Τα Καμίνια είναι μια περιοχή που άρχισε να οικοδομείται από τις αρχές του περασμένου αιώνα, μακριά τότε από το πολύβουο Ηράκλειο. Με το σχέδιο του 1936 οι αρχές του τόπου τότε διείδαν ότι έπρεπε να προλάβουν την ανάπτυξη και την αστυφιλία που διαφαίνονταν για όλη την πόλη τότε, αλλά η ευκαιρία χάθηκε. Έγινε μια ακόμη προσπάθεια με την αναθεώρηση του Σχεδίου το 1958, αλλά και πάλι δεν μπόρεσαν να πιάσουν τα μεγέθη που σιγά-σιγά το Ηράκλειο αποκτούσε . Έκτοτε τα περισσότερα σπίτια στα Καμίνια χτίστηκαν αυθαίρετα διότι δεν υπήρξε αναθεώρηση του σχεδίου Πόλης και η δημοτική αρχή δεν είχε τη δυνατότητα διαχρονικά να ανταπεξέλθει της βασικής υποχρέωσης που είχε. Δεν μπορούσε κανείς να δει πριν μερικές δεκαετίες ότι και τα Καμίνια ήταν μια περιοχή που θα γινόταν κέντρο-απόκεντρο του Ηρακλείου. (http://www.kritipoliskaihoria.gr/2012/08/blog-post_28.html)
Τα Καμίνια και γενικότερα το δυτικό κέντρο του Ηρακλείου, αντιμετωπίζουν προβλήματα που αφορούν παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Ας πάρουμε για αρχή το δίκτυο ύδρευσης αλλά και την ποιότητα του νερού στην περιοχή αυτή. Από ποιοτικής πλευράς η κατάσταση των υπογείων υδάτων είναι γενικά αποδεκτή και μέσα στα επιτρεπόμενα όρια, όμως το νερό που φτάνει στις βρύσες μας είναι τόσο απαράδεκτο που σχεδόν κανείς δεν το πίνει. Οι περισσότεροι πολίτες του δυτικού κέντρου αλλά και όλου του Ηρακλείου χρησιμοποιούν εμφιαλωμένο νερό ακόμα και για μαγείρεμα. Έτσι η πρόσβαση στο πόσιμο νερό από θεμελιώδες δικαίωμα μετατρέπεται σε καταναλωτικό προϊόν. Το Δίκτυο Ύδρευσης επίσης είναι πρόβλημα για τους κατοίκους αφού η περιοχή μου κατατάσσεται στις περιοχές που αντιμετωπίζουν προβλήματα λειψυδρίας παρόλο που έχουμε επάρκεια υδατικού δυναμικού στο Ηράκλειο. Η εξασφάλιση συνεχούς ροής δυστυχώς δεν έχει επιτευχθεί ακόμα. Κάποιοι ενδεχομένως να μην το αντιλαμβάνονται λόγω των δεξαμενών που πλέον υπάρχουν σε κάθε σπίτι. Η ανάγκη εκπόνησης διαχειριστικής μελέτης είναι προφανής. Μέτρα αντιμετώπισης που μπορούν να προβούν επωφελή είναι η συστηματική καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης. Καταγραφή των δεξαμενών, των αντλιοστασίων, των αγωγών μεταφοράς, των συστημάτων χλωρίωσης, αξιόπιστη καταγραφή και αξιολόγηση του φυσικού και τεχνητού υδατικού συστήματος από ποσοτική και ποιοτική άποψη, καθώς και των μετρήσεων των υδρολογικών, μετεωρολογικών, υδρογεωλογικών και ποιοτικών παραμέτρων. Στη συνέχεια, εντοπισμός, συντήρηση και επισκευή των δυσλειτουργικών τμημάτων του δικτύου. Και τέλος, εμπεριστατωμένη γνώση των δυνατοτήτων των γεωτρήσεων, ποσοτικά και ποιοτικά, ώστε να σταματήσει η υποβάθμιση των υδροφορέων από υπερεκμετάλλευση ή από κακή διαχείριση, όπως επίσης και να εξετασθούν άλλες πιθανές θέσεις γεωτρήσεων οι οποίες θα μπορούν να τροφοδοτούν και τις επεκτάσεις της πόλης.
(http://www.ecocrete.gr/index.php?option=content&task=view&id=900&Itemid=42, http://www.patris.gr/articles/226277?PHPSESSID=#.VUW1V_ntmko)
Όσον αφορά το Ηλεκτρικό μας Δίκτυο τώρα, οι διακοπές ρεύματος είναι τόσο συχνές που αποτελούν μια κατάσταση ρουτίνας για τους κατοίκους. Το πρόβλημα αυτό έχουν κληθεί να αντιμετωπίσουν οι κάτοικοι όλης της Κρήτης εδώ και χρόνια λόγω χρόνιας ανεπάρκειας της εγκατεστημένης ισχύος, αλλά και λόγω λανθασμένων χωροταξικών ρυθμίσεων του παρελθόντος, οι οποίες δεν έλαβαν υπ’ όψιν τους τη δυναμική της επέκτασης των αστικών κέντρων του βόρειου άξονα. Η συχνότητα των διακοπών ηλεκτρικού ρεύματος, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, έχει καταστήσει την κατάσταση κρίσιμη. Λύση του προβλήματος μπορεί να αποτελέσει η δημιουργία αιολικών πάρκων. Η αιολική ενέργεια αποτελεί σήμερα μια ελκυστική λύση στο πρόβλημα της ηλεκτροπαραγωγής καθώς παρουσιάζει μια πλειάδα πλεονεκτημάτων. Καταρχάς, το «καύσιμο» (ο άνεμος) είναι άφθονο, αποκεντρωμένο και δωρεάν. Επίσης δεν εκλύονται στην ατμόσφαιρα αέρια θερμοκηπίου και άλλοι ρύποι, και έτσι οι επιπτώσεις στο περιβάλλον είναι μικρές σε σύγκριση με τα εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής από συμβατικά καύσιμα. Επιπλέον, η αιολική ενέργεια ενισχύει την ενεργειακή ανεξαρτησία και ασφάλεια.
(http://www.kathimerini.gr/238703/article/oikonomia/epix\eirhseis/symferei-idiaitera-h-ekmetalleysh-aiolikhs-sthn-krhth, http://www.sigmalive.com/archive/simerini/environment/170879)
Τώρα θα αναφερθώ στο Δίκτυο Αποχέτευσης και Όμβριων Υδάτων. Σημαντική πληροφορία είναι ότι όλο το παλιό αποχετευτικό δίκτυο του Ηρακλείου, έχει μετατραπεί σε δίκτυο όμβριων, το οποίο συλλέγει και μεταφέρει τα όμβρια , κατά τις ημέρες των βροχοπτώσεων, σε διάφορα σημεία του θαλάσσιου μετώπου του Ηρακλείου. Οι κάτοικοι της περιοχής θεωρώ πως είναι ευχαριστημένοι από το δίκτυο αποχέτευσης και των όμβριων υδάτων γιατί ακόμη και σε περίπτωση έντονης νεροποντής δεν σημειώνονται πλημμύρες. Τα υπάρχοντα φρεάτια δεν υπερχειλίζουν εφόσον υπάρχει αγωγός για να συνεχίσουν υπογείως την πορεία τους. Επίσης και το δίκτυο αποχέτευσης αποτελείται από αρκετές εκατοντάδες χιλιομέτρων αγωγών, που μεταφέρουν κατά κύριο λόγο με βαρύτητα τα λύματα στον Βιολογικό Καθαρισμό. Σε αυτόν τον τομέα οι κάτοικοι είναι ευχαριστημένοι διότι η δημοτική αρχή έχει μεριμνήσει ώστε να μην υπάρξουν προβλήματα.
(http://www.deyah.gr/index.php/drainage)
Τα Καμίνια τις δεκαετίες 30- 40 κυρίως αλλά και αργότερα αποτελούσαν μια μεγάλη συνοικία του Ηρακλείου που συγκέντρωνε χαμηλότερα εισοδήματα και κοινωνικές τάξεις, εργατόκοσμο, υπάλληλους και ανθρώπους της βιοπάλης. Το γεγονός αυτό συνδέεται άμεσα με την αυθαίρετη δόμηση της περιοχής. Τα περισσότερα σπίτια στα Καμίνια είναι χτισμένα εκτός σχεδίου. Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι η ρυμοτομία και το οδικό δίκτυο δεν είναι ικανοποιητικά. Ακόμη και τώρα ο δήμος Ηρακλείου προσπαθεί να τρέξει τις διαδικασίες για να προχωρήσει επιτέλους το αναθεωρημένο σχέδιο. Διότι μόνο αναθεώρηση μπορεί να γίνει αφού στο μεταξύ έχουν οικοδομηθεί σπίτια, έχουν καλυφθεί δρόμοι, έχει αλλάξει το τοπίο στα Καμίνια σε σχέση με τα δύο προηγούμενα σχέδια. Άλλα αίτια που οδήγησαν στην γιγάντωση του φαινομένου είναι η αύξηση του πληθυσμού, η γενική οικονομική καθυστέρηση του τόπου, ειδικά κατά την μεταπολεμική περίοδο, η έλλειψη χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού- προγραμματισμού και οι μεγάλες μετακινήσεις πληθυσμών. Προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα Καμίνια όπως και άλλες περιοχές είναι η έλλειψη υποδομών, δρόμων, δικτύων και η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος. Η μελέτη του ζητήματος και η εμπειρία του φαινομένου αποδεικνύει ότι η λύση του προβλήματος δεν είναι δυνατό να επιτευχθεί με κατασταλτικά μέτρα αλλά μόνο με προληπτικά μέτρα, όσον αφορά την περαιτέρω εξέλιξη του φαινομένου. Για να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις επίλυσης του προβλήματος, είτε πρόκειται για τα υπάρχοντα κτίσματα, είτε για όσα κατασκευάζονται σταδιακά στην πορεία, απαιτείται να προγραμματιστεί από το κράτος μια σοβαρή πολιτική αντιμετώπισης του και να χαραχθούν προτεραιότητες με στόχο τη δέσμευση των περιοχών όπου υπάρχουν ήδη αυθαίρετα, ώστε να επιδιωχθεί η εξυγίανσή τους, καθώς και η δημιουργία διοικητικών φορέων αλλά και νομικών- οικονομικών προϋποθέσεων. Αυτό σημαίνει ότι η αντιμετώπιση του προβλήματος των αυθαίρετων κτισμάτων είναι πολυσύνθετη και ιδιαίτερα δύσκολη. (http://www.inout.gr/showthread.php?t=49472, http://courses.arch.ntua.gr/fsr/127131/diplomatik_ashminakh.pdf)
Στην περιοχή μου δεν μπορώ να πω ότι η παρουσία πεζοδρομίων αντιστοιχεί στις ανάγκες των κατοίκων. Αυτό συμβαίνει γιατί πεζοδρόμια υπάρχουν κυρίως γύρω από τα σχολικά συγκροτήματα της περιοχής που δεν είναι και λίγα. Θεωρώ ότι θα έπρεπε να δημιουργηθούν περισσότερα. Όμως αυτά που υπάρχουν είναι προσβάσιμα, από την άποψη ότι δεν υπάρχει το φαινόμενο των σταθμευμένων οχημάτων σε αυτά. Θετικό στοιχείο αποτελεί και η κατάσταση τους, εφόσον είναι φτιαγμένα την τελευταία πενταετία και δεν έχουν καταστραφεί από φυσικές ή ανθρωπογενείς αιτίες. Βέβαια πρέπει να αναφέρω και την ύπαρξη της παραλιακής λεωφόρου του Ηρακλείου. Άπλετος πεζόδρομος που προσελκύει κόσμο από όλο το Ηράκλειο λόγω της θαλάσσιας θέας και της ηρεμίας που αποπνέει, άλλα και του ποδηλατόδρομου, κάτι σπάνιο για την πόλη του Ηρακλείου.
Αρνητικό στοιχείο της περιοχής και μάλιστα έντονο αποτελεί η ανεπάρκεια των θέσεων στάθμευσης. Προσωπικά, αντιμετωπίζω τις συνέπειες του προβλήματος σε καθημερινή βάση. Σταθμευμένα οχήματα στους δρόμους που εμποδίζουν την κίνηση των υπολοίπων και συστηματική καθυστέρηση χαρακτηρίζουν την περιοχή. Η κατάσταση αυτή αποτελεί μειονεκτικό στοιχείο της περιοχής και από αισθητική άποψη. Δεξιά και αριστερά σταθμευμένα οχήματα, άνθρωποι να διαμαρτύρονται, παρεμπόδιση της μετακίνησης. Όλα αυτά μεταφέρουν αρνητικά συναισθήματα όπως άγχος, αίσθημα πίεσης και νεύρα. Τελεσφόρα θα αποτελούσε η δημιουργία χώρων στάθμευσης έστω υπό πληρωμή. Οι δρόμοι θα «αδειάσουν» και οι κάτοικοι θα είναι πλέον ήρεμοι διότι θα έχουν εξασφαλίσει με αυτόν τον τρόπο μια θέση στάθμευσης οποτεδήποτε την χρειαστούν.
Βοηθητικό στοιχείο αποτελεί ο άριστος νυχτερινός φωτισμό της περιοχής. Οι στύλοι είναι τόσοι ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες των κατοίκων αλλά επίσης βρίσκονται όλοι πλην ελάχιστων εξαιρέσεων σε λειτουργία. Σημειώνω ότι σε περίπτωση κάποιας βλάβης, η αντικατάσταση είναι άμεση. Θετικό χαρακτηριστικό του δήμου μας.
Περνάω τώρα σε μια ειδική ομάδα πληθυσμού, τα άτομα με αναπηρίες. Η πικρή αλήθεια είναι ότι παρόλο που για να ζήσουν μια ζωή χωρίς δυσκολίες, όπως και τους αξίζει άλλωστε, έχουν ανάγκη την υποστήριξη του δήμου και γενικότερα της πολιτείας παρόλα αυτά δεν παρέχεται σε αυτούς καμία βοήθεια από άποψη υποδομών. Η περιοχή μου κάθε άλλο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί παρά φιλική προς στα ΑμεΑ. Πεζοδρόμια και χώροι στάθμευσης ειδικά για εκείνους είναι ανύπαρκτα. Ο δήμος το έχει παραμελήσει αυτό το θέμα. Ποτέ δεν είναι αργά όμως. Ακόμη και τώρα θα μπορούσε να καθορήσει θέσεις σταθμεύσεις, ειδικά πεζοδρόμια και οτιδήποτε άλλο είναι αναγκαίο για την εξασφάλιση της ποιοτικής ζωής τους. Δεν είναι ούτε ιδιαίτερα δύσκολο ως προς την δημιουργία ούτε κοστοβόρο για τον δήμο. Αρκεί η θέληση των αρμοδίων.
Σημαντικό για τον κάτοικο κάθε περιοχής είναι το αίσθημα ασφάλειας κατά την διάρκεια όλης της ημέρας. Πιστεύω ότι το αίσθημα ασφάλειας είναι έντονο σε όλες τις ηλικίες στην περιοχή μου. Δεν σημειώνονται κλοπές ή άλλα εγκλήματα. Είτε μέρα, είτε νύχτα δεν φοβάμαι ούτε για την σωματική μου ακεραιότητα ούτε για τα υπάρχοντα μου όταν βρίσκομαι ή όταν λείπω από το σπίτι. Το να κυκλοφορείς πεζός δεν είναι κάτι το παρακινδυνευμένο γιατί ο φωτισμός είναι αρκετός ώστε να αποφύγεις τυχόν δυσάρεστες καταστάσεις. Επίσης σε περίπτωση που δεχθείς κάποιου είδους επίθεση, η περιοχή είναι τόσο πυκνοκατοικημένη, που σε περίπτωση που φωνάξεις ή δώσεις με κάποιο τρόπο να καταλάβουν ότι χρειάζεσαι βοήθεια είναι σχεδόν σίγουρο ότι οι κάτοικοι θα επέμβουν για να σε βοηθήσουν. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που τα ποσοστά εγκληματικότητας είναι αρκετά χαμηλά.
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης τώρα, είναι σημαντικό να υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης στην περιοχή χρονικά και χωροταξικά. Ο χωροταξικός σχεδιασμός έχει ως αντικείμενο την τοποθέτηση των διαφόρων λειτουργιών στο εσωτερικό των εγκαταστάσεων και αποτελεί μέρος του γενικότερου προβλήματος σχεδιασμού παραγωγικών συστημάτων, σχετίζεται άμεσα και με τη διαχείριση υλικού, αφού σκοπεύει στην εξασφάλιση ικανοποιητικών συνθηκών ροής των υλικών εντός του παραγωγικού συστήματος. Χωροταξικά τα Καμίνια είναι σε μέτρια κατάσταση εφόσον γίνεται αποτελεσματικά η διεξαγωγή της παραγωγικής διαδικασίας αλλά οι καθυστερήσεις δεν έχουν ελαχιστοποιηθεί. Πρέπει να εξασφαλιστεί άνεση και ασφάλεια για την αποφυγή τυχόν ατυχημάτων αλλά και αύξηση της παραγωγικότητας. Χρονικά επίσης δεν ιδιαίτερα ικανοποιητική λόγω του κυκλοφοριακού προβλήματος και σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, πολύ πιθανή είναι η καθυστέρηση της άφιξης της βοήθειας στο χώρο μας. Αλλά τουλάχιστον είναι δυνατή στο να επιτευχθεί έστω και με καθυστέρηση. (http://academics.epu.ntua.gr/LinkClick.aspx?fileticket=oZHasbEbopQ%3D&tabid=380&mid=838)
Αν ζεις στο δυτικό κέντρο έχεις την δυνατότητα να περπατήσεις λόγω της ασφάλειας που αποπνέει η περιοχή αλλά και λόγω της παραλιακής λεωφόρου που είναι από τα θετικά στοιχεία της περιοχής. Εκεί μπορείς να περπατήσεις και να κάνεις ποδήλατο με την ηρεμία σου δίχως φόβο. Όμορφο μέρος που προσελκύει πλήθος Ηρακλειωτών. Τώρα πέρα από αυτόν τον πεζόδρομο, οι ποδηλάτες δεν έχουν που αλλού να κάνουν ποδήλατο. Δυστυχώς η περιοχή μου δεν παρέχει αυτήν την δυνατότητα.
Το πράσινο τώρα θα έλεγα ότι είναι ικανοποιητικό. Υπάρχουν δέντρα τριγύρω και πιο συγκεκριμένα στα πάρκα και στις πλατείες που σφύζουν από ζωή, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Δημόσιοι χώροι κοινωνικής συνεύρεσης όπως καταλάβατε υπάρχουν και είναι και σε εξαιρετικά καλή κατάσταση. Πάραυτα δεν θα χαρακτήριζα την περιοχή ως θορυβώδης. Οι κάτοικοι σέβονται τις ώρες κοινής ησυχίας αλλά και όλες τις ώρες. Τώρα είναι λογικό να επικρατεί μια αναστάτωση στα πάρκα αλλά κυμαίνεται σε πλαίσια που μπορείς να ανεχτείς. Γεγονός που ενοχλεί τους κατοίκους των Καμινίων είναι η ημέρα που λαμβάνει χώρα στους δρόμους της περιοχής η λαϊκή αγορά, που όπως φαντάζεστε υπάρχει θόρυβος.
Αδιαμφισβήτητα θετικό είναι το γεγονός ότι από την περιοχή μπορείς να χρησιμοποιήσεις Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Υπάρχουν πολλές στάσεις λεωφορείων που ικανοποιούν τις ανάγκες των κατοίκων ως προς τον προορισμό. Αυτή η ευκολία κάνει την περιοχή προσβάσιμη γιατί κάποιος μπορεί να φτάσει εκεί χωρίς δυσκολία.
Ας περάσουμε τώρα στους πεζούς. Αναφέρθηκα και παραπάνω για την έλλειψη πεζοδρομίων. Λοιπόν, αυτό είναι κάτι που δεν ωφελεί τους πεζούς. Θα ένιωθαν πιο ασφαλείς αν περπατούσαν σε πεζοδρόμια. Όμως οι οδηγοί αναγνωρίζουν αυτήν την αδυναμία της περιοχής και γι’ αυτό προσπαθούν να βοηθήσουν με τον δικό τους τρόπο τους πεζούς.
Τώρα θα αναφερθώ στην καθαριότητα της περιοχής μου και το πόσο όμορφη είναι. Ο δήμος έχει μεριμνήσει για την καθαριότητα και έχει τοποθετήσει στου δρόμους σε πολλά σημεία κάδους απορριμμάτων, έτσι ώστε να διατηρούνται καθαροί οι δρόμοι. Ευτυχές είναι το γεγονός ότι οι κάτοικοι σέβονται το περιβάλλον και είναι ενημερωμένοι και γι’ αυτό φροντίζουν να διατηρούν την περιοχή χωρίς σκουπίδια. Αυτό καθιστά αμέσως την περιοχή πιο όμορφη. Στοιχεία που αναδεικνύουν και ομορφαίνουν την περιοχή είναι το πράσινο, οι δημόσιοι χώροι κοινωνικής συνεύρεσης που είναι σε πολύ καλή κατάσταση, η πρόσβαση του ήλιου που είναι εξαίρετη αλλά το κυριότερο στοιχείο είναι για ακόμη μια φορά η παραλιακή λεωφόρος, με την θέα της θάλασσας και την ηρεμία που αποπνέει.
Η ποιότητα της ατμόσφαιρας τώρα θα λέγαμε ότι είναι μέτρια προς καλή. Το δυτικό κέντρο είναι πολυσύχναστο και εντούτοις είναι επόμενο να υπάρχουν καυσαέρια. Όμως είναι σε ένα λογικό πλαίσιο.
Κλείνω μιλώντας για τις σχέσεις μεταξύ των γειτόνων. Όταν διασχίζω τα στενά των Καμινίων προσωπικά νιώθω ότι οι υπάρχει το αίσθημα της οικογένειας και της αμοιβαίας αγάπης και αλληλοϋποστήριξης ανάμεσα στους γείτονες. Οι σχέσεις σε γενικά πλαίσια είναι πολύ καλές, οι γείτονες κάθονται έξω στις αυλές, συζητάνε και περνάνε ευχάριστα την ώρα τους. Σε περίπτωση που τους συμβεί κάτι είναι σίγουροι πως οι γείτονες θα είναι εκεί για αυτούς, για να τους βοηθήσουν με κάθε δυνατό τρόπο.
Γενικά το Δυτικό Κέντρο και πιο ειδικά τα Καμίνια είναι μια περιοχή που έχει και τα αρνητικά και τα θετικά χαρακτηριστικά της. Θέλω να πιστεύω πως σας έκανα να καταλάβετε μέσω της έκθεσης αυτής ότι τα θετικά στοιχεία που συγκεντρώνει υπερτερούν των αρνητικών. Ως εκ τούτοις πιστεύω ότι η περιοχή μου ικανοποιεί τους κατοίκους στο μεγαλύτερο βαθμό και πως κάποιος θα επέλεγε με ευχαρίστηση να ζήσει εδώ, λόγω του ότι η περιοχή του υπόσχεται μια ποιοτική ζωή, έχοντας μόνο αμελητέες δυσκολίες.