Tik Tok, Tik Tok… ο χρόνος περνά!

Δημήτρης Γάκης

Σε έναν κόσμο που συνεχώς εξελίσσεται, ακόμη και το καινούριο, το καινοτόμο οφείλει να ανανεώνεται. Ο κανόνας επιβεβαιώνεται και στον χώρο των κοινωνικών δικτύων. Εάν διερωτάσθε με τι, η απάντηση είναι: «Με το Tik Tok, φυσικά!». Πώς συνέβη αυτό και ποιοι παράγοντες συνετέλεσαν στην ανάδειξή του; Εν προκειμένω, οι απαντήσεις δε δύνανται να δοθούν μέσω «επιχειρημάτων», αλλά μέσω της ίδιας μας τη ζωής. Άλλωστε, είναι πια παραδεκτό ότι τα κοινωνικά δίκτυα -για τους δυνητικά αγγλόφωνους «social media» (!)- αποτελούν κομμάτι της ζωής μας και κάποιες φορές δυστυχώς της υπόστασής μας.

Για την ιστορία, το 2017 η κινεζική «Byte Dance» εξαγόρασε την εφαρμογή «Musically», τη συγχώνευσε με μια δική της και εγένετο… Tik Tok! Στο περιβάλλον αυτής ο χρήστης μπορεί αφενός να παραγάγει οπτικοακουστικό υλικό διαρκείας 30 δευτερολέπτων και αφετέρου να παρακολουθήσει βίντεο άλλων χρηστών οποιουδήποτε θέματος. Ίσως αυτός να είναι ο λόγος που σήμερα αριθμεί περί τα 800 εκατομμύρια χρήστες.

Οι πρώτοι που ανακάλυψαν αυτό το ασυνήθιστο «μέσο» ήταν οι νέοι, οι οποίοι συνεχίζουν να είναι και οι πιστοί του ακόλουθοι. Το να ξεπροβάλλουν συνεχώς μπροστά σου βίντεο ειδικά για εσένα -καθότι μέσω αλγορίθμων αποθηκεύονται οι προτιμήσεις σου- είναι διασκεδαστικό και ενίοτε εθιστικό. Οι νέοι βρίσκουν σημείο ταύτισης με τους εκτιθέμενους, διασκεδάζουν με τα αυτοσαρκαστικά σχόλια των ιδίων και ενίοτε μαθαίνουν και κάτι ενδιαφέρον.

Βέβαια, η επιτυχία της εφαρμογής οφείλεται κυρίως στο ότι τα προβαλλόμενα είναι αληθινά και απομυθοποιούν τα όσα κυριαρχούν στον κόσμο του instagram. Έναν κόσμο που ως επί το πλείστον επιδοτεί την εξιδανίκευση, την ωραιοποίηση με κάθε μέσο, τη ματαιοδοξία, την επιδειξιομανία, τον ναρκισσισμό και τη συνεχή προβολή με κενό περιεχόμενο. Ακόμη, σημαντικός παράγοντας είναι η επικέντρωσή της στις ανθρώπινες σχέσεις και καταστάσεις που με μια «ελαφρότητα» σχολιάζονται εμμέσως σε όλα τα βίντεο. Τέλος, ωφέλησαν και οι απανωτοί εγκλεισμοί ανά την οικουμένη καθότι το Tik Tok ενήργησε ως καταφύγιο σε καιρούς ασυνήθιστους και σκοτεινούς!

Εξίσου ενδιαφέρουσα είναι και η επίδραση της πρωτοπόρου εφαρμογής στον τρόπο ντυσίματος των νέων. Το «Tik Tok fashion month» που διοργάνωσαν οι ιθύνοντες της εταιρίας σημείωσε τεράστια επιτυχία με μεγάλους οίκους μόδας να λαμβάνουν μέρος, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι η επίδραση αυτή είναι εκτενέστατη και αποκτά εμπορικά χαρακτηριστικά. Επίσης, πολλοί ενδυματολόγοι επισημαίνουν ότι το Τik Tok διαμορφώνει τάσεις και αποτελεί πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία προσωπικού στυλ, δημιουργώντας έτσι έναν διαφορετικό τρόπο influencing. 

Ωστόσο, εξαιρετικά εύκολο φαίνεται ότι είναι να εθιστεί κανείς και δη ένας νέος αφού το περιεχόμενο άπτεται των ενδιαφερόντων αυτού. Έχουν παρατηρηθεί ακραία φαινόμενα, χρήστες έχουν χάσει τον έλεγχο της ζωής τους και έχουν καταστεί δέσμιοι ενός φαινομενικά χαριτωμένου, αλλά ουσιαστικά αυξημένης αρνητικής επίδρασης μέσου. Τα ανωτέρω προς το παρόν για πολλούς δεν αποτελούν πρόβλημα, όμως οι επιπτώσεις στην ψυχική υγεία θα γίνουν ορατές αργότερα και δυστυχώς θα επικεντρώνονται στη γενιά των millennials, δηλαδή αυτών οι οποίοι έχουν γεννηθεί μετά το 2000.

Το Tik Tok κάποια στιγμή θα απολεσθεί και θα χάσει τη σημερινή του αίγλη –μην αγχώνεστε, έχουμε ακόμη καιρό μέχρι αυτή τη στιγμή. Όλοι μας πρέπει καθημερινά να ψυχαγωγούμαστε κι αν θεωρήσουμε ότι μας προσφέρει ψυχαγωγία αυτή η εφαρμογή, τότε, ναι ας μπούμε στο τρυπάκι της. Ας έχουμε, όμως, πάντα στο νου ότι «μέτρον άριστον» και ότι τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει και να υποκαταστήσει τις ανθρώπινες σχέσεις και την πραγματική ζωή!