Ημερολόγιο

Βάλε τις μέρες στη σωστή σειρά (με μικρά)

Βάλε τις μέρες με τη σωστή σειρά (με κεφαλαία)

Αφού βάλεις τις μέρες στη σωστή σειρά, βρες τι μέρα έχουμε σήμερα.

Καιρός

Αφού ενώσεις τα καιρικά φαινόμενα με τις ονομασίες τους, βρες τι καιρό κάνει σήμερα.

Βάλε τους μήνες στη σωστή εποχή

 

Χελιδόνι

Διαβάζουμε το παραπάνω έμμετρο παραμύθι “Το χελιδονάκι” της Αγγελικής Γκουτζολίκα και απαντάμε στις ακόλουθες ερωτήσεις:

  1. Πως ήταν το χελιδόνι;
  2. Απο που είχε έρθει το χελιδόνι;
  3. Με ποιο τρόπο βοηθούσε η μικρή Λίλη το χελιδονάκι;
  4. Γιατί η Λίλη στενοχωρέθηκε όταν το χελιδόνι απέκτησε δικά του παιδιά;
  5. Πως βοήθησε η Λίλη το χελιδονάκι όταν αυτό τραυματίστηκε;
  6. Πως ένιωθε το χελιδονάκι για τη Λίλη;
  7. Αν ήσουν εσύ χελιδόνι, τι θα έλεγες στη Λίλη που σε βοήθησε
  8. Έχεις δει χελιδόνι να πετάει;
  9. Τι θα ρωτούσες ένα χελιδόνι, που μόλις έχει έρθει απο τις ζεστές χώρες στην Ελλάδα;

Ζωγράφισε ότι σου άρεσε περισσότερο απο το παραμύθι   Το χελιδονάκι

Ακούμε το τραγούδι τα χελιδόνια.

Φτιάχνω το puzzle με το χελιδόνι.

Το γράμμα Χ  (Χ ή Γ)

Κατασκευή χελιδονιού

 

 

Άνοιξη- Γλωσσικές ασκήσεις

  1. Πριν διαβάσουμε το ποίημα στα παιδιά, τα ρωτάμε να μας πουν τι σκέφτονται τα ίδια όταν ακούν τη λέξη Άνοιξη.
  2. Αφού μας εκθέσουν τις σκέψεις τους, τους διαβάζουμε το παραπάνω ποίημα και το συζητάμε.
  3. Ξαναδιαβάζουμε μία μία στροφή, και ζητάμε απο τα παιδιά να ζωγραφίσουν από δίπλα αυτά που τους έρχονται στο μυαλό με βάση τα όσα ακούν.
  4. Τα παιδιά κατασκευάζουν το δικό τους ανοιξιάτικο λιβάδι χρησιμοποιώντας ένα κουτί ζαχαροπλαστείου, ξυλάκια για σουβλάκια, και δικιές τους ζωγραφιές (πεταλουδίτσες, πασχαλίτσες, δεντράκια, λουλουδάκια και ότι άλλο θέλει ο καθένας).

 

 

(Οι εικόνες που χρησιμοποιήθηκαν στο παιχνίδι Κρεμάλα- Μήνες της Άνοιξης είναι απο το http://dreamkindergarten.blogspot.com/)

Αφού ακούσουμε το παραπάνω τραγούδι, ζωγραφίζουμε το μήνα Απρίλη.

Τα ψέματα του Απρίλη

  • Θεατρικό “Τα ψέματα του Απρίλη” (Λότη Πέτροβιτς- Ανδροτσοπούλου)



Λήψη αρχείου

  • Ηρωες παραμυθιού

Οι ήρωες του παραμυθιού μπορούν να κατασκευαστούν και απο τα παιδιά, ώστε να ενισχυθεί η συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στις εικόνες που ακολουθούν θα παρατηρήσετε προτεινόμενους τρόπους κατασκευής σκηνικών και ηρώων.

Ο παππούς Χρόνος, ο Απρίλιος, και η Άνοιξη

Η Παγωνιά και το Χελιδόνι

Τα σύννεφα

Ο Άνεμος

Το Χιόνι

Η Βροχή

Ο Ήλιος και ο Γαλανός Ουρανός

Το ουράνιο τόξο

Τα σκηνικά

Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης νηπίων σε θέματα διαφορετικότητας (με χρήση ΤΠΕ)

Ευαισθητοποίηση νηπίων απέναντι σε παιδιά με δυσκολίες στην ακοή

ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

Παιδί και Γλώσσα, Παιδί και Περιβάλλον (Ανθρωπογενές περιβάλλον και αλληλεπίδραση)

ΤΑΞΗ ΠΟΥ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ

Νηπιαγωγείο

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Στο τέλος του μ- σεναρίου τα παιδιά αναμένεται:

  1. 1. Ως προς το γνωστικό αντικείμενο, να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους, να αναγνωρίζουν το αρχικό γράμμα μιας λέξης που ακούν προφορικά (φωνολογική ενημερότητα), να συνειδητοποιήσουν ότι οι λέξεις δημιουργούνται με φωνήματα που τοποθετούνται σε σειρά.
  2. 2. Ως προς τη χρήση των Τ.Π.Ε., να εξοικειωθούν με τη χρήση του ποντικιού, τοποθετώντας το κάθε γράμμα στη σωστή θέση, να αναπτύξουν δεξιότητες συντονισμού των κινήσεων.
  3. 3. Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία, να καλλιεργήσουν τις γλωσσικές δεξιότητές τους, να γνωρίσουν έναν εναλλακτικό μη λεκτικό τρόπο επικοινωνίας, να βιώσουν τη σημαντικότητα του δικαιώματος στη διαφορετικότητα, καθώς και του δικαιώματος για ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Με αφορμή την παρουσία ενός μαθητή με δυσκολίες στην ακοή μέσα στην τάξη του νηπιαγωγείου, ξεκίνησε ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης των νηπίων σε θέματα διαφορετικότητας. Σε πρώτη φάση τα παιδιά συγκεντρώθηκαν στην γωνιά της βιβλιοθήκης, και  αφού παρατήρησαν την ύπαρξη ενός καινούριου βιβλίου άρχισαν να διατυπώνουν τις απόψεις τους σχετικά με το εξώφυλλο του βιβλίου. Το παραμύθι επιλέχθηκε να ενσωματωθεί στην εκπαιδευτική διαδικασία καθώς περιγράφει με έναν απλό και χαριτωμένο τρόπο τη ζωή των ανθρώπων με προβλήματα ακοής και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Επιπλέον, μαθαίνει στα παιδιά πως νιώθουν και καταλαβαίνουν πως είμαστε διαφορετικοί και για αυτό μοναδικοί. Στη συνέχεια, παρουσιάσαμε στα παιδιά την σελίδα 23 του βιβλίου, που δείχνει μια αίθουσα διδασκαλίας και έναν κύριο να σχηματίζει νοήματα με τα χέρια του. Στο σημείο αυτό και πριν την αφήγηση του παραμυθιού ζητήσαμε από τα παιδιά να δώσουν τις δικές τους ερμηνείες σχετικά με την εικόνα που έβλεπαν.

Ακολούθησε η αφήγηση του παραμυθιού με τον τίτλο «ΜΟΖΑ Η ΓΑΤΑ- Η λευκή Μόλι». Περιγράφοντας σύντομα το περιεχόμενο του παραμυθιού θα λέγαμε ότι αναφέρεται αρχικά σε μία γατούλα, τη Μόλι, που αντιμετωπίζει δυσκολίες ακοής. Καθώς προχωράει η πλοκή της ιστορίας, η Μόλι γνωρίζεται με μια άλλη γάτα, τη Μόζα που εκφράζει περιέργεια για τον τρόπο επικοινωνίας της Μόλι με τον υπόλοιπο κόσμο. Στην πορεία της ιστορίας, η συζήτηση μεταφέρεται στον τρόπο επικοινωνίας των ανθρώπων με δυσκολίες στην ακοή από το παρελθόν στο σήμερα.

Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά εντυπωσιάστηκαν, όταν συνειδητοποίησαν ότι επικοινωνία μπορεί να υπάρξει από τα χέρια τους. Βλέποντας το δακτυλικό αλφάβητο κατανόησαν πως κάθε γράμμα της αλφαβήτου αντιστοιχεί σε μια συγκεκριμένη χειρομορφή.

Έτσι παρακολουθήσαν το video σχολικές δραστηριότητες για κωφούς μαθητές από το ψηφιακό αποθετήριο του Φωτόδεντρου και συνειδητοποίησαν την αναγκαιότητα επικοινωνίας των ανθρώπων με δυσκολίες στην ακοή με έναν μη λεκτικό τρόπο. Συγκεκριμένα, αναρωτήθηκαν πως «νιώθουν» τη μουσική και χορεύουν. Γενικότερα, οι απόψεις τους χαρακτηρίζονταν από συναισθήματα συμπαράστασης και θαυμασμού για τον ιδιαίτερο αυτό τρόπο επικοινωνίας.

Στη γωνιά του υπολογιστή τα παιδιά, χωρισμένα σε δυάδες ήρθαν σε επαφή με το παιχνίδι αποκρυπτογράφηση με εικόνες. Στο παιχνίδι αυτό το κάθε νήπιο καλείται να βρει το αρχικό γράμμα τεσσάρων λέξεων και στο τέλος να συνθέσει τη λέξη που δημιουργείται από τα αρχικά των υπόλοιπων τεσσάρων. Έτσι, παρατηρεί την πρώτη εικόνα, καλείται να ονομάσει την εικόνα και να πει το αρχικό γράμμα της λέξης. Στην συνέχεια, το εντοπίζει μέσα από μία σειρά γραμμάτων και με το ποντίκι το μεταφέρει στη σωστή θέση. Στη συνέχεια, ανατρέχει στο δακτυλικό αλφάβητο και σχηματίζει την αντίστοιχη χειρομορφή.  Αφού τοποθετηθούν όλα τα γράμματα στα κουτάκια, σχηματίζεται η καινούρια λέξη.

 

 

 

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Αφού αναφερθήκαμε στα χαρακτηριστικά της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας εκτύπωσα το δακτυλικό αλφάβητο από εδώ δύο φορές για κάθε μαθητή. Τα παιδιά κλήθηκαν να επιλέξουν τις σωστές χειρομορφές, να τις κόψουν και να τις κολλήσουν, ώστε να σχηματίσουν το όνομά τους. Στη συνέχεια, ζωγράφισαν στο περιθώριο αυτό που τους άρεσε περισσότερο από το παραμύθι.

Κόλλησε τις χειρομορφές, ώστε να σχηματίσεις το όνομά σου.

 

 

 

 

 

Ζωγράφισε ότι σου άρεσε από το παραμύθι «Η λευκή Μόλι»

 

ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Τα νήπια κατάφεραν να ανταποκριθούν ευκολότερα καθ’ όλη τη διάρκεια του μ- σεναρίου, σε αντίθεση με τα προνήπια, τα οποία δυσκολεύονταν στην επεξεργασία του παραμυθιού και στη φωνολογική ενημερότητα της δραστηριότητας του Φωτόδεντρου.

Πρωτομαθηματικές έννοιες με λουλούδια (σειροθέτηση μεγέθους, αντιστοίχηση ποσότητας- αριθμού)

Βάλε τις πεταλούδες στη σειρά από τη μεγαλύτερη στη μικρότερη και το αντίστροφο.

 

Τοποθέτησε σε κάθε λουλούδι τόσες πασχαλίτσες όσες σου λέει ο αριθμός.

            

Τοποθέτησε τη σωστή γύρη στο λουλούδι

  

Βάλε τα λουλούδια στη σειρά από το μικρότερο στο μεγαλύτερο και το αντίστροφο.

 

Προφορικός λόγος (ονομασίες ζώων)/ Σύνταξη Υ-Α-Ρ (δομή πρότασης στην ΕΝΓ)

Εκπαιδευτικοί στόχοι

  • να εντοπίζει το σωστό ζώο με βάση το ακουστικό ερέθισμα
  • να ονομάζει το ζώο στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα
  • να εξασκηθεί στη δακτυλογραφή
  • να αντιστοιχίζει οπτικά όμοιες λέξεις
  • να παράγει πρόταση με τη σωστή δομή Υ-Α-Ρ στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα

Διαδικασία

  • Αρχικά, βρίσκουμε εικόνες από τα ζώα που μας ενδιαφέρει να διδάξουμε, και τις κολλάμε σε ξεχωριστές κόλλες Α4.
  • Στην μία πλευρά της κόλλας Α4, κάτω από την εικόνα του ζώου, κολλάμε τα γράμματα – δακτυλογραφής που σχηματίζουν την ονομασία του. Το παιδί καλείται να εντοπίσει ανάμεσα σε διάφορα καπάκια γραμμάτων τα σωστά ώστε να ταιριάζουν με την ονομασία. Κάθε φορά που ταιριάζει ένα γράμμα καπάκι, το παιδί ενθαρρύνεται να χρησιμοποιεί το αντίστοιχο νόημα.
  • Στην πίσω σελίδα της κόλλας Α4, δημιουργούμε μια πρόταση στην ΕΝΓ με βάση τους κανόνες σύνταξης. Η πρόταση θα πρέπει να συνοδεύεται από εικόνες όπως φαίνεται και στις παρακάτω φωτογραφίες.
  • Τα Υποκείμενα, τα Αντικείμενα και τα Ρήματα των προτάσεων μπορούμε να τα κολλήσουμε σε διαφορετικού χρώματος χαρτονάκια, ώστε να είναι περισσότερο διακριτές οι κατηγορίες των λέξεων στις οποίες θα ανατρέχει ο μαθητής με σκοπό να σχηματίσει την πρόταση.

Ταμπλό πολλαπλών δεξιοτήτων

Υλικά

  • Χρωματιστά χαρτονάκια Α4 (μπλε, γαλάζιο, εκρού, πράσινο)
  • Εικόνες από την ιστοσελίδα www.pencilcase.edu.gr
  • Φύλλα πλαστικοποίησης

Εκπαιδευτικοί στόχοι

  • Εμπλουτισμός λεξιλογίου (θεματολογία: ζώα, αντικείμενα, μέσα μαζικής μεταφοράς, διατροφή, φυσικό περιβάλλον).
  • Οπτικοχωρικές έννοιες (πάνω- κάτω, κοντά- μακριά, δεξιά- αριστερά)
  • Ανάπτυξη αφηγηματικού λόγου

α) Σχηματισμός πρότασης με συνδυασμό δύο λέξεων.

β) Παραγωγή αφήγησης με συνδυασμό από δύο έως πέντε λέξεις.

Διαδικασία

  • Δημιουργούμε ταμπλό θάλασσας, εξοχής και εσωτερικού χώρου, όπως φαίνονται στις παρακάτω εικόνες 1, 2 και 3.
  • Πλαστικοποιούμε τα ταμπλό και τοποθετούμε velcro.
  • Εκτυπώνουμε τις εικόνες από την ιστοσελίδα www.pencilcase.edu.gr και τις πλαστικοποιούμε. στη συνέχεια προσθέτουμε velcro στις εικόνες έτσι ώστε ο μαθητής να μπορεί να τις κολλήσει επάνω στο ταμπλό.

 

Περιγραφή δραστηριοτήτων

  •  Παρουσιάζουμε στο παιδί τις εικόνες και τις ονομάζουμε. Στη συνέχεια, ζητάμε από το παιδί να μας δίνει κάθε φορά και μια εικόνα (πχ. Δώσε μου το μπαλόνι). Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και γαντόκουκλες, ώστε να γίνει πιο ενδιαφέρουσα η δραστηριότητα. Τέλος, αφού έχει εξοικειωθεί με το νέο λεξιλόγιο, διαλέγει ένα ταμπλό και του προτείνουμε να τοποθετήσει εικόνες και να μας τις ονομάσει. Εναλλακτικά, δημιουργούμε προτάσεις χρησιμοποιώντας μια λέξη -εικόνα κάθε φορά.
  • Τοποθετούμε μια εικόνα σε ένα ταμπλό, όπως στην εικόνα 4 (πχ. Βάζουμε στο ταμπλό της θάλασσας ένα παπάκι). Στη συνέχεια, ζητάμε από το παιδί να εντοπίσει το καράβι και να το τοποθετήσει δίπλα από το παπάκι και μετά να βάλει ένα αεροπλάνο πάνω από το καράβι). Οι εντολές τοποθέτησης των εικόνων μπορούν να δίνονται και από συμμαθητές αντί του εκπαιδευτικού, αν θέλουμε να δουλέψουμε το στόχο της κοινωνικής αλληλεπίδρασης.
  • Το παιδί μπορεί να διαλέξει από τα διαθέσιμα ταμπλό. έχοντας, στη διάθεσή του πλήθος εικόνων διαλέγει δύο και προσπαθώντας να τις συνδέσει δημιουργεί μια πρόταση.
  • Εφόσον, έχουν προηγηθεί οι προηγούμενες δραστηριότητες και το παιδί έχει κατακτήσει το βασικό λεξιλόγιο, μπορεί να διαλέγει από δύο έως πέντε εικόνες και συνδυάζοντάς τες να παράγει αφηγηματικό λόγο.

εικόνα 1

εικόνα 2

εικόνα 3

εικόνα 4

 εικόνα 5