2 Φεβ 2013

H καμπάνια για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα

Συντάκτης: 95o ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ | Κάτω από: Eκπαιδευτικοί, Δ τάξη, Ε τάξη, Πολιτισμός

Αφίσα της  καμπάνια

Αφίσα της καμπάνιας

Εν αρχή… 2009

Τον Αύγουστο του 2009 ο φωτογράφος και συνθέτης, Άρης Καλογερόπουλος, επισκέφθηκε το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο. Μέσα στις αίθουσες που φιλοξενούνται οι ελληνικές αρχαιότητες είδε κάτι που, όπως λέει, του προκάλεσε δέος, αλλά και μεγάλο πόνο.
Δέος ένοιωσε εμπρός στην απίστευτη ομορφιά των ελληνικών έργων τέχνης της κλασικής εποχής και πόνο γιατί τα αντικείμενα αυτά βρίσκονταν τόσο μακριά από τη γη που τα γέννησε.

Η διήγηση του Άρη Καλογερόπουλου, όπως αναγράφεται στην ιστοσελίδα της κίνησης «I am Greek and I want to go home» (www.iamgreek.gr), που δημιούργησαν μαζί με τον Αλέξη Μανθεάκη με σκοπό τον επαναπατρισμό των ελληνικών μνημείων, προκαλεί αίσθηση.
«Μακριά από τον ήλιο και τον ουρανό της Ελλάδας, σπασμένα και κυρίως μισά, τα τμήματα του Παρθενώνα, ο οποίος στέκεται στην Αθήνα εδώ και χιλιάδες χρόνια, απλώς κρέμονται στερεωμένα, χωρίς κανένα νόημα», εξηγεί ο καλλιτέχνης, προσπαθώντας να περιγράψει την εσωτερική επιθυμία που τον οδήγησε στη λήψη και στη δημοσίευση των φωτογραφιών από τα «ξενιτεμένα» ελληνικά γλυπτά και αγάλματα.

Ο Άρης Καλογερόπουλος ζει και δραστηριοποιείται στο Όλντενμπουργκ της Γερμανίας. Η πρώτη φωτογραφία δημοσιεύτηκε στην προσωπική του σελίδα στο Facebook, τον Φεβρουάριο του 2012. Ακολούθησαν πολλές άλλες, οι οποίες άρχισαν να αναμεταδίδονται από χιλιάδες ανθρώπους με εντυπωσιακό ρυθμό, προκαλώντας αίσθηση, δημόσια στήριξη, δράσεις και -τελικά- την κίνηση. Η επίσημη ιστοσελίδα της πρωτοβουλίας έγινε πραγματικότητα στις 14 Ιουλίου 2012.

Πρώτη επαφή του εικονικού επισκέπτη είναι ένα βίντεο με φωτογραφίες, στις οποίες περίοπτη θέση έχει η εικόνα της Καρυάτιδας, της μοναδικής Κόρης του Ερεχθείου που βρίσκεται στο εξωτερικό. Οι μικρές, αλλά δυνατές φράσεις που τις συνοδεύουν, δίνουν τον τόνο:

«Βοήθησέ με να γυρίσω στον τόπο μου»,

«Μπορείς να κλέψεις ένα άγαλμα, αλλά δεν μπορείς να κλέψεις την καταγωγή μου»,

«Με κρατάνε όμηρο»,

«Βοήθησέ με να γυρίσω σπίτι μου»,

«Γεννήθηκα στην Ελλάδα, οι αδελφές μου είναι εκεί», «Μόνη».

Κλικ στην εικόνα για δείτε την καμπάνια .


Λίγους μήνες αργότερα…..

………μετά τις εικόνες της Καρυάτιδας που δήλωνε «I am Greek and I want to go Home»,  (είμαι Ελληνίδα και θέλω να επιστρέψω στο σπίτι μου)  εμπνευσμένη από το ομώνυμο κίνημα, τα μέλη του, σε συνεργασία με την IPSACI, την Διεθνή Επιτροπή Κινητοποίησης για τα Γλυπτά του Παρθενώνα δημιούργησαν νέα καμπάνια, οι φωτογραφίες της οποίας δείχνουν στους πολίτες άλλων κρατών τι θα είχε γίνει...αν  ο Έλγιν… ήταν… ταξιδιάρης και είχε «περάσει» από τα μέρη τους.

Aρχίζει  λοιπόν να κυκλοφορεί  στο Διαδίκτυο η νέα εκστρατεία του «I am Greek and I want to go home».

Επίκεντρό της, το βίντεο με τις ειδικά επεξεργασμένες φωτογραφίες, που αναπαριστούν περιβόητα μνημεία του κόσμου, μισοκατεστραμμένα, έτσι όπως τα φαντάστηκε ο καλλιτέχνης ότι θα διαμορφώνονταν αν ο γνωστός λόρδος του 19ου αιώνα τα είχε επισκεφτεί. Μια μικρή φράση, από την οποία κάθε φορά αλλάζει μόνο το όνομα της πόλης, τις συνοδεύει.

«Αν ο Έλγιν ήταν στο Παρίσι», ο πύργος του Άιφελ θα ήταν μισογκρεμισμένος.

Αν είχε περάσει από τη Νέα Υόρκη, το Άγαλμα της Ελευθερίας θα ήταν κομματιασμένο.

Ο Χριστός Λυτρωτής -το ορόσημο του Ρίο ντε Τζανέιρο- αποκεφαλισμένος.

Η Βασιλική του Αγίου Πέτρου, στο Βατικανό, χωρίς τρούλο.

Οι γιγαντιαίες μορφές των τεσσάρων Αμερικανών προέδρων από το Μνημείο του όρους Ράσμορ στην Ντακότα, κατακερματισμένες.

«Ο Έλγιν, όμως, πέρασε από την Αθήνα», και καταλήγει η καμπάνια, με μια τελευταία -ανεπεξέργαστη- φωτογραφία του Παρθενώνα, όπου καλεί για άλλη μια φορά την διεθνή κοινή γνώμη να πιέσει για την επιστροφή των Γλυπτών.

Πηγή neoskosmos.com,23-8-2012

[dailymotion xsnbrt_if-elgin-the-poster-slide-show_news nolink]

Άλλες πηγές

  • newsview
  • Δράση «Είμαι Έλληνας και θέλω να γυρίσω σπίτι μου»

http://www.iamgreek.gr/

  • Διεθνής Επιτροπή Δράσης για την Επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα

http://www.ipsaci.com/

marmara

  • «Πόσο άθλια, πόσο μοναχική, πόσο άδεια είναι για τον ταξιδιώτη η Αθήνα»…έγραψε ο John Galt. Τα μάρμαρα του Παρθενώνα, υποδήλωναν το μεγαλείο και την αίγλη της Αθήνας του Περικλή και του Φειδία.
  • Στο πέρασμα των αιώνων,η λάμψη του Παρθενώνα δεν χάθηκε, απλά αποδυναμώθηκε με τη βίαια αρπαγή των αριστουργηματικών γλυπτών από τον Έλγιν. Το ταξίδι στις προσπάθειες της Ελληνικής κυβέρνησης για την επιστροφή των μαρμάρων  και της Βρετανικής αδιαλλαξίας είναι μακρύ…Κάνει το γύρο του κόσμου, αλλά δεν έκανε ακόμα τη ‘Στάση’ του στον κόσμο…στην Αθήνα του πολιτισμού.


Το ημερολόγιο της ιστορίας……

Παρθενώνας

Ο Παρθενώνας είναι ένα από τα παλαιότερα διασωθέντα μνημεία της Αρχαίας Ελλάδας. Κτίστηκε από τους Αθηναίους μεταξύ του 447 και 438 π. Χ. και ήταν ναός αφιερωμένος στη θεά Αθηνά. Θεμελιώθηκε πάνω στα ερείπια ενός παλαιότερου ναού που είχε καταστραφεί από τους Πέρσες στη διάρκεια των Περσικών Πολέμων (5ος αι. π.Χ. ).Ο Παρθενώνας χτίστηκε προς δόξα της Αθηναϊκής Δημοκρατίας που αποτελούσε την κοιτίδα όλων των τεχνών, καθώς και της πολιτικής, της φιλοσοφίας, του θεάτρου και της επιστήμης.

Το υλικό που χρησιμοποιήθηκε ήταν το τοπικό μάρμαρο της Πεντέλης και το σημείο που επιλέχθηκε για να χτιστεί ήταν ο λόφος της Ακρόπολης, ώστε να είναι ορατός απ’ όλη την Αθήνα. Το εξωτερικό του τμήμα αποτελούνταν από μαρμάρινες κολώνες, πάνω στις οποίες στηρίζονταν μαρμάρινες μετώπες και στις τέσσερις πλευρές του. Στη ζωοφόρο ήταν σκαλισμένα γλυπτά εξαιρετικής τέχνης, που απεικόνιζαν ανάγλυφα διάφορες σκηνές της Ελληνικής Ιστορίας.

Πρόωρη φθορά του Παρθενώνα

Κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων χιλιετιών, από την κτίση του, ο Παρθενώνας υπέστη διάφορες φθορές από κατακτητές και τους στρατούς τους, συμπεριλαμβανομένων των Οθωμανών και των Βενετών. Το 1687, ο Βενετσιάνος Στρατηγός Φραγκίσκος Μοροζίνι ενώ πολιορκούσε την Ακρόπολη, που την είχαν οι Οθωμανοί κάνει ορυχωμένο κάστρο, κανονιοβόλησε τον Παρθενώνα που χρησιμοποιούσαν οι Οθωμανοί σαν αποθήκη πυρομαχικών. Αυτός ο κανονιοβολισμός προκάλεσε εκτεταμένες ζημιές, τινάζοντας στον αέρα τη σκεπή του Παρθενώνα, καταστρέφοντας το εσωτερικό του. Η ζωοφόρος, ωστόσο, παρέμεινε ανέπαφη στο μεγαλύτερο μέρος της.

Ο Λόρδος Έλγιν και η μεταφορά των μαρμάρων του Παρθενώνα

Εισαγωγή

Ο Τόμας Μπρους, ο 7ος κόμης του Έλγιν, διορίστηκε ως Βρετανός Πρέσβης στην Κωνσταντινούπολη, την Πρωτεύουσα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στα τέλη του 19ου αι.

Την εποχή εκείνη, η Βρετανική «ελίτ» πίστευε ότι οι Ελληνικές Αρχαιότητες αποτελούσαν την υψηλότερη έκφραση της τέχνης και του πολιτισμού και ότι φέρνοντας αντίγραφά τους πίσω στην Αγγλία, θα μπορούσαν να τα χρησιμοποιήσουν για να εμπνεύσουν τις μάζες και να ανεβάσουν το καλλιτεχνικό επίπεδο της Βρετανικής κοινωνίας. Λέγεται ότι ο Λόρδος Ελγιν ήθελε να φέρει στην Αγγλία αρχαιοελληνικές αντίκες για να διακοσμήσει την εξοχική του κατοικία. Αφού η Βρετανική κυβέρνηση αρνήθηκε να χρηματοδοτήσει το αίτημά του, ο Λόρδος Έλγιν αποφάσισε να πραγματοποιήσει τα σχέδιά του με δικά του έξοδα.

Τον Αύγουστο του 1800 το καλλιτεχνικό του επιτελείο (υπό την επίβλεψη του Τζιοβάνι Λουσιέρι και του Αιδεσιμότατου Φίλιπ Χαντ) έφτασε στην Αθήνα, που τελούσε υπό Οθωμανική κατοχή. Δεδομένου ότι η Ακρόπολη ήταν ένα τείχος προστασίας της πόλης, οι δωροδοκίες δεν βοήθησαν και για να πετύχουν την πρόσβαση στην Ακρόπολη, χρειάστηκαν ένα επίσημο «φιρμάνι» από τον Σουλτάνο στην Κωνσταντινούπολη.

Το «φιρμάνι» και η μεταφορά των μαρμάρων

Στις 6 Ιουλίου 1801 η Οθωμανική Αυτοκρατορία, υποτίθεται πως εξέδωσε προς όφελος του Λόρδου Έλγιν το «φιρμάνι» που έδινε το δικαίωμα στο επιτελείο του να μπει στην Ακρόπολη, να στήσει σκαλωσιές, να αντιγράψει, να αφαιρέσει και να πάρει μαζί του ότι του φαινόταν ενδιαφέρον.

Παρά τις δηλώσεις των ανθρώπων του Έλγιν αλλά και του Βρετανικού Μουσείου, κανένα «φιρμάνι» δεν έχει ποτέ κατατεθεί στην Ελεγκτική Επιτροπή του Βρετανικού Κοινοβουλίου το 1816 αλλά ούτε και τα επόμενα χρόνια.

Η μόνη απόδειξη για την ύπαρξη του εν λόγω «φιρμανιού» είναι μια υποτιθέμενη ιταλική μετάφρασή του που βρέθηκε μέσα στα χαρτιά του Αιδεσιμότατου Χαντ. Επιτρέπει στον Έλγιν «να μετακινήσει ορισμένες πέτρες με επιγραφές και αριθμούς». Ακόμα κι αν αυτή είναι μια αυθεντική μετάφραση, δε δίνει στον Λόρδο Έλγιν ειδικά την άδεια να αφαιρέσει τα γλυπτά απ’ το μνημείο.

Όταν αντιλήφθηκαν την ευκολία με την οποία δωροδοκούνταν οι Οθωμανοί, οι άνθρωποι του Έλγιν κατάλαβαν πως θα μπορούσαν όχι μόνο να αντιγράψουν τα γλυπτά του Παρθενώνα μα και να τα πάρουν. Άρχισαν να αφαιρούν τις μετώπες για να τις μεταφέρουν στην Βρετανία. Η δικαιολογία τους ήταν πως αν δεν το έκαναν αυτοί, θα το έκανε κάποιος άλλος και εκτός αυτού, μεταφέροντάς τα στην Βρετανία προστάτευαν την Ιστορία και προωθούσαν την αγάπη στην Τέχνη. Οι ζωοφόρος και οι μετώπες όμως ήταν μέρος του ναού και η αφαίρεσή τους οδήγησε στην καταστροφή και του κτιρίου και της αριστοτεχνικής δουλειάς πάνω στο μάρμαρο.

Καθώς τα κιβώτια με τις ελληνικές αρχαιότητες συσσωρεύονταν, ο Λόρδος Έλγιν ναύλωσε πλοία για να τα μεταφέρουν στην Αγγλία μέσα στα επόμενα χρόνια. Ένα απ’ αυτά τα πλοία, που μετέφερε δεκαεπτά κιβώτια, ανάμεσα στα οποία και κάποια με τα καλύτερα κομμάτια από τη ζωοφόρο του Παρθενώνα, βυθίστηκε εξαιτίας μιας καταιγίδας στην είσοδο του λιμανιού των Κυθήρων. Το πλοίο και η ζωοφόρος ανασύρθηκαν μετά από χρόνια.

Τελικά, ο Λόρδος Έλγιν πήρε περίπου το μισό της ζωοφόρου και πολλά άλλα γλυπτά από τον Παρθενώνα, όπως επίσης και μια Καρυάτιδα από το Ερεχθείο, τέσσερις πλάκες από τη ζωοφόρο του Ναού της Αθηνάς Νίκης και μια σειρά από άλλους αρχιτεκτονικούς θησαυρούς από τον Παρθενώνα, τα Προπύλαια, το Ερεχθείο, το Ναό της Αθηνάς Νίκης και τον Θησαυρό του Ατρέα.

Τα μάρμαρα του Παρθενώνα φτάνουν στην Αγγλία

Η αφαίρεση και η μεταφορά των μαρμάρων ολοκληρώθηκε το 1812 με κόστος 74,240 λίρες (περίπου 4 εκ. $ σήμερα) και όταν ο Λόρδος Έλγιν επέστρεψε στην Αγγλία, ήταν χρεοκοπημένος και χαρακτηρισμένος ως «συλητής» και «βάνδαλος» από τους συγχρόνους του, συμπεριλαμβανομένου και του διάσημου ποιητή, του Λόρδου Βύρωνα. (Διαβάστε την κατηγορία του Λόρδου Βύρωνα για τον Λόρδο Έλγιν στο «Προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ»)

Μετά από μια μακρά συζήτηση στη Βουλή των Κοινοτήτων για το κατά πόσον ένας Βρετανός Πρέσβης ήταν δικαιολογημένος, αν χρησιμοποιούσε τη θέση του για να αποκτήσει αρχαιότητες, τα Μάρμαρα πουλήθηκαν στην Βρετανική κυβέρνηση το 1806. Ενώ αρχικά είχε ο Λόρδος Έλγιν ζητήσει 75.000 λίρες, τελικά του έδωσαν 35.000 λίρες και τα τοποθέτησαν στο Βρετανικό Μουσείο.

Το θέμα και τότε και τώρα είναι η νομιμότητα της αγοραπωλησίας. Δεν υπάρχει άμεση έγγραφη απόδειξη του δικαιώματος της αφαίρεσης των Μαρμάρων. Το «φιρμάνι» που έδινε στον Έλγιν αυτό το δικαίωμα δεν κατατέθηκε ποτέ και η ύπαρξή του αμφισβητείται.

Επιστροφή των Μαρμάρων στην Αθήνα με άρωμα Μελίνας..

  • Την πρώτη νύξη για τα μάρμαρα την έκανε σε μια τηλεοπτική συνέντευξη για το BBC ενώ βρισκόταν στην Κρήτη, στη δεκαετία του ΄80. Η δήλωσή της, ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Ήξερε όμως, εκ των προτέρων, ότι θα άρχιζε ένα δύσκολο αγώνα. Δεν θα πάλευε μόνη της. Στο πλάι της στάθηκε όλος ο ελληνισμός, αλλά κι άλλοι άνθρωποι, άγνωστοι, που με επιστολές επιβράβευαν τις προσπάθειές της.  Αυτοί οι άγνωστοι ήταν… Άγγλοι.  Είχε αρχίσει πια η αντίστροφη μέτρηση για να επανακτήσει η Ελλάδα τα κοσμήματα του  ένδοξου πολιτισμού της, που με τρόπο βίαιο και βάναυσο, της αφαίρεσε ‘ο κλέφτης της ελληνικής ομορφιάς’ λόρδος Έλγιν, το 1801.
  • Στις 29.07.1982, η διάσημη πρωταγωνίστρια του θεάτρου και Ελληνίδα Υπουργός Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη έκανε μια παθιασμένη έκκληση στη Διεθνή Διάσκεψη των Υπουργών Πολιτισμού στο Μεξικό για να βοηθήσουν στην επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Πατρίδα τους είχε δηλώσει «Ήρθε καιρός αυτά τα μάρμαρα του Παρθενώνα να γυρίσουν πίσω στον γαλάζιο ουρανό της Αττικής, στο φυσικό τους χώρο, εκεί όπου αποτελούν δομικό και λειτουργικό μέρος ενός μοναδικού συνόλου…»
  • Τον Αύγουστο του 1983, ιδρύθηκε η «Βρετανική Επιτροπή για την Επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα» με στόχο να διασφαλίσει την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα και να παρουσιάσει το θέμα όσο γίνεται εκτενέστερα στο Βρετανικό κοινό και να ασκήσει όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερη πίεση στους Υπεύθυνους του Βρετανικού Μουσείου και την Βρετανική Κυβέρνηση. Διάφορες επιτροπές παγκοσμίως έχουν ιδρυθεί με την πρόθεση να αλλάξουν την αντίληψη των ανθρώπων, έτσι ώστε να υποστηρίξουν την επιστροφή των Μαρμάρων στην Αθήνα.

  • «Δεν υπάρχουν Ελγίνεια μάρμαρα. Υπάρχουν τα μάρμαρα του Παρθενώνα, όπως υπάρχει ο Δαυίδ τουMichael Angelo, υπάρχει η Αφροδίτη του Da Vinci, υπάρχει ο Ερμής του Πραξιτέλους, υπάρχουν οι Ψαράδες στη θάλασσα του Turner, υπάρχει η CapellaSixtina. Δεν υπάρχουν Ελγίνεια μάρμαρα…» είπε με παρρησία η Μελίνα Μερκούρη το 1986 στην ομιλία της στην Οξφόρδη.Τα μάρμαρα ούτε κατασκευάστηκαν, ούτε ανήκαν ποτέ στον λόρδο Έλγιν, για να πάρουν τ΄ όνομά  του. Ελγίνειος δόλος, πιθανόν να υπήρξε, αλλά η ίδια η ιστορία τα αναγνωρίζει, ως Μάρμαρα του Παρθενώνα
  • Η Μελίνα Μερκούρη,  δήλωνε στις αρχές τις δεκαετίας του ΄90 δήλωνε «…Kαθώς άφηνα την Ελλάδα, κοιτάζοντας απ΄ το παράθυρο του αεροπλάνου, κάτω απ΄ τον Αττικό ήλιο τα ερείπια του Παρθενώνα, μια παλιά ιδέα ξαναήρθε στο μυαλό μου…»
  • Το 1998, η εκστρατεία αναζωπυρώθηκε, όταν αποκαλύφθηκε πως το Βρετανικό Μουσείο είχε προκαλέσει μεγάλη ζημιά στα Μάρμαρα και είχε προσπαθήσει να συγκαλύψει την υπόθεση. Μια αποκάλυψη που αργότερα έγινε παραδεχτή από το ίδιο το Μουσείο. Η ανεπανόρθωτη ζημιά έγινε ανάμεσα στο 1937 και 1938, όταν το προσωπικό του Μουσείου χρησιμοποίησε μεταλλικά εργαλεία και λευκαντικά για να κάνουν τα μάρμαρα να φαίνονται λευκά. Αυτό που δεν μπόρεσε να καταλάβει το προσωπικό του Μουσείο ήταν ότι το Πεντελικό Μάρμαρο αποκτά μια φυσική μπεζ απόχρωση, όταν εκτίθεται στον αέρα. Πολλές από τις λεπτομέρειες που έκαναν αυτά τα γλυπτά τόσο μοναδικά, χάθηκαν για πάντα. Το Μουσείο έχει επανειλημμένα αρνηθεί να δημοσιεύσει την έκταση της ζημιάς που προκάλεσε.
  • Το 2002, μια δημοσκόπηση της IpsosMORI δείχνει ότι η Βρετανική υποστήριξη για την επιστροφή των Μαρμάρων είναι μεγάλη. Στην ερώτηση: «Αν γινόταν ένα δημοψήφισμα σχετικά με το αν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα ή όχι, τι θα απαντούσατε;», το σύνολο των ερωτηθέντων Βρετανών ενηλίκων απάντησε:
  • 40% ναι, να επιστραφούν
  • 16% όχι, να μείνουν στο Βρετανικό Μουσείο
  • Το υπόλοιπο 44% δεν είχε άποψη
  • Τον Ιούνιο του 2009, άνοιξε τις πύλες του στην Αθήνα το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης και αποτελεί ένα από τα πιο εκθαμβωτικά και προηγμένα τεχνολογικά Μουσεία του κόσμου. Χτισμένο στη σκιά της Ακρόπολης, παρουσιάζει, μέσα στο φυσικό τους φως, εκατοντάδες γλυπτά καλλιτεχνήματα. Εκθέτει ακόμα τα κομμάτια των φιλοτεχνημένων Μαρμάρων που έχουν διασωθεί από τον Παρθενώνα, μαζί με αντίγραφα απ’ όσα «λείπουν»! Το Βρετανικό Μουσείο πρότεινε να δανείσει τα αυθεντικά γλυπτά στο Ελληνικό Μουσείο, με τον όρο ότι η Ελληνική Κυβέρνηση θα αναγνωρίσει το Βρετανικό Μουσείο ως νόμιμους ιδιοκτήτες τους. Η Ελληνική Κυβέρνηση αρνήθηκε δηλώνοντας ότι η αποδοχή της προσφοράς θα συγχωρούσε την αρπαγή των Μαρμάρων και την αποκοπή τους από την θέση τους 207 χρόνια πριν.
  • 2009…..2012…η νέα προσπάθεια «I am Greek and I want to go home»

Η συνέχεια είναι στα «χέρια » μας……

Πηγές http://www.unitethemarbles.org  , http://www.nbmmedia.gr

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Το χρονικό μιας στυγνής λεηλασίας,…με άρωμα Μελίνας

Ετικέτες: , ,

Αφήστε μια απάντηση