Φθινόπωρο

Προφορικός λόγος (προσληπτικός και εκφραστικός)

  • Ακούμε το τραγούδι Φθινόπωρο  μια φορά ολόκληρο και απευθύνουμε στα παιδιά ερωτήσεις που αφορούν στο περιεχόμενο του τραγουδιού. Έπειτα το ξανακούμε τμηματικά, σταματώντας το τραγούδι μετά απο κάθε στροφή και ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ανακαλέσουν αυτό που άκουσαν.



Λήψη αρχείου

  • Ακούμε το τραγούδι Πέφτουν φύλλα και παρατηρούμε τις εικόνες απο το βίντεο. Στη συνέχεια, τα παιδιά ζωγραφίζουν με τέμπερες! Με πινέλα το δέντρο και με μπατονέτες τα φύλλα!



Λήψη αρχείου

  • Διαβάζουμε το παραμύθι “Tο αστέρι της φιλίας” της Γιολάντας Τσορώνη Γεωργιάδη
  • περιγράφουμε τις εικόνες του παραμυθιού
  • αναφέρουμε τους ήρωες
  • συζητάμε για τις ενέργειές των ηρώων
  • παροτρύνουμε τα παιδιά να αναδιηγηθούν την ιστορία

Φύλλα εργασίας για το παραμύθι “Tο αστέρι της φιλίας” (Γιολάντα Τσορώνη Γεωργιάδη)



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

 

 

 

Σχήματα

Ακούμε το Παραμύθι με τα σχήματα και συζητάμε με τα παιδιά πως θα μπορούσαμε να φτιάξουμε τους ήρωες του παραμυθιού που μόλις ακούσαμε. Εμείς φτιάξαμε έναν απλό Τριγωνούλη. . .

  • Τα παιδιά συμμετέχουν στη διαδικασία κατασκευής σχημάτων ανάλογα με τις ατομικές τους δεξιότητες (διαλέγουν χρώμα χαρτονιού, κόβουν το περίγραμμα με βοήθεια, κολλάνε τα ματάκια, ζωγραφίζουν τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά του προσώπου). Ακούγοντας για δεύτερη φορά το παραμύθι με τα σχήματα, εστιάζουμε στα λόγια του κάθε σχήματος ώστε το παιδί να αντιληφθεί τα χαρακτηριστικά του. Επιπλέον, μπορούμε να γράψουμε πίσω απο κάθε σχήμα τα λόγια που λέει στο παραμύθι και να τα επαναλαμβάνουμε κάθε φορά που θέλουμε να το παίξουμε.

πχ. “Είμαι κυκλούλης, όμορφος και νοστιμούλης. Κυλάω απο εδώ, κυλάω απο κει, είμαι ανήσυχος πολύ. Μοιάζω με ρόδα, τρελά γυρίζω. Σαν το τιμόνι στριφογυρίζω.

Παιχνίδι οπτικής μνήμης:

Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει τα σχήματα στο παιδί και αφαιρεί  απο το οπτικό του πεδίο ένα σχήμα τη φορά. Το παιδί καλείται να θυμηθεί το σχήμα που λείπει. Στη συνέχεια, μπορούν να αφαιρούνται περισσότερα σχήματα τη φορά με στόχο τη βελτίωση της οπτικής βραχύχρονης μνήμης.

Παιχνίδι ακουστικής αντίληψης:

  • Δώσε το τρίγωνο στον Νικόλα και το τετράγωνο στην Ειρήνη.
  • Bάλε τον κύκλο πάνω στο τραπέζι και το τρίγωνο κάτω από το τραπέζι (χωρικές έννοιες).
  • Κρύψε το τετράγωνο μέσα στο κουτί και άφησε τον κύκλο έξω απο το κουτί (χωρικές έννοιες).
  • Άφησε το ορθογώνιο μπροστά απο τον Νικόλα και το τετράγωνο πίσω απο τον Νικόλα (χωρικές έννοιες).
  • Δείξε πρώτα τον κύκλο και μετά το ορθογώνιο (χρονικές έννοιες).
  • Αφού ο τάδε μαθητής δείξει το τετράγωνο εσύ δείξε το τρίγωνο (χρονικές έννοιες).
  • Δείξε όλα τα σχήματα (γλωσσικές έννοιες- συμπλεκτικότητα).
  • Δείξε το τετράγωνο και το ορθογώνιο (γλωσσικές έννοιες- συμπλεκτικότητα).
  • Δείξε όλα τα σχήματα εκτός απο το τρίγωνο (γλωσσικές έννοιες- αποκλεισμός).
  • Δείξε μερικά απο τα σχήματα (γλωσσικές έννοιες- αποκλεισμός).
  • Δείξε ή το τετράγωνο ή τον κύκλο (γλωσσικές έννοιες- αποκλεισμός).

Ψυχοκινητικό παιχνίδι:

Τα παιδιά σκορπάνε στο πάτωμα διάφορα σχήματα. Καθώς ακούγεται η μουσική, τα παιδιά περπατάνε ανάμεσα στα σχήματα προσέχοντας να μην πατήσουν κανένα. Στο σταμάτημα της μουσικής, τα παιδιά πρέπει να βρούν το σχήμα που ζητάει ο εκπαιδευτικός. Αρχικά, μπορούμε να κρατάμε και να δείχνουμε στα παιδιά το σχήμα που θέλουμε να βρουν κάθε φορά.

  • Ζητάμε απο τα παιδιά σε κάθε σταμάτημα της μουσικής να βρίσκουν όλους τους κύκλους μαζί, όλα τα τετράγωνα μαζί, όλα τα τρίγωνα μαζί και όλα τα ορθογώνια μαζί.
  • Ζητάμε απο τα παιδιά σε κάθε σταμάτημα της μουσικής να βρίσκουν και ένα διαφορετικό σχήμα.
  • Ζητάμε απο τα παιδιά να βρουν συγκεκριμένο σχήμα με συγκεκριμένο χρώμα πχ.”Βρες τον κίτρινο κύκλο”.
  • Ζητάμε απο τα παιδιά να βρούν συγκεκριμένο σχήμα σε συγκεκριμένο χρώμα και μέγεθος πχ.”Βρες το μεγάλο κίτρινο κύκλο”.

Κατασκευαστικό παιχνίδι με καλαμάκια και πλαστελίνη

 

Λεπτή κινητικότητα:

Τα παιδιά κόβουν σχήματα πάνω στπ περίγραμμα και εξασκούνται στη χρήση κόλλας. Το αποτέλεσμα φανταστικό!!!

Παιχνίδι για την ανάπτυξη μαθηματικής σκέψης

Τα παιδιά πρέπει να τοποθετούν τα σωστά πλαστικοποιημένα σχήματα στις θέσεις velcro, ώστε να συνεχίζουν το μοτίβο σε κάθε σειρά.

“Συνεχίζω το μοτίβο”

Γιορτή της μητέρας

  • Ακούμε το τραγούδι Μαργαρίτα
  • Ζωγραφίσε ότι σου έκανε εντύπωση απο το τραγούδι που άκουσες



Λήψη αρχείου

 

Γιορτή της μητέρας

Το λουλουδάκι της μαμάς

  • Αρχικά κατασκευάζουμε με χαρτόνι ή με απλό χαρτί το μίσχο και τα φύλλα του λουλουδιού

  • Έπειτα, σχεδιάζουμε τα πέταλα του λουλουδιού (6 σε αριθμό) σε χαρτόνι (όποιο χρώμα μας αρέσει) και το παιδί τα κόβει πάνω στη γραμμή

  • Απο τη μία πλευρά του πετάλων το παιδί γράφει τους αριθμούς από το 1 μέχρι το 6

  • Από την άλλη πλευρά των πετάλων γράφουν οι μαμάδες τις εντολές:

Πέταλο 1: Ενώ η μαμά σου σου κρατάει τα πόδια, περπάτα με τα χέρια μέχρι την κοντινότερη πόρτα.

Πέταλο 2: Προσπάθησε να μείνεις όρθιος/α στηριζόμενος/η στο ένα πόδι, για όση ώρα η μαμά σου θα μετράει αντίστροφα απο το 10 μέχρι το 0.

Πέταλο 3: Περπάτα στο πλάι σαν το καβούρι σε όλο το δωμάτιο μαζί με τη μαμά σου.

Πέταλο 4: Κάνε μια αγκαλιά τη μαμά σου (διάρκειας= 2 λεπτών).

Πέταλο 5: Χόρεψε με τη μαμά σου το αγαπημένο σας τραγούδι. Αν δεν έχετε κάποιο αγαπημένο χορέψτε το γνωστό ΧΟΚΙ – ΠΟΚΙ.

Πέταλο 6: Κράτα τα χέρια της μαμάς σου και στριφογυρίστε γρήγορα.

  • Το παιδί ρίχνει το ζάρι και εκτελεί την εντολή του πετάλου με τον ίδιο αριθμό που έτυχε και στη ζαριά. Αν για παράδειγμα έτυχε τον αριθμό 5, θα πρέπει να χορέψει με τη μαμά του το αγαπημένο του τραγούδι.

 

Αριθμοφαγανούλης


Γειά σας! Να σας πω το όνομά μου; Οι φίλοι με φωνάζουν “Αριθμοφαγανούλη” γιατί μου αρέσει να τρώω πολλούς αριθμούς! Αλλά πιο πολύ απο όλα μου αρέσει να τρώω τους αριθμούς από το 1 μέχρι το 20!

Θέλεις να παίξουμε μαζί;

Για να αρχίσει το παιχνίδι βοήθησέ με να μαζέψουμε τα παρακάτω χρήσιμα υλικά:

  • μερικά αυτοκινητάκια (λίγα περισσότερα από 5)
  • διάφορα παιχνιδάκια (λίγα περισσότερα από 7)
  • κάλτσες (λίγες περισσότερες από 8)
  • κουτάλια (λίγα περισσότερα από 9)
  • τουβλάκια (λίγα περισσότερα από 11)
  • μία μπάλα
  • καλαμάκια (λίγα περισσότερα από 14)
  • ένα τάπερ, μία κατσαρόλα
  • μερικά φασόλια (λίγα παραπάνω από 15)
  • λευκό χαρτί και μαρκαδόρους
  • μία σχολική τσάντα
  • διάφορα αντικείμενα (λίγα περισσότερα από 17)
  • ένα πιάτο
  • ένα πακέτο μακαρόνια
  • (για “Αριθμοφαγανούλη” μπορεί να χρησιμοποιηθεί οποιοδήποτε κουτάκι με δύο μάτια και ένα στόμα)

Στη συνέχεια, γράψε τους αριθμούς από το 1 μέχρι το 20 σε μικρά χαρτάκια.

Κάθε φορά που θα με ταίζεις έναν αριθμό, θα σου αναθέτω μια πολύ σπουδαία αποστολή! Πρόσεξε όμως! Για κάθε αριθμό που τρώω αντιστοιχεί μια και μοναδική αποστολή! Για παράδειγμα: αν μου δώσεις να φάω τον αριθμό 6, η αποστολή σου θα είναι να χοροπηδήξεις 6 φορές!

Τον πίνακα με τις αποστολές που θα καταφέρεις ανάλογα με τον αριθμό που θα με ταίσεις, τον βρίσκεις παρακάτω:



Λήψη αρχείου

 

Αποστολή αριθμού 15:
Προσπάθησε να μεταφέρεις με ένα κουτάλι, από ένα τάπερ σε μία κατσαρόλα, 15 φασόλια!

Το παιχνίδι “Αριθμοφαγανούλης” συντελεί στην επίτευξη των παρακάτω εκπαιδευτικών στόχων:

  • Βελτίωση κινητικών δεξιοτήτων
  • Ενίσχυση λεπτής κινητικότητας
  • Καλλιέργεια οπτικοκινητικού συντονισμού
  • Ανάπτυξη γραφοκινητικών δεξιοτήτων
  • Κατανόηση της ποσότητας του αριθμού
  • Κατανόηση χωρικών εννοιών

Θεατρικό παιχνίδι: “Ο παντοπώλης”

  • Με αφορμή μια επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ της γειτονιάς μας, συζητάμε με τα παιδιά όσα τους κάνουν εντύπωση απο το χώρο, τους υπαλλήλους και τα διάφορα προιόντα που μπορούμε να βρούμε και να αγοράσουμε. Μπορούμε να εμπλουτίσουμε τη συζήτηση με λεπτομέρειες σχετικά με το μέγεθος του μάρκετ (αν είναι μεγάλο ή αν είναι μικρό), τη συμπεριφορά των υπαλλήλων (αν είναι χαμογελαστοί και ευγενικοί ή αν είναι αδιάφοροι), τη χρησιμότητα των προιόντων, τη συντήρηση ορισμένων τροφίμων (πχ. τι συναντήσαμε στο ψυγείο του μάρκετ) και τον τρόπο που είναι τοποθετημένα τα προιόντα (πχ. τα μακαρόνια βρίσκονται στο διάδρομο με τα ζυμαρικά).
  • Στη συνέχεια ρωτάμε τα παιδιά αν θα ήθελαν να φτιάξουν ένα παντοπωλείο και να παίξουν το ρόλο των υπαλλήλων ή των πελατών. Συλλέγουμε άδειες συσκευασίες απο προιόντα που καταναλώνουμε στο σπίτι. Κατα τη διαδικασία της συλλογής διατυπώνουμε ερωτήσεις στα παιδιά για το περιεχόμενο ή και για τη συσκευασία του κάθε προιόντος. Για παράδειγμα, παρατηρώντας μια συσκευασία μπισκότων, μπορούμε να συζητήσουμε για το σχήμα (τι στερεό είναι?), το χρώμα και την υφή της συσκευασίας, καθώς και για τη γεύση των μπισκότων ή ακόμα και για τη διατροφική τους αξία.
  • Έπειτα, δημιουργούμε έναν τιμοκατάλογο με την τεχνική του κολάζ. Συγκεκριμένα, τα παιδιά μπορούν να εντοπίσουν τις συσκευασίες (που έχουν μαζέψει) σε προσπέκτους των super market και αφού τις κόψουν να τις κολλήσουν σε ένα χαρτονάκι ή σε ένα απλό χαρτί και δίπλα απο κάθε φωτογραφία να γράψουν την τιμή του εικονιζόμενου προιόντος. Φυσικά τα παιδιά δίνουν τις τιμές που θέλουν.


  • Σε επόμενη φάση, τα παιδιά κατηγοριοποιούν τις συσκευασίες με κριτήριο το περιεχόμενο που περιείχαν. Για παράδειγμα, σε μία πλευρά τοποθετούν τα απορρυπαντικά και σε άλλη τα τρόφιμα. Μπορούμε να φτιάξουμε και μια περιοχή “ψυγείο”, ώστε τα παιδιά να πρέπει να σκεφτούν ποια τρόφιμα χρειάζονται ψύξη.

απορρυπαντικά

τρόφιμα

  • Θα πάμε για ψώνια χωρίς λεφτά;;;;;;;;

μερικά κέρματα (0,50/ 1/ 2 ευρώ)

  • Παρακάτω φαίνεται μια αυτοσχέδια ταμειακή μηχανή από χαρτοκούτα, που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο “παντοπώλης”. Ο κάθε εκπαιδευτικός ή γονιός μπορεί να τη φτιάξει όπως αλλιώς τη φαντάζεται!

Με αφορμή ένα παραμύθι!

Φωνολογικές δραστηριότητες κατα την επεξεργασία ενός παραμυθιού:

  • Ανάλυση της πρότασης σε λέξη
  1. Παρουσιάζουμε  προφορικά τον τίτλο του παραμυθιού στα παιδιά, δείχνοντας με το δάχτυλό μας κάθε λέξη της πρότασης. Στη συνέχεια, τα παροτρύνουμε να χτυπήσουν παλαμάκι σε κάθε λέξη της πρότασης. (Όσες λέξεις έχει ο τίτλος, τόσα και τα παλαμάκια που θα χτυπήσουν.)
  2. Γράφουμε τις λέξεις του τίτλου σε καρτέλες και κάθεμια τη  δίνουμε σε ένα παιδι να την κρατάει με τέτοιο τρόπο, ώστε να τη βλέπουν τα υπόλοιπα παιδιά. Αρχικά, τοποθετούμε με τη σωστή σειρά τα παιδιά που κρατάνε τις λέξεις και διαβάζουμε όλοι μαζί φωναχτά κάθε λέξη- καρτέλα. Έπειτα, μπορούμε να προτρέψουμε ένα παιδί (λεξοχαλαστή) να μπερδέψει τα παιδιά και ως αποτέλεσμα και τις λέξεις του τίτλου. Ένα άλλο παιδί (μάστορας των λέξεων) έρχεται και μετακινεί τα παιδιά τοποθετώντας  τις λέξεις-καρτέλες στη σωστή σειρά, ώστε να σχηματιστεί ο τίτλος του παραμυθιού.

  • Ανάλυση της λέξης σε συλλαβές
  1. Κατά την αφήγηση του παραμυθιού σημειώνουμε μερικές λέξεις σε ένα μεγάλο κομμάτι χαρτί. Μπορούμε να γράφουμε τις λέξεις χρησιμοποιώντας διαφορετικό χρώμα μαρκαδόρου για κάθε συλλαβή. Παροτρύνουμε τα παιδιά να χοροπηδούν φωνάζοντας ή ψιθυρίζοντας τη συλλαβή που τους δείχνουμε κάθε φορά (πχ. για τη λέξη “γάτα” χοροπηδούν δύο φορές. Εναλλακτικά, ταξιδεύουμε στις συλλαβές της λέξης με ένα αυτοκινητάκι και κάθε φορά που το αυτοκινητάκι συναντά τη συλλαβή, τη φωνάζει. Ωστόσο, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα του κάθε παιδιού θα προκύψουν πρωτότυπες ιδέες.

Στο παρακάτω βίντεο ένας δεινόσαυρος συλλαβίζει!

 

  • Αρχικό φώνημα λέξης
  1. Το κάθε παιδί φοράει μια δαχτυλόκουκλα ή γαντόκουκλα ή κρατάει το αγαπημένο του παιχνίδι (στην περίπτωση που το παιχνίδι λαμβάνει χώρα στο σπίτι). Ο εκπαιδευτικός ή ο γονέας προφέρει εύκολες ή δύσκολες (ανάλογα με τις δυνατότητες του κάθε παιδιού) λέξεις απο το παραμύθι και τα παιδιά προσπαθούν να βρουν το αρχικό φώνημα (πχ. γάτα- γ). Μόλις δωθούν οι σωστές απαντήσεις επιβραβεύουμε το αντικείμενο που κρατάει το κάθε παιδί. Για παράδειγμα, αν ένα αγόρι κρατάει έναν ιππότη και εντοπίσει ότι η λέξη “αράχνη” ξεκινάει απο “α”, μπορούμε να επιβραβεύσουμε ως εξής: “Μπράβο σου ιππότη που βρήκες τη σωστή απάντηση!”
  2. Αφού τα παιδιά βρουν τα αρχικά φωνήματα μερικών λέξεων του παραμυθιού, μπορούν με τη βοήθειά μας να φτιάξουν το “λεξιλόγιο του παραμυθιού”. Σε μπλοκ ζωγραφικής ή εναλλακτικά σε ένα μεγάλο κομμάτι χαρτί χωρισμένο σε κουτάκια το παιδί γράφει τα αρχικά φωνήματα των λέξεων και  τις ζωγραφίζει.

 

Πάσχα

 

  • Παρατηρούμε τους πίνακες ζωγραφικής με θέμα τη ζωή του Χριστού:

Μυστική γέννηση, Sandro Botticelli, 1500

Η Βάπτιση του Ιησού, Andrea del Verrocchio, 1475

Ο γάμος στην Κανά, Paolo Veronese, 1563

Η Ανάσταση του Λαζάρου, Caravaggio, 1609

Η είσοδος του Χριστού στην Ιερουσαλήμ, Piero della Francesca, 1460

Ο Μυστικός Δείπνος, Leonardo Da Vinci 1495-98

Αγωνία στον κήπο, Giovanni Bellini, περ. 1459-65

Ο Χριστός κουβαλάει το σταυρό, El Greco, περ. 1580

Η Σταύρωση, El Greco, 1600

Η Αποκαθήλωση του Χριστού, Sandro Botticelli, 1495-98

Η Ανάσταση, Piero della Francesca, 1460

  • Συζητάμε με τα παιδιά για τους πίνακες που παρατηρούν:

-Τι βλέπεις σε αυτόν τον πίνακα

-Ποια χρώματα έχει επιλέξει ο ζωγράφος; Γιατί πιστεύεις ότι επέλεξε αυτά τα χρώματα;

-Ποια συναισθήματα νιώθουν οι εικονιζόμενοι;

-Ποιος από τους παραπάνω πίνακες σου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση και γιατί;

 

 

Πεταλούδα

  • Διαβάζουμε το παραμύθι Οι πεταλούδες και απαντάμε στις παρακάτω ερωτήσεις:

Τι πρόβλημα αντιμετώπιζαν στην αρχή του παραμυθιού οι πεταλούδες;

Ποιος έδωσε τη λύση στο πρόβλημα;

Ποια ήταν η λύση που πρότεινε;

Τι έγινε στο τέλος;

  • Αφού κατασκευάσουμε άσπρες, κόκκινες, κίτρινες, γαλάζιες, πολύχρωμες πεταλούδες και άσπρα, κόκκινα, κίτρινα, γαλάζια και πολύχρωμα λουλούδια με διάφορα διαθέσιμα υλικά δραματοποιούμε την ιστορία που μόλις διαβάσαμε.

Δείγματα πεταλούδας:

με μανταλάκια

με πλαστικά πιάτα

κύκλος ζωής

Δείγματα λουλουδιών:

λουλούδια με διάφορα υλικά

Τα παιδιά μπορούν να σχεδιάσουν τα δικά τους λουλούδια, να τα χρωματίσουν και να τα κόψουν. Στη συνέχεια, τοποθετούν τα λουλούδια αυτά σε διάφορα σημεία του σπιτιού. Όταν, σύμφωνα με το παραμύθι, οι πεταλούδες θα χρειαστεί να κρυφτούν στα λουλούδια, το παιδί που κρατάει την κόκκινη πεταλούδα θα πάει να την αφήσει πάνω στο κόκκινο λουλούδι κοκ.

 

 

  • Κόβουμε τα στάδια εξέλιξης της πεταλούδας και τα κολλάμε με τη σωστή σειρά.

 

  • Φτιάχνουμε το puzzle