Η εργοθεραπεία παίζει καθοριστικό ρόλο στην εκπαίδευση και υποστήριξη παιδιών με ειδικές ανάγκες μέσα στο ειδικό σχολείο.
Στόχος είναι να ενισχύσει την ανεξαρτησία και την ικανότητα συμμετοχής των μαθητών στις καθημερινές τους δραστηριότητες, βοηθώντας τους να αναπτύξουν κινητικές, αισθητηριακές και γνωστικές δεξιότητες μέσω εξειδικευμένων ασκήσεων και παρεμβάσεων.
Ο εργοθεραπευτής έχει πολυδιάστατο ρόλο, που περιλαμβάνει:

Αξιολόγηση των κινητικών, αισθητηριακών και γνωστικών δεξιοτήτων του παιδιού.

Σχεδιασμό εξατομικευμένων προγραμμάτων παρέμβασης, ανάλογα με τις ανάγκες του μαθητή.

Εκπαίδευση και εξάσκηση δραστηριοτήτων καθημερινής ζωής (ντύσιμο, τάισμα, χρήση εργαλείων κ.λπ.).

Υποστήριξη κινητικών και συντονιστικών δεξιοτήτων μέσω ασκήσεων που στοχεύουν στη βελτίωση ισορροπίας, λεπτής και αδρής κινητικότητας.

Παροχή αισθητηριακής ολοκλήρωσης, βοηθώντας τα παιδιά να επεξεργάζονται σωστά τα ερεθίσματα από το περιβάλλον τους.

Συνεργασία με εκπαιδευτικούς και γονείς, ώστε να δημιουργηθεί ένα υποστηρικτικό περιβάλλον για το παιδί.
Στο σχολείο μας η εργοθεραπευτική παρέμβαση στοχεύει:

Στη βελτίωση της κινητικότητας και του συντονισμού κινήσεων.

Στην ενίσχυση της αυτονομίας του παιδιού στις καθημερινές του δραστηριότητες.

Στη ρύθμιση της αισθητηριακής επεξεργασίας και της συμπεριφοράς.

Στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και αυτοπεποίθησης.

Στην υποστήριξη της συγκέντρωσης και της γνωστικής ανάπτυξης.
Οι εργοθεραπευτικές δραστηριότητες προσαρμόζονται στις ανάγκες κάθε παιδιού και περιλαμβάνουν:

Ασκήσεις ισορροπίας – Χρήση δοκών, πλατφορμών και τραμπολίνων για την ενίσχυση της σταθερότητας.

Ασκήσεις λεπτής κινητικότητας – Παιχνίδια με κορδόνια, πάζλ και μαρκαδόρους για βελτίωση της σύλληψης και της ακριβούς κίνησης των χεριών.

Αισθητηριακές δραστηριότητες – Παιχνίδι με διάφορες υφές, χρώματα και σχήματα για την οργάνωση αισθητηριακών πληροφοριών.

Ασκήσεις δύναμης και συντονισμού – Χρήση μπάλας γυμναστικής, κρεμαστών κρίκων και αναρριχητικών δομών για ανάπτυξη μυϊκής δύναμης.

Δραστηριότητες καθημερινής ζωής – Εκπαίδευση σε ντύσιμο, αυτοεξυπηρέτηση και χρήση αντικειμένων (μαχαιροπίρουνα, κουμπιά κ.λπ.).
Η συστηματική εργοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να:

Βελτιώσουν τη φυσική τους κινητικότητα και τον συντονισμό τους.

Γίνουν πιο αυτόνομα και ικανά να διαχειριστούν τις καθημερινές τους ανάγκες.

Αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες και αυτοπεποίθηση.

Διαχειριστούν καλύτερα αισθητηριακές προκλήσεις και συμπεριφορικές δυσκολίες.

Συμμετέχουν πιο ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία και στην τάξη.