Πυλώνες Δημιουργίας…

Το νεφέλωμα του Αετού, γνωστό ως Μ16, βρίσκεται περίπου 7000 έτη φωτός μακριά, στον αστερισμό  Όφις και μέσα σε αυτό το νεφέλωμα δημιουργούνται νέα αστέρια. Υπέροχες λεπτομέρειες έχουν αποτυπωθεί σε συνδυασμένες εικόνες από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble (ορατή ακτινοβολία)  και από το Παρατηρητήριο Ακτίνων Χ Chandra. Οι συνθήκες που επικρατούν στο νεφέλωμα πιθανότατα είναι παρόμοιες με τις συνθήκες που δημιούργησαν το δικό μας Ήλιο. Μέσα από μία διαδικασία μετάφρασης, οι επιστήμονες μετατρέπουν τα οπτικά δεδομένα σε ηχητικά και έτσι μπορούμε να «ακούσουμε» τους «Πυλώνες Δημιουργίας»

Περισσότερες πληροφορίες υπάρχουν στην σελίδα:

https://chandra.harvard.edu/photo/2020/sonify/

Το Νόμπελ Χημείας 2020 στα μυστικά του DNA

To βραβείο Νομπέλ 2020 στην Χημεία μοιράστηκε  στις: Emmanuelle  Charpentier και Jennifer A. Doudna  «για την ανάπτυξη μιας μεθόδου επεξεργασίας γονιδιώματος».

Ανακάλυψαν το γενετικό ψαλίδι CRISPR/Cas9  με το οποίο οι επιστήμονες μπορούν να αλλάζουν το DNA ζώων, φυτών και μικροοργανισμών με μεγάλη ακρίβεια. Η τεχνολογία αυτή δίνει μεγάλες ελπίδες στη θεραπεία του καρκίνου και κληρονομικών ασθενειών.

Το Νόμπελ Φυσικής 2020 ταξίδεψε στο διάστημα…

Το βραβείο Νόμπελ 2020 στη Φυσική απονεμήθηκε κατά το ήμισυ (1/2) στον Roger Penrose για την ανακάλυψη ότι ο σχηματισμός των μαύρων τρυπών είναι μια ισχυρή πρόβλεψη της γενικής θεωρίας της σχετικότητας και το άλλο μισό (1/4+1/4) στους Reinhard Genzel  και Andrea Ghez για την ανακάλυψη ενός υπερμεγέθους συμπαγούς αντικειμένου στο κέντρο του γαλαξία μας.

Υπολογισμός της Κινητικής και της Βαρυτικής Δυναμικής Ενέργειας (στην αυλή του σχολείου)

Υπολογισμός Κινητικής και Βαρυτικής Δυναμική Ενέργειας στην αυλή του σχολείου με μετροταινία και χρονόμετρο

Πολλές φορές ρωτάμε τους μαθητές πόσα joule κινητική ενέργεια έχουμε όταν περπατάμε ή τρέχουμε. Οι απαντήσεις ποικίλουν π.χ. 5J, 100J, 1000J… Επίσης θεωρούν πολύ δύσκολη τη μέτρηση της κινητικής και της βαρυτικής δυναμικής μας ενέργειας.

Σκοπός της δραστηριότητας είναι οι μαθητές να μετρήσουν την κινητική και τη βαρυτική δυναμική τους ενέργεια καθώς και την ενέργεια που προσφέρουν σε ένα αντικείμενο όταν το ανυψώνουν. Τέλος δε, να καταλάβουν την τάξη μεγέθους της κινητικής και δυναμικής  ενέργειας που μπορεί να έχουν.  Επίσης γίνεται μια επανάληψη και σε έννοιες που διδάχτηκαν οι μαθητές στην αρχή της σχολικής χρονιάς όπως μετατόπιση, μήκος διαδρομής, ταχύτητα.

Κατά την εκτέλεση, χρησιμοποιούνται απλά όργανα όπως ένα χρονόμετρο και μια μετροταινία. Η δραστηριότητα πραγματοποιείται στην αυλή του σχολείου.

υπολογισμός κινητικής-δυναμικής ενέργειας(στην αυλή)

παρουσίαση της δραστηριότητας

Με μετροταινία και χρονόμετρο!

μια πρόταση διδασκαλίας για το κεφάλαιο «Κινήσεις» της Β΄ Γυμνασίου

Η πρόταση διδασκαλίας που ακολουθεί, αναφέρεται στη διδασκαλία του  κεφαλαίου της κίνησης της Β΄ Γυμνασίου. Το παρόν σχέδιο μαθήματος, ξεκίνησε ως εφαρμογή της δραστηριότητας που εμπεριέχεται στο σχολικό εγχειρίδιο σελ.30. Εφαρμόζω τη δραστηριότητα πέντε χρόνια και η επιτυχία της δραστηριότητας κάθε φορά που την εφάρμοσα είχε ως αποτέλεσμα να σκεφτώ ότι θα μπορούσε να διδαχθεί όλο το κεφάλαιο με ανάλογο τρόπο. Διευκρινιστικά να αναφέρω ότι επιτυχία αφορούσε όχι μόνο την εμπέδωση της θεωρίας όπως φαινόταν από τα φύλλα εργασίας και τις δραστηριότητες/ ερωτήσεις που τα συνόδευαν αλλά και από τη θετική διάθεση που έδειχναν τα παιδιά απέναντι στην όλη διαδικασία και τον ενθουσιασμό στην πρακτική εφαρμογή των όσων είχαν μάθει και μάλιστα πρακτική εφαρμογή με πρωταγωνιστές τα ίδια.

Τέλος θέλω να τονίσω ότι θέλω κυρίως να παρουσιάσω την ιδέα της συγκεκριμένης διδασκαλίας.  Η αυλή του σχολείου μπορεί να μας βοηθήσει στην διδασκαλία μας…Από εκεί και πέρα ο καθένας μπορεί να την προσαρμόσει στις δικές του σκέψεις και προσδοκίες.

Η πρόταση  παρουσιάστηκε στην ημερίδα του Πρότυπου Γυμνασίου Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων: «Διάχυση εκπαιδευτικών καινοτομιών και καλών πρακτικών», τον  Νοεμβρίου 2018

εισαγωγή, φύλλα εργασίας

Με μετροταινία και χρονόμετρο

 

Όμιλος 2019-2020, «Math-e Φυσική»

Τη σχολική χρονιά 2019-2020 στο Πρότυπο Γυμνάσιο Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων λειτούργησε ο όμιλος   «Math-e Φυσική». Ένας όμιλος που βασικό στόχο είχε να δείξει στους μαθητές την αμφίδρομη σχέση Φυσικής-Μαθηματικών. Ταυτόχρονα οι μαθητές έκαναν πειράματα και δραστηριότητες και λίγες από αυτές τις όμορφες στιγμές αποτυπώνονται στο  βίντεο

 

Περιβαλλοντικό Μονοπάτι-Βίτσα (Πρότυπο Γυμνάσιο Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων, Φεβρουάριος 2020)

Στα πλαίσια δύο προγραμμάτων (ενός περιβαλλοντικού προγράμματος και ενός προγράμματος e-twinning) μαθητές, της τρίτης και της δευτέρας τάξης αντίστοιχα συμμετείχαν σε Εκδρομή Ερμηνείας Περιβάλλοντος με θέμα: «Βίτσα Ζαγορίου: Διαδρομές στο χώρο και στο χρόνο». Η Εκδρομή σχεδιάστηκε και  υλοποιήθηκε από τον Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Βόρειας Πίνδου,  με τη συνεργασία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων. Οι μαθητές γνώρισαν την πολιτιστική ταυτότητα και τη βιοποικιλότητα της περιοχής καθώς και τη σημασία της προστασίας του ιστορικού και φυσικού περιβάλλοντος. Επισκεφτήκαν τον αρχαιολογικό οικισμό της Βίτσας,  ενημερώθηκαν για τα είδη χλωρίδας και πανίδας που συναντώνται στη προστατευόμενη περιοχή του Πάρκου, τους βυζαντινούς ναούς και την αρχιτεκτονική των οικισμών του Ζαγορίου. Στο τέλος οι μαθητές συμμετείχαν σε παιχνίδι ρόλων και επιχειρηματολόγησαν σχετικά με το θέμα που είχαν. Ο τρόπος που αντιμετώπισαν τους ρόλους τους και η ωριμότητα των επιχειρημάτων τους μας εντυπωσίασε!!!

Η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2020 λίγο πριν αλλάξει τόσο απροσδόκητα η καθημερινότητα των παιδιών. Είναι μια όμορφη ανάμνηση για όλους μας γιατί όλα ήταν πιο απλά (λίγη υπομονή για να ξεκινήσει το βίντεο!)

Γνωρίζω τη γειτονιά μου

Βιώσιμη πόλη (γνωρίζω τη γειτονιά μου)

Στα πλαίσια των μαθημάτων Γλώσσας-Μαθηματικών-Φυσικής και Προγράμματος Πολιτιστικών Θεμάτων οι μαθητές του τμήματος Β3 ασχολήθηκαν με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην γειτονιά τους αλλά και τα θετικά στοιχεία που υπάρχουν σε αυτές. Αρχικά τα παιδιά περπάτησαν στη γειτονιά τους, τη φωτογράφησαν και την περιέγραψαν. Εστίασαν στα καλά και τα άσχημα σημεία της και έγραψαν λέξεις κλειδιά που έδειχναν τις καταστάσεις αλλά και τα συναισθήματά τους μέσα στο χώρο της γειτονιάς. Δόθηκε στα παιδιά αρχείο με  λέξεις (π.χ. ασφαλής, φοβισμένος/νη, θόρυβος, ησυχία, υπερβολική ταχύτητα κτλ) αλλά μπορούσαν να προσθέσουν και δικές τους λέξεις. Στη συνέχεια μια ομάδα παιδιών με βάση τις λέξεις κλειδιά, διερεύνησαν ποιες λέξεις εμφανίζονται πιο συχνά, ώστε να γίνει μια μικρή έρευνα για τις καταστάσεις/συναισθήματα που εμφανίζονται πιο συχνά στις γειτονιές των παιδιών.  Έτσι οι μαθητές  ανίχνευσαν τα προβλήματα αλλά και τα όμορφα στοιχεία στις γειτονιές της μικρής  μας πόλης. ΒΙΩΣΙΜΗ ΠΟΛΗ-Η ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΜΟΥ