Παιχνίδια με ομοιοκατάληκτες λέξεις…
Με αφορμή το βιβλίο “Όταν η πασχαλίτσα συνάντησε ελέφαντα” του Χ. Μπουλώτη, ανακαλύπτουμε λέξεις που έχουν την ίδια κατάληξη, αλλά διαφορετικό νόημα.
Σκοπός του παιχνιδιού που σας προτείνουμε είναι ο φωνολογικός εμπλουτισμός της γλώσσας των νηπίων μέσα από την χρήση ομοιοκατάληκτων λέξεων.
Το συγκεκριμένο βιβλίο μπορείτε να ακούσετε και να δείτε εδώ:
Για περιήγηση όμως που θα καθορίζετε πόσο γρήγορα ή αργά θέλετε να γίνεται η ανάγνωση του βιβλίου,(εντοπισμός των λέξεων) μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την ιστοσελίδα του Μικρού Αναγνώστη:
http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip38/Default.html
Στο παρακάτω φύλλο εργασίας αποτυπώνονται οι ομοιοκατάληκτες λέξεις.
Φυσικά και μπορείτε να τις εμπλουτίσετε με καινούργιες δικές σας, σε μια προσπάθεια καλλιέργειας του προφορικού λόγου των νηπίων. Επίσης μπορείτε να σχηματίζετε με αυτές και προτάσεις, χρησιμοποιώντας δύο λέξεις μαζί.
Π.χ: Πασχαλίτσα- βουλίτσα. Μια φορά μια πασχαλίτσα είχε μόνο μία βουλίτσα.
Χαρτάκι-Τάκη: Ένα μικρό, μικρούτσικο χαρτάκι πέταξε πάνω στο γραφείο του Τάκη.
Η Τουλιπίτσα της Ζωρζ Σαρή…
Καθώς προχωράει η Άνοιξη, και αφού πριν λίγες μέρες υποδεχτήκαμε το τρίτο της παιδί, τον Μάιο, σας παρουσιάζουμε ένα λαϊκό παραμύθι, με την ευαισθησία της γραφής της Ζωρζ Σαρή.
https://www.youtube.com/watch?v=AdYNtiVwn7w
Πηγή: https://www.flipsnack.com
Το παραπάνω παραμύθι αποτελεί μια πολύ καλή ευκαιρία, καθώς πρόκειται για σύντομη ιστορία, να έρθουν τα παιδιά με την έννοια της περίληψης. Τι σημαίνει όμως περίληψη; Να εκφράσω με σύντομο τρόπο μια ιστορία , χρησιμοποιώντας τα κύρια δομικά στοιχεία που την προσδιορίζουν. Παρακάτω παρατίθεται η περίληψη του βιβλίου. Διαβάστε ή ακούστε με τα παιδιά την ιστορία και μετά συζητείστε τον τρόπο που θα μπορούσατε την παραπάνω ιστορία να την πείτε με όσον το δυνατό με λιγότερα λόγια.
Περίληψη
Τέλος ζωγραφίστε, παίξτε ή ότι άλλο σκεφτείτε με την τουλιπίτσα.
Στο emai σας, θα σας αποσταλούν φύλλα εργασίας για την άνοιξη, τις πασχαλίτσες, τα λουλούδια, τις μέλισσες και άλλα πολλά ανοιξιάτικα….
Η Πρωτομαγιά στην τέχνη…
Υποδεχόμαστε την Πρωτομαγιά με πίνακες του ζωγράφου Σπύρου Βασιλείου .
Επίσης παρατίθεται και ο πίνακας “Άνοιξη” του ζωγράφου Α. Φασιανού
Ελάτε να παίξουμε….
Παρακάτω σας παραθέτουμε μερικά παιχνίδια που μπορείτε να παίξετε με τα παιδιά, σε μια προσπάθεια φυσικής άσκησης και ψυχοκινητικής ανάπτυξης τους.
Παραδοσιακά παιχνίδια παλιά και σύγχρονα…
Απλά παιχνίδια, όπως κρυφτό και κυνηγητό , σχοινάκι ( παιχνίδια που παίζατε και εσείς όταν ήσασταν στην ηλικία τους), μπορούν να αποτελέσουν μία καλή μορφή άσκησης σε εσωτερικούς χώρους.
Ακόμα μπορείτε να χορέψτε μαζί με τα παιδιά σας το αγαπημένο σας τραγούδι, ή ακόμα να διαλέξτε ένα από τα αγαπημένα τραγούδια της τάξης.
Να κάνετε αγώνες ισορροπίας τοποθετώντας ένα μαξιλάρι ή ένα βιβλίο στο κεφάλι σας και να κάνετε μια διαδρομή που θα έχετε καθορίσει.
Να κάνετε σκυταλοδρομίες με ένα κουτάλι στο στόμα και ένα μικρό μπαλάκι ή ότι άλλο σκεφτείτε.
Διαδρομές με εμπόδια :Καρέκλες, που θα περνάνε και από κάτω, ή ανάμεσα από αυτές.
Μαξιλάρια του καναπέ τοποθετημένα στο πάτωμα ανά διαστήματα , όπου θα επαναλαμβάνεται το μοτίβο περπατώ-πηδώ, περπατώ-πηδώ….
Τραπεζάκια του σαλονιού: να συρθούν από κάτω.
Ασκήσεις ισορροπίας: Κολλήστε μια χαρτοταινία στο πάτωμα, και πέστε στα παιδιά να προσπαθήσουν να περπατήσουν πάνω στην ταινία , γιατί από κάτω βρίσκεται…. ο φοβερός και τρομερός ωκεανός που όλα τα καταπίνει..
Παιχνίδια με εφημερίδες
Μπορούμε να φτιάξουμε μπάλες από τσαλακωμένη εφημερίδα και στην συνέχεια να χτυπήσουμε προκαθορισμένο σημείο, που είναι σημειωμένο στο πάτωμα με χαρτοταινία.
Μπορούμε να παίξουμε το “Κόλλα το μπαλάκι σου στον ιστό της αράχνης”: Φτιάξτε μπαλάκια από εφημερίδα και ρίξτε τα στον ιστό, που έχετε φτιάξει με χαρτοταινίες(κολλημένες διαγωνίως), στο άνοιγμα μιας πόρτας του σπιτιού σας.
Μπορούμε να σκίσουμε κομμάτια εφημερίδας και να ακούμε τον ήχο τους.
-Ποιος θα μαζέψει όμως όλες αυτές τις εφημερίδες;
-Να κάνουμε διαγωνισμό ποιος θα μαζέψει τα περισσότερα κομμάτια έως το 10.(Φυσικά όλοι επιβραβεύονται και εσείς ως γονείς φροντίστε να μετρήσετε χαλαρά έως το 10, για να νιώσουν ότι πρόλαβαν.)
Μπορείτε να φτιάξετε μια γωνιά μεταμφίεσης , μέσα στην οποία θα βάλετε παλιά ρούχα δικά σας, παλιές τσάντες και κοπέλα, κασκόλ ή ακόμα και αποκριάτικες στολές. Τα παιδιά διαλέγουν ότι θέλουν και τα αφήνουμε να παίξουν σε αυτό το συμβολικό παιχνίδι διαφόρους ρόλους.
Παίξτε με παζλ ή ντόμινο(Θα ακολουθήσουν περαιτέρω οδηγίες)
Παιχνίδια στην αυλή:
Αγαλματάκια ακούνητα, αμίλητα: Ένα παιδί “τα φυλάει” κλείνοντας τα μάτια, και λέει: “Αγαλματάκια ακούνητα, αγέλαστα, αμίλητα, μέρα ή νύχτα;” Όσο μιλάει όλοι οι υπόλοιποι κινούνται. Μόλις τελειώσει τη φράση του, ανοίγει τα μάτια και όποιος κινείται χάνει και στη συνέχεια θα πρέπει να “τα φυλάει” εκείνος.
Κουτσό : Μπορείτε να σχεδιάσετε στην αυλή σας ένα κουτσό, σαν και αυτό που είχαμε φτιάξει στο σχολείο μας πριν μερικά χρόνια.
Ή ακόμα μπορείτε να φτιάξετε και την κλασσική εκδοχή με την κιμωλία. Φτιάχνουμε 1 ορθογώνιο το οποίο χωρίζουμε σε 8 μικρότερα κομμάτια. Στη συνέχεια πετάμε την αμάδα στο 1ο τετράγωνο και στηριζόμενοι στο ένα πόδι, (“κουτσό”), προσπαθούμε να σπρώξουμε από το 1ο τετράγωνο στο 2ο μέχρι το 8ο, την αμάδα, χωρίς να σταματήσουμε.
Τέλος, τώρα που είμαστε στην άνοιξη , μπορείτε να φυτέψετε σπόρους σε γλάστρα στο μπαλκόνι και τα παιδιά να αναλάβουν το πότισμά του, ή ακόμα και την καταγραφή της εξέλιξης του.
Φύλλο εργασίας: Φυτεύω το σποράκι
Περισσότερες ιδέες για παιχνίδια μπορείτε να βρείτε σε παλαιότερη ανάρτηση στην ιστοσελίδα του σχολείου μας.
Ανατροφοδότηση νηπίου…
Από τον φίλο μας τον Βασίλη λάβαμε αυτή την πολύ ωραία κατασκευή.
Βασίλη , σε ευχαριστούμε πολύ!!!!!
Οι πασχαλίτσες και η αμυγδαλιά…
Η φίλη μας η Μαριάννα, μας έστειλε την πολύ ωραία κατασκευή με τις πασχαλίτσες.
Την ευχαριστούμε πολύ!
Αλλά και η Κωνσταντίνα μας έστειλε μια υπέροχη αμυγδαλιά. Και εκείνη την ευχαριστούμε πολύ!
Ας δούμε όμως τι υπέροχες ιστορίες μπορούμε να φτιάξουμε με αυτές τις δύο καταπληκτικές κατασκευές.
Ας ξεκινήσουμε….
Μια φορά και έναν καιρό ήταν δύο μικρές
ή μήπως μια μικρή και μια μεγάλη πασχαλίτσα(διαλέξτε ότι θέλετε) και
εκεί που περπατούσαν
ή κουβέντιαζαν
ή….. (ότι άλλο σκεφτείτε εσείς)
είδαν μια όμορφη αμυγδαλιά.
Πότε; ήταν άνοιξη ή τέλος του χειμώνα.
Ποιοί; Ο ήλιος ή τα σύννεφα τις χαιρετούσαν
ή τις πλησίασαν για να παίξουν μαζί τους
ή…..
Πού γίνονταν όλα αυτά; Στο δάσος
ή στην πόλη
ή κοντά σε μια λίμνη
ή σε ένα ποτάμι
ή….(διαλέξτε όποιο τόπο θέλετε)
και (συνεχίστε την ιστορία)……
Θα περιμένουμε με πολύ χαρά τις δικές σας ιστορίες που θα φτιάξετε, για να τις μάθουν όλοι οι φίλοι μας…
Πασχαλινό Καλαθάκι…
Κάθε χρόνο τέτοια εποχή φτιάχναμε με τα παιδιά πασχαλινά καλαθάκια για να υποδεχτούμε το Πάσχα. Τα παιδιά με πολύ όρεξη έβαζαν όλη τους την τέχνη για να γίνουν όσο πιο όμορφα γινόταν και στο τέλος τα γέμιζαν με πασχαλινές λιχουδιές.
Φέτος φτιάχνουμε πασχαλινά καλαθάκια στο σπίτι. Με ανακυκλώσιμα και άλλα υλικά. Συγκεντρώνουμε λοιπόν ότι υλικά έχουμε, όπως: κεσεδάκια από τρόφιμα, μπογιές ,πινέλα, κορδέλες, νήματα, εφημερίδες, διακοσμητικά λουλουδάκια , πασχαλίτσες, αυτοκόλλητα κτλ.
Παρακάτω ακολουθεί μία πρόταση για πασχαλινό καλαθάκι , χρησιμοποιώντας την μεγάλη συσκευασία κιλού από γιαούρτι.
Βήμα Πρώτο: Καθαρίζουμε και στεγνώνουμε την συσκευασία. Την βάφουμε με οποιαδήποτε μπογιά έχουμε στο σπίτι (τέμπερες, ακρυλικό, πλαστικό χρώμα για τοίχους κτλ). Ανάλογα την μπογιά θα χρειαστεί να το περάσετε 3 – 4 χέρια , αφήνοντας να στεγνώσει το κάθε ένα, για να καλυφθούν τα γράμματα της συσκευασίας.
Βήμα Δεύτερο: Αφού στεγνώσει καλά το καλαθάκι το διακοσμούμε με όποιον τρόπο θέλουμε. Μπορούμε να ζωγραφίσουμε λουλουδάκια, πασχαλίτσες κτλ. ή να ζωγραφίσουν τα παιδιά σε ξεχωριστό χαρτί , αβγουλάκια, λουλουδάκια, κουνελάκια κτλ. να τα κόψουν και να τα κολλήσουν στο καλαθάκι, ή να ζωγραφίσουν έτοιμες εκτυπωμένες εικόνες και να τις κολλήσουν στο καλαθάκι (όπως αυτές που προτείνουμε ή άλλες της επιλογής σας).
Βήμα Τρίτο : Ολοκληρώνουμε το καλαθάκι διακοσμώντας με ότι υλικά έχουμε, κορδέλες, σχοινάκια κτλ. Αν δεν έχουμε διακοσμητικό χόρτο , μπορούμε να κόψουμε με το ψαλίδι πολύ λεπτές λωρίδες από εφημερίδες, χρωματιστά χαρτιά ή χαρτιά περιτυλίγματος, ώστε να γεμίσουμε το καλαθάκι και τέλος βάζουμε μέσα πασχαλινά αβγά, σοκολατάκια και άλλες λιχουδιές.
Πασχαλινές κατασκευές…
Παρακάτω σας προτείνουμε κάποιες κατασκευές ενόψει του Πάσχα. Διαλέξτε όποιες και όσες θέλετε να φτιάξετε και μπορείτε να μας τις στείλετε στο email του σχολείου, για να τις αναρτήσουμε.
Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ότι άλλο εσείς ή τα παιδιά θελήσουν, σε μια διαδικασία επικοινωνίας παιδιών και εκπαιδευτικών αλλά και των παιδιών μεταξύ τους, μέσω του σχολείου.
Κατασκευή με χάρτινα πιάτα.
Τα βάφουμε με τέμπερα ή πλαστικό (ότι χρώμα έχουμε , η φαντασία των παιδιών είναι μεγάλη), βάζουμε τα χαρακτηριστικά τους, με ότι υλικά έχουμε. Δεν είναι ανάγκη να επικεντρωθούμε στην πιστή αναπαραγωγή της εικόνας. Το σημαντικό είναι η χαρά της δημιουργίας.
-Παιδιά ,ελάτε να φτιάξουμε κάποιο ζωάκι από τα παρακάτω.
Στη συνέχεια μπορείς να πεις και μια μικρή ιστορία, αν θέλεις…
Κάρτα με αποτύπωμα της παλάμης πάνω στο χαρτί.
Βάφουμε την παλάμη με ότι χρώμα έχουμε στο σπίτι και στην συνέχεια πατάμε την παλάμη μας πάνω στο χαρτί. Ζωγραφίζουμε τα φτερά της κοτούλας.
Ας γράψουμε τώρα την επίκαιρη ευχή και ας την στείλουμε (με φωτογραφία) στον παππού ή την γιαγιά, στον νονό και την νονά.
ΥΓΕΙΑ ή μια ευχή για να διώξουμε μακριά τον κορωνοϊό…
Πηγή φωτογραφιών:Pinterest.
Στολίζουμε αβγουλάκια.
Βράζουμε τα αβγά , κόβουμε κομμάτια από χαρτοπετσέτα, ένα ασπράδι αβγού και με ένα πινελάκι προσεκτικά , καλύπτουμε τα αβγά με το ασπράδι. Όταν στεγνώσουν , θα είναι κάπως έτσι.
Λαζαράκια, λαζαρίνες , καλαθάκια…
Οι παρακάτω δραστηριότητες που παρουσιάζονται, έχουν σχέση με δράσεις που γίνονταν τα προηγούμενα σχολικά έτη την περίοδο αυτή στο νηπιαγωγείο, σε μια προσπάθεια να γνωρίσουν οι μαθητές μας ήθη και έθιμα του Πάσχα. Εδώ παρουσιάζεται το έθιμο του Λαζάρου.
Τα λαζαράκια . Είναι ψωμάκια σε σχήμα ανθρώπου, που συμβολίζουν την ανάσταση. Μπορείτε να τα φτιάξετε και εσείς με την συνταγή από την σπιτική πλαστελίνη και μετά μπορείτε να τα ψήσετε. Αυτά είναι τα αλμυρά λαζαράκια.
Μπορείτε όμως να φτιάξετε και γλυκά .
Τα κάλαντα του Λαζάρου.
“Πού ’σαι Λάζαρε;”
Ακούστε τα κάλαντα .
Ηχογραφήθηκε σε στούντιο, το 1974.
Το κατέγραψε η Δόμνα Σαμίου στο Ακραίφνιο Βοιωτίας, το 1972.
https://www.domnasamiou.gr/?i=portal.el.songs&id=223
Οι λαζαρίνες
Το Σάββατο του Λαζάρου κορίτσια, που τα ονομάζονται «Λαζαρίνες» μαζεύουν λουλούδια και στολίζουν ένα καλαθάκι και με αυτό βγαίνουν και λένε τα κάλαντα.
Το καλαθάκι για τα κάλαντα του Λαζάρου: Μπορείτε να μαζέψετε λουλούδια από τον κήπο ή το μπαλκόνι σας , να φτιάξετε το δικό σας καλαθάκι, να πείτε τα κάλαντα στον μπαμπά ή τη μαμά , αλλά και να τα τραγουδήσετε και να στείλετε το τραγουδάκι σας στον παππού ή τη γιαγιά αλλά και στον νονό ή στη νονά.
Να παίξουμε τις Λαζαρίνες;
“12 Πασχαλινά Αβγά και η μάγισσα Εξαφανίστρα…”
Το Πάσχα πλησιάζει,καιρός για πασχαλινές δραστηριότητες.
Ας ξεκινήσουμε με ένα βιβλίο, μια κατασκευή σχετική με την κοτούλα του βιβλίου και ένα παιχνιδάκι μετρήματος με αβγά.
Οι δραστηριότητες δεν μπορούν να γίνουν όλες ταυτόχρονα και μπορείτε να επιλέξετε ποιες θα πραγματοποιήσετε και ποιες όχι.Επίσης θα ήταν καλό και θα βοηθούσε να καθορίσετε τον χρόνο ενασχόλησης με οδηγό τα ίδια τα παιδιά, σε μια προσπάθεια συνδιαλλαγής μαζί τους εποικοδομητικά και ουσιαστικά.
Βιβλίο του Μιχαηλίδη Φρίξου
Στην κορφή του Μυτόγκα, 12 αβγά ετοιμάζονται να γιορτάσουν το Πάσχα. Η Μάγισσα Εξαφανίστρα όμως έχει άλλα σχέδια. Όταν η Φοφούλα, η κοτούλα εγκαταλείπει τη φωλιά της, η μάγισσα κάνει τα μαγικά της για να καταστρέψει τ’ αβγά και να μη γιορτάσει κανείς το Πάσχα! Ξάφνου, τ’ αβγά μεταμορφώνονται σε Αγελάδες, Πασχαλίτσες, Αρνάκια και Μαργαριτάρια μέσα σε Κοχύλια για να γλιτώσουν από τη μανία της μάγισσας. Αχ, Θεέ μου! Θα προλάβουν τα 12 αβγά να γιορτάσουν το Πάσχα; Κι η σούπα; Τι έπεσε μέσα στην Πασχαλινή Σούπα; (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ)
Διαβάστε το παραμύθι από εδώ : http://epbcii.eu/epbcii_flipping/books/pasxa/index.html
Εναλλακτικά μπορείτε να το διαβάσετε και εδώ: https://taparamythiatisgiagias.blogspot.com/2019/04/12.html
Μετά το τέλος της ανάγνωσης ,απαντήστε στις ερωτήσεις και ζωγραφίστε όσες θέλετε από τις δραστηριότητες που προτείνουμε:
- Τι έκανε η μάγισσα εξαφανίστρα για να καταστρέψει το Πάσχα;
- Τι σχήμα είχαν το καζάνι και το τηγάνι της μάγισσας; Ζωγράφισε τα σχήματα σε ένα χαρτί.
- Που πήγαν τα αβγά της Φοφούλας κοτούλας όταν η μάγισσα πείραξε την Φωλιά;
- Πόσα ήταν συνολικά τα αβγά της κοτούλας Φοφούλας; Γράψτε σε ένα χαρτί τον αριθμό.
- Ποια ζωάκια βοήθησαν να βρεθούν τα αβγά της κοτούλας; Ζωγράφισε τα ζωάκια και γράψε τα ονόματά τους.
- Πως είχαν μεταμφιεστεί τα αβγά της κοτούλας για να μην τα αναγνωρίσει η μάγισσα; Ζωγράφισε τα μεταμφιεσμένα αυγά.
- Που είχε χαθεί το δωδέκατο αβγό και πως το ονόμασαν στο τέλος;
- Τι απέγινε στο τέλος η μάγισσα;
Εάν έχετε εκτυπωτή, σας προτείνουμε τις δύο παρακάτω δραστηριότητες, ιδέες από το pinterest:
- Ζωγραφίζω την κοτούλα και τα 12 αβγά της , κόβω και τα κρεμώ με σχοινάκι όπως εδώ:
- Μετρώ και κυκλώνω τον σωστό αριθμό




















