Το ηλεκτρονικό αυτό βιβλίο απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς των δυο πρώτων βαθμίδων της εκπαίδευσης. Σ’ αυτούς που αναλαμβάνουν projects στο πλαίσιο των Σχολικών Δραστηριοτήτων και επιθυμούν να πειραματιστούν σε νέες προσεγγίσεις. Απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς οι οποίοι δε διστάζουν να φέρουν μέσα στη σχολική τάξη όλα τα ζητήματα που αναφύονται και απασχολούν την κοινωνία. Ζητήματα του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων, της ανθρώπινης υγείας, της ανάπτυξης με όρους αειφορίας, της ξενοφοβίας, του ρατσισμού, της βίας και των διακρίσεων, της πνευματικής καλλιέργειας, της αισθητικής.
Απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι επιθυμούν να διαρρύξουν το οικολογικό κέλυφος που αγκαλιάζει την Περιβαλλοντική και να τη στρέψουν στις αιτίες που προκάλεσαν την οικολογική κρίση: στις ανθρώπινες επιλογές και αποφάσεις, στους αποφασίζοντες, τους ελέγχοντες, στους εμπειρογνώμονες. Απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς που αναγνωρίζουν την πολιτική και πολιτισμική βάση των περιβαλλοντικών ζητημάτων και συναρτούν την υπέρβασή τους με θεμελιώδεις αξίες, όπως είναι η αλληλεγγύη, η δημοκρατία, και η ανθρώπινη συνύπαρξη και συνεξέλιξη. Απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς που αναζητούν τρόπους σχεδίασης του παιδαγωγικού γεγονότος, ικανούς να αναπτύσσουν την κριτική σκέψη των μαθητών και τον κριτικό στοχασμό πάνω στις πράξεις μας και προσβλέπουν στη διαμόρφωση του ενεργού πολίτη.
Στο e.book που αναρτήσαμε στον ιστότοπό μας περιλάβαμε σχέδια για τρία projects, τα οποία εντάσσονται στη Συστημική Σκέψη που θεμελιώνεται κριτικά ή στη Συστημική του Παρατηρητή.
Τη Συστημική του Παρατηρητή, θα την περιγράφαμε με τρεις αρνήσεις και ισάριθμες καταφάσεις, ως εξής:
Τη Συστημική του Παρατηρητή, την εφαρμόσαμε ερευνητικά (Έρευνα-Δράση) με εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που εκπονούν προγράμματα Περιβαλλοντικής και Αγωγής Υγείας για δυο χρόνια (2005-07) και τη «διδάξαμε βιωματικά» σε σεμινάρια που έγιναν με τη συνεργασία πολλών ΚΠΕ και Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.
Όλη αυτή η εμπειρία μας ώθησε στο εγχείρημα της συγγραφής αυτού του ηλεκτρονικού βιβλίου, το οποίο χωρίσαμε στα τέσσερα αρχεία που ακολουθούν και σας περιμένουν να τα “ανοίξετε”, να τα μελετήσετε και να δοκιμάστε όποιο και ό,τι κερδίσει το ενδιαφέρον σας.
Τα προτεινόμενα σχέδια έχουν ως αφετηρία τρεις πόλεις της χώρας μας: την Καλαμάτα, τη Δράμα και τα Χανιά και μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές αυτών των πόλεων.
Για όλους τους άλλους συναδέλφους και τους μαθητές που θα θελήσουν να δοκιμάσουν τη διδακτική μας πρόταση, θα λέγαμε, ότι δεν έχουν παρά να αντικαταστήσουν τον πολεοδομικό χάρτη της Καλαμάτας ή της Δράμας ή των Χανίων με τον πολεοδομικό χάρτη της πόλης τους, κυρίως, κατά τη δεύτερη φάση. Και εκεί επάνω να τοποθετήσουν τις δικές τους μαρτυρίες. Το ίδιο θα χρειαστεί να κάνουν και στην τρίτη φάση, τοποθετώντας το δικό τους Δήμο ή Κοινότητα, τη δική τους Νομαρχία και τη δική τους Διοικητική Περιφέρεια και παρακολουθώντας τις αλλαγές στα εθνικά, τα ευρωπαϊκά και τα παγκόσμια θεσμικά όργανα. Θα λέγαμε, λοιπόν, ότι τον διδακτικό σχεδιασμό για το δάσος, τα απορρίμματα και τη διατροφή, μπορούν να τον αξιοποιήσουν όλοι οι εκπαιδευτικοί και όλοι οι μαθητές, όπου και αν ζουν, σε όποια πόλη, μικρή ή μεγάλη, από τα Δωδεκάνησα μέχρι την Ήπειρο και από τον Έβρο μέχρι τα Ιόνια Νησιά.Στα αρχεία που ακολουθούν θα μπορέσετε να βρείτε τα σχέδια των τριών projects, αναπτυγμένα σε διδακτικές φάσεις.
Σημείωση: κάποια από τα στοιχεία που θα συναντήσετε στα κείμενά μας θα έχουν πιθανό αλλάξει (π.χ. δομές, πρόσωπα). Ωστόσο, η πορεία της σκέψης και τα παιδαγωγικά εργαλεία μένουν τα ίδια.
e.book Συστημική Σκέψη, από το Λύκειο ως το Δημοτικό, Εισαγωγή
e.book Συστημική Σκέψη,το Δάσος
e.book, Συστημική Σκέψη, τα Απορρίμματα
e.book Συστημική Σκέψη, η Διατροφή
Πηγή http://dinaschiza.wordpress.com/
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ
Ετικέτες: Σχέδια εργασίας
Αφήστε μια απάντηση