Εφαρμογή της δραστηριότητας ” Νουάρ” στο Α1

Στα πλαίσια της “Εκπαίδευσης για την ένταξη” εφαρμόσθηκε στο Α1 κατά τη διάρκεια του β΄ τετραμήνου  ( σχολ. έτος 2022- 2023) η δραστηριότητα “Νουάρ”, που αντλήθηκε από τη ” Δημοκρατική Παιδεία”. Το ” Νουάρ” είναι ένα παιχνίδι που καλεί τους μαθητές να διαπραγματευτούν, με τη δύναμη της φαντασίας και της κριτικής σκέψης, τη σχέση των προκαταλήψεων και στερεοτύπων από τη μια, με τα γεγονότα και την πληροφορία από την άλλη. Το παιχνίδι αποτυπώνει κάποιες κοινοτοπίες και στερεότυπα. Οι μαθητές αφού διασκεδάσουν με τα στερεότυπα, καλούνται να κατανοήσουν τη σχέση μεταξύ πληροφορίας, κοινοτοπίας, στερεοτύπου και διακρίσεων. Στη συνέχεια αναρωτιούνται μέχρι ποιο βαθμό μπορεί να είναι διασκεδαστική η χρήση κοινοτοπιών και στερεοτύπων και συλλογίζονται πάνω στις έννοιες της ισότητας και της διαφορετικότητας.

Παιχνίδι « Νουαρ» 1

Οι μαθητές/ -τριες δημιούργησαν τα δικά τους κείμενα δουλεύοντας σε ομάδες. Επεξεργάσθηκαν τα δεδομένα και εκφράσθηκαν με τη δημιουργία αστυνομικών διηγημάτων και κειμένων επιχειρηματολογίας, ανατρέποντας με τη δύναμη της φαντασίας και της λογικής τα στερεότυπα.

1η Ομάδα: Α. Ν., Ζ. Γ., Μ. Α

 https://blogs.sch.gr/kkarakitsi/files/2023/04/νουαρρρ.pdf

2η Ομάδα: Κ. Χ., Μ. Γ., Κ. Θ.

Αστυνομικό διήγημα

Στο τέλος της βραδιάς σε ένα εστατόριο, στο κέντρο της πόλης, κόπηκε το ρεύμα. Οι υπάλληλοι και το αφεντικό που βρίσκονταν εκείνη την ώρα στο χώρο πανικοβλήθηκαν. Μέχρι να επανέλθει το ρεύμα, ένας από τους παρευρισκόμενους δολοφονήθηκε. Το θύμα ήταν ο Αχμέτ Ραχμάν. Ο αναμφίβολα αθώος είναι ο Στέλιος Μίχας. Ο επόμενος αθώος είναι η Άννα Γιαροσλάβα. Αυτοί είναι αθώοι, γιατί ήταν εξω από το εστιατόριο την ώρα που κόπηκε το ρεύμα. Ο Συμεών Βιδάλης είναι και αυτός αθώος, γιατί είναι ο ιδιοκτήτης και δε θα ήθελε να σκοτώσει κάποιο υπάλληλό του. Ακόμη ένας αθώος είναι ο Κώστας Βερλής και η Γιορίκα Λίρι.

Η Γιορίκα δεν είναι ένοχη, αφού ο Κώστας είναι αθώος και ζωντανός. Το ίδιο και ο Κώστας, αφού το θύμα είναι ο Αχμέτ. Επίσης, μια ακόμη αθώος είναι η Αργυρώ γιατί φαίνεται ότι έχει καλούς τρόπους. Ο δολοφόνος είναι ο Μεχμέτ, διότι με βάση τα δεδομένα που είχαμε για όλους, ο πιο πιθανός είναι αυτός. Τέλος, κάναμε αυτή την επιλογή, επειδή αυτόν θεωρήσαμε ύποπτο και αυτός είναι ο λόγος που έγινε αυτή η επιλογή.

3η Ομάδα : Π. Κ., Κ. Γ., Χ. Γ

https://blogs.sch.gr/kkarakitsi/files/2023/04/ΟΜΑΔΑ-3-1.pdf

 

4η Ομάδα: Α. Σ., Δ.Σ.,Κ.Β., Δ. Μ.

https://www.mystorybook.com/story/dW0Dv

 

 

Κ.Π. Καβάφης. ” Ιθάκη”

Cavafy Archive C. P. Cavafy

Ιθάκη

Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη,
να εύχεσαι να ‘ναι μακρύς ο δρόμος,
γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον θυμωμένο Ποσειδώνα μη φοβάσαι,

10

τέτοια στον δρόμο σου ποτέ σου δεν θα βρεις,
αν μέν’ η σκέψις σου υψηλή, αν εκλεκτή
συγκίνησις το πνεύμα και το σώμα σου αγγίζει.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον άγριο Ποσειδώνα δεν θα συναντήσεις,

15

αν δεν τους κουβανείς μες στην ψυχή σου,
αν η ψυχή σου δεν τους στήνει εμπρός σου.

Να εύχεσαι να ‘ναι μακρύς ο δρόμος.
Πολλά τα καλοκαιρινά πρωιά να είναι
που με τι ευχαρίστηση, με τι χαρά

20

θα μπαίνεις σε λιμένας πρωτοϊδωμένους·
να σταματήσεις σ’ εμπορεία Φοινικικά,
και τες καλές πραγμάτειες ν’ αποκτήσεις,
σεντέφια και κοράλλια, κεχριμπάρια κι έβενους,
και ηδονικά μυρωδικά κάθε λογής,

25

όσο μπορείς πιο άφθονα ηδονικά μυρωδικά·
σε πόλεις Αιγυπτιακές πολλές να πας,

να μάθεις και να μάθεις απ’ τους σπουδασμένους.

Πάντα στον νου σου να ‘χεις την Ιθάκη.
Το φθάσιμον εκεί είν’ ο προορισμός σου.

30
Αλλά μη βιάζεις το ταξίδι διόλου.
Καλύτερα χρόνια πολλά να διαρκέσει·

και γέρος πια ν’ αράξεις στο νησί,

πλούσιος με όσα κέρδισες στον δρόμο,

μη προσδοκώντας πλούτη να σε δώσει η Ιθάκη.

35

Η Ιθάκη σ’ έδωσε τ’ ωραίο ταξίδι.
Χωρίς αυτήν δεν θα ‘βγαινες στον δρόμο.
Άλλα δεν έχει να σε δώσει πια.
Κι αν πτωχική την βρεις, η Ιθάκη δεν σε γέλασε.
Έτσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα,

ήδη θα το κατάλαβες οι Ιθάκες τι σημαίνουν.

Σχήματα λόγου

.jpg

Τα σχήματα λόγου αποτελούν εκφραστικές επιλογές με συγκεκριμένες επιδιώξεις σε επίπεδο νοήματος και αισθητικής. Οι επιλογές αυτές σχετίζονται α) με τη γραμματική συμφωνία των λέξεων β) τη θέση των λέξεων στην πρόταση γ) τη σημασία των λέξεων και δ) την πληρότητα του λόγου.



Λήψη αρχείου

Κάλαντα Καπποδοκίας

Κάλαντα Χριστουγέννων Καππαδοκίας