Η εποχή του λίθου
Ερωτήσεις:
1. Πώς μαθαίνουμε για τη ζωή των πρωτόγονων ανθρώπων;
2. Γιατί ονομάζουμε την εποχή του λίθου έτσι;
3. Ποιες περίοδοι αποτελούν την προϊστορία;
4. Πότε αρχίζει η Ιστορία;
Ερωτήσεις:
1. Πώς μαθαίνουμε για τη ζωή των πρωτόγονων ανθρώπων;
2. Γιατί ονομάζουμε την εποχή του λίθου έτσι;
3. Ποιες περίοδοι αποτελούν την προϊστορία;
4. Πότε αρχίζει η Ιστορία;
Ο οριζόντιος διαμελισμός:
Η Ευρώπη βρέχεται βόρεια από το Βόρειο Παγωμένο Ωκεανό, δυτικά από τον Ατλαντικό Ωκεανό, νότια από τη Μεσόγειο Θάλασσα και νοτιοδυτικά από τη Μαύρη Θάλασσα (Εύξεινο Πόντο). Έχει εκτεταμένο μήκος ακτών. Η ακτογραμμή της είναι 77.902 χιλιόμετρα.
Οι ακτές της Ευρώπης παρουσιάζουν έντονο διαμελισμό, τον εντονότερο από όλες τις άλλες ηπείρους. Οι κόλποι, οι χερσόνησοι, τα ακρωτήρια και τα νησιά προσδίδουν στην Ευρώπη ξεχωριστή ομορφιά.
Ο κατακόρυφος διαμελισμός:
Η Ευρώπη με βάση τη μορφολογία του εδάφους της χωρίζεται σε τρεις περιοχές (εικόνα 26.2), οι οποίες είναι οι εξής:
1. Ανατολική περιοχή. Είναι μία απέραντη πεδινή έκταση, που ξεκινά από την Κεντρική Ευρώπη και καταλήγει στα Ουράλια Όρη. Η μορφολογία της είναι ίδια παντού και σπάνια ξεπερνά τα 100 μ. υψόμετρο. Η γονιμότητα του εδάφους διαφοροποιείται ανάλογα με την ποιότητά του και τις κλιματικές συνθήκες.
2. Βόρεια και Κεντροδυτική περιοχή. Περιλαμβάνει τη Σκανδιναβία, την Αγγλία, την Ιρλανδία, τις Κάτω Χώρες, τη Γαλλία και το κεντρικό τμήμα της Ιβηρικής χερσονήσου. Σε αυτήν την περιοχή τα βουνά είναι χαμηλά και περιβάλλονται από εύφορες πεδιάδες, επειδή δημιουργήθηκαν πριν από εκατοντάδες εκατομμύρια έτη και η διάβρωση επέδρασε σε αυτά όλο αυτόν τον καιρό.
Στη νότια περιοχή, που έχει πολύ έντονο ανάγλυφο, τα ρεύματα του νερού, καθώς κατεβαίνουν από τα βουνά δεν μπορούν να ενωθούν, ώστε να σχηματίσουν μεγάλα ποτάμια. Αντίθετα, στις μεγάλες πεδιάδες της ανατολικής και κεντροδυτικής περιοχής ρέουν οι μεγαλύτεροι ποταμοί της Ευρώπης.
Παρατηρήστε το γεωμορφολογικό χάρτη της Ευρώπης:
Οι περισσότερες λίμνες βρίσκονται στη Βόρεια Ευρώπη, πάρα πολλές στην περιοχή των Άλπεων, ενώ οι μεγαλύτερες απλώνονται στη ρωσική πεδιάδα. Οι λίμνες της Βαλκανικής χερσονήσου είναι λίγες και μικρές, όμως διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην αγροτική παραγωγή της περιοχής.
Γεια σας παιδιά
Από σήμερα αρχίζουμε να μαθαίνουμε για την Ευρώπη, την ήπειρό μας. Και πρώτα θα δούμε την Ευρώπη στον παγκόσμιο χάρτη.
Η Θέση της Ευρώπης:
Είναι στα δυτικά της Ασίας και Βόρεια της Αφρικής
Ανατολικά είναι ενωμένη με την Ασία. Μαζί αποτελούν την Ευρασία. Θα μπορούσαμε δηλαδή να πούμε ότι η Ευρώπη είναι μια χερσόνησος της Ασίας. Σύμφωνα με κάποιους επιστήμονες η Ευρώπη και η Ασία θεωρούνται μία ήπειρος , η Ευρασία.
Το μεγαλύτερο τμήμα της Ευρώπης εκτείνεται στο ανατολικό ημισφαίριο εκτός από ένα μικρό μέρος που ανήκει στο δυτικό ημισφαίριο και στη βόρεια εύκρατη ζώνη εκτός από ένα πάλι μικρό μέρος στο βόρειο μέρος της που ανήκει στο βόρειο πολικό κύκλο.
Τα σύνορα της Ευρώπης:
Με την Ασία είναι η οροσειρά των Ουραλίων Ορέων και ο Καύκασος. Σύνορα επίσης θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν η Κασπία και η Μαύρη θάλασσα
Με την Αφρική που βρίσκεται νότια της Ευρώπης, χωρίζεται με τη Μεσόγειο θάλασσα και τον πορθμό του Γιβραλτάρ.
Τέλος δυτικά βρέχεται από τον Ατλαντικό ωκεανό και βόρεια από τον Αρκτικό ωκεανό.
Αφού διαβάσεις το μάθημα και κάνεις τις ασκήσεις στο Τ.Ε., μπορείτε να δείτε τις απαντήσεις των ασκήσεων.

Στις επόμενες τρεις περιπέτειες του Οδυσσέα, στο νησί του Αιόλου, στους Λαιστρυγόνες και στο νησί της Κίρκης, ο ήρωας θα αντιμετωπίσει πολλές δυσκολίες και θα χάσει σχεδόν όλα του τα καράβια και σχεδόν όλους του τους συντρόφους. Παρόλο που πλησίασε πολύ κοντά στην Ιθάκη, δεν κατάφερε να φτάσει.
Τι εννοούμε σήμερα, όταν λέμε τη φράση “άνοιξε ο ασκός του Αιόλου;“
Ερωτήσεις:
1. Ποιος ήταν ο Αίολος και πώς ήταν το νησί του;
2. Πόσο καιρό φιλοξένησε ο Αίολος τον Οδυσσέα και τους συντρόφους του;
3. Τι έδωσε ο Αίολος στον Οδυσσέα και τι τον συμβούλεψε όταν έφυγε;
4. Τι συνέβη στο δρόμο της επιστροφής στην Ιθάκη;
5. Τι συνέβη στη γη των Λαιστρυγόνων;
6. Πώς ήταν οι Λαιστρυγόνες;
7. Τι συνέβη στο νησί της Κίρκης;
8. Ποια ήταν η Κίρκη και πώς μάγεψε τους συντρόφους του Οδυσσέα;
9. Τι συμβούλεψε η Κίρκη τον Οδυσσέα πριν φύγει από το νησί;
Ερωτήσεις:
1. Με πόσα καράβια ξεκίνησε ο Οδυσσέας από την Τροία και τι συνέβη σε αυτά μόλις ξανοίχτηκαν στο Αιγαίο πέλαγος;
2. Τι συνέβη στην χώρα των Κικόνων;
3. Για που ταξίδεψαν αφού έφυγαν από τη χώρα των Κικόνων και πού έφτασαν τελικά;
4. Τι συνέβη στη χώρα των Λωτοφάγων;
5. Πόσα καράβια και πόσοι σύντροφοι μαζί με τον Οδυσσέα πλησίασαν το νησί των Κυκλώπων;
6. Σε ποιανού τη σπηλιά μπήκαν και τι έκαναν εκεί;
7. Τι συνέβη όταν γύρισε ο Πολύφημος;
8. Πώς κατάφερε ο Οδυσσέας να ξεγελάσει τον Πολύφημο;
9. Τι φώναξε ο Οδυσσέας καθώς απομακρυνόταν από το νησί των Κυκλώπων και πώς αντέδρασε ο Πολύφημος;
10. Τι παρακάλεσε ο Πολύφημος τον πατέρα του, τον Ποσειδώνα;
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: «Υποστηρικτικές παρεμβάσεις σε κοινότητες ΡΟΜΑ για την ενίσχυση της πρόσβασης και μείωση της εγκατάλειψης της εκπαίδευσης από παιδιά και εφήβους στην Περιφέρεια Θεσσαλίας»
Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να απολαύσετε τη δουλειά μας στο project για τον Τρωικό πόλεμο!
Το ηλεκτρονικό σταυρόλεξο:
Τα φύλλα εργασίας:
Γεια σας παιδιά
Συνεχίζουμε να μαθαίνουμε για τη ζωή πάνω στη γη και μάλιστα σε δύσκολες περιοχές, όπως οι έρημοι, οι πολικές περιοχές και σήμερα θα μάθουμε για τη ζωή στις τροπικές περιοχές.
Κύριο χαρακτηριστικό της τροπικής ζώνης είναι τα τροπικά δάση, που απλώνονται γύρω από τον Ισημερινό στην Αμερική, την Αφρική και την Ασία.
Τα δάση αυτά αναλογούν στο 50% όλων των δασών του κόσμου. Στα τροπικά δάση αναπτύσσεται πλούσια χλωρίδα και πανίδα.

Σε μεγαλύτερη απόσταση από τον Ισημερινό αναπτύσσονται φυλλοβόλα δάση και η σαβάνα.
Εκεί επικρατεί μια περίοδος ξηρασίας και μια περίοδος υγρών μουσώνων, δηλαδή συνεχών βροχοπτώσεων.
Οι μουσώνες είναι ισχυροί εποχικοί άνεμοι. Διακρίνονται σε χειμερινούς και σε θερινούς.
Οι χειμερινοί πνέουν από τις ηπείρους προς τους ωκεανούς και επικρατεί αίθριος καιρός, με περιορισμένη βροχόπτωση και χαμηλές θερμοκρασίες.
Οι θερινοί πνέουν από τους ωκεανούς προς τις ηπείρουςκαι συνοδεύονται από καταρρακτώδεις βροχές.
Οι Πυγμαίοι, που έχουν κύριο χαρακτηριστικό το μικρό ύψος (περίπου 1,45 μ.) και το μικρό βάρος τους, ζουν μέσα στα τροπικά δάση της κεντρικής Αφρικής, διασκορπισμένοι σε μικρές ομάδες, έχοντας προσαρμόσει τη ζωή τος στις αφιλόξενες συνθήκες της ζούγκλας. Οι Πυγμαίοι πήραν το όνομά τους από τους αρχαίους Έλληνες (πυγμή = γροθιά). Είναι κυνηγοί και τροφοσυλλέκτες. Επικοινωνούν με τα τύμπανα τους και σε πολύ μακρινές αποστάσεις. Καλύπτουν όλες τους τις ανάγκες από υλικά του τροπικού δάσους. Ονομάζουν τους εαυτούς τους “παιδιά του δάσους”, το σέβονται και το προστατεύουν.Τακτικά αλλάζουν περιοχή για να εξασφαλίζουν τροφή.
Οι Μπαντού ζουν στις περιοχές της Αφρικής γύρω από το τροπικό δάσος και είναι κυρίως γεωργοί. Οι Μπαντού καίνε μικρές εκτάσεις δάσους για να εμπλουτίσουν τα συστατικά του εδάφους. Επειδή οι συνεχείς βροχοπτώσεις απομακρύνουν τα θρεπτικά συστατικά του εδάφους των τροπικών δασών, οι Μπαντού λιπαίνουν τα χωράφια τους καίγοντας τα δέντρα μικρών δασικών εκτάσεων. Μετακινούνται γύρω από το δάσος περίπου κάθε δυο χρόνια, μόλις το έδαφος χάσει την αποδοτικότητά του. Η περιοχή που εκμεταλλεύονταν πολύ γρήγορα γίνεται δάσος ξανά. Και οι Μπαντού αγαπούν και σέβονται το δάσος.
Ο καρπός του μανιόκ που καλλιεργούν οι Μπαντού!
Άραγε πώς είναι να “κλείνει” κανείς τα 8 και να “περπατάει” στα 9;
Με αφορμή την ανάγνωση του κειμένου για τα “Αξέχαστα γενέθλια” της Μελίνας από το βιβλίο της Γλώσσας δημιουργούμε τις δικές μας εικόνες χρησιμοποιώντας το σώμα και τη φαντασία μας.
Ερωτήσεις κατανόησης:
Οι χρόνοι του ρήματος που δείχνουν ότι κάτι θα γίνει στο μέλλον (αύριο, μεθαύριο, σε λίγο καιρό) είναι ο στιγμιαίος μέλλοντας και ο εξακολουθητικός μέλλοντας. Μπροστά από τα ρήματα που είναι σε χρόνο μέλλοντα υπάρχει η λέξη “θα“. Εμείς εδώ θα μάθουμε το στιγμιαίο και ο εξακολουθητικό μέλλοντα της ενεργητικής φωνής.
Στιγμιαίος (Συνοπτικός) Μέλλοντας
Τα ρήματα που είναι στο στιγμιαίο μέλλοντα μας δείχνουν τι θα γίνει στο μέλλον για μια στιγμή.
Π.χ.: Η Άννα θα καλέσει όλους τους φίλους της στη γιορτή.
Εξακολουθητικός Μέλλοντας
Τα ρήματα που είναι στον εξακολουθητικό μέλλοντα μας δείχνουν τι θα γίνεται στο μέλλον συνέχεια.
Πάμε για εξάσκηση:
«Ο Εγωιστής Γίγαντας» είναι ένα παραμύθι που πάντα συγκινεί για τα απλά αλλά τόσο βαθιά του νοήματα. Αναφέρεται στην ιστορία ενός γίγαντα που ο εγωισμός του δεν τον άφηνε να νιώσει τις ομορφιές της ζωής. Προτιμούσε τη μοναξιά γιατί νόμιζε ότι ο όμορφος κήπος του μπορούσε να του χαρίσει την ευτυχία. Μέχρι που ένα μικρό παιδί μπόρεσε να τον κάνει να ανακαλύψει την ευαίσθητη ψυχή του. Και τότε άνοιξε την αγκαλιά του με όλη του την αγάπη!!!
Ας εμπνευστούμε από το Γίγαντα και ας ανοίξουμε κι εμείς τον κήπο της καρδιάς μας. Μόνο η καλοσύνη, η προσφορά και η αγάπη μπορούν να φέρουν το φως και τη ζεστασιά μέσα μας.
Αφού ακούσεις το παραμύθι απάντησε στις ερωτήσεις: