Η θεματική προσέγγιση σχεδιάστηκε με βάση το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών 2022
Γνωστικά εμπόδια των παιδιών:
Σύμφωνα με τους Ραβανή (1999), Χατζηνικήτα και συνεργάτες (1999), οι δυσκολίες προκύπτουν αρχικά από την εμμονή τους σε ανθρωπομορφικές προσεγγίσεις. Το γεγονός ότι τα ζώα τρέφονται με άλλους οργανισμούς μέσω του στόματος, οδηγεί τα παιδιά στο εσφαλμένο συμπέρασμα ότι και τα φυτά μιας και διαθέτουν και αυτά «στόματα» προσλαμβάνουν την τροφή τους από το περιβάλλον. Επίσης τα παιδιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες να δουν το φυτό ως αυτότροφο οργανισμό. Πιστεύουν ότι την τροφή τη λαμβάνουν από το χώμα και δεν τη συνδέουν με τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης (Ζόγκζα, 2006) .
Ζόγκζα, Β. (2006). Η βιολογική γνώση στην παιδική ηλικία. Ιδέες των παιδιών και διδακτικές
προσεγγίσεις. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Χατζηνικήτα, Β. κ.ά. (1999). Αντιλήψεις παιδιών ηλικίας 5-7 για την ανάπτυξη και τη θρέψη των
φυτών. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 29, σσ. 209-231
Διδακτικές Μέθοδοι | Διδακτικές Τεχνικές | |
Α Φάση Εξοικείωση | Α Φάση Εξοικείωση: Κούκλα, διερεύνηση, Συζήτηση, Ερωτήσεις, , Καταιγισμός Ιδεών, Διάγραμμα KWLH
Β΄ ΦΑΣΗ-ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ: Συζήτηση, Διερεύνηση, Ομαδοσυνεργατική, Φωτογραφικό Υλικό, Παρατήρηση, Καταγραφή, Αναζήτηση και Σύνθεση πληροφοριών, Διάγραμμα KWLH Γ΄ ΦΑΣΗ-ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ: παιχνίδι, βιωματική μάθηση, Ομαδοσυνεργατική μάθηση, Σύνθεση πληροφοριών, Φωτογραφικό Υλικό,Επίλυση προβλήματος Δ΄ ΦΑΣΗ-ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ: Πείραμα-θεατρικό παιχνίδι, βιωματική μάθηση, Συζήτηση, ομαδοσυνεργατική μάθηση Ε΄ ΦΑΣΗ-ΕΚΤΙΜΗΣΗ: Παιχνίδι, ομαδοσυνεργατική, φύλλα εργασίας, Συζήτηση, Σύγκριση αρχικών ιδεών και τελικών παραγόμενων, Διάγραμμα KWLH |
|
Β Φάση Επισκόπηση | ||
Γ Φάση Επεξήγηση | ||
Δ Φάση Εμπλουτισμός | ||
Ε Φάση Εκτίμηση |
Βασικό Θεματικό Πεδίο: Παιδί και Θετικές Επιστήμες : θεματική υποενότητα: Φυσικές Επιστήμες
Εμπλεκόμενα Θεματικά Πεδία:
Παιδί και Θετικές Επιστήμες: Θεματική Υποενότητα: Μαθηματικά
Παιδί και Επικοινωνία: θεματική υποενότητα Γλώσσα και ΤΠΕ
Παιδί σώμα, δημιουργία και έκφραση
Τέχνες : θεματική υποενότητα: Θεατρική τέχνη
& Εικαστικά
Μαθησιακά αποτελέσματα
- Γνώσεις
Να διακρίνουν τα μέρη των λουλουδιών
Να κατανοήσουν ότι τα λουλούδια είναι ζωντανοί οργανισμοί και ανήκουν στους φυτικούς οργανισμούς.
Να αναγνωρίσουν τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης για τη παρασκευή της τροφής των φυτών
Να διερευνούν σχέσεις ανάμεσα σε αριθμούς και σύνολα
Να αναγνωρίζουν το σύμβολο της πράξης της πρόσθεσης καθώς και τις μορφές συμβολικής αναπαράστασής της
Να αναγνωρίζουν και να οργανώνουν τις πληροφορίες με τις ΤΠΕ ανάλογα με τις ανάγκες και το θέμα που μελετούν
Να αναγνωρίζουν ότι ο προφορικός λόγος αποτελεί ένα σύστημα που απαρτίζεται από επιμέρους γλωσσικές μονάδες (φωνολογικές,μορφολογικές)
Να αναγνωρίζουν το σώμα και το πρόσωπο ως μέσα θεατρικής έκφρασης και επικοινωνίας μέσα από τη συμμετοχή τους σε θεατρικό παιχνίδι
Να συσχετίζουν την ανάπτυξη ενός ρόλου με την κατάλληλη χρήση της κίνησής τους κατά τη διάρκεια του θεατρικού παιχνιδιού
- Δεξιότητες
Να εντοπίζουν τους παράγοντες που επιδρούν στην ανάπτυξη των λουλουδιών
Να προσεγγίζουν την πράξη της πρόσθεσης χρησιμοποιώντας τις σταθερές σχέσεις των αριθμών ώστε να λύσουν
προβλήματα (βάζω μαζί, ενώνω)
Να ερμηνεύουν δεδομένα και να επαληθεύουν ή να απορρίπτουν υποθέσεις μέσα από πειράματα
Να περιγράφουν εικόνες
Να αναδιηγούνται ένα κείμενο που άκουσαν
Να διατυπώνουν ερωτήσεις
Να διατυπώνουν και να συνοψίζουν επιχειρήματα για την τεκμηρίωση απόψεων
Να κάνουν φωνολογική και γραφωφωνημική επίγνωση για να εντοπίσουν το αρχικό γράμμα μιας λέξης και για να συνθέσουν χρησιμοποιώντας τα σύμβολα των γραμμάτων μια λέξη
Να παράγουν γραπτά κείμενα
Να επεξεργάζονται και να επεκτείνουν τα εκφραστικά τους μέσα,ώστε να επικοινωνούν νοήματα στα πλαίσια θεατρικών δρώμενων και παιχνιδιών
Να χρησιμοποιήσουν τα εικαστικά μέσα για να κατσκευάσουν ένα λουλούδι
- Στάσεις
Να σέβονται τα έμβια όντα τα λουλούδια και τα φυτά και να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στην προστασία τους
Να εκτιμούν τη γνώση των αριθμών και τη σημασία της καταμέτρησης σε καθημερινές καταστάσεις
Να συνεργάζονται για να εκτελέσουν απλές μαθηματικές πράξεις και να επιλύσουν καθημερινά προβλήματα στο σχολείο και αλλού.
Να εκτιμούν τις διαφορετικές χρήσεις των ΤΠΕ, ώστε να μπορούν να ικανοποιήσουν καθημερινές ανάγκες
Να αποδέχονται κριτικά τις διαφορετικές μορφές πληροφορίας και τα νέα πλαίσια επικοινωνίας και συνεργασίας που δημιουργούνται με τις ΤΠΕ
Να κάνουν τις κατάλληλες επιλογές γραπτών κειμένων και βιβλίων ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους και τις διερευνήσεις που πραγματοποιούν
Να υιοθετούν το θεατρικό παιχνίδι ως ένα μέσο για να εκφράσουν τη σκέψη και τη φαντασία τους
Να συνεργάζονται για τη δημιουργία ενός καλλιτεχνήματος
ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ (ενδεικτικά: περιγραφή δραστηριοτήτων, σταδίων/φάσεων, ενεργειών εκπαιδευτικού και μαθητών)
Α΄ Φάση: Εξοικείωση
Στη α φάση καλούνται τα παιδιά να εξοικειωθούν με το θέμα με το οποίο θα ασχοληθούν
Μαθησιακό περιβάλλον: παρεούλα και κέντρα μάθησης της τάξης
Δραστηριότητα 1η : O Κρυμμένος Θησαυρός
Σε αυτή την φάση, έχουμε κρύψει στα κέντρα μάθησης και στις περιοχές παιχνιδιού της τάξης ένα μήνυμα της Σούλας της Μελισσούλας που τους αποκαλύπτει το παιχνίδι μέσω του οποίου θα βρουν το θέμα που έχει προβληματίσει τη μελισσούλα και ζητάει τη βοήθειά τους. Χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες και οι εκπρόσωποι δύο ανά ομάδα που θα επιλεχθούν από ψηφοφορία των παιδιών με ανάταση των χεριών θα παίξουν τον κρυμμένο θησαυρό. Θα ψάξουν μέσα στην τάξη να βρούν τα γράμματα που όταν τα ενώσουμε θα σχηματιστεί η λέξη του θέματος. Πίσω από το κάθε γράμμα που θα εντοπίσουν θα έχει τον αριθμό με τη σειρά που υπάρχει μέσα στη λέξη. Όταν φέρουν τα γράμματα και τα βάλουν σε σειρά, θα κάνουν γραφοφωνημική επίγνωση για να εμφανιστεί η λέξη λουλούδια… Στη συνέχεια η μελισσούλα θα επιβραβεύσει τα παιδιά για το θησαυρό και την αποκάλυψη της λέξης λουλούδια και τους ζητάει να τη βοηθήσουν να μάθει πώς αναπτύσσονται τα λουλούδια, εάν είναι ζωντανοί οργανισμοί, πώς παίρνουν τη τροφή τους και ποια είναι τα μέρη τους. Θέλει να τα γνωρίζει όλα γιατί παίρνει από αυτά τη γύρη τους.
Δραστηριότητα 2η: Οι γνώσεις μου για τα λουλούδια
Η Νηπιαγωγός ρωτάει τα παιδιά να απαντήσουν τις ερωτήσεις της μελισσούλας και ό,τι άλλο γνωρίζουν για τα λουλούδια και καταγράφει τις απαντήσεις τους στο διάγραμμα KWLH .
Στο τέλος μοιράζει σε κάθε ομάδα εικόνες από λουλούδια, φυτά και δέντρα ή ζωντανά μέρη αυτών εάν τα έχουμε στον κήπο του σχολείου μας και ζητάει από αυτές να συνεργαστούν και σε 10 λεπτά να έχουν φτιάξει ένα κολλάζ από λουλούδια. Νικήτρια θα είναι η ομάδα θα φτιάξει πρώτη το κολλάζ σωστό. Όταν το ολοκληρώσουν θα ρωτήσουμε τα παιδιά εάν γνωρίζουν τις ονομασίες των λουλουδιών και πώς κατάλαβαν ότι αυτά είναι λουλούδια και όχι δέντρα, αιτιολογώντας την απάντησή τους.
Β Φάση: Επισκόπηση
Στη φάση αυτή τα παιδιά καλούνται να βρουν πληροφορίες για το θέμα που διερευνούν.
Δραστηριότητα 3η: Οι αποστολές μας
Η Νηπιαγωγός κάθεται στην παρεούλα και ρωτάει τα παιδιά να της πουν που θα βρουν τις πληροφορίες που ψάχνουν. Εφόσον ακούσει τις απόψεις τους δίνει σε κάθε παιδί μία αποστολή. Οι αποστολές που θα μοιραστούν στα παιδιά θα είναι να φέρουν πληροφορίες από το σπίτι για ένα από τα ερωτήματα που έθεσε η Σούλα η μελισσούλα στην πρώτη δραστηριότητα. Τα παιδιά που δεν θα πάρουν αποστολή στο σπίτι θα κληθούν να ψάξουν στην τάξη να βρούν σχετικές πληροφορίες, χρησιμοποιώντας τη βιβλιοθήκη της τάξης και τον υπολογιστή.
Δραστηριότητα 4η: Ας δούμε τι βρήκαμε
Έχοντας τα παιδιά συγκεντρώσει τις πληροφορίες, στη γωνιά της παρεούλας ομαδοποιεί η νηπιαγωγός τις πληροφορίες ανά θέμα και ζητάει από τα παιδιά να μας πουν που τις βρήκαν και τι μας έφεραν. Σε αυτό το στάδιο τα παιδιά καλούνται να σκεφτούν και να μας πουν πώς βρήκαν τις πληροφορίες και ποιές από αυτές τις πληροφορίες που έφεραν θα αξιοποιηθούν στην τάξη στις επόμενες δραστηριότητες, αιτιολογώντας την απάντησή τους.
Γ Φάση: Επεξήγηση
Στη γ΄ φάση ξεκινούν οι δραστηριότητες απόκτησης των γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων που επιθυμούμε.
Δραστηριότητα 5η Τα ονόματα των λουλουδιών
Βάζουμε στα παιδιά να δουν ένα βίντεο με τα λουλούδια της άνοιξης.
πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=pPo8PAG6Dpw
Τους ζητάμε να το προσέξουν γιατί στο τέλος θα κληθούν σε 6 ομάδες των 4 παιδιών να απαντήσουν στην ερώτηση πως ονομάζεται το εικονιζόμενο λουλούδι. Με άλλα λόγια να αντιστοιχήσουν την εικόνα του λουλουδιού με την ονομασία του, https://wordwall.net/resource/55282412. Νικήτρια θα είναι η ομάδα που θα απαντήσει σωστά.
Δραστηριότητα 6η Τα μέρη του λουλουδιού
Τα παιδιά σε 6 ομάδες των 4 παιδιών καλούνται να κατασκευάσουν ένα λουλούδι χρησιμοποιώντας κανσόν και γκοφρέ, να το κολλήσουν σε ένα κάνσον Α4 και δίπλα από το κάθε μέρος που έφτιαξαν να κολλήσουν τις καρτέλες με την ονομασία των μερών τους. Τις πληροφορίες αυτές θα τις βρουν από τις ανάλογες πηγές γνώσης που έχουν φέρει στην τάξη. Όταν το ολοκληρώσουν η κάθε ομάδα θα παρουσιάσει την εργασία της στην άλλη και οι υπόλοιπες θα διορθώσουν τυχόν λάθη, αιτιολογώντας την απάντησή τους και κάνουμε προσθέσεις με τα λουλούδια που έφτιαξαν.
Δραστηριότητα 7η Η ανάπτυξη των λουλουδιών και η διαδικασία της Φωτοσύνθεσης
Η Νηπιαγωγός έχοντας διαβάσει και συζητήσει μαζί με τα παιδιά τις σχετικές με το θέμα της ανάπτυξης των φυτών και της τροφής τους πληροφορίες, προβάλει ένα σχετικό βίντεο στα παιδιά για να επαληθεύσουν τις γνώσεις τους.
https://www.youtube.com/watch?v=9hazEPajtwI
πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=9hazEPajtwI
Εφόσον συζητήσουμε το βίντεο τους, ζητάμε να σχεδιάζουν στις 6 ομάδες τους χρησιμοποιώντας χαρτί κάνσον τους παράγοντες ανάπτυξης των φυτών που άκουσαν. Νικήτρια θα είναι η ομάδα που έχει φέρει στη γωνιά της παρεούλας σωστά τους παράγοντες ανάπτυξης των φυτών και θα αιτιολογήσει την απαντησή τους.
Δραστηριότητα 8η Η τροφή των λουλουδιών
Μοιράζουμε στις 6 ομάδες από ένα λουλούδι. Η αποστολή της κάθε ομάδας είναι να σκεφτούν και να μας φέρουν το μέρος του λουλουδιού που φτιάχνει την τροφή του και να ζωγραφίσουν τον παράγοντα που παίζει ρόλο στη διαδικασία σύνθεσης της τροφής. Κατά την παρουσίαση θα μας περιγράψουν εν συντομία τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης αναφέροντας το όνομά της.
Δραστηριότητα 9η: Λουλούδια: Ζωντανοί οργανισμοί
Μοιράζουμε στις ήδη διαμορφωμένες ομάδες μας στα τραπεζάκια εργασίας πλαστικά λουλούδια, ζωντανά λουλούδια και τους ζητάμε να μας φέρουν αυτά που πιστεύουν ότι είναι ζωντανοί οργανισμοί, δηλαδή οργανισμοί που έχουν ζωή και χρειάζονται για να επιβιώσουν τροφή και νερό. Την κάθε επιλογή τους μας την αιτιολογούν και την επαληθεύουν ή τη διαψεύδουν μέσα από τις πληροφορίες που μας έχουν φέρει στη φάση της επισκόπησης.
Δ φάση: Εμπλουτισμός
Στην 4η φάση τα παιδιά θα εμπεδώσουν τις γνώσεις που απέκτησαν.
Δραστηριότητα 10η Πείραμα με τους σπόρους
Φυτεύουμε μαζί με τα παιδιά δύο κεσεδάκια με φακές και υγρό βαμβάκι και τις αφήνουμε στον ήλιο. Μόλις βγάλουν ρίζες βάζουμε κάποιες σε δύο κεσεδάκια με χώμα. Τα δύο τα βάζουμε μέσα σε ένα ντουλάπι που είναι σκοτεινό, ποτίζοντάς τα και τα υπόλοιπα δύο τα αφήνουμε στον ήλιο και στον αέρα ποτιζοντάς τα. Τα παιδιά ανά ομάδα καλούνται να ζωγραφίζουν την πορεία ανάπτυξης του φυτού της φακής και μετράμε με μια κορδέλα και φύλλα το ύψος ανάπτυξης των φυτών. Στο τέλος θα ζωγραφίσουν ποιο φυτό επιβίωσε και που στο φώς στο σκοτάδι αιτιολογώντας την απαντησή τους.
Δραστηριότητα 11η Ο χορός των λουλουδιών
Διαβάζουμε στα παιδιά το βιβλίο “το ταξίδι του σπόρου” και τους προτείνουμε να δραματοποιήσουμε αυτό το ταξίδι. Τους εξηγούμε τις οδηγίες του θεατρικού παιχνιδιού, η Νηπιαγωγός κάνει την εμψυχώτρια και κατά τη διάρκεια της αφηγησής της τα παιδιά αναπαριστούμε με τις κινήσεις του σώματος το ταξίδι του σπόρου, τα στάδια αναπτυξής του και τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης περιληπτικά.
Ε΄Φάση: Εκτίμηση
Στη φάση αυτή θα πραγματοποιηθεί η τελική αξιολόγηση των γνώσεων των παιδιών.
Δραστηριότητα 12η Ο Εκατομμυριούχος
Σε αυτό το παιχνίδι χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες και σε κάθε ερώτηση απαντάει εναλλάξ ένας εκπρόσωπος της ομάδας. Οι ερωτήσεις αφορούν τις γνώσεις που αποκτήσαμε από τη συγκεκριμένη θεματική προσέγγιση. Εάν μία ερώτηση δεν τη γνωρίζει πάει ο επόμενος παίκτης της ομάδας να την απαντήσει. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα καταφέρει να φτάσει στο τέλος του παιχνιδιού και να γίνει εκατομμυριούχος. Τα χρήματα που θα πάρει θα μας πει τι θα κάνει για την προστασία του περιβάλλοντος, αιτιολογώντας την άποψή μας.
https://learningapps.org/30119911
Δραστηριότητα 13η Φύλλα εργασίας
Μοιράζουμε σχετικά με το θέμα φύλλα εργασίας στα παιδιά ανάλογα με το εάν είναι νήπια και προνήπια.
- Προσθέστε τα λουλούδια που θα πάρει η μελισσούλα μαζί της και γράψτε τον αριθμό. (Νήπια)
https://www.liveworksheets.com/sb3405131av
- Κύκλωσε το σύμβολο της πρόσθεσης που θα πρέπει η μελισσούλα να βάλει ανάμεσα στα λουλούδια για να γίνει η πράξη και να βρει το σύνολό τους (προνήπια) https://www.liveworksheets.com/xj3405136xt
- Ζωγραφίστε τους παράγοντες ανάπτυξης του λουλουδιού (Νήπια) https://blogs.sch.gr/gkanellaki/files/2023/04/Παράγοντες-ανάπτυξης-του-λουλουδιού-Νήπια.pdf
- Κυκλώστε το μέρος του λουλουδιού στο οποίο φτιάχνει την τροφή του το λουλούδι. (προνήπια + νήπια)
https://blogs.sch.gr/gkanellaki/files/2023/04/Φωτοσύνθεση-προήπια-και-Νήπια.pdf
- Αντιγράψτε τα ονόματα των λουλουδιών όπως μπορείτε. (προνήπια) https://www.liveworksheets.com/ng3405156pn
- Κυκλώστε το αρχικό γράμμα των λουλουδιών που βλέπετε στις εικόνες. (νήπια)
https://www.liveworksheets.com/op3405144zz
Δραστηριότητα 14η Συμπλήρωση του διαγράμματος KWLH .
Σε αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά απαντούν στις ερωτήσεις τι έμαθαν σε αυτή τη θεματική ενότητα και πώς το έμαθαν, καταγράφοντας τις απαντήσεις τους στο διάγραμμα KWLH.
- Ο ρόλος της Νηπιαγωγού
Σε αυτό το διδακτικό σενάριο εναλλάσσεται. Είναι εμψυχωτήτρια της μαθησιακής διαδικασίας, καθοδηγώντας τα παιδιά στις διαδικασίες που αφορούν το πέρασμα στα διαφορετικά στάδια της διερευνητικής διαδικασίας, τα βοηθάει στην αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο και υποστηρίζει τις προσπάθειές τους να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες που θα συναντήσουν. Επίσης είναι δια μεσολαβήτρια και κοινωνική παιδαγωγός καθώς επικοινωνεί με τους γονείς των παιδιών για τη συγκέντρωση των πληροφοριών στο σχολείο, τους ενημερώνει για τον τρόπο εργασίας με τα παιδιά τους στο σχολείο.
Πρόσφατα σχόλια