ΤΟΠΙΚΑ
6ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΧΑΝΙΩΝ ΚΑΙ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΟΥΝΟΥΠΙΔΙΑΝΩΝ
ΑΠΟΤΥΠΩΜΑΤΑ
Δημοσιεύθηκε στις: 19-03-2012 08:12:52
Η έννοια της ανθεκτικότητας βρίσκεται παγκόσμια στο επίκεντρο της επιστημονικής κοινότητας αυτόν τον καιρό. Ορίζεται σε γενικές γραμμές ως η αξιοποίηση της κρίσης για ενδυνάμωση και ανάπτυξη προς μια νέα ταυτότητα, οργάνωση, διαφοροποίηση, είτε πρόκειται για άτομο, οικογένεια, ομάδα, οργανισμό, κοινότητα.
Η ανθεκτικότητα με αυτή την ποιότητα δεν στοχεύει απλά στην επαναφορά σε μια προηγούμενη? «οικεία» ισορροπία. Μπορεί να ανταποκριθεί σε υψηλότερα επίπεδα πολυπλοκότητας. Σημαντικά στοιχεία για την επίτευξη αυτής της «άμυνας» είναι το μοίρασμα των συναισθημάτων και εμπειριών σε κατάλληλα διαμορφωμένο πλαίσιο και η αναζήτηση και επεξεργασία νέου οράματος προσωπικού και κοινού που ενεργοποιεί θετικά συναισθήματα και προοπτική για το μέλλον.
Το 6ο Γυμνάσιο Χανίων και το Γυμνάσιο Κουνουπιδιανών για μία ακόμη φορά διαμορφώνουν με αφορμή μια κοινή παρουσίαση στην τοπική κοινωνία πρωτότυπης θεατρικής παράστασης, ένα μοναδικό πλαίσιο γνήσιας συλλογικότητας και σεμνότητας. Μαθητές και εκπαιδευτικοί και των δύο σχολείων ενώνουν ιδέες, μεράκι, φαντασία, δημιουργικότητα, εργατικότητα και η σύνθεση παράγει ένα αποτέλεσμα που υπερβαίνει ίσως το μήνυμα του θεατρικού έργου και δίνει μαθήματα ζωής και ανθεκτικότητας με τη σημασία που ορίστηκε παραπάνω.
Οι θεατρικές ομάδες των 6ου Γυμνασίου Χανίων και Γυμνασίου Κουνουπιδιανών Δευτέρα και Τρίτη 19 & 20 Μαρτίου στον Πολυχώρο «MEGA PLACE» στον Βλητέ ώρα 9 μ.μ. παρουσιάζουν τη θεατρική παράσταση «ΧΑΣΑΜΕ ΤΟ ΜΕΤΡΟ!!!!» και προσκαλούν όλους τους συμπολίτες μας να χαμογελάσουν, να ψυχαγωγηθούν, αλλά και να προβληματιστούν, να αυτοσαρκαστούν, να επαναπροσδιοριστούν? Απαντούν όλοι μαζί με «μια φωνή» στις ερωτήσεις της συνέντευξης και επιμένουν η διαφορετικότητα των μελών των ομάδων τους να «αγκαλιάζεται» μονάχα από το όνομα: «Γυμνάσιο Κουνουπιδιανών και 6ο Γυμνάσιο Χανίων».
Σε μια εποχή που η οικονομική κρίση μαστίζει την κοινωνία της χώρας μας και διαβρώνει καθημερινά τη θετική σκέψη των πολιτών η θεατρική παράσταση «Χάσαμε το μέτρο!!!» προφανώς επιχειρεί να μεταδώσει κάποια μηνύματα. Πώς θα τα προσδιορίζατε;
Το μήνυμα που κυρίως θέλουμε να μεταδώσουμε στο κοινό είναι ότι όλοι μας ξεπερνάμε το μέτρο κάποιες φορές κι ότι κανείς δε μπορεί να ανέχεται άλλους να του επιβάλλουν όσα «πρέπει», ίσως γιατί η δημοκρατία συνεπάγεται ευθύνη. Ευθύνη κυρίως ατομική. Ναι, το μέτρο το ξεπερνάμε, είναι στη φύση του είδους μας. Αλλά εμείς μπορούμε και να ορίσουμε και να ακολουθήσουμε το ορθό.
Η συνεργασία ανάμεσα σε δύο σχολεία για την υλοποίηση ενός κοινού έργου – στόχου ποιους δρόμους ανοίγει ανάμεσα στα δύο σχολεία και σε ποια επίπεδα;
Η συνεργασία ανάμεσα στα δυο σχολεία τελικά δεν ήταν τόσο δύσκολη όσο περιμέναμε. Δεθήκαμε με τα παιδιά, ήρθαμε πιο κοντά και αναπτύξαμε καινούριες σχέσεις μαζί τους. Η συνεργασία ήταν καλή και το αποτέλεσμα είναι ομοιογενές. Ανοίχτηκαν δρόμοι εμπιστοσύνης και φιλίας και δημιουργήθηκε κλίμα άμιλλας μεταξύ των δυο σχολείων.
Ποιο ή ποια στοιχεία του έργου σας θα χαρακτηρίζατε δυναμικά και πρωτότυπα και γιατί;
Ολο το έργο έχει κάτι το διαφορετικό και ξεχωριστό. Η κάθε σκηνή και ο κάθε ρόλος είναι δυναμικά και περνούν το δικό τους μήνυμα. Αξιοσημείωτος είναι ο τρόπος που προσεγγίσαμε κάθε τομέα της ζωής και η παρουσίασή του με αστείο και διασκεδαστικό τρόπο. Τέλος κάτι καινούριο που έχουμε προσθέσει στη φετινή μας παράσταση είναι η συμμετοχή του κοινού. Δε θα αποκαλύψουμε πώς τελικά το κοινό θα αναλάβει τις ευθύνες του!
Γιατί επιλέξατε να παρουσιάσετε μια παράσταση που προκαλεί γέλιο;
Μα αν το μέτρο είναι σημαντικό στη ζωή μας, το γέλιο είναι απαραίτητο. Θεωρούμε ότι,ειδικά σήμερα, αξίζει να κάνουμε κάποιους ανθρώπους να γελάσουν, να ξεφύγουν, έστω και για λίγο, από την πίεση και το άγχος που βιώνουν στην καθημερινότητά τους. Είναι μια νότα αισιοδοξίας, μια μορφή αντίστασης σ? όλα αυτά που ζούμε και μας πικραίνουν.
Αλλωστε και μόνο το γεγονός, ότι όλοι μας, σ? όλο το διάστημα της προετοιμασίας, το απολαύσαμε και γελάσαμε με την ψυχή μας. Είναι ίσως η πιο μεγάλη αποζημίωση.
Το μέτρο διαπιστώνετε ότι λείπει από τη ζωή του σχολείου, από τη ζωή μας σήμερα; Γιατί;
Κατά τη γνώμη μας, το μέτρο λείπει απ? τη σχολική ζωή και απ? την καθημερινή μας ζωή. Αυτό συμβαίνει κυρίως επειδή δεχόμαστε πολύ συχνά αντιφατικά πρότυπα και χάνουμε τον εαυτό μας στην προσπάθειά μας να κάνουμε το σωστό. Τα παιδιά και οι γονείς έχουν υπερβολικά πολλές υποχρεώσεις που σπάνια μπορούν να εκπληρώσουν επιτυχώς. Ετσι μας κυριεύει το άγχος και μας είναι δύσκολο να βρούμε την ψυχική μας ισορροπία και κατά συνέπεια, το μέτρο.
Η αφίσα της παράστασης τι απεικονίζει; Εχετε δουλέψει εναλλακτικές προτάσεις της απεικόνισης αυτής; Τι συμβολίζουν;
Η αφίσα απεικονίζει έναν σύγχρονο άνθρωπο, έναν Ελληνα πολίτη, που έχει χάσει το μέτρο αλλά παλεύει να το βρει πάνω στο αναγεννησιακό πρότυπο του Λεονάρντο ντα Βίντσι, το Βιτρούβιο άνθρωπο. Δείχνει τον απόλυτα συμμετρικό και εντός μέτρου άνθρωπο να έχει ξεφύγει. Η αλήθεια είναι ότι πολλοί από εμάς δουλέψαμε εναλλακτικές μορφές της αφίσας γεγονός που υπήρξε ιδιαίτερα διασκεδαστικό, αλλά ταυτόχρονα αποτέλεσε και πηγή σκέψεων και προβληματισμού.
Πώς η σκέψη του Αριστοτέλη στον ορισμό της μεσότητας επηρέασε το έργο σας; Το να κάνει κάνεις ό,τι πρέπει, τη στιγμή που πρέπει, με τον τρόπο που πρέπει και για το λόγο που πρέπει είναι τελικά το ορθό;
Ο ορισμός αυτός του Αριστοτέλη υπήρξε η κεντρική ιδέα – ο άξονας του όλου προγράμματος. Αρχή και προορισμός μας η αναζήτηση τους ανθρωπισμού μέσω της ανθρωπιστικής παιδείας.
Ανακαλύψατε τελικά στο ‘ταξίδι’ σας ποιος ορίζει το ορθό;
Στην υπέροχη πορεία μας καταλάβαμε ότι το ορθό το ορίζουμε εμείς σε κάθε μικρό ή μεγάλο μας έργο. Το σωστό είναι ό,τι δεν αποκλίνει από τα όρια του κανονικού και δεν ξεφεύγει από τη Χρυσή Τομή.
Υπάρχουν πρωταγωνιστές στο έργο; Πώς μοιράστηκαν οι ρόλοι;
Πιστεύουμε ότι δεν υπάρχουν πρωταγωνιστές και κομπάρσοι. Ολοι οι ρόλοι είναι μοιρασμένοι ίσα.
Η Χρυσή Τομή στη ζωή μας. Πώς η έννοια αυτή επηρέασε το σενάριο; Ποιο ρόλο έχει το αρχικό βίντεο της παράστασης;
Το αρχικό βίντεο έχει στόχο να καταλάβει ο θεατής πως το μέτρο είναι στη φύση μας, στην ύπαρξή μας, στο σώμα και τα δημιουργήματά μας. Η έννοια αυτή διαπερνά το σενάριο και ορίζει τη ζωή μας. Ας το συνειδητοποιήσουμε.
Τι σχέση έχει το μέτρο με την ψυχική ισορροπία; Μπορεί τελικά να είναι η λύση πολλών από τα προβλήματα της καθημερινότητάς μας;
Μπορεί το μέτρο να δώσει τη λύση, να μας κάνει ευτυχισμένους και ισορροπημένους. Αρκεί να βρούμε μέσα μας τον τρόπο να το εντοπίσουμε!
Σε ποιους τομείς δεν πρέπει να χάνουμε το μέτρο;
Το μέτρο δεν πρέπει να το χάνουμε κυρίως στη δυνατότητα του μυαλού να σκέφτεται και να επιλέγει. Ολα τα συναισθήματα που νιώθει και οι πράξεις που κάνει ένας άνθρωπος ξεκινάνε από τη δυνατότητά του να σκέφτεται. Σε τέτοιες δύσκολες εποχές οι άνθρωποι δεν πρέπει να πάψουν να αναζητούν λύσεις για όλα και αυτό θα το καταφέρουν με τη σκέψη.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ
ΜΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗ ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
“Χάσαμε το μέτρο”
Δημοσιεύθηκε στις: 27-03-2012 10:11:59
Θετικές εντυπώσεις άφησε η θεατρική παράσταση που ανέβασε το 6ο Γυμνάσιο Χανίων και το Γυμνάσιο Κουνουπιδιανών. Τα σκηνικά και η σκηνοθεσία ήταν απλά, τα σενάρια σχεδιασμένα από τα ίδια τα παιδιά, η μουσική και οι στίχοι εμπνευσμένα, δημιουργούσαν ατμόσφαιρα ανάτασης.
Οι μαθητές αναζήτησαν το μέτρο στο σχολείο, στην οικογένεια, στην εργασία, στον έρωτα. Συνειδητοποίησαν ότι είναι δύσκολο να βρεθούν ισορροπίες, ποια λύση εξυπηρετεί όλους καλύτερα και οδηγεί στην ψυχική ισορροπία. Οι λύσεις που βρήκαν είχαν πολλή ανθρωπιά, ρομαντισμό, αρχές και αξίες που τώρα κοιτώντας μέσα μας, επανακαλύπτουμε.
Οι μαθητές που συμμετείχαν ενθουσιάστηκαν, προβληματίστηκαν, δούλεψαν, συνδέθηκαν συνεργάστηκαν, έπαιξαν πολύ. Πήραν μέρος σε μια πολύμηνη και μεγάλη γιορτή των σχολείων τους. Είδαν το σχολείο ως μια «σοβαρή γιορτή» που για να περάσουν καλά δεσμεύτηκαν να δώσουν ο ένας στον άλλον και όλοι μαζί για έναν κοινό στόχο. Κατέθεσαν ιδέες, ετοίμασαν σκετς, συνεργάστηκαν μεταξύ τους, με τους καθηγητές τους, δημιούργησαν, φαντάστηκαν, δοκίμασαν μέσα από αλληλεπίδραση και με καθοδήγηση από ενηλίκους και όλα πήγαν καλά. Παρουσίασαν τον κόπο τους, τον εαυτό τους και δεν φοβήθηκαν να κριθούν από το κοινό, να εκτεθούν, γιατί ήταν αυθεντικοί. Ολα αυτά ταυτόχρονα με την καθημερινή παρουσία τους στο σχολείο. Διαδικασία μάθησης μέσα από χαρά και ενθουσιασμό.
Είθε η μάθηση να είναι πάντα μια γιορτή με σοβαρότητα, βάθος και χαρά. Συγχαρητήρια στους συμμετέχοντες, στους μαθητές, καθηγητές και εμπνευστές.
ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων