Πάμε για ένα μαθητικό διαγωνισμό;

Μαρ 201225

Οι μαθητικοί διαγωνισμοί γίνονται από τις επίσημες επιστημονικές ενώσεις αυτή την εποχή και σκοπό έχουν να βάλουν τους μαθητές στη λογική της έρευνας, αλλά και να τους δώσουν την ευκαιρία στους μαθητές που έχουν έφεση σε κάποιο μάθημα, να διακριθούν. Νωρίτερα στο σχολικό έτος έγινε ο διαγωνισμός στη Μαθηματική Εταιρεία. Ακολούθησε ο διαγωνισμός Βιολογίας και μετά ο διαγωνισμός Χημείας. Κάπου έγινε και ο διαγωνισμός Φυσικής αλλά δεν προσδόρισα την ημερομηνία.

Όμως τι σημαίνει ένας μαθητικός διαγωνισμός…για τους μαθητές; Δηλαδή εντάξει εμείς οι καθηγητές προτείνουμε στους μαθητές να πάρουν μέρος. Αλλά τι λένε οι μαθητές. Ακολουθεί ένα κείμενο της Αλεξάνδρας, η οποία συμμετείχε στο διαγωνισμό Βιολογίας.Μεταφέρω το κείμενό της όπως είναι.

” Στην εκδρομή στη Σκωτία, ένα μεσημέρι, καθώς επιστρέφαμε στο ξενοδοχείο, η συνοδός καθηγήτρια, κα. Παρασκευοπούλου ξαφνικά φώναξε το όνομά μου και μου είπε ότι η κα. Κορόζη (καθηγήτρια Βιολογίας – Υποδιευθύντρια του Λυκείου), μόλις την είχε ενημερώσει ότι βγήκα 6η στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Βιολογίας του 2012. Μου φαινόταν απίστευτο… και όμως αποδείχθηκε αληθινό! Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή…

Όλα ξεκίνησαν στα μέσα Ιανουαρίου, όταν η καθηγήτρια της Βιολογίας μας, κα. Κορόζη, στο τέλος του μαθήματος μας ενημέρωσε για τη διοργάνωση του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Βιολογίας 2012 και μας παρακίνησε να λάβουμε μέρος. Ο συμμαθητής και φίλος Αλέξανδρος, που αγαπά πολύ τη Βιολογία, αμέσως ενθουσιάστηκε και έσπευσε να αναζητήσει πληροφορίες στο διαδίκτυο. Ο ενθουσιασμός του με παρέσυρε αλλά μόλις έμαθα ότι η εξεταστέα ύλη για τη Β’ Λυκείου ήταν ολόκληρο το βιβλίο αποθαρρύνθηκα, μιας και είχαμε διδαχθεί μόνο τα δύο πρώτα κεφάλαια.

Όμως, η καθηγήτριά μας προσφέρθηκε να επιλύσει όλες τις απορίες μας και με την ενθάρρυνση του Αλέξανδρου αποφάσισα να δηλώσω συμμετοχή, όπως και ο Αλέξανδρος και η Άρτεμη. Η πρώτη φάση του διαγωνισμού, που απευθύνεται σε μαθητές Β’ και Γ’ Λυκείου, επρόκειτο να πραγματοποιηθεί το Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2012. Οπότε ξεκινήσαμε να διαβάζουμε τα επόμενα κεφάλαια και απευθυνθήκαμε στην κα. Κορόζη για τις απορίες μας, η οποία μας εξήγησε τα δυσνόητα κομμάτια της ύλης και ό,τι άλλο δεν είχαμε καταλάβει.

Το διάβασμα για το διαγωνισμό ήταν δύσκολο, διότι δεν είχαμε διδαχθεί τα δύο από τα τέσσερα κεφάλαια. Όμως, το επιστημονικό ενδιαφέρον σε συνδυασμό με τη  δίψα για γνώση και την διάθεση για έρευνα κατέστησαν τη διαδικασία ψυχαγωγική. Αν και κουράστηκα, έμαθα πράγματα που με έκαναν να αναθεωρήσω τη στάση μου απέναντι στο μάθημα και την επιστήμη και αναζωπυρώθηκε ο προβληματισμός μου για τη βιοηθική και τη σχέση της ανθρώπινης ύπαρξης και της βιολογικής της υπόστασης.

Την τελευταία μέρα πριν το διαγωνισμό, η καθηγήτριά μας, μας εξήγησε τις απορίες της τελευταίας στιγμής. Το βράδυ έκανα μια επανάληψη ολόκληρης της ύλης ώστε να νιώθω σίγουρη και να τα εμπεδώσω καλύτερα. Το Σάββατο 11 Φεβρουαρίου πήγαμε στο εξεταστικό κέντρο, που ήταν το 1ο ΓΕΛ Νέας Ιωνίας. Ο διαγωνισμός είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει στις 9:30 και είχε διάρκεια τριών ωρών. Η οργάνωση ήταν εξαιρετική σε σχέση με άλλους διαγωνισμούς που έχω συμμετάσχει και με μικρή καθυστέρηση μπήκαμε στις αίθουσες.

Τα θέματα ήταν έξυπνα, πρωτότυπα και απαιτούσαν συγκροτημένη, συνδυαστική σκέψη. Κάλυπταν ολόκληρη την ύλη και είχαν διαβαθμισμένη δυσκολία. Υπήρχαν περίπου 50 ερωτήματα πολλαπλής επιλογής, μερικά Σ – Λ και μερικές ερωτήσεις ανάπτυξης. Πολλά θέματα συνδύαζαν κείμενο και εικόνα ή σχεδιαγράμματα, ενώ τα περισσότερα ξέφευγαν από τη διαδικασία καταγραφής μακροσκελών κειμένων με απομνημονευμένες πληροφορίες από το βιβλίο. Τα θέματα ήταν ευχάριστα στην επίλυσή τους διότι ήταν ευφάνταστα και η διαδικασία εύρεσης της σωστής απάντησης ήταν ένα παιχνίδι σκέψεων, γνώσεων και συλλογισμών. Πιστεύω πως ο τρόπος εκμάθησης της βιολογίας στο σχολείο μας με βοήθησε σε μεγάλο βαθμό να αντεπεξέλθω στις απαιτήσεις του διαγωνισμού, επειδή μαθαίνουμε ουσιαστικά – συχνά και από σημειώσεις – και όχι απομνημονεύοντας ατέλειωτα κείμενα με πληροφορίες.

Μετά το πέρας του διαγωνισμού, συζήτησα με τα άλλα παιδιά που έδωσαν και αυτά και ενημερώσαμε την κα. Κορόζη. Όπως και αυτοί, είχα την εντύπωση ότι είχα γράψει αρκετά καλά αλλά αμέσως εντόπισα μερικά λάθη. Δεν μπορούσα, όμως, να γνωρίζω ακριβώς την απόδοσή μου. Είχα ξεχάσει το όλο θέμα, μέχρις ότου στην εκδρομή στη Σκωτία, σε ανύποπτο χρόνο ενημερώθηκα πως είχα βγει 6η! Χάρηκα πολύ, διότι μόνο 10 μαθητές της Β’ Λυκείου απ’ όλη την Ελλάδα προκρίνονται και εγώ είμαι μέσα σε αυτούς! Πραγματικά δεν μπορούσα και ακόμα δεν μπορώ να το πιστέψω. Στενοχωρήθηκα, όμως, για τους συμμαθητές μου που δεν προκρίθηκαν αλλά είμαι σίγουρη πως για λίγο δεν τα κατάφεραν και ελπίζω πως του χρόνου που θα έχουν την ευκαιρία να ξαναδώσουν θα τα καταφέρουν.

Η επόμενη φάση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 31 Μαρτίου 2012. Τα θέματα θα είναι κοινά για όλους τους μαθητές και η εξεταστέα ύλη είναι η ύλη γενικής παιδείας και κατεύθυνσης της Γ’ Λυκείου, την οποία δεν έχω διδαχθεί. Όντας μέσα στη 10άδα της Β’ Λυκείου έχω το δικαίωμα να συμμετάσχω στη φάση αυτή (Β’ φάση) τόσο φέτος όσο και του χρόνου, όταν δηλαδή θα είμαι μαθήτρια Γ’ Λυκείου. Φέτος θα προσπαθήσω να διαβάσω όσο μπορώ, αλλά δεν είναι δυνατόν να εμπεδώσω ολόκληρη την ύλη της Γ’ Λυκείου, που διδάσκεται σε ένα χρόνο και εξετάζεται στις πανελλήνιες. Οπότε θα προσπαθήσω να εκμεταλλευτώ το δικαίωμά μου να συμμετάσχω στη Β’ φάση του χρόνου που θα έχω διδαχθεί την ύλη της Γ’ Λυκείου.

Γενικά, ήταν μια ενδιαφέρουσα εμπειρία την οποία αναμφισβήτητα επιθυμώ να ξαναζήσω. Θεωρώ πως οι μαθητές που θέλουν να καλλιεργήσουν την επιστημονική σκέψη και ενδιαφέρονται για τη βιολογία αξίζει να συμμετάσχουν διότι τόσο η μελέτη για το διαγωνισμό, όσο και η διαδικασία της γραπτής εξέτασης του διαγωνισμού είναι αναπάντεχα ευχάριστη και γεννά έντονα συναισθήματα. Ο θεσμός δίνει την ευκαιρία στους μαθητές που ενδιαφέρονται, να εμπλουτίσουν το πνεύμα τους και να διευρύνουν τους ορίζοντές τους, να μάθουν, να σκεφτούν, να ερευνήσουν και μέσα από την ενασχόληση, να εμβαθύνουν στην επιστήμη της Βιολογίας!”

Από οτι φαίνεται όλοι μας (οι καθηγητές) καλό θα ήταν να προωθούμε αυτούς τους διαγωνισμούς στους μαθητές μας δίνοντας τους με αυτό το τρόπο να δουν τα μαθήματα με μια άλλη ματιά. Να δουν με μια ερευνητική ματιά το αντικείμενο και όχι το μάθημα της ημέρας. Να ψάξουν το παραπάνω, το διαφορετικό. Από εμάς (τους καθηγητές) αυτό που μένει είναι να προωθούμε αυτούς τους διαγωνισμούς, να προτείνουμε στους μαθητες να παίρνουν μέρος. Να τους υποστηρίζουμε, με το να λύνουμε τις απορίες τους και να είμαστε δίπλα τους όταν μας χρειάζονται.

Θα ήθελα πολύ να δω τα σχόλια σας, είτε είστε συνάδελφοι, γονείς ή μαθητές.

Τη καλησπέρα μου…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

LYCEE FRANCO-HELLENIQUE

ΕΛΛΗΝΟΓΑΛΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ LFH

Εφημερίδα με όλα τα νέα της Ελληνογαλλικής Σχολής Αγίας Παρασκευής Ευγένιος Ντελακρουά

Ποιοι είμαστε όλοι εμείς; Βρισκόμαστε κάθε μέρα στο σχολείο και περνάμε τη μισή μας μέρα μαζί. Μαθητές, καθηγητές… αλλά ποιοι πραγματικά είμαστε; Ποια είναι τα όνειρά μας, ποια είναι τα σχέδια μας; Μέσα από αυτές τις συνεντεύξεις μας δίνεται η δυνατότητα να γνωριστούμε μεταξύ μας… Να πούμε όλα εκείνα που σκεφτόμαστε και δεν λέμε.

Ο υπεύθυνος καθηγητής : Μ. Αλισαβάκης

ΘΩΜΑΣ
ΧΑΡΗΣ
ΤΑΣΟΣ
MHNA
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
ΑΘΗΝΑ
ΕΙΡΗΝΗ Δ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
ΜΑΡΙΑ
ΘΑΛΑΣΣΙΝΗ
ΒΑΣΙΛΙΚΗ
ΞΕΝΗ
ΙΡΙΑ
ΑΝΔΡΙΑΝΗ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ
ΠΕΤΡΟΣ
ΧΡΙΣΤΙΝΑ
ΔΑΝΑΗ
ΕΙΡΗΝΗ Β
ΓΙΩΡΓΟΣ Ρ
ΓΙΩΡΓΟΣ Β
ΜΑΡΙΑΝΝΑ
ΜΥΡΤΩ
ΟΡΕΣΤΗΣ

ΝΙΚΟΣ

Μάρτιος 2012
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων