Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε το σεμινάριο με θέμα «Εκπαιδευτική Έρευνα Δράσης», το οποίο διοργάνωσε η Διευθύντρια του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ορχομενού για τους εκπαιδευτικούς του σχολείου της, με την συμμετοχή και των εκπαιδευτικών της σχολικής μας μονάδας. Η διαδικτυακή εκδήλωση είχε ως στόχο την ενημέρωση και ενίσχυση των εκπαιδευτικών με σύγχρονες μεθόδους έρευνας και πρακτικών, προκειμένου να βελτιώσουν τη διδακτική τους προσέγγιση και να ενισχύσουν την ποιότητα της διδασκαλίας στην τάξη. Η εισηγήτρια του σεμιναρίου, κα Παμπούρη Αναστασία, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, παρουσίασε τις βασικές αρχές της εκπαιδευτικής έρευνας δράσης, εστιάζοντας στην πρακτική εφαρμογή της στην καθημερινή σχολική πραγματικότητα. Η κα Παμπούρη ανέλυσε τη σημασία της εμπλοκής των δασκάλων στην έρευνα που αφορά τη δική τους διδακτική διαδικασία και πώς αυτή μπορεί να ενισχύσει τις εκπαιδευτικές πρακτικές. Οι συμμετέχοντες/ουσες είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στην τάξη και να ανταλλάξουν απόψεις και προτάσεις για την ενσωμάτωση της έρευνας δράσης στην καθημερινή διδακτική τους πρακτική. Μέσα από πρακτικά παραδείγματα και διαδραστικές συζητήσεις, οι εκπαιδευτικοί ενισχύθηκαν στην κατανόηση του τρόπου που η έρευνα μπορεί να γίνει εργαλείο για τη βελτίωση της μαθησιακής εμπειρίας και την αναγνώριση των αναγκών των μαθητών και μαθητριών τους. Το σεμινάριο αποτέλεσε μια εξαιρετική ευκαιρία για τους δασκάλους να εξελιχθούν επαγγελματικά και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους στον τομέα της εκπαιδευτικής έρευνας, προσφέροντας παράλληλα έναν νέο τρόπο σκέψης και προσέγγισης των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν στην τάξη. Η συγκεκριμένη ενδοσχολική επιμόρφωση εντάσσεται στο φετινό σχέδιο δράσης της σχολικής μας μονάδας που αφορά την ετεροπαρατήρηση.
Λίγα λόγια για την έρευνα δράσης
Η εκπαιδευτική έρευνα δράσης είναι μια προσέγγιση που στοχεύει στη βελτίωση της διδακτικής πρακτικής μέσα από τη συνεργασία και την εμπλοκή των εκπαιδευτικών στη διαδικασία της έρευνας. Βασίζεται στον κύκλο δράσης-παρατήρησης-ανάλυσης-αναστοχασμού, επιτρέποντας στους εκπαιδευτικούς να εντοπίζουν προβλήματα, να δοκιμάζουν στρατηγικές, να αξιολογούν τα αποτελέσματα και να προσαρμόζουν την πρακτική τους. Η μέθοδος αυτή προάγει τη συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη, την κριτική σκέψη και την καινοτομία στη διαδικασία διδασκαλίας, με στόχο την ενίσχυση της μαθησιακής εμπειρίας.
Σύντομο βιογραφικό της εισηγήτριας κας Παμπούρη Αναστασίας
Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστήμιου Μακεδονίας, με γνωστικό αντικείμενο την «Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική».
Η κα Αναστασία Παμπούρη είναι διδάκτωρ στην Εκπαίδευση Ενηλίκων και τη Δια Βίου Μάθηση από τη Σχολή Κοινωνικών, Ανθρωπιστικών και Τεχνών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, κατέχει Μεταπτυχιακό στη Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση από τη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και Πιστοποιητικό Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Ανοιχτή και Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση από τη Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Αριθμεί πλήθος δημοσιεύσεων σε ελληνικά και ξένα βιβλία και επιστημονικά περιοδικά καθώς και εισηγήσεων σε επιστημονικά συνέδρια.
