ΥΛΙΚΟ, ΣΧΟΛΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤ΄ΤΑΞΗΣ 2011-2012 & ΣΚΕΨΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΠ/ΚΟ ΑΓΓΛ. ΓΛΩΣΣΑΣ ΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑμΕΑ

                                                                                   

23ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΑΜΙΑΣ  –   ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2011-2012

Το πρόγραμμα ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης των μαθητών της ΣΤ΄ τάξης, με θέματα που αφορούν στη σωστή συμπεριφορά προς άτομα με κινητικά προβλήματα

ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΦΙΛΙΚΗ ΠΡΟΣ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ (ΑμΕΑ)

στα πλαίσια του μαθήματος της διδασκαλίας της Αγγλικής γλώσσας,

περιελάμβανε το παρακάτω υλικό:

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΠΙΘΑΝΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΑμΕΑ

– ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΔΙΑΣΗΜΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

ΑΡΘΡΟ ΜΕ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ (ΣΥΖΗΤΗΣΗ & ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ) 

– ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΔΙΓΛΩΣΣΟΥ ΟΔΗΓΟΥ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΜΕ 8 ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ ΜΕ ΣΚΕΨΕΙΣ ΚΟΠΕΛΑΣ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙ ΑΜΑΞΙΔΙΟ

 

ΣΧΟΛΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ

Όταν ολοκληρώθηκε η επεξεργασία του υλικού, οι μαθητές συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο με 8 ερωτήσεις όπου σχολίασαν την παραπάνω διαδικασία. Ενδεικτικά αναφέρονται οι απαντήσεις τους σε 2 από τις ερωτήσεις (δεν αναφέρονται όλες αριθμητικά, γιατί ορισμένες είχαν παρόμοια διατύπωση).

Στην ερώτηση

« Με αυτή τη διαδικασία έμαθες κάτι καινούριο και τι είναι αυτό; »

απάντησαν:

… Άμα συναντήσω ένα τέτοιο άτομο ξέρω πώς να του μιλήσω χωρίς να το στενοχωρήσω.

… Έμαθα ότι για αυτούς τους ανθρώπους είναι δύσκολο να μετακινηθούν.

… Με αυτή τη διαδικασία έμαθα ότι δεν πρέπει να ρωτάμε τον άλλο πως το έπαθε.

… Ότι δεν πρέπει να τους φέρνουμε σε αμηχανία ή σε δύσκολη θέση.

… Ναι, έμαθα κάποια πράγματα, όπως όταν μιλάω με ένα άτομο που έχει κάποιο πρόβλημα δεν πρέπει να στέκομαι από πάνω του.

… Έμαθα πως πρέπει να συμπεριφέρομαι σε ΑμΕΑ.

… Ναι, έμαθα ότι δεν πρέπει στο άτομο με ειδικές ανάγκες να ρωτάμε για αυτό το θέμα.

… Ναι, έμαθα ότι δεν είναι πολύ καλό να ρωτάς τον άλλον πως το έπαθε γιατί του δημιουργείς ψυχολογικό πρόβλημα.

… Κατάλαβα πως είναι άδικο να είναι κάποιος ανάπηρος γιατί δεν θα μπορεί να κάνει κάποιες δραστηριότητες.

… Έμαθα ότι σε αυτά τα άτομα δεν πρέπει να τους θυμίζουμε πως χτύπησαν γιατί στεναχωριούνται.

Στην ερώτηση

« Βελτίωσες τις γνώσεις σου στην Αγγλική γλώσσα με τις παραπάνω δραστηριότητες και με ποιο τρόπο; »

απάντησαν:

… Ναι, έμαθα να διαβάζω λίγο καλύτερα.

… Πιστεύω ότι βελτίωσα τις γνώσεις μου μαθαίνοντας καινούριες λέξεις και καινούριες εκφράσεις.

… Ναι, πολύ.

… Ναι, τις βελτίωσα γιατί έμαθα καινούριες λέξεις που δεν ήξερα.

… Ναι, γιατί είχε πολλά κείμενα στην Αγγλική γλώσσα, γιατί μεταφράσαμε κάποια κείμενα και αυτό ήταν πολύ καλό.

(ΣΥΝΟΛΟ: 16 μαθητές, ΝΑΙ: 12 μαθητές, ΟΧΙ: 4 μαθητές)

ΣΚΕΨΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

 Όταν το Σεπτέμβριο του 2010 διάβασα ένα άρθρο του Paul Shaw με τίτλο «Wheelchair Etiquette» στην ξενόγλωσση εφημερίδα Lion’s Voice Issue 5, ένιωσα ότι αγνοούσα πολύ σημαντικά πράγματα σχετικά με άτομα που αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα. Συνειδητοποίησα ότι κάποιος μπορεί ακούσια να προσβάλει ή να προκαλέσει αμηχανία σε ένα τέτοιο άτομο επειδή αγνοεί το σωστό τρόπο να το προσεγγίσει.

Με συγκλόνισε η φράση «Μπορείς να είσαι σίγουρος ότι κανείς δεν χρησιμοποιεί αμαξίδιο από επιλογή.» επειδή σκέφτηκα ότι όλα όσα θεωρούμε δεδομένα μπορεί να ανατραπούν σε ένα δευτερόλεπτο και όπως άκουσα σε μια τηλεοπτική εκπομπή: « Όλοι μας είμαστε εν δυνάμει άτομα με ειδικές ανάγκες». Θεώρησα αυτονόητο και πρωταρχικής σημασίας το αίτημά τους να έχουν εύκολη πρόσβαση σε οτιδήποτε έχει κάθε άλλος πολίτης και ότι οι υπόλοιποι οφείλουμε να τους διευκολύνουμε σε αυτόν τον αγώνα.

Από τότε που διάβασα το παραπάνω άρθρο σκεφτόμουν ότι ήθελα να κάνω κάτι με τους μαθητές μου, ώστε να αναπτύξουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες και να έχουν καλύτερη ενημέρωση για αυτό το θέμα με εργαλείο την Αγγλική γλώσσα. Η ηλικία των μαθητών, το δύσκολο γλωσσικό επίπεδο του άρθρου και η έλλειψη επαρκούς χρόνου διδασκαλίας με έκαναν να το αναβάλλω συνεχώς.

Καθώς πλησίαζε η 3η Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα ΑμΕΑ, αποφάσισα να προετοιμάσω κάποιες δραστηριότητες με βάση το παραπάνω άρθρο για την ΣΤ΄τάξη. Αυτή ήταν η αφορμή για να συζητήσουμε, να προβληματιστούμε, να εργαστούμε και να ενημερωθούμε για τη σωστή συμπεριφορά προς ΑμΕΑ μαζί με τους μαθητές, με πλαίσιο τη διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας.

Τα σχόλια των μαθητών που αναφέρονται παραπάνω, πιστεύω ότι αποδεικνύουν ότι πετύχαμε τους στόχους μας. Θεωρώ ότι αν συναντήσουν ένα άτομο με κινητικά προβλήματα είναι προετοιμασμένοι για να συμπεριφερθούν με σεβασμό και με τον κατάλληλο τρόπο. Ταυτόχρονα βελτίωσαν τις γνώσεις τους στην Αγγλική γλώσσα.

Να αναφέρω ότι το άρθρο του Paul Shaw και πολλά άλλα ενδιαφέροντα κείμενα, υπάρχουν στην Αγγλική και Ελληνική γλώσσα στην ιστοσελίδα της εκστρατείας «ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΦΙΛΙΚΗ ΠΡΟΣ ΑμΕΑ»

www.disabled-accessfriendly.com

Αισθάνομαι ικανοποίηση γιατί μαζί με τους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης καταφέραμε να προσεγγίσουμε αυτό το σημαντικό θέμα. Οι συζητήσεις, οι προβληματισμοί και οι δραστηριότητες του προγράμματος, πιστεύω ότι ώθησαν τους μαθητές προς την ανάπτυξη μιας κοινωνικά υγιούς προσωπικότητας.

Η πρόταση των ιδρυτών της εκστρατείας «ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΦΙΛΙΚΗ ΠΡΟΣ ΑμΕΑ» να υποβάλλω αυτήν την εργασία στην δράση «Αριστεία και Καινοτομία στην Εκπαίδευση» του Υπουργείου Παιδείας, αποτελεί τον μεγαλύτερο έπαινο και ύψιστη τιμή για αυτήν την προσπάθεια.

Κλείνοντας θέλω να πω ότι με εκφράζει απόλυτα το σύνθημα που χρησιμοποιεί η εκστρατεία ενημέρωσης στην παραπάνω ιστοσελίδα:

 Τα καλύτερα σχολεία προσφέρουν πάντοτε περισσότερα από το να προετοιμάζουν απλώς τους μαθητές για τις εξετάσεις. Τους ευαισθητοποιούν για τον κόσμο στον οποίο ζούμε  και προσπαθούν να τον κάνουν καλύτερο.

Η εκπαιδευτικός της Αγγλικής γλώσσας,

Γιάννα Γιακοβή

Αφήστε μια απάντηση