Και μιας ο λόγος περί αγίων και μάλιστα ανθρώπων σύγχρονων με μας, είναι άξια αναφοράς η περίπτωση του Ρώσου νεομάρτυρα Ευγενίου Ροντιόνωφ, ο οποίος γεννήθηκε το 1977 – ναι, καλά διαβάσατε – και το νήμα της ζωής του κόπηκε γιατί αρνήθηκε να βγάλει το σταυρό που φορούσε.

Η σύντομη ζωή του μοιάζει να είναι βγαλμένη από μαρτυρολόγια αλλοτινών εποχών.

Σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της Χριστιανικής Φοιτητικής Δράσεως:

Μετά τη στρατιωτική του εκπαίδευση, αρχές του 1996 τοποθετήθηκε στα συνοριακά φυλάκια της Τσετσενίας. Τον Φεβρουάριο αιχμαλωτίζεται και παραμένει για εκατό περίπου μέρες αιχμάλωτος.

Παρά τις υποσχέσεις, τους ξυλοδαρμούς και τα συνεχή βασανιστήρια, ο Ευγένιος ούτε λύγισε, ούτε αρνήθηκε το Χριστό.

Ο Χαϊχοροέβ, ο Τσετσένος δήμιος, τον είχε διατάξει δεκαέξι φορές να βγάλει το Σταυρό και να γίνει μουσουλμάνος, αλλά ο Ευγένιος αρνήθηκε να τον βγάλει. Τότε, καθώς ομολόγησε ο ίδιος ο δήμιός του, «του έκοψα το κεφάλι»!…

Αποκεφαλίστηκε τη μέρα που έκλεινε τα 19 του χρόνια, στις 23 Μαΐου 1996.

Το θαυμαστό είναι πως σε διάφορες περιοχές της Ρωσίας ο άγιος μάρτυρας Ευγένιος άρχισε να εμφανίζεται σε διάφορα πρόσωπα και να θαυματουργεί. Επίσης εικόνες του μάρτυρα ευωδιάζουν.

Πρόσωπα που σαν άλλα φωτεινά αστέρια μας δείχνουν τον αληθινό ήλιο της δικαιοσύνης, τον Χριστό, ακόμη και στη σημερινή εποχή.

Στη σημερινή εποχή, όπου η ζωή είναι στο μέγιστο βαθμό ταραχώδης, υλιστική και με την αληθινή αγάπη να είναι εμφατικά απούσα, υπάρχουν κάποιες ψυχές που πρόσφεραν μια πολύτιμη ανάσα θεϊκής δροσιάς. Άνθρωποι σαν και μας, με σάρκα και αίμα, που η ζωή τους όμως ήταν τόσο διαφορετική από τη δική μας, καθώς σκόρπισαν αφειδόλευτα το περίσσευμα αγάπης που έκρυβε η ζεστή καρδιά τους.

Ένας από τους ανθρώπους αυτούς είναι χωρίς αμφιβολία ο Γέρων Παΐσιος ο Αγιορείτης. Στη συνείδηση των ανθρώπων που συναναστράφηκαν μαζί του, αλλά κι όσων τον γνώρισαν μέσα από τα βιβλία που γράφτηκαν για εκείνον, συγκαταλλέγεται ήδη στους αγίους.

Έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη να αφουγκραστούμε τους λόγους ενός αγίου ανθρώπου, που “έφυγε” από τον παρόντα κόσμο μόλις το 1994. Και το λέω αυτό γιατί ίσως θεωρούμε ότι η αγιότητα είναι προνόμιο παλαιοτέρων μόνο εποχών.

Δύο εύγλωττα, μικρά αποσπάσματα αντιγράφω από το βιβλίο του Νικολάου Α. Ζουρνατζόγλου, επισμηναγού ε.α. με τίτλο “Γέροντας ΠΑΪΣΙΟΣ ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ 1924-1994, μαρτυρίες προσκυνητών” Δ’ έκδοση βελτιωμένη & επαυξημένη, εκδόσεις ΑΓΙΟΤΟΚΟΣ ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑ.

Στη σελ. 251 αναφέρεται ο παρακάτω λόγος του:

“Μην περιμένετε αγάπη από τους άλλους. Πρώτα δείξε εσύ αγάπη στο συνάνθρωπό σου, κι ας είναι κακός, δεν πειράζει. Εσύ θα δώσεις πρώτος αγάπη και μετά θα λάβεις απ’ αυτόν”.

Το δεύτερο απόσπασμα είναι από τη σελ. 192.

Κάποτε τον ρώτησε κάποιος ιεροδιάκονος: ‘Γέροντα, τί αγώνα έκανες για να έχεις τόση χάρη;’ ‘Τίποτε’, του απαντά ο Γέροντας. ‘Απλώς άφησα το Θεό να δουλεψει μέσα μου’. Είχε καθαρισθεί από τον εγωισμό και τ’ άλλα πάθη και δεν εμπόδισε τη θεία χάρη να κατοικήσει και να φανερωθεί μέσα του.

Η ταπείνωσίς του ήταν υποδειγματική και πηγαία. Δεν πλήγωνε ποτέ κανέναν, όσο κι αν έβλεπε ότι εξουσιαζόταν από τα πάθη του ή τους δαίμονες.

9 Ιαν 2011

Μάθημα φωτογραφίας

Συντάκτης: Μαρία Κρομμύδα | Κάτω από: Φωτογραφία

Η πρώτη ανάρτηση σε τούτο το blog για την καινούρια χρονιά αφορά ένα χόμπυ μου, την φωτογραφία.

Πριν από λίγους μήνες, άλλωστε, ξεκίνησα να παρακολουθώ μαθήματα φωτογραφίας στο Εικαστικό Εργαστήρι του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Ιωαννιτών.

Είμαι πολύ χαρούμενη για την απόφασή μου να προσπαθήσω να μάθω περισσότερα γι’ αυτή την καταπληκτική τέχνη. Θερμές ευχαριστίες ανήκουν στο δάσκαλό μας τον Στάθη, αλλά και σε όλα τα παιδιά που με το χιούμορ και τα σχόλιά τους δίνουν μια πολύ ευχάριστη νότα στο μάθημα.

Ο Στάθης μας ζήτησε μετά τις γιορτές να δώσουμε δείγματα του τί μάθαμε μέχρι τώρα. Οπότε, έχοντας ανά χείρας μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή – την Pentax Optio M10 – και επιστρατεύοντας λίγη φαντασία και αρκετή υπομονή, προσπάθησα να απαθανατίσω όψεις της πραγματικότητας. Ωστόσο, ως γνήσια Ελληνίδα δεν πρόλαβα να “τραβήξω” όσες φωτογραφίες θα ήθελα κι έτσι συμπεριέλαβα και ορισμένες παλαιότερες.

Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να δείτε το αποτέλεσμα της δουλειάς μου, όπως εμφανίζεται στο Picasa Web Album.

Σημειωτέον ότι για κάθε φωτογραφία προσφέρεται η δυνατότητα εμφάνισης λεπτομερών στοιχείων για την έκθεση, το διάφραγμα, την ταχύτητα κλείστρου και άλλες τεχνικές πληροφορίες.

Φωτογραφικό άλμπουμ

Lotus flower beds

Διανύουμε τις τελευταίες στιγμές του 2010. Σε λίγο την αλλαγή της σκυτάλης του χρόνου θα σημάνουν τα βεγγαλικά στον ουρανό, που μαζί με τις μουσικές, το εορταστικό τραπέζι και την ανταλλαγή ευχών, θα επιχειρήσουν να δώσουν ένα επίχρισμα αισιοδοξίας σε μια μάλλον δυσοίωνη ατμόσφαιρα.

Συνήθως τέτοιες μέρες νιώθω μια μικρή νοσταλγία αναμεμειγμένη με αισθήματα θλίψης. Γεγονότα του παρελθόντος βρίσκουν τρόπο να αναδυθούν στο μυαλό και την καρδιά μου. Ο απόηχός τους δεν προκαλεί βεβαίως της ίδιας έντασης ή ακόμη και της ίδιας μορφής συναισθήματα, με εκείνα που ένιωσα αρχικώς. Θα έλεγα ότι ακόμη και συμβάντα που στην πρώτη ανάγνωση μου φαίνονταν δυσάρεστα, αρχίζω να τα βλέπω με μια θετική διάθεση. Εμπόδια που παρεμβλήθηκαν στην υλοποίηση των σχεδίων μου και τα οποία έγιναν αιτία απογοήτευσης, συνειδητοποιώ εν πολλοίς την χρησιμότητά τους.

Το ίδιο και με τους ανθρώπους. Οι δρόμοι όλων μας διασταυρώνονται με ανθρώπους ποικίλων χαρακτήρων και χαρισμάτων. Καθένας από μας είναι ένα πολύτιμο πετράδι στο παναθρώπινο ψηφιδωτό. Μια μοναδική προσωπικότητα, με νου, ψυχή και καρδιά, καθένα από τα οποία σε διαφορετικό βαθμό καλλιεργημένα.

Φέτος νομίζω πως προσπάθησα πιο πολύ από άλλοτε να επικεντρωθώ στις θετικές πτυχές των συνανθρώπων μου, διατηρώντας μια περισσότερο επικριτική ματιά στις δικές μου αστοχίες. Θεωρώ πως αυτή η αντιμετώπιση είναι η καλύτερη. Εκ πρώτης όψεως μπορεί να φαίνεται δύσκολη, ίσως και άστοχη για τη σημερινή εποχή. Σας διαβεβαιώ όμως ότι ήταν εκείνη που μου χάριζε την πιο ισορροπημένη σχέση με τους ανθρώπους. Η προτροπή, εξάλλου, του Χριστού αναφέρει για τα βάρη αλλήλων που πρέπει να βαστάζουμε. Υπήρξαν όμως και στιγμές έντασης, που ο θυμός πρυτάνευσε κάνοντας τη λογική να συρρικνωθεί και την αγάπη να ασφυκτιά. Για εκείνες τις στιγμές νιώθω την ανάγκη να ζητήσω συγγνώμη από όσους λύπησε η συμπεριφορά μου και να συγχωρέσω όσους ένιωσαν πως με στενοχώρησαν.

Κλείνοντας αυτόν τον σύντομο προσωπικό απολογισμό, θέλω να μοιραστώ μ’ εσάς που διαβάζετε αυτές τις γραμμές τις πιο εγκάρδιες ευχές μου για την καινούρια χρονιά. Οι δυσκολίες που μας περιμένουν εκεί έξω μπορούν να γίνουν αφορμή ενεργοποίησης δυνάμεων που κι εμείς οι ίδιοι αγνοούμε. Ακόμη και αν τα όνειρά μας δεν ευοδωθούν ή οι στόχοι μας δεν εκπληρωθούν, ελπίζω να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι με λίγη περισσότερη δόση αλληλεγγύης.

Καθώς τα οικονομικά δεδομένα της χώρας μας βαίνουν από το κακό στο χειρότερο και η μομφή στους περισσότερους πολιτικούς της χώρας για τις παθογένειές της εκφράζεται ενίοτε και με μορφές βίας, ίσως είναι ευκαιρία να εντρυφήσουμε στα λόγια και κυρίως στα έργα προσωπικοτήτων της ιστορίας μας για να μπορέσουμε να κάνουμε τις ανάλογες συγκρίσεις. Ένα από αυτά τα πρόσωπα που άφησαν το αποτύπωμά τους στην πορεία του τόπου είναι ο Ιωάννης Καποδίστριας.

Από την αξιόλογη εφημερίδα “Ορθόδοξος Τύπος” (αριθμός φύλλου 1766, 9 Ιανουαρίου 2009, σελίδα 6) αλίευσα μια αποστροφή λόγου του Ιωάννη Καποδίστρια αναφορικά με τους μισθούς ανθρώπων που κατέχουν υψηλά αξιώματα. Πρόκειται για αναδημοσίευση επιστολής του κ. Γεωργίου Αραμπατζή στην εφημερίδα Καθημερινή (28η Δεκεμβρίου 2008), η οποία απευθύνεται προς τους επαγγελματίες της πολιτικής.

“Ἐλπίζω”, αναφέρει ο Καποδίστριας, “ὅτι ὅσοι ἐξ ὑμῶν συμμετάσχουν εἰς τὴν κυβέρνησιν θέλουν γνωρίσει μεθ᾽ ἐμοῦ ὅτι εἰς τὰς παρούσας περιπτώσεις, ὅσοι εὑρίσκονται εἰς δημόσια ὑπουργήματα δὲν εἶναι δυνατὸ νὰ λαμβάνουν μισθοὺς ἀναλόγους μὲ τὸν βαθμὸ τοῦ ὑψηλοῦ ὑπουργήματός των καὶ μὲ τὰς ἐκδουλεύσεις των, ἀλλ᾽ ὅτι οἱ μισθοὶ οὗτοι πρέπει νὰ ἀναλογοῦν ἀκριβῶς μὲ τὰ χρηματικὰ μέσα, τὰ ὁποῖα ἔχει ἡ κυβέρνησις εἰς τὴν ἐξουσίαν της”.
Ὑπενθυμίζω, σημειώνει ο επιστολογράφος, ὅτι ὁ Κυβερνήτης δὲν καταδέχθηκε ποτὲ νὰ δεχθεῖ μισθὸ γιὰ τὶς ὑπηρεσίες του, μὲ τὸ σκεπτικό: “ἐφʼ ὅσον τὰ ἰδιαίτερα εἰσοδήματά μου ἀρκοῦν γιὰ νὰ ζήσω, ἀρνοῦμαι νὰ ἐγγίσω μέχρι καὶ ὀβολοῦ τὰ δημόσια χρήματα, ἐνῶ εὑρισκόμεθα εἰς τὸ μέσον ἐρειπίων καὶ ἀνθρώπων βυθισμένων εἰς ἐσχάτην πενίαν”.

Πηγή: Εφημερίδα Ορθόδοξος Τύπος (9 Ιανουαρίου 2009)

Όταν ο λαός υπόκειται σε οδυνηρές και δυσβάστακτες στερήσεις, είναι σκανδαλώδες οι άρχοντές του να εξακολουθούν να αμοίβονται με παχυλούς μισθούς.

Είναι ευκαιρία για τους πολιτικούς να αποδείξουν ότι διαθέτουν ψήγματα φιλότιμου, υλοποιώντας την παραίνεση του πρώτου κυβερνήτη της Ελλάδας.

16 Νοέ 2010

Απ’ τ’ αεροπλάνο

Συντάκτης: Μαρία Κρομμύδα | Κάτω από: Μουσική

Ένα καταπληκτικό τραγούδι που πρωτοακούσαμε από τον Κώστα Χατζή, σε μουσική του ιδίου και στίχους της Σώτιας Τσώτου. Εξίσου ωραία είναι και η διασκευή που έκανε το συγκρότημα Domenica.
Ένα μουσικό κομμάτι που καταφέρνει να σε ταξιδέψει και να σε προβληματίσει.
Καθώς ανούσια πράγματα γίνονται πρωταγωνιστές στη ζωή, ασήμαντες λεπτομέρειες αποσπούν την προσοχή μας, αστείες αντιπαλότητες απομυζούν κάθε ικμάδα, το τραγούδι αυτό μοιάζει να τραβά το νου και την καρδιά μας λίγο ψηλότερα…

Εδώ μπορείτε να απολαύσετε τη διασκευασμένη εκδοχή του τραγουδιού από τους Domenica.

Στίχοι
Πολύ με πίκρανε η ζωή
μακριά θα φύγω ένα πρωί
θ’ ανέβω σ’ ένα αεροπλάνο
να δω τον κόσμο από κει πάνω.

Όταν κοιτάς από ψηλά
μοιάζει η γη με ζωγραφιά
και συ την πήρες σοβαρά
και συ την πήρες σοβαρά.

Μοιάζουν τα σπίτια με σπιρτόκουτα
μοιάζουν μυρμήγκια οι ανθρώποι
το μεγαλύτερο ανάκτορο
μοιάζει μ’ ένα μικρούλι τόπι.

Κι ό,τι σε πίκρανε ή σε θάμπωσε
από ψηλά αν το κοιτάξεις
θα σου φανεί τόσο ασήμαντο
που στη στιγμή θα το ξεχάσεις.

Αγαπημένη μου, μην κλαις
πάμε μαζί ψηλά, αν θες
να δεις τη γη απ’ τη σελήνη
ένα φεγγάρι είναι και κείνη

Μοιάζουν τα σπίτια με σπιρτόκουτα
μοιάζουν μυρμήγκια οι ανθρώποι
το μεγαλύτερο ανάκτορο
μοιάζει μ’ ένα μικρούλι τόπι.

Κι ό,τι σε πίκρανε ή σε θάμπωσε
από ψηλά αν το κοιτάξεις
θα σου φανεί τόσο ασήμαντο
που στη στιγμή θα το ξεχάσεις.

15 Νοέ 2010

Κουνελάκια

Συντάκτης: Μαρία Κρομμύδα | Κάτω από: Ζώα

Στο video που ακολουθεί θα δείτε πλάνα από τα κουνελάκια που έχουμε στο σπίτι μας.

Η κουνέλα μας είναι με γκρι χρώμα και ο κούνελος είναι μαύρος. Ο κούνελος είναι λίγο ασχημόπαπο, αλλά τί να κάνουμε…

Μας έχουν χαρίσει πέντε ομορφούλικα, χαριτωμένα και αρκούντως ζωηρά κουνελάκια.

Λίγα δευτερόλεπτα δημοσιότητας κερδίζουν και οι κότες που παρεισφρύουν σε ορισμένα πλάνα…

Οι τελευταίες μέρες του Οκτωβρίου συνειρμικά συνδέονται με την εθνική επέτειο του “ΟΧΙ”.

70 χρόνια συμπληρώθηκαν φέτος από τη μεγαλειώδη εκείνη μέρα που η πολιτική ηγεσία και ο λαός μας αρνήθηκαν την υποταγή στον ιταλό εισβολέα. Είναι ανάγκη να ανατρέξουμε στις ένδοξες αυτές σελίδες της ιστορίας μας, ειδικά τώρα που οι συνθήκες στη χώρα μας είναι εξαιρετικά αποκαρδιωτικές.

Ήταν χαράματα της 28ης Οκτωβρίου 1940 όταν ο Ιταλός πρεσβευτής στην Αθήνα βρισκόταν στο σπίτι του πρωθυπουργού Ιωάννη Μεταξά στην Κηφισιά προκειμένου να του επιδώσει το ιταμό τελεσίγραφο, το οποίο απαιτούσε την ελεύθερη δίοδο των ιταλικών στρατευμάτων από τη χώρα μας. Η αρνητική απάντηση του πρωθυπουργού έμελλε να σφραγίσει τη νεότερη ιστορία του τόπου, μιας και ήταν σε απόλυτη αρμονία με τα αισθήματα του ελληνικού λαού.

Η πατρίδα μας πλήρωσε με βαρύ φόρο αίματος και υλικές καταστροφές την επιθυμία της να παραμείνει ελεύθερη, δίνοντας ταυτόχρονα ένα φωτεινό παράδειγμα αντίστασης στις υπόλοιπες χώρες. Ένα παράδειγμα θάρρους και αγωνιστικότητας από τη μικρή Ελλάδα, που αψήφησε την αριθμητική υπεροχή του αντιπάλου και την αρτιότητα των όπλων του και ρίχτηκε στη μάχη.

Όπως σημειώνεται σε σχετικό άρθρο της ιστοσελίδας της Χριστιανικής Φοιτητικής Δράσεως: (Πηγή)

Η Μάχη της Ελλάδας, που σαν αστραπή ελπίδας διέλυσε το έρεβος του πολέμου, ανήκει κατά κύριο λόγο στην ψυχή των Ελλήνων. Με μόνη τη συνείδηση του εθνικού χρέους σαν ρομφαία και σαν ασπίδα, ξεκινούν για το μέτωπο και κονιορτοποιούν το χάλυβα του εχθρού. Οι Έλληνες θριαμβεύουν με νίκες μυθικές. Και ο επιδρομέας γίνεται περίπαιγμα των αιώνων.

Όμως ο τότε αγώνας αποκτά σήμερα μια διαφορετική μορφή. Διεξάγεται σε άλλο πεδίο. Για τούτο και μπορούμε να αντλήσουμε χρήσιμα διδάγματα, σαν κι αυτά που αναφέρει το παρακάτω κείμενο της ιστοσελίδας της Συντονιστικής Φοιτητικής Ένωσης Βορειοηπειρωτικού Αγώνα (πηγή).

Το ηρωικό πνεύμα του 1940, η κοινωνική αλληλεγγύη, η υποχώρηση του ατομικού μπροστά στο συλλογικό, που χαρακτήρισαν εκείνη την εποχή, αποτελούν και σήμερα ουσιώδη συστατικά στοιχεία στον αγώνα που πρέπει να διεξάγει το Έθνος ενάντια σε μια Νέα Τάξη πραγμάτων, που επιχειρεί να στραγγαλίσει την εθνική μας κυριαρχία και να καταπατήσει την εθνική μας αξιοπρέπεια στο βωμό των οικονομικών μεγεθών.

19 Οκτ 2010

Σαν παράσταση

Συντάκτης: Μαρία Κρομμύδα | Κάτω από: Μουσική

Αυτός ο τίτλος ανήκει σε ένα από τα τραγούδια που αγαπώ ιδιαιτέρως. Το ερμηνεύει το Τρίφωνο, ένα σπουδαίο σχήμα τριών τραγουδιστών, αποτελούμενο από την Ερωφίλη, τον Νίκο Κουρουπάκη και τον Δημήτρη Υφαντή. Ο προσεγμένος στίχος ανήκει στη Λίνα Νικολακοπούλου και η μουσική βασίζεται σε παραδοσιακή μελωδία. Η ενορχήστρωση έγινε – σύμφωνα με τον δικτυακό τόπο MUSICITY – μαζί με το συγκρότημα “Δίδυμο”.

Εξαιρετικό είναι και το video clip, που συνοδεύει το τραγούδι και το οποίο μας μεταφέρει σ’ έναν κόσμο παραμυθιού. Η σκηνοθεσία έγινε από τον Νικόλα Πάσσαρη, ενώ creative director ήταν ο Paul Birbil. Δείτε το video clip στον παρακάτω σύνδεσμο.

http://www.youtube.com/watch?v=9c_Tt87sW8I

Στίχοι:

Σαν παράσταση

Απ’ τη γέννα σου θες και δεν θες
Όλα δίδυμα, λύπες, χαρές.
Πίκρα, ζάχαρη, τα ‘χει ο Θεός
Θα ‘σουν άχαρη ζήση μου αλλιώς.

Σαν παράσταση να το φανταστείς
πότε εσύ, πότε εγώ πρωταγωνιστής.
Σαν παράσταση του παραμυθά
και καλό και κακό θέλουν Γολγοθά.

Όλα δίδυμα τα ‘χει η ζωή
γέλια, δάκρυα, βράδυ, πρωί.
Όλα δίδυμα, κόσμε ντουνιά
κέρδη, χάσιμο, μια πετονιά.

Σαν παράσταση να το φανταστείς
πότε εσύ, πότε εγώ πρωταγωνιστής.
Σαν παράσταση του παραμυθά
και καλό και κακό θέλουν Γολγοθά.

—————————————————

Ένα μόνο σχόλιο: Το συγκεκριμένο τραγούδι μεταγγίζει μια αφοπλιστικά απλή και ταπεινή προσέγγιση της ζωής, τέτοια που η φρενίτιδα της σύγχρονης εποχής μας έχει επιβάλλει να λησμονήσουμε.

17 Οκτ 2010

Τί να ζητήσω από τον Θεό

Συντάκτης: Μαρία Κρομμύδα | Κάτω από: Γενικά

Πριν από λίγο καιρό “προσγειώθηκε” στον φάκελο των εισερχομένων μου ένα e-mail από μια καλή μου φίλη. Αν εξαιρέσω τα επαγγελματικά e-mails, συνήθως γίνομαι αποδέκτης μηνυμάτων σχετικά με χριστιανικά θέματα, μαγευτικά τοπία και αστείες ιστορίες. Τούτο εδώ αφορούσε μια ακτινογραφία της σύγχρονης οικογενειακής ζωής. Η πηγή του άγνωστη. Άλλωστε, εντάσσεται στα μηνύματα που προωθούνται από τον ένα στον άλλο, συμβάλλοντας στη συγκρότηση μιας άτυπης, ηλεκτρονικής αλυσίδας προσώπων. Ως εκ τούτου, δεν μπορώ να τεκμηριώσω την ακρίβεια του περιστατικού που αναφέρει, αλλά μπορώ να βεβαιώσω – όλοι μας μπορούμε – την αλήθεια των νοημάτων του. Το μεταφέρω αυτούσιο στη συνέχεια:

Ἔκθεση ἀπὸ μαθητὴ τοῦ δημοτικοῦ μὲ θέμα: «Τὶ νὰ ζητήσω ἀπὸ τὸν Θεό».

«Θεέ μου, ἀπόψε σοῦ ζητάω κάτι ποὺ τὸ θέλω πάρα πολύ. Θέλω νὰ μὲ κάνεις τηλεόραση! Θέλω νὰ πάρω τὴ θέση τῆς τηλεόρασης ποὺ εἶναι στὸ σπίτι μου. Νὰ ἔχω τὸ δικό μου χῶρο. Νὰ ἔχω τὴν οἰκογένειά μου γύρω ἀπὸ ἐμένα. Νὰ μὲ παίρνουν στὰ σοβαρὰ ὅταν μιλάω. Θέλω νὰ εἶμαι τὸ κέντρο τῆς προσοχῆς καὶ νὰ μὲ ἀκοῦνε οἱ ἄλλοι χωρὶς διακοπὲς ἢ ἐρωτήσεις. Θέλω νὰ ἔχω τὴν ἴδια φροντίδα ποὺ ἔχει ἡ τηλεόραση ὅταν δὲν λειτουργεῖ. Ὅταν εἶμαι τηλεόραση, θἄχω τὴν παρέα τοῦ πατέρα μου ὅταν ἔρχεται σπίτι ἀπὸ τὴ δουλειά, ἀκόμα κι ἂν εἶναι κουρασμένος. Καὶ θέλω τὴ μαμά μου νὰ μὲ θέλει ὅταν εἶναι λυπημένη καὶ στενοχωρημένη, ἀντί νὰ μὲ ἀγνοεῖ… Θέλω τ΄ ἀδέλφια μου νὰ μαλώνουν γιὰ τὸ ποιὸς θὰ περνάει ὧρες μαζί μου. Θέλω νὰ νοιώθω ὅτι ἡ οἰκογένειά μου ἀφήνει τὰ πάντα στὴν ἄκρη, πότε – πότε, μόνο γιὰ νὰ περάσει λίγο χρόνο μὲ μένα. Καὶ τὸ τελευταῖο, κάνε με ἔτσι ὥστε νὰ τοὺς κάνω ὅλους εὐτυχισμένους καὶ χαρούμενους.

«Θεέ μου, δε ζητάω πολλά. Θέλω μόνο νὰ γίνω σὰν μιὰ τηλεόραση!»

Τὴ δασκάλα ποὺ τὴν διάβασε (καθὼς βαθμολογοῦσε) τὴν ἔκανε νὰ κλάψει. Ὁ σύζυγός της ποὺ μόλις εἶχε μπεῖ στὸ σπίτι, τὴ ρώτησε: «τὶ συμβαίνει;» Αὐτὴ ἀπάντησε: «Διάβασε αὐτὴ τὴν ἔκθεση, τὴν ἔχει γράψει ἕνας μαθητής μου». Ὁ σύζυγος εἶπε: «Τὸ καημένο τὸ παιδί. Τὶ ἀδιάφοροι γονεῖς εἶναι αὐτοί!». Τότε αὐτὴ τὸν κοίταξε καὶ εἶπε: «Αὐτὴ ἡ ἔκθεση εἶναι τοῦ γιοῦ μας!..».

16 Οκτ 2010

Ανάβαση στη ζωή

Συντάκτης: Μαρία Κρομμύδα | Κάτω από: Γενικά, Ειδήσεις

Με κομμένη την ανάσα παρακολούθησε ολόκληρος ο κόσμος τη συγκλονιστική επιχείρηση διάσωσης των 33 μεταλλωρύχων που παρέμεναν εγκλωβισμένοι για 69 μέρες σε βάθος 700 περίπου μέτρων στο ορυχείο Σαν Χοσέ στην έρημο Ατακάμα της Χιλής.

Αξίζει να σημειωθεί ότι κανείς στα έως τώρα χρονικά δεν επέζησε ενός τόσο μακροχρόνιου εγκλωβισμού σε ορυχείο όσο οι χιλιανοί μεταλλωρύχοι.

Κάθε φορά που ένας από τους εγκλωβισμένους ανέβαινε στην επιφάνεια, χειροκροτήματα και ζητωκραυγές ξεσπούσαν από όσους παρευρίσκονταν στον τόπο της επιχείρησης, αλλά και ρίγη συγκινήσεως διαπερνούσαν όλους όσοι είδαμε το γεγονός σε απευθείας μετάδοση από τα μέσα ενημέρωσης.

Πολλοί αποκάλεσαν “θαύμα” την διάσωση των μεταλλωρύχων. Υμνήθηκε η τεχνική αρτιότητα στην οργάνωση της επιχείρησης, τονίστηκε η πολιτική βούληση της τοπικής κυβέρνησης και επισημάνθηκε ο απαράμιλλος ηρωϊσμός και η ψυχική δύναμη των ίδιων των μεταλλωρύχων.

Η πιο σημαντική, όμως, πτυχή αυτής της είδησης είναι ότι τέτοιες οριακές για τον άνθρωπο στιγμές, όταν δηλαδή βρεθεί κανείς πρόσωπο με πρόσωπο με τον θάνατο, αποτελούν αφορμές για να επαναπροσδιορίσει τη ζωή του.

Ο 39χρονος Μάριο Σεπούλβεδα, ένας εκ των χιλιανών μεταλλωρύχων, φανερά συγκινημένος, δήλωσε ότι κατά τη διάρκεια του 68ήμερου εφιάλτη:
«Ήμουν με τον Θεό και με τον Διάβολο. Τσακώθηκα μαζί τους. Έπιασα το χέρι του Θεού, ήταν το καλύτερο. Ήξερα πάντα ότι ο Θεός θα μας σώσει».

Με αφορμή, λοιπόν, αυτό το πρωτοφανές για τα παγκόσμια χρονικά γεγονός, αναρωτήθηκα μήπως μοιάζουμε με υπάρξεις εγκλωβισμένες από τις βιωτικές μέριμνες, άνθρωποι περικυκλωμένοι από ανούσιες πτυχές της καθημερινότητας, στις οποίες και αναλώνουμε μεγάλο μέρος των δυνάμεών μας. Μήπως, ακόμη χειρότερα, βρισκόμαστε “θαμμένοι” στην κακία, το μίσος, την έχθρα, τον εγωϊσμό και ισχύει για μας ο συγκλονιστικός λόγος ότι «όνομα έχεις ότι ζης, αλλά νεκρός ει». Διότι δεν μπορεί να λέγεται ζωή μια κατάσταση στην οποία έχουμε στεγνώσει από κάθε υποψία αγάπης, όταν επιφυλάσσουμε μόνο λόγια πικρά για τον διπλανό μας, όταν η κατάκριση θεωρούμε πως αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμά μας. Όταν τα αποθέματα υπομονής είναι μηδαμινά, όταν η υστεροβουλία και οι σκοπιμότητες υπαγορεύουν κάθε μας ενέργεια. Όχι. Αποκλείεται όλα αυτά να συνιστούν ζωή.

Για το λόγο αυτό χρειαζόμαστε επειγόντως έναν διασώστη, που να μας ανασύρει από το απροσμέτρητο βάθος της αμαρτίας, από τη σκοτεινιά και το πετρώδες έδαφος των παθών. Και η αλήθεια είναι πως υπάρχει κάποιος. Ήρθε πρώτος Εκείνος – ο Χριστός – να μας ανασύρει από τον Άδη διότι αγάπησε και αγαπά το δημιούργημά Του, τον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά. Δεν παραβιάζει όμως τη θέληση και το αυτεξούσιο που ο ίδιος φύτεψε στην ψυχή μας. Πρέπει εμείς να ζητήσουμε την παρέμβασή Του.

Η ανάβαση στην επιφάνεια της γης για τους χιλιανούς μεταλλωρύχους ολοκληρώθηκε λίγα εικοσιτετράωρα πριν. Την «ανάβαση στην όντως ζωή», πότε θα την επιχειρήσουμε όλοι μας;

Υπάρχουν κάποια στιγμιότυπα της καθημερινότητας που αξίζει να τα  προσέξει κανείς λίγο παραπάνω γιατί πραγματικά κρύβουν ένα μεγαλείο μέσα στην απλότητά τους. Θα σας μεταφέρω ένα τέτοιο στιγμιότυπο ευθύς αμέσως.

Χρόνος: Κυριακή 3-10-2010 το πρωί. Τόπος: Ι. Ναός της του Θεού Σοφίας στην Ανατολή Ιωαννίνων. Μια εικόνα λίγο πολύ γνώριμη. Ένα παιδάκι αρχίζει να κλαίει απαρηγόρητα καθώς – μετά, ίσως, από κάποια σκανδαλιά – ο πατέρας του το οδηγεί στη μητέρα του με σχετική βιασύνη και κρατώντας το αρκετά σφιχτά από το μπράτσο. Ο πατέρας μοιάζει να είναι αρκετά θυμωμένος. Το παιδάκι, μια γλυκιά, χαριτωμένη φιγούρα με ξανθά μαλλάκια και γαλάζια μάτια τα οποία πλαισιώνονταν από ένα ζευγάρι μπλε γυαλιά. Αφέθηκε στην αγκαλιά της μάνας του, ζητώντας χάδι, τρυφερότητα και κατανόηση. Ο πατέρας πήρε μια καρέκλα και κάθισε δίπλα.

Δεν πέρασαν παρά ελάχιστα λεπτά και το παιδάκι αποζήτησε εκ νέου την πατρική αγκαλιά. Φαινόταν να τα είχε  ξεχάσει όλα. Τα δάκρυα είχαν στεγνώσει και δεν υπήρχαν κρατούμενα στην καρδιά του μικρού μπόμπιρα.

Βλέποντας αυτή την εικόνα, σκέφτηκα πόσο οι ενήλικες χαρακτηρίζονται από εκ διαμέτρου αντίθετες συμπεριφορές.

Ένας πικρός λόγος, μια παράξενη ματιά, μια αδικία, οποιαδήποτε σημαντική ή ασήμαντη αφορμή είναι αρκετή για να κρατούμε έχθρα “γεννεές δεκατέσσερις” με τους συνανθρώπους μας. Η συγχωρητικότητα έχει εξοβελιστεί από τη ζωή μας, η κατανόηση το ίδιο. Με λίγα λόγια, η αγάπη έχει στερέψει στις καρδιές μας. Το συμφέρον πρυτανεύει, η λογική του ατομισμού διώχνει κάθε έννοια συγκατάβασης, ο εγωϊσμός μοιάζει ακατακίνητος.

Κι όμως, ο Χριστός υπέδειξε την αθωότητα των παιδιών ως παράδειγμα που πρέπει να μιμηθούμε τονίζοντας ότι “ἐὰν μὴ στραφῆτε καὶ γένησθε ὡς τὰ παιδία, οὐ μὴ εἰσέλθητε εἰς τὴν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν” (Ματθ. ιη’ 3). Εναπόκειται σ’ εμάς να διδαχθούμε από τα μαθήματα που παραδίδουν τα παιδιά, στο βαθμό τουλάχιστον που τους επιτρέπουμε να εκδηλώσουν πτυχές της άδολης καρδιάς τους.

Η εκπαίδευση είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση. Ή τουλάχιστον, έτσι θα έπρεπε να είναι. Πολύ συχνά, άλλωστε, τονίζεται από επίσημα και μη, χείλη ο καθοριστικός της ρόλος στη διαμόρφωση της πορείας της κοινωνίας και στη συγκρότηση του κάθε ανθρώπου. Πολύ μελάνι χύνεται στην προσπάθεια εντοπισμού των κακώς κειμένων και στη διατύπωση ιδεών, προτάσεων και οραματισμών για το μέλλον του οικοδομήματος της εκπαίδευσης.

Μερικές φορές όμως, οι σοβαρές και μακροσκελείς αναλύσεις φαντάζουν τόσο αδυσώπυτα δύσπεπτες, που προτιμά κανείς μερικές αράδες έξυπνα υφασμένου χιούμορ, ικανού να αποτυπώσει με γλαφυρότητα όψεις της εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Προς Θεού, δεν υποννοώ ότι δε θα πρέπει να γίνονται σοβαρές αναλύσεις  ούτε ότι προς χάριν της κούρασης του αναγνώστη, αυτές θα πρέπει να είναι σύντομες. Απλώς, υποστηρίζω ότι όταν το μυαλό είναι κουρασμένο, μοιάζει με όαση η παράθεση σύντομων κωμικών κειμένων ή σκίτσων, που με μεγαλύτερη ευστοχία και περισσότερα εύληπτα παρουσιάζουν την πραγματικότητα, όπως τη ζει ένας μαθητής ή ένας εκπαιδευτικός.

Θα μοιραστώ, λοιπόν, μαζί σας μερικές κωμικές ατάκες, ευφυολογήματα και ανέκδοτα, όπως αυτά παρατίθενται εμβόλιμα στο κείμενο του εξαιρετικού – κατά τη γνώμη μου – βιβλίου του Νίκου Ι. Χανιωτάκη “Το χιούμορ στη διδασκαλία” από τις εκδόσεις Ελληνικά γράμματα.

“Παράτησα το σχολείο στην πέμπτη τάξη εξαιτίας της πνευμονίας. Όχι γιατί είχα, αλλά γιατί δεν μπορούσα να τη συλλαβίσω.”
R. Graziano


Όταν αντιγράφεις κάποιον λέγεται «κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας», όταν αντιγράφεις πολλούς μαζί λέγεται «έρευνα».


Συνώνυμο είναι μια λέξη που χρησιμοποιούμε, όταν δεν ξέρουμε την ορθογραφία της πρώτης λέξης που είχαμε σκεφτεί.


Δάσκαλος: – “Θα ησυχάσετε επιτέλους ή θα με αναγκάσετε να βάλω ωτοασπίδες;”


Μικρός μου έλεγε η μάνα μου: – “Φάε το φαί σου να μεγαλώσεις να πας και σχολείο”. Κι εγώ ο βλάκας το έτρωγα.


Ένας πατέρας ζήτησε από τον Αρίστιππο να διδάξει το γιο του. Ο φιλόσοφος ζήτησε ως αμοιβή 500 δραχμές. Ο πατέρας θεώρησε υπερβολικό το ποσό.
– “Με τόσα χρήματα” είπε, “θα μπορούσα να αγοράσω ένα ζώο.”
– “Αγόρασε” είπε ο Αρίστιππος, “κι έτσι θα έχεις δύο.”


Το σχολείο είναι μια χαρά, μόνο εκείνες τις ώρες ανάμεσα στα διαλείμματα βαριέμαι.


Οι πραγματικοί ήρωες στο μάθημα της Ιστορίας είναι οι μαθητές.


Ένας τουρίστας θαυμάζει το νέο κτήριο του Υπουργείου Παιδείας στην Αθήνα:
– “Πόσοι άραγε δουλεύουν εδώ μέσα;” ρωτά κάποιον και εκείνος, αφού σκέφτεται για λίγο, απαντά: – “Περίπου οι μισοί.”


Γιωργάκη, μέτρησε μέχρι το είκοσι χωρίς να χρειαστεί να βγάλεις τα παπούτσια σου.


Όποτε ζητούν παρουσίες στην τάξη, οι μαθητές δεν ξέρουν αν πρέπει να απαντήσουν «παρών» ή «αθώος».


Μη ροχαλίζεις μέσα στην τάξη, σκέψου λίγο και τον διπλανό σου που θέλει να κοιμηθεί!


Η δασκάλα μαλώνει έναν μαθητή για τις κατ’ οίκον εργασίες του.
– “Δεν ντρέπεσαι; Τί εργασίες είναι αυτές; Ακατανόητες, γεμάτες λάθη, γράψιμο ελεεινό… Θα το πω στον μπαμπά σου…”
– “Καλά θα του κάνετε, κυρία, γιατί εκείνος τις έγραψε!… Δεν μπορώ να τα ακούω εγώ μια ζωή!”


Τηλεφώνησα στο δάσκαλό μου για να του πω ότι έσπασα το πόδι μου σε δύο μέρη και μου είπε να πάψω να πηγαίνω σ’ αυτά τα μέρη!


Να είστε καλοί με τα παιδιά σας γιατί αυτά θα επιλέξουν το γηροκομείο σας!


Δάσκαλος: – “Σε τιμωρώ να βγεις από την τάξη!”
Μαθητής: – “Κι εγώ σας τιμωρώ όλους να μείνετε στην τάξη!”


Ποτέ δεν κατάλαβα τί είναι αληθινή ευτυχία, παρά μόνο όταν πήγα στο σχολείο. Τότε όμως ήταν πολύ αργά!


Ποτέ δε θα είχε υπάρξει ο Πλάτωνας, αν εξέταζε και βαθμολογούσε ο Σωκράτης.


Η διδασκαλία ήταν τόσο ωραία που, ενώ άρχιζε στις οκτώ, όταν κοιτούσες το ρολόι σου μετά από μία ώρα, αυτό έδειχνε οκτώ και πέντε.


Αν είχα μόνο μία μέρα να ζήσω, θα την περνούσα στην τάξη μου: θα μου φαινόταν ατελείωτη.


“Φυσικά και υπάρχει πολλή γνώση στα πανεπιστήμια. Οι πρωτοετείς φέρνουν λίγη, οι τελειόφοιτοι δεν παίρνουν πολλή κι έτσι η γνώση συσσωρεύεται.”
A. L. Lowell


Όσο υπάρχουν εξετάσεις, η πρωινή προσευχή είναι αναγκαία στα σχολεία.


Μου αρέσουν οι κατ’ οίκον εργασίες, με ενθουσιάζουν. Μπορώ να κάθομαι επί ώρες και να τις κοιτάζω.


Τα πτυχία copies κτώνται.


Ο Χριστός δίδαξε και πέθανε. Οι καθηγητές τί περιμένουν;

10 Σεπ 2010

Στον δάσκαλο

Συντάκτης: Μαρία Κρομμύδα | Κάτω από: εκπαίδευση

Η βασική κατευθυντήρια επιλογή της τωρινής πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας εκφράζεται επιγραμματικά με την φράση “Πρώτα ο μαθητής”.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη σελ. 4 του κειμένου του Υπουργείου με τίτλο ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: ΠΡΩΤΑ Ο ΜΑΘΗΤΗΣ, όπου αναλύεται η καινούρια αυτή αντίληψη,

Οι επιλογές, οι ρυθμίσεις, οι επενδύσεις, οι αποφάσεις μας αφορούν πρώτα από όλα την ποιότητα της εκπαίδευσης δηλαδή στο αποτέλεσμα για τον μαθητή.

Ασφαλώς, είναι σωστό οποιαδήποτε πολιτική πρωτοβουλία, ενέργεια, απόφαση να έχει ως επίκεντρο την καλύτερη δυνατή ποιότητα στην εκπαίδευση του μαθητή. Ωστόσο, όσο τεχνοκρατικά και να το δει κανείς, πρωταγωνιστής – είτε προς το καλύτερο είτε δυστυχώς, προς το χειρότερο – της εκπαιδευτικής διαδικασίας ήταν, είναι και θα παραμείνει ο δάσκαλος.

Στο ποίημά του “Στον δάσκαλο” (ηλεκτρονικά διαθέσιμο εδώ) ο Κωστής Παλαμάς αναδεικνύει αυτή την αλήθεια.

Λίγες μέρες πρoτού τα σχολεία ανοίξουν τις πύλες τους στους μαθητές, είναι καλό να θυμάται κάθε δάσκαλος ότι σμιλεύει ψυχές, χτίζει – όπως λέει το ποίημα – της κοινωνίας το παλάτι.

Doofstommen-onderwijs / Education for the deaf-and-dumb

10 Σεπ 2010

Εγκώμιο στη μάθηση

Συντάκτης: Μαρία Κρομμύδα | Κάτω από: εκπαίδευση

Η ποίηση μπορεί και εκφράζει μεγάλες αλήθειες με λιγοστές λέξεις. Στα μαθητικά μου χρόνια ήταν αυτό το χαρακτηριστικό που με έκανε να αισθάνομαι άβολα απέναντί της. Πώς να αποκρυπτογραφήσω με ακρίβεια αυτό που ήθελε να πει ο ποιητής έχοντας στη διάθεσή μου λίγες λέξεις; Αργότερα συνειδητοποίησα ότι μπορεί ένα ποίημα να έχει πολλαπλές αναγνώσεις, να “μιλάει” διαφορετικά στον κάθε άνθρωπο και να του προκαλεί ποικίλα ερεθίσματα.

Ένα, λοιπόν, ποίημα που με άγγιξε πολύ ήταν το “Εγκώμιο στη μάθηση” του Μπέρτολτ Μπρεχτ, που διάβασα δύο χρόνια πριν στο περιοδικό NEMECIS (TEΥΧΟΣ 90, ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2008). Μου αρέσει ο δυναμισμός με τον οποίο παροτρύνει κάθε άνθρωπο – ακόμη και όσους βρίσκονται στο περιθώριο της ζωής – να στραφεί στη μάθηση.

Ηλεκτρονικά διαθέσιμο το βρήκα σε αρκετούς δικτυακούς τόπους, όπως για παράδειγμα στην εκπαιδευτική ηλεκτρονική πύλη alfavita.gr και συγκεκριμένα εδώ.

Ευχή μου η καινούρια σχολική χρονιά να είναι γεμάτη με δημιουργικά ταξίδια στο μαγευτικό κόσμο της γνώσης.

Student reading to two little girls. Photographed for 1920 home economics catalog by Troy.

22 Αυγ 2010

Γίνονται θαύματα σήμερα;

Συντάκτης: Μαρία Κρομμύδα | Κάτω από: Βιβλία

Με τις τρεις παραπάνω λέξεις τιτλοφορείται ένα ιδιαιτέρως συγκινητικό βιβλίο, μια συλλογή σύντομων βιογραφιών άγνωστων – στο ευρύ κοινό – συνανθρώπων μας, που κατάφεραν να αντιμετωπίσουν τις σφοδρές αντιξοότητες της ζωής τους με αξιοθαύμαστο τρόπο.

Σε μια εποχή όπου το θάρρος, η καρτερία, η υπομονή σπανίζουν, μέσα από το βιβλίο σκιαγραφούνται πρόσωπα “αδικημένα” ως προς τις σωματικές τους δυνάμεις, αλλά προικισμένα με πνευματικά δώρα και χαρίσματα. Πρόσωπα που δεν ήραν απλώς το σταυρό των δοκιμασιών τους, αλλά ξεπέρασαν και τα φράγματα που η αρρώστια τους έθετε, συνιστώντας φωτεινά υποδείγματα αρετής, για την οποία τόσο πολύ διψά ο σύγχρονος άνθρωπος.

Κοινός παρονομαστής όλων αυτών των ανθρώπων η ακράδαντη πίστη στο Θεό και η τέλεια εμπιστοσύνη στην Πρόνοιά Του, έννοιες τόσο ξεθωριασμένες σήμερα, όταν όλες οι ελπίδες εναποτίθενται στην επιστήμη και την τεχνολογία και δε μένει ανοιχτή ούτε μια μικρή χαραμάδα ώστε να έρθει η ζωογόνος χάρη του Χριστού στη ζωή μας.

Ένα από τα πολλά φωτεινά παραδείγματα είναι ο Στέλιος Πισής. Γεννημένος στη Λεμεσό της Κύπρου το 1976, ο Στέλιος έδειξε από πολύ νωρίς το ταλέντο του στη μουσική. Δυστυχώς από πολύ νωρίς επίσης διαγνώστηκε ότι έπασχε από μυϊκή δυστροφία, που τον καθήλωσε σε αναπηρικό καροτσάκι.

Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του (http://www.steliospissis.com.cy):

Τα τελευταία χρόνια η κατάσταση της υγείας του σταδιακά επιδεινώθηκε και έτσι τώρα η ασθένεια τον κρατά μόνιμα σ’ ένα κρεβάτι, μ’ έναν αναπνευστήρα.

Παρ’ όλα αυτά, συνεχίζει με ενθουσιασμό και μεράκι, χωρίς να τα βάζει κάτω, να δημιουργεί με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού υπολογιστή γράφοντας μία-μία νότα με το ποντίκι.

Για το έργο του έχει τιμηθεί με αρκετές και σημαντικές διακρίσεις. Χαρακτηριστικές είναι οι φράσεις του αρθρογράφου του περιοδικού Η Δράσις μας (αρ. τεύχους 454, Δεκέμβριος 2007, σελ. 388-390) για τον Στέλιο, σε κείμενο το οποίο αναδημοσιεύεται στο βιβλίο “Γίνονται θαύματα σήμερα;”.

Μοιάζει αδύναμος, όμως όταν αρχίζεις να συζητάς μαζί του ξαφνιάζεσαι. Διαπιστώνεις μια απεριόριστη ψυχική δύναμη, συνδυασμένη με σπάνιο εσωτερικό πλούτο, ετοιμότητα, λεπτότητα και ευγένεια. Τα λόγια του αποπνέουν γαλήνη, αισιοδοξία, δύναμη, ωριμότητα. Το πρόσωπο φωτεινό. Τα μάτια ζωηρά.

Και συνεχίζει λίγο πιο κάτω ο αρθρογράφος της Δράσεως:

Το σπίτι του κέντρο διερχομένων. Περνούν επιστήμονες, διανοούμενοι, καλλιτέχνες, αθλητές …, επώνυμοι και ανώνυμοι. Έρχονται να ενισχύσουν και φεύγουν ενισχυμένοι. Ξαφνικά αρχίζεις να κάνεις οδυνηρές συγκρίσεις. Βλέπεις στον Στέλιο, τη θαυμαστή τελείωση της δυνάμεως «εν ασθενεία» και τη δική σου ψυχική αδυναμία εν υγεία. «Όνομα έχεις ότι ζης αλλά νεκρός ει». Η χρόνια εσωτερική μυοπάθεια έχει εξασθενήσει τις δυνάμεις της ψυχής σου. Ο Στέλιος […] έχει φθάσει σε ωριμότητα ζηλευτή, έχει πολλαπλασιάσει το τάλαντο, που του χάρισε ο Θεός. Εσύ, πού καταχώνιασες τα δικά σου τάλαντα; Πόσα έκανες με τα δέκα σου δάκτυλα, όταν ο Στέλιος με το ένα του δάκτυλο έκανε και κάνει τόσα πολλά;

Πηγή εικόνας: http://muppet.wikia.com/wiki/Statler_and_Waldorf

Το τέλος της σχολικής χρονιάς 2009-10 σημαδεύτηκε αναμφίβολα από την αθρόα αύξηση των αιτήσεων συνταξιοδότησης των εκπαιδευτικών, που ξεπέρασε τις αρχικές εκτιμήσεις του αρμόδιου Υπουργείου. Προφανώς, το κλίμα σύγχυσης και αβεβαιότητας που επικράτησε όλο το προηγούμενο διάστημα, οι δυσμενείς οικονομικές συνθήκες και τα αντικρουόμενα μηνύματα αναφορικά με τις ρυθμίσεις του ασφαλιστικού συστήματος “έδειξαν” την πόρτα της εξόδου σε 11.466 εκπαιδευτικούς, αριθμό υπερδιπλάσιο συγκριτικά με την περσινή χρονιά.

Αν συνεκτιμηθεί ο πενιχρός αριθμός διορισμών μονίμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών, στις οποίες θα προβεί φέτος το Υπουργείο Παιδείας, οι οιωνοί για την χρονιά 2010-11 δεν είναι ευνοϊκοί. Η ηγεσία και οι υπηρεσίες του Υπουργείου έχουν εναποθέσει τις ελπίδες για λύση του γόρδιου δεσμού στην επανάκαμψη στα σχολεία 5.000 περίπου αποσπασμένων εκπαιδευτικών, στη δυνατότητα μετακινήσεων όσων πλεονάζουν ακόμη και εκτός ορίων ΠΥΣΠΕ / ΠΥΣΔΕ / Περιφερειακής Διεύθυνσης, καθώς και στις πιθανές ανακλήσεις αιτήσεων συνταξιοδότησης. Σημειωτέον, ότι η δυνατότητα για ανακλήσεις έχει καταληκτική ημερομηνία την 20ή Αυγούστου 2010, σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου.

Αυτή είναι η εικόνα στο μακροεπίπεδο, κοιτώντας δηλαδή τα πράγματα από ψηλά. Όμως θα ήθελα να σταθώ λίγο περισσότερο στο θέμα της συνταξιοδότησης, μιας και – όπως φαίνεται – σύντομα θα αποτελεί απατηλό όνειρο, αντικείμενο έρευνας για τον ιστορικό του μέλλοντος, μια θολή ανάμνηση των εργασιακών δικαιωμάτων που είχαν κάποτε οι άνθρωποι. Προσεγγίζοντας το θέμα από μία πιο συναισθηματική πλευρά, νομίζω πως η αποχώρηση από τον εργασιακό βίο συνοδεύεται από αντικρουόμενα συναισθήματα. Από τη μια, αισθάνεται κανείς απελευθερωμένος από τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη δουλειά του. Από την άλλη, η συγκίνηση για τα χρόνια που πέρασαν είναι λογικά αναπόφευκτη. Η αναπόληση του παρελθόντος μαζί με κάποιες σκέψεις για το ενδεχόμενο να βρεθεί στο περιθώριο της ζωής, τον τρομοκρατούν. Η φράση “απόμαχος της ζωής” δεν είναι και η πλέον σαγηνευτική. Ασφαλώς, ο βαθμός στον οποίο συμπλέκονται τα συναισθήματα χαράς και λύπης ποικίλλει από άνθρωπο σε άνθρωπο. Ενδεχομένως, δε, να υπάρχει μια διαφοροποίηση μεταξύ ανδρών και γυναικών ως προς αυτό το σημείο. Καθώς η γυναίκα εξακολουθεί να έχει σε μεγάλο βαθμό τη φροντίδα του σπιτιού, η αποχώρηση από το επάγγελμα την απαλλάσσει από ένα σημαντικό φορτίο εργασίας. Συνεπώς, είναι περισσότερο πιθανό η αποχώρηση της γυναίκας από το πεδίο του επαγγέλματος να της δημιουργεί ευχάριστα συναισθήματα.

Συνομιλώντας με λίγους υποψηφίους συνταξιούχους και παρατηρώντας πολύ περισσότερους εξ αυτών, προσπάθησα να διακρίνω στα λόγια και τις εκφράσεις του προσώπου τους σημεία πρόσβασης στον κόσμο των συναισθημάτων τους. Η Ε. μου έλεγε πόσο αποκαρδιωμένη αισθανόταν από τη διάχυτη έλλειψη πειθαρχίας στις τάξεις μεγάλου σχολείου της πόλης. Δεν έκρυβε την ανυπομονησία της να “βγει” στη σύνταξη. Αν υπάρχει μια φράση που θα μπορούσε να περιγράψει την κατάστασή της, αυτή πιστεύω πως θα ήταν “εργασιακή εξουθένωση”. Η Σ. επεσήμανε πως η παραίτηση από την υπηρεσία ήταν μονόδρομος, λαμβάνοντας υπόψη τα μέτρα για το ασφαλιστικό. Ο Ι. αμφιταλλαντευόταν για το τί θα έκανε. Η καρδιά τού υπαγόρευε να μείνει, ενώ η λογική να αποχωρήσει. Όμως τόνιζε πως είχε ετοιμάσει ένα πλάνο δραστηριοτήτων για τη φάση της συνταξιοδότησης. Ο Ε. δεν κατάφερε να κρύψει τη συγκίνησή του κατά την αποχώρηση. Τα δάκρυα σύντομα ανέβηκαν στα μάτια και ένας κόμπος εγκαταστάθηκε πεισματικά στο λαιμό, κάνοντας δύσκολη την εκφορά του λόγου.

Η θλίψη όμως δε χρειάζεται να παγιωθεί. Εξάλλου, δεν είναι τυχαίο που πολλοί συνάνθρωποί μας, όταν έγιναν συνταξιούχοι, απελευθέρωσαν τη δημιουργικότητά τους, κρυμμένα για πολλά χρόνια ταλέντα και χόμπυ βρήκαν τον τρόπο να “ανθίσουν”, περισσότερος και ποιοτικότερος χρόνος αφιερώθηκε στον εαυτό τους, στα παιδιά ή στα παιδιά των παιδιών τους ή σε άλλους σκοπούς που αξιολόγησαν ως σημαντικούς, ενώ και η συμβολή τους με το πολύτιμο κεφάλαιο της εμπειρίας και των γνώσεων αποδείχθηκε ουσιαστική. Συνεπώς, η αποχώρηση από ένα επάγγελμα δε σημαίνει παραίτηση από τη ζωή. Αντιθέτως, μπορεί να σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας δημιουργικής φάσης στη ζωή του ανθρώπου.

Κλείνοντας, δεν έχω παρά να ευχηθώ στους παραιτηθέντες συναδέλφους υγεία, δύναμη και κάθε καλό στη ζωή τους.

Καθώς η οικονομική κρίση έχει ενσκήψει στην πατρίδα μας και οι πρώτες οδυνηρές συνέπειές της έχουν αρχίσει να γίνονται ορατές στη ζωή μας, όλο και πληθαίνουν οι φωνές όσων επιχειρούν να αναζητήσουν στο πνευματικό επίπεδο τις αιτίες της κρίσης.

Αληθεύει, βεβαίως, ότι είναι λίγο δύσκολο, μέσα στον κατακλυσμιαίο ρυθμό των δυσοίωνων ειδήσεων, να αφουγκραστούμε ανθρώπους που με σύνεση και ψυχραιμία επισημαίνουν τις ευθύνες όλων μας και την πνευματική διάσταση της σημερινής τραγικής κατάστασης. Μας είναι πιο οικείο να ρίχνουμε το ανάθεμα για την κατάντια στο οικονομικό γίγνεσθαι στους άλλους, είτε αυτοί είναι πολιτικά πρόσωπα είτε άτομα που διαθέτουν οικονομική δύναμη.

Σε άρθρο του στο περιοδικό “Αγία Λυδία” (τεύχος 448, Ιούνιος 2010, σελ. 172-173) ο μοναχός Μωϋσής ο Αγιορείτης σκιαγραφεί πτυχές της υφέρπουσας πνευματικής κρίσης, καρπός και αποτέλεσμα της οποίας είναι η οικονομική δυσπραγία. Τονίζει πως “το όραμα του Νεοέλληνα για ευδαιμονισμό, ευμάρεια, καλοπέραση, βόλεμα, υπερκατανάλωση, σπατάλη και απληστία, τον πρόδωσε πικρά και βαρειά”. Στόχοι ζωής έγιναν το γρήγορο κέρδος, η απόλαυση, το ίδιον συμφέρον και μέσα επίτευξής τους η απάτη, το ψέμα και η υποκρισία. Η ψυχή αφυδατώθηκε, αφού απομακρύνθηκε από τις πηγές που την τροφοδοτούσαν με τους χυμούς της “ελληνικής ταυτότητας, όπως η πίστη, η αγάπη και η ταπείνωση και τα παράγωγά τους, όπως η αλληλεγγύη, η συμπόνοια, η ανεκτικότητα, το φιλότιμο, η αιδώς, το ακέραιο ήθος”. Και συνεχίζει ο αρθρογράφος με την προτροπή ο ελληνικός λαός “να επαναφέρει στη ζωή του την απόρριψη του περιττού, την αγάπηση της λιτότητος, της απλότητος, της ανιδιοτέλειας και της διαφάνειας”. Η πλεονεξία στην ουσία εκφράζει την ταραχώδη αγωνία του ανθρώπου να έχει άφθονα υλικά ερείσματα στη ζωή του, αφού δεν αγκιστρώνει την ελπίδα του στην πρόνοια του Θεού. Αν ο άνθρωπος ενστερνιστεί τον ασκητικό τρόπο ζωής, την εγκράτεια, την ολιγάρκεια, τη σύνεση που προτείνει η Εκκλησία, θα δει τον εαυτό του να βγαίνει από το λαγούμι του άγχους, που εξανεμίζει τις δημιουργικές του δυνάμεις.”Οι Άγιοι”, αναφέρει ο μοναχός Μωϋσής, “άφησαν χώρο για τους άλλους, στερούνταν χάρη των άλλων, αγαπούσαν περισσότερο να δίνουν παρά να παίρνουν”.

Με αφορμή, λοιπόν, την οικονομική κρίση που βιώνουμε, είναι ανάγκη να κοιταχτούμε ως κοινωνία στον καθρέφτη. Να δούμε με τα μάτια της ψυχής το είδωλο που προβάλλει μπροστά μας. Είναι αυτό που θέλουμε, που μας αρέσει, που μας αξίζει, σε τελευταία ανάλυση; Αν όχι, ας πάρουμε τη γενναία απόφαση ν’ αλλάξουμε στόχευση και μεθόδους. Η μετάνοια (αλλαγή του νου) είναι μια πράξη λυτρωτική, ακόμη κι όταν γίνεται την ύστατη ώρα.

Ναι, θα απαντούσε καθένας για τον εαυτό του, θεωρώντας αυτονόητο ότι τυχόν δυσκολίες στη συνεργασία εκπορεύονται πάντοτε από τους άλλους.  Ο καθένας συγκαταλέγει τον εαυτό του στην χορεία όσων έχουν αψεγάδιαστο χαρακτήρα και σωστή συμπεριφορά.  Ακόμη κι αν αυτό ισχύει εν μέρει, τί οφείλει να κάνει κάποιος στις συναναστροφές του με τους άλλους;  Αφορμή γι’ αυτές τις σκέψεις στάθηκε το παρακάτω απόσπασμα από το βιβλίο “Ελπίδα και στήριγμα” του Αρχιμανδρίτου π. Ιωακείμ Καραχρήστου, εκδόσεις “Παρουσία”, Καβάλα 1982:

Η αρμονική συνεργασία είναι ωραίο πράγμα, αλλά πολύ δύσκολο ανάμεσα σε ανθρώπους, που έχουν διαφορετικές αρχές, γνώμες και αντιλήψεις.  Τα συμφέροντα και οι υπολογισμοί τους συγκρούονται, ενώ οι ιδιοτροπίες και τα ελαττώματά τους εμποδίζουν την κατανόηση, που είναι απαραίτητη για την καλή και αποδοτική συνεργασία.  Και πώς, παρακαλώ, θα συμφωνήσουν οι ιδιόρρυθμοι άνθρωποι, όταν ο καθένας επιμένει στις δικές του θέσεις και στους δικούς του σκοπούς;  Όταν δεν γίνεται αμοιβαία υποχώρηση, όταν μάλιστα εισχωρεί ανάμεσά τους η ανειλικρίνεια μαζί με την υποκρισία και την απάτη, τότε τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο δύσκολα για τον συμπλησιασμό και τη συνεργασία.  Μεγαλώνει το χάσμα, πολλαπλασιάζονται οι διαφορές, αυξάνει η καχυποψία.  Γι’ αυτό η καθημερινή ζωή είναι γεμάτη παρεξηγήσεις, διαμάχες και παράπονα.  Γι’ αυτό οι κοινωνικές και επαγγελματικές σχέσεις των ανθρώπων δεν παραμένουν πάντα σταθερές και συχνά παίρνουν κακό δρόμο.

Και ξεκινά, λοιπόν, ο νέος άνθρωπος με όρεξη και ενθουσιασμό για τη ζωή και θέλει να γνωριστεί και να συνδεθεί με διάφορα πρόσωπα.  Θέλει να συνδεθεί με συναδέλφους, με συνεταίρους, με προϊσταμένους και υφισταμένους.  Επιθυμεί η συνεργασία του με όλους αυτούς να φέρει καλά αποτελέσματα και πολλούς καρπούς.  Όμως, όταν δεν υπάρχει η αμοιβαία εμπιστοσύνη και η καλή διάθεση από μέρους όλων, τί μπορεί να γίνει;  Ίσως μια αρχή ενθουσιώδης χωρίς συνέχεια, σύντομα θα φέρει την απογοήτευση και κάποτε την καταστροφή.  Γι’ αυτό καθένας που ετοιμάζεται για το μεγάλο αγώνα της ζωής, πρέπει από το πρώτο βήμα να ξεκαθαρίσει αυτό το βασικό ζήτημα, το πώς και με ποιούς θα συνεργαστεί.  Διότι εάν δεν διαλέξει με περίσκεψη και προσοχή τα πρόσωπα, που θα αποτελέσουν τους συνεργάτες και το περιβάλλον του, τότε ο κίνδυνος της αποτυχίας θα συνοδεύει κάθε του προσπάθεια και οι συχνές στενοχώριες θα αποτελούν τη μόνιμη συντροφιά του.

Ξέρω πολλούς που διστάζουν να ξεκινήσουν για μια σοβαρή προσπάθεια και στέκονται αναποφάσιστοι, ακριβώς γιατί τους απασχολεί έντονα το πρόβλημα της συνεργασίας.
[…] Βλέπουν όλους σαν αντιπάλους και εχθρούς και όχι σαν φίλους και αδελφούς.

[…] Για όλους αυτούς υπάρχει μια συνταγή, ένα φάρμακο αισιοδοξίας.  Το συνιστά ο ίδιος ο Χριστός, ο Οποίος ευλόγησε την εργασία και τη συνεργασία.  Δύστροποι και ιδιοτελείς ήταν στην αρχή οι Μαθητές Του.  Είχαν παράλογες και εγωϊστικές επιδιώξεις.  Και όμως πάντα έβρισκε τον τρόπο να τους κρατεί ενωμένους και αδελφωμένους, διότι ακτινοβολούσε πάντα από αγάπη και δίδασκε με δυο μόνον λόγια τον χρυσό κανόνα των κοινωνικών σχέσεων. “Αγαπάτε αλλήλους” (Ιω. ιγ’ 34).  Αυτή τη σταθερή βάση συνεργασίας έφερε στον κόσμο ο Θεάνθρωπος.  Γιατί χωρίς την αγάπη δεν μπορεί να γίνει καμιά πρόοδος συλλογική.  Μόνον η αγάπη ενώνει τους ανθρώπους σφιχτά και συμβιβάζει ειρηνικά τις αντιθέσεις.  Ακόμη και τα συμφέροντα τα κάνει η αγάπη κοινά.  Αλήθεια, πόσο σημαντικό και πόσο απαραίτητο είναι για τη συνεργασία εκείνο που τονίζει ο Απόστολος Παύλος: “Μη τα εαυτών έκαστος σκοπείτε, αλλά των ετέρων έκαστος” (Φιλιππ. β’ 4).  Αυτή είναι η πολύτιμη συμβουλή, που θα μπορούσαμε να δώσουμε για κάθε συνεργασία των ανθρώπων.  Γιατί όταν αυτή η συμβουλή εφαρμοστεί σωστά, νικά τον εγωϊσμό και την ιδιοτέλεια.

Και καταλήγει ο συγγραφέας επιγραμματικά:

[…] μάθε να αγαπάς τον συνάνθρωπό σου με τα ελαττώματά του, γιατί και συ δεν είσαι τέλειος. Μάθε να ανέχεσαι, για να σε ανέχονται.  Μη βλέπεις τί δε διαθέτει, αλλά τί διαθέτει ο συνάδελφός σου να βλέπεις.  Δεν είναι εντελώς άχρηστος.  Έχει κι αυτός χαρίσματα και αρετές. Και αν “ανεχόμενοι αλλήλων εν αγάπη” (Εφεσ. δ’ 2) προχωρήσετε, είμαι βέβαιος ότι σύντομα θα φθάσετε στην επιτυχία.

3 Ιούν 2010

Το αυγό του Τζέρεμυ

Συντάκτης: Μαρία Κρομμύδα | Κάτω από: Χριστιανισμός

«Τα μωρά του κόσμου εξελέξατο ο Θεός ίνα τους σοφούς καταισχύνη και τα ασθενή του κόσμου εξελέξατο ο Θεός ίνα καταισχύνη τα ισχυρά…» (Α’ Κορ. 1:27-28)

Μια αληθινή[1], άκρως συγκινητική και συνάμα διδακτική ιστορία περιγράφει η συγγραφέας Ida Mae Kempel σε άρθρο της με τίτλο “What was in Jeremy’s egg?” στο περιοδικό Focus on the family, Απριλίου 1988, το οποίο αναδημοσιεύεται στην ιστοσελίδα http://www.all-creatures.org/stories/whatwas.html.  Αφορά ένα παιδί με ειδικές ανάγκες, που – με τη Χάρη του Θεού – έγινε ικανό να συλλάβει νοήματα υψηλά και σωτήρια, τέτοια που άνθρωποι χωρίς διανοητική υστέρηση, αλλά με εγωϊστική διάθεση, είναι ανίκανοι να προσεγγίσουν.

Ο Τζέρεμυ Φόρρεστερ, λοιπόν, ήταν ένα παιδί που αν και 12 ετών, βρισκόταν ακόμη στη Δευτέρα Δημοτικού, λόγω σοβαρών μαθησιακών δυσκολιών.  Συνήθιζε να στριφογυρίζει στο κάθισμά του και να κάνει θόρυβο. Άλλες φορές πάλι μιλούσε με διαύγεια, λες και μια αχτίδα φωτός είχε διαπεράσει το σκοτάδι του μυαλού του.

Μια μέρα και καθώς πλησίαζε το Πάσχα, η δασκάλα των παιδιών Ντόρις Μίλλερ τους μίλησε για το θείο Πάθος, τη Σταύρωση και την ανάσταση του Κυρίου Ιησού Χριστού. Θέλοντας να δώσει έμφαση στο γεγονός της νέας ζωής που ανέβλυσε από τον κενό τάφο του Ιησού, τους χάρισε από ένα άδειο πλαστικό αυγό, ζητώντας τους να τοποθετήσουν μέσα σ’ αυτό κάτι που να φανερώνει νέα ζωή.

Την επόμενη μέρα το πρωί 19 αυγά – όσα και οι μαθητές της τάξης – ήταν τοποθετημένα μέσα σε ένα καλάθι στην έδρα της δασκάλας.  Την προκαθορισμένη ώρα η δασκάλα άρχιζε να ανοίγει ένα – ένα τ’ αυγά των παιδιών. Ανοίγοντας τα πρώτα τρία αυγά, ξεπρόβαλαν κατά σειρά ένα ανθάκι, μια πλαστική πεταλούδα, μια πέτρα με μούσκλια, όλα δείγματα νέας ζωής. Ανοίγοντας το τέταρτο αυγό η δασκάλα διαπίστωσε ότι ήταν άδειο. Σκέφτηκε ότι θα ήταν του Τζέρεμυ, ο οποίος δε θα κατάλαβε όσα τους είχε πει χθες. Για να μην προσβάλλει τον Τζέρεμυ, άφησε διακριτικά το αυγό και πήρε το επόμενο. Ακολούθησε ο εξής διάλογος ανάμεσα στον Τζέρεμυ και τη δασκάλα του:

– Κυρία Μίλλερ, δεν είπατε τίποτα για το δικό μου αυγό!

– Μα, Τζέρεμυ, το αυγό σου είναι άδειο!

– Ναι, αλλά και του Κυρίου Ιησού το μνήμα ήταν επίσης άδειο.

– Γνωρίζεις γιατί ο τάφος του Χριστού ήταν άδειος;

– Ναι. Τον Κύριο οι συμπατριώτες Του Τον σταύρωσαν και Τον τοποθέτησαν κάποιοι μαθητές Του στο μνημείο. Μετά αναστήθηκε εκ των νεκρών.

Το κουδούνι χτύπησε για διάλειμμα. Η Ντόρις έκλαψε μόνη στην άδεια αίθουσα. Μια ζεστασιά ένιωσε στην καρδιά της.

Ο Τζέρεμυ πέθανε τρεις μήνες αργότερα. Όσοι παρακολούθησαν την κηδεία του, είδαν έκπληκτοι 19 αυγά πάνω στο φέρετρό του, που όλα ήταν άδεια…

Τα παραπάνω συνιστούν τη διασκευασμένη εκδοχή της ιστορίας που είναι διαθέσιμη ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα http://www.all-creatures.org/stories/whatwas.html στην αγγλική γλώσσα.

[1] Τα ονόματα είναι αλλαγμένα από τη συγγραφέα για λόγους προστασίας της ιδιωτικότητας.