Σχεδίαση ισημερινού ηλιακού ρολογιού – Γυμνάσιο Κρεμαστής Ρόδου

Messenger creation 6431C281 DDEA 47C6 8F83 A6668267F3D1 Messenger creation D0225487 54EE 45A2 932E 0F14D123226D
Το σχολείο μας συμμετέχει στην Πανελλήνια δράση: «Σχεδιάζω ηλιακό ρολόι στο σχολείο μου και το αξιοποιώ εκπαιδευτικά».
Με την καθοδήγηση των διαδικτυακών κοινοτήτων μάθησης (εξ αποστάσεως εκπαίδευση και διδάσκοντας φυσικές επιστήμες), του ΕΚΦΕ Δράμας και του Συλλόγου Ερασιτεχνικής Αστρονομίας Δράμας «ο Πήγασος», σχεδιάσαμε με μαθητές της Β΄ τάξης του γυμνασίου μας, 4 ισημερινά ηλιακά ρολόγια.
GridArt 20250216 134309965 20250206 1057502
Λεπτομέρειες κατασκευής
·         Η πλάκα πάνω στην οποία χαράσσονται οι γραμμές των ωρών είναι παράλληλη με το ισημερινό επίπεδο της Γης.
·         Σε 24 ώρες η σκιά του Ήλιου διαγράφει έναν κύκλο 360μοίρες  οπότε σε μια ώρα η σκιά του Ήλιου θα διαγράφει γωνία 360 : 24 = 15μοίρες.  Οπότε κάθε γραμμή ώρας σχηματίζει με τη γραμμή της επόμενης ώρας γωνία 15μοίρες.
·         Η πάνω όψη της ωρολογόπλακας μετράει το  χρόνο από 22 Μαρ έως 21 Σεπ, μιας και ο ήλιος βρίσκεται πάνω από τον Ισημερινό.
·         Η κάτω όψη της ωρολογόπλακας μετράει το  χρόνο από 22 Σεπ έως 21 Μαρ, μιας και ο ήλιος βρίσκεται κάτω από τον Ισημερινό.
·         Ο γνώμονας  είναι κάθετος στην ωρολογόπλακα και προσανατολίζεται προς τον Πολικό Αστέρα.
·         Ο γνώμονας σχηματίζει γωνία με τον ορίζοντα του τόπου ίση με το γεωγραφικό πλάτος. Για τη Ρόδο η γωνία αυτή είναι περίπου ίση με 36μοίρες.
20250331 095418 GridArt 20250216 120157264
 
Εκπαιδευτικά Οφέλη
  • Διαθεματική Μάθηση: Οι μαθητές συνδύασαν γνώσεις από τα μαθηματικά, την αστρονομία, τη γεωγραφία, τη φυσική και τα καλλιτεχνικά.
  • Κατανόηση του Ηλιακού Χρόνου: Έμαθαν πώς λειτουργούν τα ηλιακά ρολόγια και πώς η θέση του ήλιου επηρεάζει τη μέτρηση του χρόνου.
  • Ομαδική Εργασία & Επίλυση Προβλημάτων: Η συνεργασία και η αντιμετώπιση κατασκευαστικών προκλήσεων ενίσχυσαν τις δεξιότητες των μαθητών.
Επόμενα Βήματα
Συνεχίζοντας τη δράση, σκοπεύουμε να εξερευνήσουμε και να κατασκευάσουμε και άλλο είδος ηλιακών ρολογιών, όπως το αναλημματικό ρολόι, στην αυλή του σχολείου μας. Αυτή η εξερεύνηση θα μας επιτρέψει να κατανοήσουμε ακόμα περισσότερο τις αρχές της ηλιακής χρονομέτρησης και να εμπλουτίσουμε τη μαθησιακή μας εμπειρία.
Messenger creation 8590FFB8 EFAD 4236 A59C A76EB578EB4F 20250327 104348
Παρακαλούμε πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο για να δείτε τον διαδραστικό χάρτη των σχολείων που έχουν σχεδιάσει ηλιακά ρολόγια σε όλη την Ελλάδα:
Καθηγητές που συντόνισαν τη δράση
Γιαννιτόπουλος Κωνσταντίνος
Δούρου Αικατερίνη
Ελσαγέντ Μαριάννα
Μιχαλάκη Δέσποινα
Στεφανίδου Κυριακή
Σύρμου Ελένη
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση