικό Φ.Ε.Κ.  είναι το Σχέδιο Δράσης  της Σχολικής Μονάδας, το οποίο βασίζεται στο Σχέδιο Δράσης  κάθε Τμήματος/Τάξης, ενώ επίσης απαιτείται  και το σχετικό πρακτικό του Συλλόγου Διδασκόντων (παρατίθενται ενδεικτικά σε μορφή word). Τα βήματα  συμπλήρωσής τους, σύμφωνα με το Φ.Ε.Κ. έχουν ως εξής:


«Οδηγίες και επισημάνσεις για το σχολικό έτος 2021-2022»

«Οδηγίες και επισημάνσεις για το σχολικό έτος 2021-2022» για τους νεοδιορισθέντες/σθείσες και αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικούς.

Σχολικό κλίμα και πρόληψη σχολικής βίας και εκφοβισμού

Διαφοροποιημένη διδασκαλία


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ-ΟΔΗΓΟΣ-ΣΤΟΧΟΙ & ΑΞΟΝΕΣ

ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΑΞΟΝΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ

ΟΔΗΓΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΟΔΗΓΟΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ (ΙΕΠ)

ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ (ΙΕΠ)

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ (Ανακοίνωση 1ου ΔΣ Δράμας)

Έγγραφα σε μορφή word:

Σχέδιο Δράσης Σχολικής Μονάδας_

Δομή Προγράμματος Καλλιέργειας Δεξιοτήτων για ΠΣ v1

Δομή Προγράμματος Καλλιέργειας Δεξιοτήτων για ΠΣ v2

 

 

 

 

 

 


Εργαστήρια δεξιοτήτων – Επιμορφωτική δράση

Πρόσκληση σε επιμορφωτική συνάντηση με θέμα τα “Εργαστήρια Δεξιοτήτων”. Η πλήρης περιγραφή της δράσης και το αναλυτικό πρόγραμμα με τις περιλήψεις των εισηγήσεων παρατίθεται  στο σύνδεσμο: “Εργαστήρια Δεξιοτήτων”

 



Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση