Η ολίσθηση και η ανατροπή του ορθογωνίου

Τo κατακόρυφο ομογενές ορθογώνιο κιβώτιο του σχήματος, έχει μάζα Μ=40kg και ηρεμεί στην καρότσα ενός ακίνητου φορτηγού, ενώ μέσω νήματος, το οποίο περνά από μια αβαρή τροχαλία, ισορροπεί ένα σώμα Σ, μάζας m=4kg, όπως στο σχήμα, όπου το νήμα μεταξύ κιβωτίου και τροχαλίας είναι οριζόντιο. Δίνονται οι συντελεστές τριβής  μεταξύ του κιβωτίου και της καρότσας […]

Continue Reading

Το μαγνητικό πεδίο «μισού» αγωγού

Ο ευθύγραμμος, απείρου μήκους, αγωγός xx΄ διαρρέεται από ρεύμα έντασης i=10 Α. Να βρεθεί η ένταση του μαγνητικού πεδίου στο σημείο Ο το οποίο απέχει r=2cm από τον αγωγό (σχήμα α). Λόγω συμμετρίας, η ένταση στο Ο οφείλεται τόσο στο τμήμα xΜ, το οποίο δημιουργεί μαγνητικό πεδίο έντασης Β1, όσο και στο τμήμα Μx΄ το […]

Continue Reading

Τρεις ισορροπίες…

Ένα σώμα βάρους w=100Ν θέλουμε να ισορροπεί σε κεκλιμένο επίπεδο, κλίσεως θ=30°, με το οποίο εμφανίζει συντελεστή οριακής στατικής τριβής μs =√3/5, με την επίδραση δύναμης F παράλληλης στο κεκλιμένο επίπεδο. Ζητάμε τις δυνατές τιμές για το μέτρο της δύναμης F, στις τρεις περιπτώσεις που φαίνονται στο σχήμα, όπου: Στο σχήμα (α) το σώμα είναι ένας […]

Continue Reading

Μια κρούση και η ταλάντωση

Μια πλάκα μάζας Μ=2kg ηρεμεί στο πάνω άκρο κατακόρυφου ιδανικού ελατηρίου, το άλλο άκρο του οποίου στηρίζεται στο έδαφος, σε ύψος h1=0,4m. Σε μια στιγμή t=0, μια σφαίρα η οποία πέφτει κατακόρυφα συγκρούεται με την πλάκα, η οποία στη συνέχεια αρχίζει να εκτελεί μια κατακόρυφη ΑΑΤ, κατά την οποία το ελάχιστο ύψος από το έδαφος […]

Continue Reading

Όταν το νήμα γλιστράει στο αυλάκι της τροχαλίας

Η τροχαλία του σχήματος ακτίνας R=0,2m και μάζας Μ=3,5kg μπορεί να στρέφεται χωρίς τριβές, γύρω από σταθερό οριζόντιο άξονα ο οποίος περνά από το κέντρο της Ο. Περνάμε ένα μη εκτατό και αβαρές νήμα από το αυλάκι (ελάχιστου βάθους…) της τροχαλίας και στα άκρα του δένουμε δύο σώματα Α και Β με μάζας m1=0,2kg και […]

Continue Reading