Στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων με θέμα τα συναισθήματα, καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς γνωρίσαμε, αναγνωρίσαμε και επεξεργαστήκαμε μαζί με τα παιδιά τις βασικές μας συναισθηματικές καταστάσεις.
Ως αποκορύφωμα αυτής της πορείας, δημιουργήσαμε στο τέλος της χρονιάς τρεις αφίσες για τη διαχείριση δύσκολων και αρνητικών συναισθημάτων: τον φόβο, τον θυμό και τη λύπη. Οι αφίσες αποτυπώνουν όλα όσα μάθαμε, νιώσαμε και δουλέψαμε μέσα από παιχνίδια, ιστορίες και βιωματικές δραστηριότητες. Στη συνέχεια, τα παιδιά εξέφρασαν τι τα βοηθάει κάθε φορά που νιώθουν κάποιο από αυτά τα συναισθήματα. Ζωγράφισαν με ενθουσιασμό τις ιδέες τους και τις συγκεντρώσαμε σε αφίσες για την τάξη μας.
Όταν νιώθω φόβο χρειάζομαι…
– κάποιον δίπλα μου, μια αγκαλιά, να μιλήσω σε κάποιον, να απομακρυνθεί αυτό που με φοβίζει ή ακόμα και να ζητήσω βοήθεια από την αστυνομία.

Όταν θυμώνω με κάποιον/α δεν χρησιμοποιώ βία. Μπορώ να…
– πάρω βαθιές ανάσες, να μιλήσω σε κάποιον, να παίξω με το κατοικίδιό μου, να κάνω ένα ζεστό μπάνιο, να ζωγραφίσω ή απλώς να ξεκουραστώ.

Όταν είμαι λυπημένος/η, με βοηθάει…
– ένα φιλί, μια ζωγραφιά, ένα λουλούδι, μια αγκαλιά, ένα χαλαρωτικό μπάνιο ή το να μιλήσω σε κάποιον που εμπιστεύομαι.

Μέσα από τη δημιουργική αυτή διαδικασία, τα παιδιά αναγνώρισαν τα συναισθήματά τους, σκέφτηκαν τρόπους για να τα διαχειριστούν, ενίσχυσαν την ενσυναίσθησή τους και εξέφρασαν με λόγο και εικόνα τις ανάγκες τους.
Η τάξη μας γέμισε με χρώμα, συναίσθημα και δύναμη.
Γιατί η συναισθηματική νοημοσύνη καλλιεργείται από νωρίς και το σχολείο έχει τον δικό του πολύτιμο ρόλο σε αυτό!!
Τέλος, στο πλαίσιο της θεματικής «Ενεργός Πολίτης», τα παιδιά συνέθεσαν όλα όσα μάθαμε σε μία ενιαία αφίσα που παρουσιάζει με απλό και παιδικό τρόπο πώς μπορούμε να διαχειριστούμε τα αρνητικά συναισθήματα.
Αφού ολοκληρώσαμε την αφίσα, τα παιδιά αποφάσισαν ότι θέλουν να μοιραστούν όσα έμαθαν με άλλους. Έτσι, μέσα από συζήτηση στην ολομέλεια, αποφασίστηκε να προσκαλέσουμε τα παιδιά της Α΄ Δημοτικού του σχολείου μας σε μια μικρή παρουσίαση.

Οι μαθητές του νηπιαγωγείου, με ενθουσιασμό και υπευθυνότητα, ανέλαβαν να δημιουργήσουν μια ειδική πρόσκληση, την οποία παρέδωσαν στα παιδιά της Α΄ τάξης και στην εκπαιδευτικό τους. Η ανταπόκριση ήταν άμεση και θερμή, και έτσι οργανώθηκε μια συνάντηση.
Κατά τη διάρκειά της, τα παιδιά του νηπιαγωγείου:
– Παρουσίασαν τις αφίσες που δημιούργησαν με κόπο και φαντασία
– Μίλησαν για τα συναισθήματα, τη σημασία τους και πώς μπορούμε να τα διαχειριζόμαστε
– Μοιράστηκαν εμπειρίες και σκέψεις για τα αρνητικά συναισθήματα και τη διαχείριση αυτών
– Και φυσικά, εξέφρασαν τις ανησυχίες τους για τη μετάβαση στο δημοτικό, ρωτώντας και συζητώντας με τα παιδιά της Α΄ τάξης για το πώς μπορούν να υποδεχτούν με αγάπη και κατανόηση τα “πρωτάκια” της επόμενης χρονιάς.
Ήταν μια δράση γεμάτη ουσία και ενσυναίσθηση, που ανέδειξε τον ρόλο του παιδιού ως ενεργού μέλους μιας σχολικής κοινότητας.
