Aπό τον Φεβρουαρίο έως και το Μάϊο του 2025, λειτούργησε στο σχολείο μας το «Κυλικείο των Μαθητών». Καθώς τη φετινή σχολική χρονιά δεν λειτούργησε το κυλικείο, ο κύριος Αποστόλου Στέφανος οι μαθητές &’ οι μαθήτριες της Στ’ τάξης πήραν την πρωτοβουλία να λειτουργήσουν το… «Κυλικείο των Μαθητών»! Ήταν ανοικτό κάθε Δευτέρα και προσέφερε προς πώληση διάφορα προϊόντα σε συμβολικές, πολύ χαμηλές τιμές από τους μαθητές που λειτουργούσαν το κυλικείο.
Αφορμή για αυτό αποτέλεσε η ανάγκη όλων των μαθητών και γονέων του σχολείου μας για την προσφορά ποιοτικών εδεσμάτων στους μαθητές, καθώς και άρθρα από το διαδίκτυο που παρουσιάστηκαν στους μαθητές σχετικά με την υγιεινή διατροφή και τους κανόνες υγιεινής που πρέπει να τηρούνται κατά την παρασκευή και την προετοιμασία των εδεσμάτων. Οι μαθητές, αφού συζήτησαν για τη σημασία ενός προγράμματος διατροφής που θα αφορά ενεργά όλη τη σχολική κοινότητα και προβληματίστηκαν για τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν να επικοινωνήσουν σε όλη τη σχολική κοινότητα τα οφέλη της, αποφάσισαν να υλοποιήσουν μια Δράση που να αφορά τη λειτουργία ενός Κυλικείου «από τους μαθητές …για τους μαθητές»!
Στο πλαίσιο αυτό, οργάνωσαν σχετική καμπάνια ευαισθητοποίησης για ένα σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία με αγαστή συνεργασία μεταξύ μαθητών, γονέων, εκπαιδευτικών και λοιπών τοπικών φορέων και, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητάς τους, συνέβαλλαν στη δημιουργία συστήματος παρασκευής και πώλησης υγιεινών τροφίμων στο σχολείο, προχώρησαν στην επιλογή, παρασκευή και προετοιμασία των εδεσμάτων και συνεργάστηκαν με φορείς στην κοινότητα για την αξιοποίησή τους (π.χ. κοινοτικές υπηρεσίες και φορείς που στηρίζουν ευπαθείς ομάδες σε δύσκολες καταστάσεις/συνθήκες κρίσης, δημοτική αρχή και εταιρείες διανομής φαγητού-catering). 
Αφού είχε ληφθεί η απόφαση για την οργάνωση και την λειτουργία ενός αυτοδιαχειριζόμενου κυλικείου από τους μαθητές, σε μια πρώτη φάση κατέγραψαν σκέψεις, προβληματισμούς και ερωτήματα που είχαν σε σχέση με την λειτουργία και τις ανάγκες ενός μαθητικού κυλικείου όπως:
- Τι μπορεί να πουλάει ένα κυλικείο;
- Ποια μπορεί να είναι η ποσότητα των προϊόντων ενός κυλικείου;
- Ποιας ποιότητας θα είναι τα προϊόντα;
- Σε ποιες τιμές θα μπορούν να πωλούνται τα προϊόντα, ώστε το κυλικείο να έχει το ελάχιστο κέρδος;
- Ποιος μπορεί να βοηθήσει στην παρασκευή των προϊόντων;
- Κάθε πότε θα λειτουργεί το κυλικείο;
- Πόσα άτομα χρειάζονται για να λειτουργήσει ένα κυλικείο;
- Ποιο μπορεί να είναι το περιβαλλοντικό αποτύπωμα ενός κυλικείου;
- Ποιοι σύλλογοι/φορείς θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν (π.χ. δημοτικοί/κοινοτικοί φορείς, εκκλησιαστικές οργανώσεις, φορείς στήριξης μεταναστών/τριών ή άλλων ευάλωτων ομάδων, ιδρύματα, άσυλα) για την προώθηση και διανομή των προϊόντων σε άτομα που τα έχουν ανάγκη;
- Πώς θα χρησιμοποιηθούν τα εν δυνάμει κέρδη;
Βάσει αναλυτικου σχεδιασμού προχώρησαν στη δημιουργία ομάδων που ανέλαβαν να συλλέξουν πληροφορίες από το διαδίκτυο, για να απαντηθούν τα ερωτήματα που είχαν τεθεί και παρουσιαστεί στην τάξη. Με βάση τις πληροφορίες που παρουσιάστηκαν, αποφάσισαν τα βήματα που θα ακολουθούσαν για την οργάνωση της δράσης. Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού της τάξης συντάχθηκε καταστατικό ορθής λειτουργίας προς τη διεύθυνση του σχολείου για τη δημιουργία κυλικείου. Αποφασίστηκε από κοινού ο χώρος που θα φιλοξενούσε το κυλικείο και οι ομάδες που θα ήταν υπεύθυνες για την παρασκευή, επιλογή και διανομή των εδεσμάτων. Οι μαθητές/τριες θα έφερναν τα εδέσματα, θα τα τοποθετούσαν στον χώρο που είχε συμφωνηθεί και θα αναλάμβαναν τον διαχωρισμό, την κατανομή και την τοποθέτηση των εδεσμάτων είτε σε σακούλες είτε σε μπολ, χρησιμοποιώντας γάντια μιας χρήσης, ώστε να τηρούνται απαρέγκλιτα οι κανόνες υγιεινής κατά την πώλησή τους.

Η δράση ολοκληρώθηκε με την κατανομή των χρημάτων σε έσοδα και έξοδα και την καταλληλότερη επιλογή της χρήσης αυτών είτε με την εξοικονόμηση του απαραίτητου ποσού για την εκδρομή της Στ΄τάξης, είτε με την αγορά απαραίτητων ειδών και αποστολή αυτών που είχαν επιλεγεί ως κατάλληλα σε σχετικούς φορείς για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Στην υλοποίηση της δράσης ήταν κομβικής σημασίας η συμμετοχή και η συνεργασία με τους γονείς, καθώς βοήθησαν σε μεγάλο βαθμό στην προπαρασκευή των εδεσμάτων, με τον σύλλογο διδασκόντων του σχολείου που αγκάλιασε την ιδέα–δράση του κυλικείου και με τη διεύθυνση του σχολείου, ώστε να υπάρξει συνεργασία στη συλλογή, επιλογή και διανομή των προϊόντων του κυλικείου για πώληση. 
Με την ολοκλήρωση της δράσης οι μαθητές/τριες μοιράστηκαν σκέψεις, συναισθήματα και εμπειρίες από τη συμμετοχή τους στις δραστηριότητές τους, απάντησαν ερωτηματολόγιο τόσο σχετικά με την καλύτερη κατανόηση της σημασίας και του οφέλους της υγιεινής διατροφής και την ανάπτυξη επιχειρηματικού πνεύματος και αισθήματος ευθύνης, όσο και για τη σημασία της προσφοράς (φιλανθρωπικό έργο) σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη. Συζήτησαν για τη σημασία της ατομικής δράσης, της ενεργοποίησης και συμμετοχής σε μια κοινή δράση για την προαγωγή της υγιεινής διατροφής και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, την έννοια του Ενεργού Πολίτη και της προσωπικής ευθύνης.
Στο στάδιο της επικοινωνίας και διάχυσης της δράσης στην σχολική & τοπική κοινότητα και σε συνέχεια της δημοσίευσης στην σχολική ιστοσελίδα και την κοινοποίηση στα κοινωνικά μέσα, θα παρουσιαστεί ψηφιακό λεύκωμα με φωτογραφίες ή/και βίντεο που λήφθηκαν κατά την υλοποίηση της δράσης, με τις καταγεγραμμένες εμπειρίες πάνω στα όσα έμαθαν και αποκόμισαν οι μαθητές/τριες μέσα από τις δραστηριότητες αυτές, καθως και με την καταγραφή των σκέψεων, των συναισθημάτων, των συμπερασμάτων και των διαπιστώσεών τους για τους συμμαθητές αλλά και τους ίδιους τους εαυτούς τους.
Η σημασία της υγιεινής διατροφής και τα οφέλη της μπορεί να διευρυνθεί και να περιλαμβάνει και άλλες ενέργειες εκτός της διατροφής όπως την περιβαλλοντική αποτύπωση ενός χώρου διανομής και πώλησης αγαθών, κάδοι απορριμμάτων, κανόνες υγιεινής, συνεργασία με άλλα όμορα σχολεία κ.λπ
Ειδικότερα τα παιδιά έμαθαν:
- να συνειδητοποιούν τα προβλήματα και τις επιπτώσεις στο περιβάλλον που προκαλεί η κατάληξη των διαφόρων ειδών τροφίμων σε κάδους απορριμμάτων.
- να εξηγούν τη σημασία και τα οφέλη της σωστής, υγιεινής διατροφής για την ανθρώπινη υγεία και τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής,
- να αντιλαμβάνονται τους πολλούς τρόπους διατροφής που υπάρχουν για την βελτίωση της υγείας και ειδικότερα σε σχέση με την κατανάλωση τροφίμων που οδηγούν σε έναν υγιεινό τρόπο ζωής.
- να συνεργάζονται μεταξύ τους ώστε να επιτύχουν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
- να οργανώνουν και να οργανώνονται, αναπτύσσοντας την επιχειρηματικότητά τους και να διευθετούν προβλήματα.
- να καλλιεργούν δεξιότητες οργάνωσης με στόχο την υλοποίηση δραστηριοτήτων ευαισθητοποίησης της ευρύτερης κοινότητας.
- να γίνονται υπεύθυνοι και ενεργοί πολίτες που ενδιαφέρονται για τους άλλους και βοηθούν το σύνολο.
ΤΟ ΚΥΛΙΚΕΙΟ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
Μια Δράση Ενίσχυσης της Ενεργής Πολιτειότητας
Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης:




