Τί είναι η γρήγορη μόδα?

Η «γρήγορη μόδα» (fast fashion) είναι όρος που χρησιμοποιείται ευρέως από τους εμπόρους ρούχων για να περιγράψει συλλογές ενδυμάτων εμπνευσμένες από τις συνεχώς εναλλασσόμενες επιτάσεις της μόδας. Με άλλα λόγια, είναι η τακτική των καταστημάτων να αλλάζουν τις συλλογές τους ανά τακτά χρονικά διαστήματα (Άνοιξη/Καλοκαίρι, Φθινόπωρο/Χειμώνας ή, στην περίπτωση των καταστημάτων-αλυσίδες

Διαβάστε όλο το άρθρο »

Ετικέτες:

Πώς ξεκίνησε η γρήγορη μόδα

Η ιδέα της γρήγορης μόδας έκανε την πρώτη της εμφάνιση την δεκαετία του ’80 στις Η.Π.Α. και πήρε “τα πάνω της” από την δεκαετία του 90 και μετά, με  σταθερό άξονα την αύξηση των κερδών των επιχειρήσεων της βιομηχανίας της μόδας.

Νέα, γρήγορα και φθηνά λοιπόν! Ό,τι πρέπει για την “ανανέωση” της γκαρνταρόμπας-ζωής μας…
Οι Αμερικανοί καταναλωτές, για παράδειγμα, σύμφωνα με στοιχεία έρευνας που δημοσιεύτηκαν τον Απρίλιο 2016 στην ιστοσελίδα της Greenpeace, καταναλώνουν 3 φορές περισσότερο από όσο οι πρόγονοί τους 50 χρόνια πριν και αγοράζουν διπλάσιες ποσότητες ειδών ένδυσης σε σύγκριση με 20 χρόνια πριν. Το 1991, ο μέσος Αμερικανός αγόραζε 34 είδη ρουχισμού ετησίως, ενώ μέχρι το 2007 αγόραζαν 67! Διαβάστε όλο το άρθρο »

Ετικέτες:

Brands( Urban outfitters, Primark, Missguided)

Urban Outfiters

Με στόχο νέους ενήλικες, η UO προσφέρει ρούχα, υποδήματα, προϊόντα ομορφιάς, ενεργή ένδυση και εξοπλισμό, είδη οικιακής χρήσης και μουσική, συμπεριλαμβανομένων βινυλίου και κασετών.

Οι μισθοί των υπαλλήλων είναι πενιχροί και πολλές φορές, στα καταστήματα τις ΗΠΑ, έχουν ζητήσει από τους εργαζομένους να δουλεύουν δωρεάν τα σαββατοκύριακα.

 Primark

Γνωστή ως Penney’s στη Δημοκρατία της Ιρλανδίας, η Primark είναι ιρλανδική εταιρεία λιανικής μόδας με έδρα το Δουβλίνο. Πωλούν ρούχα για όλες τις ηλικιακές ομάδες, συμπεριλαμβανομένης της ένδυσης μωρών και μικρών παιδιών. Σε αντίθεση με ορισμένα από τα άλλα καταστήματα γρήγορης μόδας, πωλούν επίσης είδη οικιακής χρήσης και είδη ζαχαροπλαστικής. Τα καταστήματα λειτουργούν σε περισσότερες από 350 χώρες σε όλο τον κόσμο. Διαβάστε όλο το άρθρο »

Ετικέτες:

Brands( new look, Victoria’s Secret, Stradivarius)

1) New Look

Αυτή είναι μια από τις πρωτότυπες μάρκες γρήγορης μόδας στο Ηνωμένο Βασίλειο. Άνοιξε για πρώτη φορά το 1969 ως ένα μοναδικό κατάστημα μόδας. Σήμερα, είναι μια παγκόσμια αλυσίδα με 895 καταστήματα σε όλο τον κόσμο.

Το 2018, το New Look αντιμετώπισε οικονομικές δυσκολίες, οπότε είπαν ότι θα μειώσουν τις τιμές τους. Αλλά για να συμβεί αυτό, μείωσαν τους μισθούς των εργαζομένων. Επιπλέον, εξακολουθούν να χρησιμοποιούν ζωικά προϊόντα όπως δέρμα, πούπουλα και εξωτικά ζώα.

2) Victoria’s Secret

Δημιουργεί και πουλάει γυναικεία ρούχα και είδη ομορφιάς. Είναι ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής εσωρούχων στην Αμερική. Διαβάστε όλο το άρθρο »

Ετικέτες:

Brands ( hot topic, shein, GAP)

Hot Topic

Αυτή η αλυσίδα λιανικής πουλάει ρούχα και αξεσουάρ που επηρεάζονται από δημοφιλείς πολιτισμούς. Κατά κύριο λόγο, τα προϊόντα τους απευθύνονται σε άτομα που ενδιαφέρονται για παιχνίδια και ροκ μουσική. Έχουν χρηματοδοτήσει μια σειρά από μουσικές εκδηλώσεις όπως το Ozzfest, το Sounds of the Underground και την περιοδεία Taste of Chaos. Παρ’ όλα αυτά, προσφέρουν περισσότερα από τα ίδια, κακής ποιότητας ρούχα που δεν διαρκούν.

Shein

Προσφέρει ρούχα, προϊόντα ομορφιάς, αξεσουάρ για άνδρες, γυναίκες, παιδιά και ποικιλία ενδυμάτων με plus size. 

Πολλές φορές, όμως, τα ρούχα των εικόνων δεν έχουν καμία σχέση με αυτό που παραλαμβάνει ο αγοραστής. Επίσης Διαβάστε όλο το άρθρο »

Ετικέτες:

Brands( H&M, adidas, ASOS)

H&M (Hennes & Mauritz)

Πρόκειται για μια σουηδική πολυεθνική εταιρεία λιανικής που πουλά προϊόντα μόδας ενήλικες και παιδεία. Με περισσότερα από3500 καταστήματα σε 57 χώρες. Είναι το δεύτερο μεγαλύτερο παγκόσμιο κατάστημα λιανικής πώλησης ενδυμάτων.

Έχει κατηγορηθεί πολλές φορές για τους πενιχρούς μισθούς των εργαζομένων, αλλά και για την αντιγραφή σχεδίων από επώνυμες μάρκες της υψηλής ραπτικής.

Adidas

Ιδρύθηκε στην Γερμανία και είναι γνωστή ως < η εταιρεία των τριών λωρίδων>. Είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αθλητικών ειδών στην Ευρώπη και έρχεται δεύτερη μετά την Nike, όταν πρόκειται για διεθνείς κατασκευαστές. Εκεί σχεδιάζονται υποδήματα, ρούχα και αξεσουάρ.

Παράγει μεγάλη ποσότητα ενδυματων και υποδημάτων μόδα και τα περισσόερα από αυτά δεν δημιουργούνται από βιώσιμα υλικά. Αντιθέτως χρησιμοποιούν ζωικά Διαβάστε όλο το άρθρο »

Ετικέτες:

Brands ( ZARA, mango, massimo dutti)

1.    ZARA

Είναι εταιρεία λιανικής ρούχων, που παράγει προϊόντα γρήγορης μόδας για ενήλικες και παιδιά. Συμπεριλαμβάνει ρούχα, παπούτσια, αξεσουάρ, μαγιό, αρώματα και προϊόντα ομορφιάς.

Τα ZARA χρειάζονται μόνο μια εβδομάδα για να σχεδιάσουν και να παράγουν ένα νέο προϊόν και μετά να τα εισάγουν στα καταστήματα.

Το 2017 προσέφεραν 20 συλλογές ρούχων και πουλήθηκαν μέσα σε ένα χρόνο πάνω από 12.000 κομμάτια από κάθε συλλογή.

Τα ZΑRA ανήκουν στον όμιλο Inditex, που συνεπάγεται με χαμηλή ποιότητα υφασμάτων και εργασιακή εκμετάλλευση.

 2. Mango

Αυτή η μάρκα προσφέρει γυναικείες, αντρικές και παιδικές συλλογές ρούχων. Διαβάστε όλο το άρθρο »

Ετικέτες:

Γρήγορη μόδα και περιβάλλον

Η βιομηχανία ένδυσης αντιπροσωπεύει το 10% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και κατέχει τη δεύτερη θέση στη λίστα των διεθνών ρύπων, αμέσως μετά το πετρέλαιο. Η γρήγορη μόδα επικεντρώνεται στην ταχύτητα και το χαμηλό κόστος. Επομένως, πολλά στάδια παραγωγής που κρίνονται απαραίτητα ώστε τόσο η διαδικασία όσο και το αποτέλεσμα να είναι περιβαλλοντικά ορθά, θυσιάζονται στο βωμό του εύκολου χρήματος. Η χρήση τοξικών χημικών ουσιών, η ρύπανση των υδάτων και η αύξηση των επιπέδων των απορριμμάτων από υφάσματα αποτελούν μόνο ένα μικρό δείγμα της τεράστιας ζημίας που βαραίνει τον πλανήτη.Ως βασικό εργαλείο της γρήγορης μόδας  χρησιμοποιείται ο πολυεστέρας, λόγω του χαμηλού κόστους και της πολυλειτουργικότητας του. Κατασκευασμένος από έναν μη ανανεώσιμο πόρο υψηλής έντασης άνθρακα, το πετρέλαιο, ο πολυεστέρας, όχι μόνο επηρεάζει καταστροφικά το περιβάλλον κατά την παραγωγή του, αλλά το ύφασμα Διαβάστε όλο το άρθρο »

Ετικέτες:

Γρήγορη μόδα και εργασιακή εκμετάλλευση

Καθώς οι ανάγκες είναι αυξημένες και οι τιμές πρέπει να διατηρηθούν χαμηλές, οι εταιρείες, διατηρούν τα εργοστάσια παραγωγής τους σε αναπτυσσόμενες χώρες. Στις χώρες αυτές, οι μισθοί είναι ιδιαίτερα χαμηλοί και τα σωματεία εργαζομένων ανύπαρκτα. Τα αιτήματα των εργαζομένων αγνοούνται διαρκώς όπως και τα εργασιακά τους δικαιώματα.  Στα λεγόμενα sweatshops, τα ανθρώπινα δικαιώματα μπροστά στην μόδα και την παραγωγή έχουν μικρή αξία. Σήμερα οι εταιρείες  όπως H&M, INDITEX, GAP έχουν τα μεγαλύτερα κέρδη χαρης των sweatshops. O  Amancio Ortega ιδρυτής της εταιρείας ZARA είναι ο πλουσιότερος στο τομέα ένδυσης με 64,3 δολάρια δισεκατομμύρια για το 2018. την στιγμή που ο μισθός ενός εργαζομένου σε εργοστάσιο ρούχων στο Μπαγκλαντές είναι 63 δολάρια  το μήνα. Η Κίνα και το Μπαγκλαντές είναι οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς ρούχων. Το φτηνό εργατικό δυναμικό,η  ανυπαρξία ασφάλειας και σωματείων τις έχουν φέρει στις πρώτες θέσεις. Η ανθρώπινη εκμετάλλευση μπροστά στο κέρδη στον χώρος της μόδας έχει μικρή άξια. Διαβάστε όλο το άρθρο »

Ετικέτες:

Τρόποι αποφυγής από την γρήγορη μόδα

 

1)Ενημερωθείτε! Η ενημέρωση μπορεί να μην είναι μια ευχάριστη ή γρήγορη διαδικασία και μπορεί να αποδειχθεί περίπλοκη και χωρίς τελειωμό, όμως αξίζει να (εξ)ερευνήσουμε τα στάδια παραγωγής των ρούχων που αγοράζουμε. Είναι σημαντικό να σκεφτούμε πώς η αγορά ενός ρούχου επηρεάζει το περιβάλλον, τον κύκλο ζωής του και πώς μπορούμε να επενδύσουμε σε ρούχα που διαρκούν περισσότερο. Υπολογίστε το οικολογικό αποτύπωμα της «ντουλάπας» σας, εδώ. Παρακολουθήστε τη σειρά επεισοδίων του BBC- Fashion’s Dirty Secrets, εδώ.

  1. Επαναχρησιμοποιείτε-Επισκευάστε-Αναβαθμίστε τα ρούχα σας! (re–use, recycle, re–purpose, repair) Η απόρριψη του γραμμικού μοντέλου οικονομίας «αγοράζω-χρησιμοποιώ-πετάω» και η αντικατάστασή του με ένα κυκλικό μοντέλο οικονομίας βοηθάει τον πλανήτη και την οικονομία.
  2. Δωρίστε τα ρούχα σας Μπορείτε να δωρίσετε τα ρούχα σας σε όσους τα έχουν ανάγκη. Επικοινωνήστε με δομές προσφύγων, ΜΚΟ, φιλανθρωπικούς οργανισμούς και χαρίστε όσα δεν χρειάζεστε σε όσους τα έχουν ανάγκη. Συμβουλή: Επικοινωνήστε από πριν με τον οργανισμό που ενδιαφέρεστε να δωρίσετε τα ρούχα/παπούτσια σας ώστε να επιβεβαιώσετε τι είδη έχουν ανάγκη, τι είδη δέχονται για δωρεές και την κατάσταση στην οποία πρέπει να βρίσκονται και να μεταφέρονται τα ρούχα πχ. παπούτσια σε κλειστές πλαστικές σακούλες.
  3. Οργανώστε ανταλλακτικά παζάρια Μπορείτε να οργανώσετε ένα ανταλλακτικό πάρτυ-συνάθροιση στο σπίτι σας για τους φίλους, την ευρύτερη οικογένεια ή τους συναδέλφους σας όπου οι παρευρισκόμενοι θα φέρουν ρούχα και αντικείμενα που δεν χρειάζονται πια. Παροτρύνετε τους παρευρισκόμενους να πάρουν όποιο ρούχο ή αντικείμενο χρειάζονται. Αν σας περισσέψουν ρούχα/αντικείμενα, δωρίστε τα σε οργανώσεις.
  4. Κρατήστε ρούχα για την επόμενη γενιά και αξιοποιήστε τα ρούχα από προηγούμενες γενιές Είναι πολύ πιθανό ο σωματότυπός σας να είναι παρόμοιος με αυτόν της μητέρας σας, της γιαγιάς σας ή της μεγαλύτερης αδελφής σας. Δείτε ποια ρούχα
  5. Διαβάστε όλο το άρθρο »

Ετικέτες:

Top
 
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων