Μέτρηση της μεγάλης και της μικρής διάστασης ενός αυγού

Στα πλαίσια του μαθήματος της Φυσικής Α΄ Γυμνασίου, οι μαθητές πραγματοποιούν μετρήσεις μήκους και μελετούν τα σφάλματα στη διαδικασία της μέτρησης, με σκοπό  να καταλήξουν σε συμπεράσματα για τη βέλτιστη μέτρησή του. Είναι σημαντικό ο πειραματισμός και ο προβληματισμός να συνεχίζεται στο σπίτι, οι μαθητές να αναζητούν λύσεις και να επιλέγουν απλά υλικά για να κάνουν τις δικές τους μετρήσεις σε προβλήματα που τους κεντρίζουν το ενδιαφέρον.

Ο μαθητής Α΄ τάξης Κωνσταντίνος Καλαvτζής έκανε τις δικές του προσπάθειες για τη  μέτρηση της  μεγάλης και της μικρής διάστασης ενός αυγού. Στα βίντεο φαίνονται οι δύο προσπάθειες, με τη δεύτερη προσπάθεια να μειώνει τα σφάλματα των  μετρήσεων.

1η προσπάθεια

2η προσπάθεια    

 

Αστραπές: τα κόκκινα “Ξωτικά”

 

Μερικές φορές οι αστραπές εμφανίζονται κοντά στο διάστημα. Ένας τέτοιος τύπος αστραπής  είναι η κόκκινη αστραπή, η οποία έχει φωτογραφηθεί και μελετηθεί στη Γη μόνο τα τελευταία 25 χρόνια. Η προέλευση όλων των τύπων αστραπών παραμένει θέμα για έρευνα, και οι επιστήμονες εξακολουθούν να προσπαθούν να καταλάβουν γιατί εμφανίζεται η κόκκινη αστραπή. Έρευνες έχουν δείξει ότι μετά από μία ισχυρή αστραπή από  θετικά φορτισμένο  σύννεφο προς το έδαφος, τα κόκκινα “ξωτικά” μπορεί να ξεκινήσουν ως μπάλες ιονισμένου αέρα διαμέτρου 100m  που εκτοξεύονται από περίπου 80Km ύψος με ταχύτητα το 10% της ταχύτητας του φωτός. Γρήγορα ακολουθούνται από μια ομάδα ιονισμένων σφαιρών με ραβδώσεις προς τα πάνω. Εδώ εμφανίζεται μια εξαιρετικά υψηλής ανάλυσης εικόνα μιας ομάδας κόκκινων “ξωτικών” . Αυτή η εικόνα είναι ένα μεμονωμένο καρέ που διαρκεί μόνο 1/25 του δευτερολέπτου από ένα βίντεο που τραβήχτηκε πάνω από το Κάστρο Castelnaud στη Dordogne της Γαλλίας. Οι κόκκινοι σχηματισμοί εξαφανίστηκαν γρήγορα και κανένας σχηματισμός δεν ήταν ορατός ακόμη και στο επόμενο καρέ του βίντεο. https://apod.nasa.gov/apod/ap231002.html

 

 

 

Το Νόμπελ Χημείας 2023, “φτιάχνει” κβαντικές κουκίδες

Το Νόμπελ Xημείας 2023 απονεμήθηκε στους: Moungi G. BawendiLouis E. Brus, Alexei I. Ekimov «για την ανακάλυψη και τη σύνθεση κβαντικών κουκκίδων»  που ονομάζονται και  νανοκρύσταλλοι. Οι κβαντικές κουκκίδες φωτίζουν πλέον οθόνες υπολογιστών και οθόνες τηλεόρασης που βασίζονται στην τεχνολογία QLED. Προσθέτουν επίσης απόχρωση στο φως ορισμένων λαμπτήρων LED, και βιοχημικοί και γιατροί τις χρησιμοποιούν για να χαρτογραφήσουν βιολογικούς ιστούς.

πηγή: εδώ

νόμπελ 2023 χημείας

Το Νόμπελ Φυσικής 2023, “βλέπει” ηλεκτρόνια

Το Νόμπελ Φυσικής 2023 απονεμήθηκε στους: στους Pierre Agostini,  Ferenc Krausz  Anne L’Huillier  «για την ανάπτυξη πειραματικών μεθόδων που παράγουν παλμούς φωτός διάρκειας attosecond για την μελέτη της δυναμικής των ηλεκτρονίων στην ύλη». Με τα πειράματά τους, ανέπτυξαν νέα εργαλεία για την εξερεύνηση του κόσμου των ηλεκτρονίων μέσα στα άτομα και τα μόρια. Ανέδειξαν έναν τρόπο δημιουργίας εξαιρετικά σύντομων παλμών φωτός που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μέτρηση των ταχέων διεργασιών στις οποίες  συμμετέχουν τα ηλεκτρόνια.

πηγή: εδώ

νόμπελ 2023φυσικής

Όμιλος “Φυσικές Επιστήμες: πείραμα και θεωρία”, 2022-2023

Στα πλαίσια του ομίλου “Φυσικές Επιστήμες: πείραμα και θεωρία” οι μαθητές ασχολήθηκαν με θέματα Φυσικής και Χημείας  μελετώντας τη θεωρία και  κάνοντας ταυτόχρονα πειράματα με απλά υλικά (βίντεο).

φωτογραφία

ενώ η επίσκεψή  τους στο Γενικό Χημείο του Κράτους ήταν μία εξαιρετική εμπειρία!!!

Εργασίες μαθητριών/μαθητών του Ομίλου “Φυσικές Επιστήμες: πείραμα και θεωρία” 2022-2023

Στα πλαίσια του Ομίλου “Φυσικές Επιστήμες: πείραμα και θεωρία” οι μαθητές εμπνευσμένοι από τις ενότητες που μελέτησαν κατά τη διάρκεια της χρονιάς ασχολήθηκαν με συγκεκριμένα θέματα και η προσπάθεια αυτή, αποτυπώθηκε στις εργασίες τους.

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Παντούλα Χριστίνα

Ο καθρέφτης της αιθάλης

Μετασχηματισμοί Γαλιλαίου

Ακτίνες Χ

Η χημεία των  αντηλιακών

Χρωματικός κώδικας σε  αντιστάτες

Η Φυσική πίσω από την επιστήμη των ρουκετών

Διάθλαση του φωτός

Ενεργειακή κρίση και καθημερινότητα: ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2022-2023 υλοποιήθηκε το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα: “Ενεργειακή κρίση και καθημερινότητα: Ανανεώσιμες  Πηγές Ενέργειας”

Στα πλαίσια του προγράμματος οι μαθητές ασχολήθηκαν με την κλιματική αλλαγή και  τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ενώ πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο μικρό υδροηλεκτρικό εργοστάσιο του Λούρου. Στη συνέχεια οι μαθητές  κατέγραψαν τις συσκευές του σπιτιού τους, τις ώρες λειτουργίας και υπολόγισαν το κόστος. Εντόπισαν συσκευές και συνήθειες που σπαταλούν ενέργεια και  έφτιαξαν το δικό τους κατάλογο με συμβουλές για την εξοικονόμηση ενέργειας στα νοικοκυριά.

Υπεύθυνη καθηγήτρια :Παντούλα Χριστίνα,

Συμμετέχουν: Βρίγκα Παναγιώτα, Πούλιος Χρήστος

Κλιματική Αλλαγή

Ανανεώσιμες και μη Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Συμβουλές Εξοικονόμησης Ενέργειας

Κόστος ηλεκτρικών συσκευών

Επίσκεψη στο μικρό υδροηλεκτρικό εργοστάσιο Λούρου

Συμμετοχές στον διαγωνισμό: Διαστημικές Εικόνες και Καλλιτεχνική Έκφραση

Στα πλαίσια του διαγωνισμού “Διαστημικές Εικόνες και Καλλιτεχνική  Έκφραση” 2022 της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών με θέμα το  έργο του διάσημου δημιουργού  Βαγγέλη Παπαθανασίου με τίτλο ΜΥΘΩΔΙΑ, τρεις ομάδες μαθητών του σχολείου έλαβαν μέρος με τρεις δημιουργίες.

  1. “Κρόνος FM”: κατασκευή

Οι μαθητές του Γ2: Κυραμάριου Καλλιόπη, Λιούτα Εβελίνα, Λύκου Ουρανία, Νάκος Μάξιμος, Νίκου Αγγελίνα. Ράφτη Ίριδα

2.” Μια περιπέτεια στη σφαίρα του αγνώστου” : ποίημα (έπαινος)

Οι μαθητές του Γ1: Γκαζιάνη Σοφία, Γεωργοκίτσου Ευθαλία, Κάντα Πανδή Δανάη, Καλογήρου Πέτρος, Κάτσανος Παύλος, Μίχος Χαρίλαος

  1. “Ρίχνοντας φως… στις μαύρες τρύπες…”: έμμετρο παραμύθι

Οι μαθητές του Γ1: Γιαννοπούλου Άλκηστις, Γιούτσος Βασίλης,  Γκίζα Παρασκευή, Κούτλας Σπύρος

ρίχνοντας φως στις μαύρες τρύπες

Υπεύθυνες καθηγήτριες: Ζήκου Ελένη, Παντούλα Χριστίνα

Η ζωή στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (εργασία μαθητριών, όμιλος 2021-2022)

Στα πλαίσια του ομίλου “Φυσικές Επιστήμες: πείραμα και θεωρίας οι μαθητές/μαθήτριες ασχολήθηκαν με τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό εστιάζοντας στην καθημερινή ζωή των αστροναυτών.

Η ζωή στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό