Η εποχή του λίθου

Ερωτήσεις:
1. Πώς μαθαίνουμε για τη ζωή των πρωτόγονων ανθρώπων;
2. Γιατί ονομάζουμε την εποχή του λίθου έτσι;
3. Ποιες περίοδοι αποτελούν την προϊστορία;

4. Πότε αρχίζει η Ιστορία;

25 & 26: Οριζόντιος και κατακόρυφος διαμελισμός της Ευρώπης

Ο οριζόντιος διαμελισμός:

Η Ευρώπη βρέχεται βόρεια από το Βόρειο Παγωμένο Ωκεανό, δυτικά από τον Ατλαντικό Ωκεανό, νότια από τη Μεσόγειο Θάλασσα και νοτιοδυτικά από τη Μαύρη Θάλασσα (Εύξεινο Πόντο). Έχει εκτεταμένο μήκος ακτών. Η ακτογραμμή της είναι 77.902 χιλιόμετρα.

Οι ακτές της Ευρώπης παρουσιάζουν έντονο διαμελισμό, τον εντονότερο από όλες τις άλλες ηπείρους. Οι κόλποι, οι χερσόνησοι, τα ακρωτήρια και τα νησιά προσδίδουν στην Ευρώπη ξεχωριστή ομορφιά.

Η Βόρεια Σκανδιναβία σκεπάζεται από πάγους, οι οποίοι στο πέρασμα των χιλιάδων ετών έχουν διαβρώσει τις ακτές της και έχουν δημιουργήσει πολύπλοκους δαντελωτούς κόλπους, τα «φιόρδ». Τα πιο χαρακτηριστικά φιόρδ είναι αυτά της Νορβηγίας.
Στη Βαλκανική χερσόνησο οι γεωλογικές διεργασίες (σεισμοί, ηφαίστεια), που συνέβησαν πριν από εκατομμύρια και δισεκατομμύρια χρόνια, δημιούργησαν όχι μόνο έντονο οριζόντιο διαμελισμό, αλλά και πολύ μεγάλο αριθμό νησιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν η Ελλάδα και η Κροατία.
Στους κόλπους της Ευρώπης έχουν δημιουργηθεί μεγάλα λιμάνια, για να εξυπηρετούν τις συγκοινωνίες, τις μεταφορές και το εμπόριο.

Ο κατακόρυφος διαμελισμός:

Η Ευρώπη με βάση τη μορφολογία του εδάφους της χωρίζεται σε τρεις περιοχές (εικόνα 26.2), οι οποίες είναι οι εξής:

1. Ανατολική περιοχή. Είναι μία απέραντη πεδινή έκταση, που ξεκινά από την Κεντρική Ευρώπη και καταλήγει στα Ουράλια Όρη. Η μορφολογία της είναι ίδια παντού και σπάνια ξεπερνά τα 100 μ. υψόμετρο. Η γονιμότητα του εδάφους διαφοροποιείται ανάλογα με την ποιότητά του και τις κλιματικές συνθήκες.

2. Βόρεια και Κεντροδυτική περιοχή. Περιλαμβάνει τη Σκανδιναβία, την Αγγλία, την Ιρλανδία, τις Κάτω Χώρες, τη Γαλλία και το κεντρικό τμήμα της Ιβηρικής χερσονήσου. Σε αυτήν την περιοχή τα βουνά είναι χαμηλά και περιβάλλονται από εύφορες πεδιάδες, επειδή δημιουργήθηκαν πριν από εκατοντάδες εκατομμύρια έτη και η διάβρωση επέδρασε σε αυτά όλο αυτόν τον καιρό.

3. Νότια περιοχή. Περιλαμβάνει τη Χερσόνησο του Αίμου, την Αυστρία, την Ελβετία, την Ιταλική και την Ιβηρική Χερσόνησο, οι οποίες σχηματίστηκαν γεωλογικά πολύ αργότερα από τις προηγούμενες.

Στη νότια περιοχή, που έχει πολύ έντονο ανάγλυφο, τα ρεύματα του νερού, καθώς κατεβαίνουν από τα βουνά δεν μπορούν να ενωθούν, ώστε να σχηματίσουν μεγάλα ποτάμια. Αντίθετα, στις μεγάλες πεδιάδες της ανατολικής και κεντροδυτικής περιοχής ρέουν οι μεγαλύτεροι ποταμοί της Ευρώπης.

Παρατηρήστε το γεωμορφολογικό χάρτη της Ευρώπης:
Οι περισσότερες λίμνες βρίσκονται στη Βόρεια Ευρώπη, πάρα πολλές στην περιοχή των Άλπεων, ενώ οι μεγαλύτερες απλώνονται στη ρωσική πεδιάδα. Οι λίμνες της Βαλκανικής χερσονήσου είναι λίγες και μικρές, όμως διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην αγροτική παραγωγή της περιοχής.

24: Η θέση της Ευρώπης

Γεια σας παιδιά

Από σήμερα αρχίζουμε να μαθαίνουμε για την Ευρώπη, την ήπειρό μας. Και πρώτα θα δούμε την Ευρώπη στον παγκόσμιο χάρτη.

Η Θέση της Ευρώπης:

Είναι στα δυτικά της Ασίας και Βόρεια της Αφρικής

Ανατολικά είναι ενωμένη με την Ασία. Μαζί αποτελούν την Ευρασία. Θα μπορούσαμε δηλαδή να πούμε ότι η Ευρώπη είναι μια χερσόνησος της Ασίας. Σύμφωνα με κάποιους επιστήμονες η Ευρώπη και η Ασία θεωρούνται μία ήπειρος , η Ευρασία.

Το μεγαλύτερο τμήμα της Ευρώπης εκτείνεται στο ανατολικό ημισφαίριο εκτός από ένα μικρό μέρος που ανήκει στο δυτικό ημισφαίριο και στη βόρεια εύκρατη ζώνη εκτός από ένα πάλι μικρό μέρος στο βόρειο μέρος της που ανήκει στο βόρειο πολικό κύκλο.

Τα σύνορα της Ευρώπης:

Με την Ασία είναι η οροσειρά των Ουραλίων Ορέων και ο Καύκασος. Σύνορα επίσης θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν η Κασπία και η  Μαύρη θάλασσα

Με την Αφρική που βρίσκεται νότια της Ευρώπης,  χωρίζεται με τη Μεσόγειο θάλασσα και τον πορθμό του Γιβραλτάρ.

Τέλος δυτικά βρέχεται από τον Ατλαντικό ωκεανό και βόρεια από τον Αρκτικό ωκεανό.

ευρωπης

2

Αφού διαβάσεις το μάθημα και κάνεις τις ασκήσεις στο Τ.Ε., μπορείτε να δείτε τις απαντήσεις των ασκήσεων.

Γεω ΤΕ σελ 036

6.2. Στον Αίολο, στους Λαιστρυγόνες και στο νησί της Κίρκης

Στις επόμενες τρεις περιπέτειες του Οδυσσέα, στο νησί του Αιόλου, στους Λαιστρυγόνες και στο νησί της Κίρκης, ο ήρωας θα αντιμετωπίσει πολλές δυσκολίες και θα χάσει σχεδόν όλα του τα καράβια και σχεδόν όλους του τους συντρόφους. Παρόλο που πλησίασε πολύ κοντά στην Ιθάκη, δεν κατάφερε να φτάσει.

“Άνοιξε ο ασκός του Αιόλου…”

Τι εννοούμε σήμερα, όταν λέμε τη φράση “άνοιξε ο ασκός του Αιόλου;

Ερωτήσεις:
1. Ποιος ήταν ο Αίολος και πώς ήταν το νησί του;
2. Πόσο καιρό φιλοξένησε ο Αίολος τον Οδυσσέα και τους συντρόφους του;
3. Τι έδωσε ο Αίολος στον Οδυσσέα και τι τον συμβούλεψε όταν έφυγε;
4. Τι συνέβη στο δρόμο της επιστροφής στην Ιθάκη;
5. Τι συνέβη στη γη των Λαιστρυγόνων;
6. Πώς ήταν οι Λαιστρυγόνες;
7. Τι συνέβη στο νησί της Κίρκης;
8. Ποια ήταν η Κίρκη και πώς μάγεψε τους συντρόφους του Οδυσσέα;
9. Τι συμβούλεψε η Κίρκη τον Οδυσσέα πριν φύγει από το νησί;

6.1. Στους Κίκονες, στους Λωτοφάγους και στους Κύκλωπες

Στη χώρα των Κικόνων 

Όταν ο Οδυσσέας με τους συντρόφους του έφυγαν από την Τροία, αντιμετώπισαν πολύ δυνατούς ανέμους που τους παρέσυραν προς τη γη των Κικόνων.  Άρπαξαν τότε από τους Κίκονες ζώα και γλυκά και κάθισαν στην αμμουδιά να φάνε. Όμως οι Κίκονες τους επιτέθηκαν!  Έγινε άγρια μάχη και σκοτώθηκαν αρκετοί άνδρες του Οδυσσέα. Οι υπόλοιποι μπήκαν στα καράβια τους κι έφυγαν μέσα στην καταιγίδα!

Στη γη των Λωτοφάγων 

Οι δυνατοί άνεμοι τους έφεραν στο ακρωτήριο του Κάβο – Μαλέα κι από κει στην Β. Αφρική, στη χώρα των Λωτοφάγων. Τότε ο Οδυσσέας έστειλε κάποιους συντρόφους του να δουν τι άνθρωποι κατοικούσαν εκεί.

Στο νησί των Κυκλώπων 

Μετά από αρκετές μέρες έφθασαν στο νησί των Κυκλώπων. Τότε ο Οδυσσέας αποφάσισε ν΄αφήσει τα καράβια του σ΄ ένα διπλανό νησάκι και μόνο ένα καράβι ν΄αράξει στο νησί των Κυκλώπων. Σ΄αυτό ήταν ο ίδιος ο Οδυσσέας με δώδεκα συντρόφους του.  Κατέληξαν στη σπηλιά του Πολύφημου, που ήταν γιος του Ποσειδώνα. 

Σαν τεράστιος γίγαντας που ήταν ο Πολύφημος, δεν είχε πρόβλημα να κυλήσει έναν τεράστιο βράχο στην είσοδο της σπηλιάς και να τους εγκλωβίσει εκεί. Στη συνέχεια καταβρόχθισε και μερικούς συντρόφους του Οδυσσέα κι αν δεν εύρισκαν επειγόντως μια λύση θα τους έτρωγε όλους.  Όμως ο πολυμήχανος Οδυσσέας κατέστρωσε ένα πολύ έξυπνο σχέδιο:

  1. Σε πρώτη φάση μέθυσε τον Πολύφημο με το κρασί που είχαν μαζί τους και στη συνέχεια τον τύφλωσε.
  2. Σε δεύτερη φάση, όταν ο Πολύφημος έλειπε έδεσε τους συντρόφους του κάτω από την κοιλιά των προβάτων του και την άλλη μέρα το πρωί, κρυμμένοι κατ΄ αυτόν τον τρόπο κατάφεραν να βγουν από τη σπηλιά και να τρέξουν αμέσως στα καράβια τους.

Τότε ο Οδυσσέας τον πληροφόρησε πως δεν τον τύφλωσε ο Κανένας αλλά ο Οδυσσέας ο βασιλιάς της Ιθάκης!

Ερωτήσεις:
1. Με πόσα καράβια ξεκίνησε ο Οδυσσέας από την Τροία και τι συνέβη σε αυτά μόλις ξανοίχτηκαν στο Αιγαίο πέλαγος;
2. Τι συνέβη στην χώρα των Κικόνων;
3. Για που ταξίδεψαν αφού έφυγαν από τη χώρα των Κικόνων και πού έφτασαν τελικά;
4. Τι συνέβη στη χώρα των Λωτοφάγων;
5. Πόσα καράβια και πόσοι σύντροφοι μαζί με τον Οδυσσέα πλησίασαν το νησί των Κυκλώπων;
6. Σε ποιανού τη σπηλιά μπήκαν και τι έκαναν εκεί;
7. Τι συνέβη όταν γύρισε ο Πολύφημος;
8. Πώς κατάφερε ο Οδυσσέας να ξεγελάσει τον Πολύφημο;
9. Τι φώναξε ο Οδυσσέας καθώς απομακρυνόταν από το νησί των Κυκλώπων και πώς αντέδρασε ο Πολύφημος;
10. Τι παρακάλεσε ο Πολύφημος τον πατέρα του, τον Ποσειδώνα;

ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: «Υποστηρικτικές παρεμβάσεις σε κοινότητες ΡΟΜΑ για την ενίσχυση της πρόσβασης και μείωση της εγκατάλειψης της εκπαίδευσης από παιδιά και εφήβους στην Περιφέρεια Θεσσαλίας»

Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να απολαύσετε τη δουλειά μας στο project για τον Τρωικό πόλεμο!

Όλα ξεκίνησαν με μια μικρή επανάληψη του κεφαλαίου:

Το ηλεκτρονικό σταυρόλεξο:

Τα φύλλα εργασίας:



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

 


					

22: Η ζωή στα τροπικά δάση

Γεια σας παιδιά

Συνεχίζουμε να μαθαίνουμε για τη ζωή πάνω στη γη και μάλιστα σε δύσκολες περιοχές, όπως οι έρημοι, οι πολικές περιοχές και σήμερα θα μάθουμε για τη ζωή στις τροπικές περιοχές.

Κύριο χαρακτηριστικό της τροπικής ζώνης είναι τα τροπικά δάση, που απλώνονται γύρω από τον Ισημερινό στην Αμερική, την Αφρική και την Ασία.

Τα δάση αυτά αναλογούν στο 50% όλων των δασών του κόσμου. Στα τροπικά δάση αναπτύσσεται πλούσια χλωρίδα και πανίδα.

Οι συνθήκες που ευνοούν την πυκνή βλάστηση είναι:
  • η άφθονη υγρασία και οι συνεχείς βροχοπτώσεις
  • η σταθερή θερμοκρασία, μεταξύ 20 και 30 βαθμών Κελσίου, όλο το χρόνο

Σε μεγαλύτερη απόσταση από τον Ισημερινό αναπτύσσονται φυλλοβόλα δάση και η σαβάνα.

Εκεί επικρατεί μια περίοδος ξηρασίας και μια περίοδος υγρών μουσώνων, δηλαδή συνεχών βροχοπτώσεων.

Οι μουσώνες είναι ισχυροί εποχικοί άνεμοι. Διακρίνονται σε χειμερινούς και σε θερινούς.

Οι χειμερινοί πνέουν από τις ηπείρους προς τους ωκεανούς και επικρατεί αίθριος καιρός, με περιορισμένη βροχόπτωση και χαμηλές θερμοκρασίες.
Οι θερινοί πνέουν από τους ωκεανούς προς τις ηπείρουςκαι συνοδεύονται από καταρρακτώδεις βροχές.

Οι Πυγμαίοι, που έχουν κύριο χαρακτηριστικό το μικρό ύψος (περίπου 1,45 μ.) και το μικρό βάρος τους, ζουν μέσα στα τροπικά δάση της κεντρικής Αφρικής, διασκορπισμένοι σε μικρές ομάδες, έχοντας προσαρμόσει τη ζωή τος στις αφιλόξενες συνθήκες της ζούγκλας. Οι Πυγμαίοι πήραν το όνομά τους από τους αρχαίους Έλληνες (πυγμή = γροθιά). Είναι κυνηγοί και τροφοσυλλέκτες. Επικοινωνούν με τα τύμπανα τους και σε πολύ μακρινές αποστάσεις. Καλύπτουν όλες τους τις ανάγκες από υλικά του τροπικού δάσους. Ονομάζουν τους εαυτούς τους “παιδιά του δάσους”, το σέβονται και το προστατεύουν.Τακτικά αλλάζουν περιοχή για να εξασφαλίζουν τροφή.

Εικόνα Πυγμαίων

Οι Μπαντού ζουν στις περιοχές της Αφρικής γύρω από το τροπικό δάσος και είναι κυρίως γεωργοί. Οι Μπαντού καίνε μικρές εκτάσεις δάσους για να εμπλουτίσουν τα συστατικά του εδάφους. Επειδή οι συνεχείς βροχοπτώσεις απομακρύνουν τα θρεπτικά συστατικά του εδάφους των τροπικών δασών, οι Μπαντού λιπαίνουν τα χωράφια τους καίγοντας τα δέντρα μικρών δασικών εκτάσεων. Μετακινούνται γύρω από το δάσος περίπου κάθε δυο χρόνια, μόλις το έδαφος χάσει την αποδοτικότητά του. Η περιοχή που εκμεταλλεύονταν πολύ γρήγορα γίνεται δάσος ξανά. Και οι Μπαντού αγαπούν και σέβονται το δάσος.

 Ο καρπός του μανιόκ που καλλιεργούν οι Μπαντού!

 

Κουίζ για εσένα:

Ασκήσεις στο Τ.Ε.:

Γεω ΤΕ σελ 033

Αξέχαστα γενέθλια



Λήψη αρχείου

Άραγε πώς είναι να “κλείνει” κανείς τα 8 και να “περπατάει” στα 9;

Με αφορμή την ανάγνωση του κειμένου για τα “Αξέχαστα γενέθλια” της Μελίνας από το βιβλίο της Γλώσσας δημιουργούμε τις δικές μας εικόνες χρησιμοποιώντας το σώμα και τη φαντασία μας.

Ερωτήσεις κατανόησης:

Οι χρόνοι του ρήματος που δείχνουν ότι κάτι θα γίνει στο μέλλον (αύριο, μεθαύριο, σε λίγο καιρό) είναι ο στιγμιαίος μέλλοντας και ο εξακολουθητικός μέλλοντας. Μπροστά από τα ρήματα που είναι σε χρόνο μέλλοντα υπάρχει η λέξη “θα“. Εμείς εδώ θα μάθουμε το στιγμιαίο και ο εξακολουθητικό μέλλοντα της ενεργητικής φωνής.

Στιγμιαίος (Συνοπτικός) Μέλλοντας

Τα ρήματα που είναι στο στιγμιαίο μέλλοντα  μας δείχνουν τι θα γίνει στο μέλλον για μια στιγμή.

Π.χ.: Η Άννα θα καλέσει όλους τους φίλους της στη γιορτή.

Εξακολουθητικός Μέλλοντας

Τα ρήματα που είναι στον εξακολουθητικό μέλλοντα μας δείχνουν τι θα γίνεται στο μέλλον συνέχεια.

.png

Πάμε για εξάσκηση:



Λήψη αρχείου

Ο εγωιστής Γίγαντας

“Εγωισμός δεν είναι να ζεις όπως θες.
Εγωισμός είναι να αναγκάζεις τους άλλους να ζήσουν όπως εσύ θες!”.
Αυτή την άποψη μοιράστηκε με το κοινό του ο Ιρλανδός θεατρικός συγγραφέας Όσκαρ Ουάιλντ. —Ο Ουάιλντ, άνθρωπος πολύ έξυπνος και προικισμένος με το ταλέντο της γραφής, έγραψε -εκτός από πολλά θεατρικά έργα- ευαίσθητα και διδακτικά παραμύθια με κέντρο τον άνθρωπο και τις ψυχικές  αξίες. —Μερικά από αυτά είναι : «Το Σπίτι με τις Ροδιές»,  “Ο Ευτυχισμένος Πρίγκιπας”, «Ο Εγωιστής Γίγαντας».

«Ο Εγωιστής Γίγαντας» είναι ένα παραμύθι που πάντα συγκινεί για τα απλά αλλά τόσο βαθιά του νοήματα. Αναφέρεται στην ιστορία ενός γίγαντα που ο εγωισμός του δεν τον άφηνε να νιώσει τις ομορφιές της ζωής. Προτιμούσε τη μοναξιά γιατί νόμιζε ότι ο όμορφος κήπος του μπορούσε να του χαρίσει την ευτυχία. Μέχρι που ένα μικρό παιδί μπόρεσε να τον κάνει να ανακαλύψει την ευαίσθητη ψυχή του. Και τότε άνοιξε την αγκαλιά του με όλη του την αγάπη!!!

Ας εμπνευστούμε από το Γίγαντα και ας ανοίξουμε κι εμείς τον κήπο της καρδιάς μας. Μόνο η καλοσύνη, η προσφορά και η αγάπη μπορούν να φέρουν το φως και τη ζεστασιά μέσα μας.

Αφού ακούσεις το παραμύθι απάντησε στις ερωτήσεις:

  • Πώς έδειχνε τον εγωισμό του ο γίγαντας;
  • Γιατί η Άνοιξη δεν ερχόταν στον κήπο του;
  • Ποιος νομίζεις ότι ήταν το μικρό αγόρι;



Λήψη αρχείου