……Η Malala ήταν μόλις 11 ετών όταν εναντιώθηκε στους Ταλιμπάν, οι οποίοι εξέδωσαν διάταγμα σύμφωνα με το οποίο όλα τα σχολεία θηλέων έπρεπε να κλείσουν. Ξεκίνησε να υποστηρίζει το δικαίωμα στην εκπαίδευση, γράφοντας σε ένα ανώνυμο blog για το BBC και εμφανίστηκε σε ένα ντοκιμαντέρ των New York Times. Αυτό έθεσε τη Malala σε μεγάλο κίνδυνο.
Στα 16 της χρόνια μίλησε σε συνέδριο των Ηνωμένων Εθνών ενώ είναι το νεαρότερο άτομο που έχει προταθεί για το Νόμπελ Ειρήνης. Έχει, επίσης, ιδρύσει το Malala Fund, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό που στηρίζει την εκπαίδευση των κοριτσιών σε όλο τον κόσμο μέσω επιχορηγήσεων και συμπράξεων με εταίρους.
1. Ο ΠΙΟ ΕΠΕΙΓΟΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΧΙΛΙΕΤΙΑΣ Η Κατάσταση των Παιδιών στον Κόσμο 2004 παρουσιάζει την εκπαίδευση των κοριτσιών ως ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα που αντιμετωπίζει η διεθνής αναπτυξιακή κοινότητα. Η έκθεση είναι ένα κάλεσμα για δράση εκ μέρους των 121 εκατομμυρίων παιδιών που είναι εκτός σχολείου σε όλο τον κόσμο, εκ των οποίων τα 65 εκατομμύρια είναι κορίτσια. Εκθέτει λεπτομερώς το βαρύ τίμημα που πληρώνουν εξ αιτίας αυτού του αποκλεισμού από το σχολείο, τόσο τα ίδια τα κορίτσια όσο και οι οικογένειες, οι κοινότητες και οι χώρες τους. Τα κράτη έχουν δεσμευθεί σε ένα σύνολο Αναπτυξιακών Στόχων που πρέπει να επιτευχθούν μέχρι το 2015:
Δύο από τους στόχους για το 2015 θεωρούνται κρίσιμοι ώστε να επιτευχθούν όλοι οι άλλοι: Εκπαίδευση για Όλους και Ισότητα των φύλων και ενδυνάμωση των γυναικών. Ως ένα βήμα προς την κατεύθυνση της Εκπαίδευσης για Όλους, η ισότητα των φύλων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι προγραμματισμένη να επιτευχθεί μέχρι το 2005, 10 χρόνια πριν από τους άλλους. Όχι απλά ένας στόχος από μόνος του αλλά ένα ουσιαστικό στοιχείο από την ευρύτερη ατζέντα για την ανάπτυξη, ο στόχος αυτός του 2005 είναι η πρώτη δοκιμασία της αποφασιστικότητας του κόσμου να σπάσει τον ασφυκτικό κλοιό της φτώχειας. Για αυτούς τους λόγους, η εκπαίδευση των κοριτσιών παρουσιάζεται ως ο πιο επείγον στόχος από όλους τους άλλους. 2. ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΦΥΛΟΥ
Σε μια προσπάθεια να εξηγήσει το γιατί οι διεθνείς δεσμεύσεις για ισότητα των φύλων στην εκπαίδευση δεν έχουν επιτευχθεί, η Κατάσταση των Παιδιών στον Κόσμο 2004 υποστηρίζει οι θεωρίες, η πολιτικές και οι πρακτικές της ανάπτυξης χαρακτηρίζονταν από διακρίσεις μεταξύ των φύλων. Η έκθεση διαπιστώνει πως η εκπαίδευση για όλους θεωρούνταν ως μια πολυτέλεια αντί για ένα ανθρώπινο δικαίωμα, τα προγράμματα οικονομικής ανάπτυξης είχαν εστιασθεί στις οικονομικές επιδόσεις παρά στην ανθρώπινη ευημερία και περιορισμένες πολιτικές στράφηκαν προς τον εκπαιδευτικό τομέα όταν επιζητούσαν λύσεις. Αληθινά, είναι καταστροφικό όταν οποιοδήποτε παιδί στερείται εκπαίδευσης, όμως το τίμημα είναι ακόμα υψηλότερο για ένα κορίτσι – και θα πληρωθεί όχι μόνο από το ίδιο το κορίτσι αλλά επίσης από την οικογένειά του, τον κοινωνικό του περίγυρο και τη χώρα του. Τα κορίτσια διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο από όσο τα αγόρια από το AIDS, τη σεξουαλική εκμετάλλευση και τη διακίνηση (trafficking). Τα κορίτσια είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στη φτώχεια και την πείνα. Όταν τα κορίτσια στερούνται των γνώσεων και των δεξιοτήτων που μπορεί να παρέχει το σχολείο και οι δύο αυτοί κίνδυνοι αυξάνουν βραχυπρόθεσμα και τελικά κληροδοτούνται στην επόμενη γενιά. Αντιθέτως, η εκπαίδευση επιτρέπει σε ένα κορίτσι:
3. ΒΑΣΙΣΜΕΝΗ ΣΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ,
ΠΟΛΥΔΙΑΣΤΑΤΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Η εκπαίδευση των κοριτσιών δεν υπήρξε ποτέ μια προτεραιότητα για αναπτυξιακές επενδύσεις. Ιστορικά, θεωρήθηκε πως η οικονομική ανάπτυξη θα επιφέρει στην πορεία κοινωνικά οφέλη. Όμως, πολλά χρόνια πικρής πείρας στις αναπτυσσόμενες χώρες απέδειξαν την ανεπάρκεια αυτού του μοντέλου και δεν παρουσιάστηκαν συνεπή στοιχεία που να δείχνουν πως η οικονομική ανάπτυξη από μόνη της μπορεί να μειώσει την φτώχεια ή την ανισότητα. Στην πραγματικότητα, είναι το αντίθετο που φαίνεται να επαληθεύεται. Η ανθρώπινη ανάπτυξη ευνοεί την οικονομική πρόοδο. Χώρες που επέτυχαν την υψηλότερη μέση ετήσια ανάπτυξη τη δεκαετία του 90 ήταν εκείνες που ξεκίνησαν το 1980 με ισχυρούς δείκτες ανθρώπινης ανάπτυξης, σύμφωνα με μελέτη της UNICEF. Αυτή τη στιγμή είναι ευρέως κατανοητό πως μια προσέγγιση με βάση το φύλο στα οικονομικά της ανάπτυξης είναι ουσιώδης και πως η φτώχεια δεν μπορεί να μειωθεί με τρόπο βιώσιμο χωρίς την προώθηση της ενίσχυσης της θέσης των γυναικών. Η εκπαίδευση των κοριτσιών είναι τόσο αναπόσπαστα συνδεδεμένη με τις άλλες πλευρές της ανθρώπινης ανάπτυξης που το να την καταστήσουμε μια προτεραιότητασημαίνει επίσης να πετύχουμε πρόοδο και σε ένα σύνολο άλλων τομέων:
4. ΟΙ ΠΟΛΛΑΠΛΕΣ ΑΠΟΛΑΒΕΣ ΤΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΚΟΡΙΤΣΙΩΝ
5. ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΧΑΣΜΑ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ
Μερικές περιοχές του κόσμου είναι στη σωστή πορεία για να πετύχουν τον Αναπτυξιακό Στόχο της ισότητας των δύο φύλων στην εκπαίδευση μέχρι το 2005, όμως σε τουλάχιστον τρεις, απλά δεν θα συμβεί κάτι τέτοιο εάν δεν γίνει κάτι περισσότερο. 6. ΦΤΩΧΕΙΑ
Ενώ τόσο τα αγόρια, όσο και τα κορίτσια με φτωχό κοινωνικοοικονομικό περίγυρο είναι πιθανότερο να αποκλειστούν από την εκπαίδευση, η φτώχεια έχει βαρύτερες επιπτώσεις στα κορίτσια, που αντιμετωπίζουν διπλό κίνδυνο: εξαιτίας του φύλου τους και εξαιτίας της φτώχειας. Επίσης όταν τα κορίτσια μένουν εκτός σχολείου είναι συχνά «αόρατα». Ο αριθμός τους είτε αναφέρεται εν μέρει είτε δεν αναφέρεται καθόλου. Ακόμη και σχετικά υψηλά ποσοστά εγγραφής και παρακολούθησης μπορεί να αποκρύπτουν τον αριθμό των κοριτσιών που εγκαταλείπουν το σχολείο, ιδιαίτερα σε αγροτικές περιοχές. Έναν αριθμό που αυξάνεται. Σε περιοχές όπου τα ποσοστά εγγραφής και παρακολούθησης κοριτσιών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι υψηλότερα από εκείνα των αγοριών, τα κορίτσια μπορεί και πάλι να μην προχωρήσουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ή παραπέρα, οι γυναίκες δεν συναντώνται σε υπεύθυνες θέσεις και καταρτισμένες γυναίκες εξακολουθούν να κερδίζουν λιγότερα από τους άνδρες. Χώρες που έχουν επιτύχει ισότητα των φύλων στην εκπαίδευση αντιμετωπίζουν μια νέα πρόκληση: να βρουν τρόπους να διευρύνουν τις κοινωνικές προσδοκίες για τα μορφωμένα τους κορίτσια. 7. ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟ ΕΛΛΕΙΜΜΑ
Οι βιομηχανικές χώρες και διεθνή οικονομικά ιδρύματα, με ελάχιστες μόνο εξαιρέσεις, απέτυχαν να κάνουν μια επένδυση στην εκπαίδευση που θα επιτρέψει στα κορίτσια να εγγράφονται και να ολοκληρώνουν το σχολείο. Η συνολική βοήθεια που διοχετεύεται προς τις αναπτυσσόμενες χώρες στην πραγματικότητα ελαττώθηκε στη διάρκεια της δεκαετίας του 90 και η διμερής χρηματοδότηση για την εκπαίδευση μειώθηκε ακόμα περισσότερο. Μια νέα αμοιβαία συναίνεση για την επένδυση στην εκπαίδευση φάνηκε στη Διεθνή Συνδιάσκεψη Χρηματοδότησης και Ανάπτυξης του 2002 στο Μοντερέι του Μεξικό, όπου τα κράτη δεσμεύθηκαν να αυξήσουν τη συνολική βοήθεια και την βοήθεια προς τη βασική εκπαίδευση ιδιαίτερα. Η τρέχουσα παγκόσμια ενασχόληση με την ασφάλεια μπορεί να έχει ως συνέπεια την εγκατάλειψη ορισμένων δεσμεύσεων για βοήθεια. Όπως έχει η κατάσταση, το χαμηλό επίπεδο της διεθνούς βοήθειας αντιπροσωπεύει μάλλον μέρος του προβλήματος, παρά τη λύση που θα πρέπει να καταστεί, εάν όλα τα παιδιά θα πρέπει να αποκτήσουν το δικαίωμα που έχουν για εκπαίδευση. 8. ΠΟΛΥΔΙΑΣΤΑΤΑ ΟΦΕΛΗ
Η παραδοσιακή επικέντρωση σε προγράμματα ενός τομέα επισκίασε τα οφέλη της εκπαίδευσης των κοριτσιών σε όλους τους τομείς της ανάπτυξης. Σήμερα, υπάρχει μια νέα κατανόηση ως προς το γιατί το να εκπαιδεύουμε τα κορίτσια είναι η πιο επείγουσα αποστολή που αντιμετωπίζει η παγκόσμια αναπτυξιακή κοινότητα.
9. ΤΟ “ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΟ ΧΑΣΜΑ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ”
Αν και σε παγκόσμιο επίπεδο το χάσμα των φύλων θέτει ξεκάθαρα τα κορίτσια σε μειονεκτική θέση στην εκπαίδευση, είναι σημαντικό να αντιληφθούμε πως σε ορισμένες περιοχές – συμπεριλαμβανομένου μεγάλου μέρους του βιομηχανικού κόσμου – είναι η δυσφορία των αγοριών με το σχολείο που αποτελεί αιτία ανησυχίας.Σε ένα μικρό αριθμό χωρών λιγότερα αγόρια από όσο κορίτσια εγγράφονται στο σχολείο: ένα «αντίστροφο χάσμα μεταξύ των φύλων». Στις βιομηχανικές χώρες, τα κορίτσια τείνουν να παρουσιάζουν καλύτερες επιδόσεις από ότι τα αγόρια, στα περισσότερα ακαδημαϊκά αντικείμενα. Το πρόβλημα, όπως και εκείνο της μειονεκτικότητας των κοριτσιών στον αναπτυσσόμενο κόσμο, είναι αδιαίρετο από ευρύτερα ερωτήματα που αφορούν το φύλο και την δύναμη. Η κοινωνικοποίηση των κοριτσιών στο σπίτι μπορεί να τα κάνει πιο επιδεκτικά στο σχολικό περιβάλλον. Έτσι, ενώ τα κορίτσια στην υποσαχάρια Αφρική ωφελούνται από την παρουσία γυναικών δασκάλων, τα αγόρια στις βιομηχανικές χώρες και στη Λατινική Αμερική και Καραϊβική – όπου η συντριπτική πλειοψηφία των δασκάλων είναι γυναίκες – μπορεί να πάσχουν από την απουσία θετικών αρσενικών προτύπων. Μεταρρυθμίσεις που θεσπίστηκαν για να κάνουν την εκπαίδευση ασφαλέστερη, περισσότερο συναφή και περισσότερο ενισχυτική για τα κορίτσια θα βοηθήσουν επίσης και τα αγόρια. Για παράδειγμα, όλα τα παιδιά ωφελούνται από τη διεύρυνση των ολοκληρωμένων προγραμμάτων πρώιμης παιδικής ηλικίας, από τα ευέλικτα σχολικά προγράμματα, τις επαρκείς εγκαταστάσεις υγιεινής, την ενσυνείδητη στο φύλο διδασκαλία και ένα σχολικό περιβάλλον ελεύθερο από βία. Η έρευνα δείχνει πως τα αγόρια, ιδιαίτερα εκείνα που προέρχονται από ευάλωτες και περιθωριοποιημένες ομάδες, ωφελούνται ιδιαίτερα από σχολεία φιλικά προς τα παιδιά. 10. ΕΠΕΝΔΥΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΚΟΡΙΤΣΙΩΝ
Η εκπαίδευση των κοριτσιών είναι μια ιδεώδης επένδυση. Προσθέτει αξία σε άλλους τομείς κοινωνικής ανάπτυξης, απαλύνει την καταπόνηση του συστήματος υγείας, μειώνει τη φτώχεια και ενισχύει τις εθνικές οικονομίες. Τα στοιχεία που παρουσιάζονται στην Κατάσταση των Παιδιών στον Κόσμο 2004 δείχνουν πως η πρόκληση της εκπαίδευσης για όλους είναι μια πρόκληση για ανάπτυξη σε όλους τους τομείς της:
ΤΑ ΕΠΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ 1. Να συμπεριλάβει την εκπαίδευση των κοριτσιών ως ένα ουσιώδες συστατικό των προσπαθειών για ανάπτυξη, εξασφαλίζοντας ότι οι αρχές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων διέπουν τα προγράμματα οικονομικής ανάπτυξης και προστατεύουν κατηγορηματικά την πρόσβαση των κοριτσιών στις βασικές υπηρεσίες. Να εστιασθεί στην «ισότητα του αποτελέσματος» όσο και στην ισότητα στις ευκαιρίες και να σεβαστεί τα δικαιώματα των παιδιών και των οικογενειών τους να συμμετέχουν στις αποφάσεις που επηρεάζουν τις ζωές τους. 2. Να δημιουργήσει σε εθνικό επίπεδο το απαραίτητο ήθος σχετικά με το ζήτημα της εκπαίδευσης των κοριτσιών ώστε οι κοινότητες να ανησυχούν και να σκανδαλίζονται για τα κορίτσια που μένουν εκτός σχολείου όπως ακριβώς με τη πιο ορατή εκμετάλλευση αγοριών και κοριτσιών που εργάζονται. Τα κράτη οφείλουν τακτικά και δημόσια να αναφέρουν τον αριθμό των κοριτσιών που είναι εκτός σχολείου και να επιτηρούν και να επεκτείνουν επιτυχημένα προγράμματα για την εκπαίδευση των κοριτσιών. Τα κράτη πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο ενός εκπαιδευτικού φόρου ή προσεπιβάρυνσης σε αγαθά που θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για να φέρει κορίτσια και αγόρια στο σχολείο, μέχρι να επιτευχθεί η ισότητα μεταξύ τους. 3. Να μην επιτρέπει σχολικές εισφορές κανενός είδους. Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση πρέπει να είναι δωρεάν, για όλους και υποχρεωτική και οι γονείς πρέπει να μπορούν να επιλέξουν το είδος της εκπαίδευσης που λαμβάνουν τα παιδιά τους. Όλες οι σχολικές εισφορές και χρεώσεις στα πρωτοβάθμια σχολεία πρέπει να καταργηθούν αμέσως. 4. Να σκέπτεται πέρα από τα στενά πλαίσια του εκπαιδευτικού συστήματος, ενσωματώνοντας εκπαιδευτικές πολιτικές στα εθνικά σχέδια για την μείωση της φτώχειας και προωθώντας αποτελεσματικά προγράμματα. Τα κράτη πρέπει να αναλάβουν δράση για την εκπαίδευση των κοριτσιών προωθώντας νόμους κατά των διακρίσεων, βελτιωμένης παροχής νερού και υγιεινής, προγράμματα πρόληψης του AIDS, ευαίσθητα στο φύλο προγράμματα για την πρώιμη παιδική ηλικία και προσπάθειες για τη μείωση της βίας και την προστασία των παιδιών από κακοποίηση. 5. Να εδραιώσει τα σχολεία ως κέντρα ανάπτυξης των κοινοτήτων, ιδιαίτερα για παιδιά ορφανά εξ αιτίας του AIDS και για παιδιά που ζουν σε συνθήκες συρράξεων ή εκτάκτων αναγκών. Τα σχολεία – που αποδείχτηκαν το πιο αποδοτικό και οικονομικό μέσο να προστατευθεί η νεολαία από το AIDS – πρέπει να γίνουν το επίκεντρο των προσπαθειών να καταπολεμηθεί η ασθένεια και άλλες απειλές για την επιβίωση των παιδιών και των νέων. 6. Να ενοποιήσει τις στρατηγικές των κρατών σε τρία επίπεδα: Επενδύσεις, πολιτικές και θεσμοί – παροχή υπηρεσιών – και εννοιολογικό πλαίσιο, τουτέστιν από οικονομική και ανθρωπίνων δικαιωμάτων άποψη. 7. Να αυξήσει τη διεθνή χρηματοδότηση για την εκπαίδευση, καταμερίζοντας 10% της επίσημης βοήθειας στη βασική εκπαίδευση, με προγράμματα που ωφελούν τα κορίτσια ως πρώτη προτεραιότητα. Οι βιομηχανικές χώρες πρέπει να ανταποκριθούν στη δέσμευσή τους να δώσουν τουλάχιστον το 0,7% του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος σε βοήθεια και τουλάχιστον το 0,15% στις λιγότερο αναπτυγμένες χώρες. ΠΗΓΗ UNICEF |
Ετικέτες: Όπου υπάρχουν άνθρωποι...
Αφήστε μια απάντηση