Ο μετεωρολογικός σταθμός του Γυμνασίου-ΛΤ Δονούσας τέθηκε σε πλήρη λειτουργία την Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2023 στα πλαίσια της Δράσης DONOUSSA-METEO PROJECT. Στο project αυτό συμμετέχουν οι συνάδελφοι:
Παναγιώτης Αλούκος (Φυσικός, Συντονιστής)
Παναγιώτα Πολίτη (Φιλόλογος)
Αγάπη Αγγέλου (Μαθηματικός)
Δημήτριος Ταλαγάνης (Γυμναστής)
Αναστάσιος Ψαρουδάκης (Χημικός)
καθώς και οι μαθητές του σχολείου μας: Μ. Μ., Χ. Π, Α. Π., Α. Τ., Ε. Μ., Ν. Τ., Α. Σ., Α. Σ., Σ. Σ. Ε. Σ., Σ. Σ., Ρ. Ν.
Σκοπός του σταθμού είναι η μέτρηση-δημοσίευση των βασικών μετεωρολογικών παραμέτρων στο νησί μας όπως: θερμοκρασία, υγρασία, πίεση, υετός, άνεμος, νέφη, ορατότητα και φαινόμενα.
Προτεραιότητα της εγκατάστασης μετεωρολογικού σταθμού στο σχολείο μας τέθηκε εξαρχής οι μαθητές να κατανοήσουν σε βάθος τις φυσικές έννοιες, τα μετεωρολογικά φαινόμενα, την πειραματική οργανολογία και τη μετρητική διαδικασία. Συνέπεια του στόχου αυτού είναι ο μετεωρολογικός σταθμός που εγκαταστάθηκε να χαρακτηρίζεται ως ερασιτεχνικός.
Ωστόσο, η ιδιαιτερότητα του μετεωρολογικού σταθμού του Γυμνασίου-ΛΤ Δονούσας έγκειται στο ότι είναι επανδρωμένος από τους μαθητές μας. Στη συνέχεια αναφέρονται τα σημαντικότερα σημεία της Δράσης DONOUSSA-METEO PROJECT που έχει επίκεντρο τον μετεωρολογικό σταθμό του σχολείου μας.
Οι μαθητές, έχοντας εντρυφήσει στο θεωρητικό και πειραματικό υπόβαθρο της επιστήμης της μετεωρολογίας, λαμβάνουν όλες τις παραμέτρους της μετεωρολογικής παρατήρησης (θερμοκρασία, σημείο δρόσου, υγρασία, πίεση, άνεμος, νέφη, υετός, ορατότητα, φαινόμενα, κλπ) και τις καταχωρούν στη σχολική ιστοσελίδα (Π. Αλούκος).
Περιγραφή της θεωρητικής-πειραματικής μεθοδολογίας της πρόγνωσης του καιρού, δορυφόροι-μετεωρολογικά δίκτυα-αριθμητικά μοντέλα-υπερυπολογιστές- χάρτες καιρού, στοιχεία συνοπτικής μετεωρολογίας-μέτωπα. Εφαρμογή από τους μαθητές ορισμένων μοντέλων πρόγνωσης (ECMWF, GFS, ICON κλπ) (Α. Ψαρουδάκης).
Στο πλαίσιο της σύνδεσης με το μάθημα των μαθηματικών αφού γίνει η καταγραφή των δεδομένων και εισαχθούν σε αρχεία θα πραγματοποιηθεί στατιστική μελέτη με βάση την ύλη που υπάρχει στο σχολικό βιβλίο. Οι δράσεις που θα πραγματοποιηθούν αφορούν: τη δημιουργία γραφημάτων, τη συγκριτική μελέτη αυτών σε σχέση με γραφήματα από άλλες πηγές (π.χ. ΕΜΥ), παραγωγή μέσου όρου θερμοκρασίας ή και άλλων μεγεθών, εξαγωγή ελάχιστης και μέγιστης τιμής. Ο στόχος είναι οι μαθητές να εφαρμόσουν τα μαθηματικά εργαλεία στη μελέτη ενός αντικειμένου και επιπλέον να ερμηνεύσουν τα αποτελέσματα που θα εξαχθούν. Τα τεχνολογικά εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν θα εξεταστούν με βάση τον υπάρχοντα εξοπλισμό του σχολείου (Α. Αγγέλου).
Στο παρελθόν, από τις καιρικές συνθήκες εξαρτιόταν η επιβίωση των ανθρώπων, και χωρίς την επιστήμη της Μετεωρολογίας οι άνθρωποι στρέφονταν στις λαϊκές παρατηρήσεις για την πρόγνωση του καιρού. Από αυτή τη σκοπιά, οι μαθητές θα ερευνήσουν την εμπειρική μετεωρολογία που περιλαμβάνει λέξεις και φράσεις για τον καιρό, παροιμίες, δοξασίες, δεισιδαιμονικές συνήθειες προς αποτροπή των δυσμενών καιρικών φαινομένων, τρόπους πρόκλησης ή κατάπαυσης καιρικών φαινομένων, λαογραφικά στοιχεία για το ουράνιο τόξο, τους ανέμους, την καταιγίδα, τον ανεμοστρόβιλο, το σίφουνα (ονόματα και φράσεις ανέμων, δοξασίες και παραδόσεις για τους ανέμους) καθώς επίσης και τα προγνωστικά του καιρού (από τις φωνές και τις κινήσεις των ζώων, από την εξέταση της ωμοπλάτης του αρνιού κλπ., από την παρατήρηση των δέντρων και των φυτών, από την παρατήρηση ουράνιων φαινομένων και του ορίζοντα, από την κατάσταση του καιρού κατά ορισμένες μέρες του έτους (μερομήνια), από την παρατήρηση της θάλασσας και από την παρατήρηση της φωτιάς και του καπνού) (Π. Πολίτη).
Ο καιρός (θερμοκρασία, υγρασία, άνεμος, υετός) επηρεάζει την αθλητική και σωματική δραστηριότητα. Οι μαθητές θα ερευνήσουν βιωματικά την επίδραση δύο μετεωρολογικών παραμέτρων στις προσωπικές αθλητικές επιδόσεις τους: της θερμοκρασίας και του ανέμου. Συγκεκριμένα, θα πραγματοποιηθούν δράσεις σε δύο αθλήματα: τον στίβο και τον ακοντισμό (ρίψη ακοντίου αλλά και σφαιρών). Οι επιλογές των παραμέτρων και αθλημάτων έγιναν με κριτήριο το μικροκλίμα της Δονούσας και τη σπουδαιότητα των αγωνισμάτων στις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Οι μαθητές αρχικά θα χωριστούν σε ομάδες, τους δρομείς και τους ακοντιστές. Οι δρομείς θα τρέξουν με διαφορετικό άνεμο και διαφορετικές θερμοκρασίες. Οι ακοντιστές θα εστιάσουν στην ιδανική-βέλτιστη γωνία απελευθέρωσης του ακοντίου (και σφαίρας) ως συνάρτηση του ανέμου. Τέλος, θα γίνει αναφορά στη σωματική δραστηριότητα και την προσωπική ασφάλεια υπό ακραία καιρικά φαινόμενα: ρουχισμός-υποδήματα, προστασία από το ψύχος, τον καύσωνα-ακτινοβολία, την καταιγίδα. Οδική ασφάλεια στη ζέστη, τη βροχή, το χιόνι. Ζωντανή επίδειξη τοποθέτησης αλυσίδων χιονιού, ρύθμιση πίεσης ελαστικών με τρόμπα, συμπλήρωσης αντιψυκτικού και χρήση καλωδίων μπαταρίας (Δ. Ταλαγάνης).
Ο μετεωρολογικός σταθμός του Γυμνασίου-ΛΤ Δονούσας αναδεικνύει τη δυναμική που έχει επιτύχει και μπορεί να επιτύχει η νήσος Δονούσα στο μέλλον. Προσδοκάται ότι ο μετεωρολογικός σταθμός: α) θα διευρύνει το γνωστικό ορίζοντα των μαθητών μας, β) θα συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση των κατοίκων για την ασφάλεια από επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα και στην ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης και γ) θα αξιοποιηθεί από την τοπική και περιφερειακή κοινωνία και από ιδιώτες-επαγγελματίες.