Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων στοχεύουν στην καλλιέργεια και στην εξοικείωση των παιδιών με τις Δεξιότητες του 21ου αιώνα (Soft skills). Το εκπαιδευτικό υλικό που εφαρμόζεται στο Νηπιαγωγείο αντλείται από τους παγκόσμιους δείκτες της αειφόρου ανάπτυξης και κάθε θεματικός κύκλος διαρκεί περίπου δύο μήνες.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ 21ου ΑΙΩΝΑ
- Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα: (4cs) (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα)
- Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον) (Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας)
- Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ
- Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα)
- Δεξιότητες της ψηφιακής ιθαγένειας (Ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, Ψηφιακή πολιτειότητα, Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες, ανθεκτικότητα)
- Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης (Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Διαμεσολάβηση, Επίλυση συγκρούσεων, Πολιτειότητα)
- Δεξιότητες επιχειρηματικότητας (entrepreneurship) (Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός, Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα)
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ
- Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών)
- Δεξιότητες διαχείρισης των Μέσων (media) (Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Γραμματισμός στα μέσα, Ασφάλεια στο διαδίκτυο)
- Ρομποτική (Δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης, Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη)
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ
- Στρατηγική Σκέψη (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων)
- Πλάγια σκέψη (Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη), Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές)
- Ρουτίνες σκέψεις και αναστοχασμός
- Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές
- Δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης (Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση).
Το σχολείο μας θα πραγματοποιήσει εργαστήρια και από τους τέσσερις θεματικούς κύκλους όπως αποφάσισε με την Πράξη 7/28-09-2022 του Συλλόγου Διδασκόντων με θέμα: ” Σύνταξη Ετήσιου Σχεδίου Δράσης για την εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στο 8ο Νηπιαγωγείο Νέας Ιωνίας για το σχολικό έτος 2022-23”. Πιο συγκεκριμένα:
Το Ετήσιο Σχέδιο Δράσης έχει τίτλο – Κύριο προσανατολισμό: «Μαθαίνω – Φροντίζω – Ενεργώ»
Στο πρόγραμμα συμμετέχουν συνολικά 4 εκπαιδευτικοί του Νηπιαγωγείου που διδάσκουν στο υποχρεωτικό πρωινό πρόγραμμα:
- Τμήμα 1: Ασημάκη Μαρία
- Τμήμα 2: Τσολάκη Μάλαμα και Σαββίδου Ιωάννα
- Τμήμα 3: Μαραμή Ελένη
Αποφασίζεται πως όλοι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου θα συνεργάζονται και θα αποφασίζουν από κοινού τις δράσεις προς υλοποίηση ανά θεματικό κύκλο και με την κατάλληλη και απαραίτητη προσαρμογή στις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις των νηπίων των τριών τμημάτων.
Η διάχυση των επιμέρους και των συνολικών αποτελεσμάτων του κάθε θεματικού κύκλου θα γίνεται κυρίως μέσω της ιστοσελίδας της Σχολικής Μονάδας, από την οποία θα ενημερώνονται συνεχώς οι γονείς σχετικά με τη διεξαγωγή των εργαστηρίων ανά ενότητα και θεματικό κύκλο και θα επιδιώκεται η εμπλοκή και η συνεργασία τους όπου είναι εφικτές!
Τα στάδια υλοποίησης των επιμέρους εργαστηρίων θα ακολουθήσουν κυρίως τη διδακτική προσέγγιση της διαδικασίας του τεχνικού σχεδιασμού (προσδιορισμός ανάγκης, έρευνα στις ανάγκες του προβλήματος, ανάπτυξη πιθανών λύσεων, επιλογή της βέλτιστης λύσης, κατασκευή πρωτοτύπων, αξιολόγηση της λύσης, επικοινωνία της λύσης, επανασχεδιασμός). Παράλληλα, θα αξιοποιηθούν παιγνιώδεις δράσεις και σύγχρονες στρατηγικές – ρουτίνες σκέψης [βλέπω-σκέφτομαι-αναρωτιέμαι, ερωταποκρίσεις, τι σε κάνει να το λες; δημιουργικές συγκρίσεις, καταιγισμός ιδεών].
Το Σχέδιο Δράσης Σχολικής Μονάδας που έχει ήδη συνταχθεί, θα υλοποιηθεί με παρόμοιο τρόπο και από τα τρία τμήματα (με μικρές προσαρμογές και αναπροσαρμογές στις ανάγκες των νηπίων του κάθε τμήματος και παρεμβάσεις όπου χρειάζεται με διαμορφωτική αξιολόγηση).
Προγραμματισμός Σχεδίων Δράσης Τμημάτων ανά θεματικό κύκλο και τμήμα:
1ος θεματικός κύκλος: Ζω καλύτερα – Ευ ζην
1ο, 2ο και 3ο τμήμα: Θέμα «Μαθήματα ζωής και αγωγής της Υγείας: Διατροφή»
Τίτλος: «Δόντια γερά χαμόγελα αστραφτερά»
Βασικοί στόχοι:
- καλλιέργεια των δεξιοτήτων μάθησης (4Cs) του 21ου αιώνα.
- Δεξιότητες διαχείρισης του νου (Καλλιέργεια ρουτινών σκέψης και αναστοχασμού με τη γνωριμία των πιο σημαντικών ομάδων τροφών, της έννοιας της ισορροπημένης και υγιεινής διατροφής και της σημασίας της για τη ζωή μας, ανάπτυξη της κριτικής σκέψης).
- Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής: Υπευθυνότητα, αυτομέριμνα
Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5 έως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: 10/10/2021 – 30/11/2021
2ος θεματικός κύκλος: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ –Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
1ο, 2ο και 3ο τμήμα: Θέμα «Ανθρώπινα Δικαιώματα και συμπερίληψη»
Τίτλος: «Έχω μόνο δικαιώματα;»
Βασικοί στόχοι:
- καλλιέργεια των δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αιώνα.
- Καλλιέργεια δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής: Ευαισθησία, προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα
- Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης: Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Διαμεσολάβηση, επίλυση συγκρούσεων. Οργάνωση δραστηριοτήτων που θα ενισχύουν τη συνεργασία και το κλίμα αλληλοσεβασμού και αλληλοκατανόησης μέσα στην τάξη.
- Καλλιέργεια δεξιοτήτων του νου με παιχνίδια και κατασκευές για την υιοθέτηση αξιών και προτύπων.
Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5 έως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: 01/12/2021- 07/02/2022
3ος θεματικός κύκλος:– Φροντίζω το περιβάλλον
1ο, 2ο και 3ο τμήμα: Θέμα «Άναψε πράσινο για τον πλανήτη»
Τίτλος: «Η ενέργεια στη ζωή μας χθες και σήμερα»
Βασικοί στόχοι:
- καλλιέργεια των δεξιοτήτων μάθησης και ψηφιακής μάθησης του 21ου αιώνα: κριτική σκέψη, επικοινωνία και συνεργασία σε διαζώσης και ψηφιακά περιβάλλοντα μάθησης
- Καλλιέργεια δεξιοτήτων του νου: Επίλυση προβλημάτων, υπολογιστικής σκέψης
- Καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής και δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης: Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, δημιουργία υπεύθυνων πολιτών του 21ου αιώνα που σέβονται το περιβάλλον, καλλιέργεια «πρότυπης συμπεριφοράς»/ προτάσεις
Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5 έως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: 10/02/2023 – 31/03/2023
4ος θεματικός κύκλος: Δημιουργώ και Καινοτομώ
Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία
1ο, 2ο και 3ο τμήμα: Θέμα: STE(A)Μ
Τίτλος: «Από το σπίτι μας τη γη στη γειτονιά του ήλιου. Βασικές αρχές αστρονομίας».
Βασικοί στόχοι:
- καλλιέργεια των δεξιοτήτων μάθησης και ψηφιακής μάθησης του 21ου αιώνα.
- Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
- Δεξιότητες της τεχνολογίας
- Δεξιότητες διαχείρισης των μέσων (media): Πληροφορικός και τεχνολογικός γραμματισμός και γραμματισμός στα μέσα
- Ρομποτική: Δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης, επιστημονική σκέψη
- Καλλιέργεια δεξιοτήτων του νου: Υπολογιστική σκέψη, παιχνίδια, κατασκευές, εφαρμογές, στρατηγική σκέψη
- Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5 έως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα).
Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5 έως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: 03/04/2023 – 30/05/2023