Παρακολούθηση προγράμματος στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων

WWF

Για ένα μέλλον όπου άνθρωπος και φύση συνυπάρχουν αρμονικά

Την Παρακευή 22/10/2021 και κατά τις ώρες από 10:00 έως και 12:30 θα παρακολουθήσουμε πρόγραμμα από την Περιβαλλοντική Οργάνωση WWF Ελλάς, για τα ζώα υπό εξαφάνιση στον πλανήτη μας. Τα παιδιά θα διαλέξουν και θα υιοθετήσουν ένα ζωάκι.

Κλειστό λόγω κακοκαιρίας, προμήθεια self-test

 

 

1. Το νηπιαγωγείο θα παραμείνει κλειστό αύριο Παρασκευή 15/10/2021 με απόφαση του Περιφερειάρχη Αττικής για προληπτικούς λόγους ασφάλειας καθώς αναμένεται έντονη κακοκαιρία.

2.Προμήθεια self-test



Λήψη αρχείου

Μήνυμα από Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου

Για άλλη μια χρονιά το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου δημιούργησε και δημοσιεύει μέσα από την ιστοσελίδα https://saferinternet4kids.gr/ νέο ψηφιακό υλικό για κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως «εργαλείο» μέσα στην τάξη ή και στο σπίτι.  To «Back to school package» το οποίο είναι διαθέσιμο από εδώ  (https://saferinternet4kids.gr/back-to-school-all/back-to-school-2021/) απευθύνεται σε μικρά παιδιά, σε μεγαλύτερα παιδιά δημοτικού, σε παιδιά γυμνασίου/Λυκείου αλλά και σε γονείς και εκπαιδευτικούς.

Καλή Σχολική Χρονιά
H Ομάδα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ
SaferInternet4Kids

Παροχή προσωπικών λογαριασμών στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο στους μαθητές των Νηπιαγωγείων και όσους μαθητές δεν διαθέτουν ήδη λογαριασμό

 

 

Σύμφωνα με την εγκύκλιο (20/3/2020) του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, οι μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μπορούν να αποκτήσουν λογαριασμό χρήστη στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (Π.Σ.Δ.), με τον  οποίο μπορούν να έχουν πρόσβαση  στις υπηρεσίες του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ)  (https://www.sch.gr/services)

 

Η δημιουργία λογαριασμού για τους μαθητές μπορεί να  γίνει είτε από τον γονέα/κηδεμόνα είτε από το σχολείο (με την σύμφωνη γνώμη του γονέα/κηδεμόνα).

 

Δημιουργία λογαριασμού μαθητή από τον γονέα ή κηδεμόνα

 

  • Η εγγραφή γίνεται από τη σελίδα  https://register.sch.gr/students   Στην ίδια σελίδα μπορεί αν φτάσει κάποιος από την πύλη του ΠΣΔ www.sch.gr ακολουθώντας το σύνδεσμο «Εγγραφή».

 

  • Η εγγραφή γίνεται από τον γονέα ή κηδεμόνα του μαθητή/τριας.  Στη σελίδα υπάρχουν σχετικές οδηγίες τις οποίες θα πρέπει να ακολουθήσουν ώστε η εγγραφή να είναι επιτυχής. Δείτε αναλυτικά τον οδηγό έγγραφής: https://register.sch.gr/students/docs20/StudentsRegisterHelp.pdf

 

  • Απαιτείται η συμπλήρωση του Αριθμού Μητρώου του μαθητή.  Στους γονείς/κηδεμόνες μαθητών/τριών των Νηπιαγωγείων και των Α’ και Β’ Τάξεων Δημοτικού Σχολείου, Α Γυμνασίου και Α Λυκείου το σχολείο μπορεί να φροντίσει για την γνωστοποίηση του Αριθμού Μητρώου των αντίστοιχων μαθητών. Για μαθητές μεγαλύτερων τάξεων ο αριθμός αυτός αναγράφεται στους Ελέγχους Προόδου των μαθητών του προηγούμενου έτους.

 

  • Συνιστούμε στον γονέα/κηδεμόνα την αναγκαιότητα ορθής αναγραφής της διεύθυνσης email του καθώς επίσης και του αριθμού κινητού τηλεφώνου, ώστε να είναι εύκολη η ανάκτηση των στοιχείων μαθητικού λογαριασμού σε περίπτωση που αυτά ξεχαστούν.

 

  • Όταν ολοκληρωθεί η εγγραφή του/της μαθητή/τριας θα αποσταλεί email με τα στοιχεία εγγραφής στη διεύθυνση e-mail που δήλωσε ο γονέας/κηδεμόνας στην ηλεκτρονική αίτηση.

 

 

Δημιουργία μαθητικού λογαριασμού από το σχολείο σε περίπτωση αδυναμίας του κηδεμόνα:

 

 

 

Προμήθεια self-test

Σας ενημερώνουμε ότι από 8/9/2021 έως και 17/9/2021 μπορείτε να προμηθευτείτε ,από τα φαρμακεία, 6 δωρεάν self-tests για τις επόμενες 3 εβδομάδες λειτουργίας των σχολείων. 

Α. Οργάνωση και Λειτουργία Νηπιαγωγείων

  1. Έναρξη σχολικού έτους 2021 – 2022

Η διενέργεια αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test) είναι υποχρεωτική για τους/τις μαθητές/τριες όλων των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Εξαιρούνται του μέτρου, τα παιδιά που έχουν ιστορικό νόσησης εντός του τελευταίου 6μήνου. Η είσοδος των μαθητών/μαθητριών στο σχολείο γίνεται με επίδειξη και όχι προσκόμιση βεβαίωσης αρνητικού αποτελέσματος. Ο υποχρεωτικός αυτοδιαγνωστικός έλεγχος διενεργείται δύο φορές την εβδομάδα,προ Τρίτης και Παρασκευής και έως είκοσι τέσσερις (24) ώρες πριν από την προσέλευση στη σχολική μονάδα. Κατ’ εξαίρεση, την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας κάθε σχολικής μονάδας ο πρώτος αυτοδιαγνωστικός
έλεγχος (self test) διενεργείται έως και είκοσι τέσσερις (24) ώρες πριν την προσέλευση στη σχολική μονάδα. Ο δεύτερος έλεγχος, συστήνεται να διενεργείται την 3η ημέρα μετά τον πρώτο σύμφωνα με τη με αρ. πρωτ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 53950/4-9-2021 (Β ́4054) ΚΥΑ.
Η σωστή χρήση κατάλληλης προστατευτικής μάσκας (υφασμάτινης ή απλής χειρουργικής) είναι υποχρεωτική για όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες σε όλα τα τμήματα, τους εκπαιδευτικούς και το λοιπό προσωπικό, καθώς και για τους επισκέπτες των νηπιαγωγείων.
Για τα νήπια-προνήπια επισημαίνεται η χρήση μάσκας τόσο κατά τη διάρκεια των μαθημάτων όσο και στα διαλείμματα να γίνεται με τέτοιο τρόπο, προκειμένου να επιτευχθεί η εξοικείωσή τους με τη χρήση της και με έμφαση στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στη σωστή χρήση της μάσκας από τα παιδιά. Η
αποτελεσματική εφαρμογή της μάσκας σε διάφορα επίπεδα των εκπαιδευτικών βαθμίδων προϋποθέτει τη συνεκτίμηση των αναπτυξιακών δεξιοτήτων των παιδιών και τη συστηματική εκπαίδευσή τους στις ορθές διαδικασίες εφαρμογής και απόρριψης όπως και την καθοδήγηση και ενεργητική επίβλεψη της συμμόρφωσης σε αυτές.

 

Ενημέρωση για την Ψηφιακή Μέριμνα



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

Έντομα ωφέλιμα, η μέλισσα

Ακούμε το μουσικό κομμάτι » Το πέταγμα της μέλισσας» του Korsakov και το παιδί μπορεί να χορεύει ελεύθερα αυτοσχεδιάζοντας. Ποιό έντομο  ζουζουνίζει;

Μαθαίνω για τη μέλισσα

Η μέλισσα είναι ένα έντομο πολύ χρήσιμο για τον άνθρωπο. Πετάει από λουλούδι σε λουλούδι, μαζεύει γύρη και νέκταρ και μας χαρίζει το γλυκό της μέλι. Όταν η μέλισσα βρει τα λουλούδια που θέλει, αρχίζει να «χορεύει» γύρω από αυτά. Έτσι, ειδοποιεί τις υπόλοιπες μέλισσες να έρθουν και να τη βοηθήσουν.

Οι μέλισσες ζουν πολλές μαζί, οργανωμένες σε οικογένειες μέσα σε κυψέλες.

Η βασίλισσα είναι η αρχηγός της κυψέλης. Είναι θηλυκή μέλισσα, μεγαλύτερη και πιο λεπτή από τις υπόλοιπες μέλισσες. Ζει 4 με 5 χρόνια. Η μοναδική της αποστολή είναι να γεννά αβγά.

Οι εργάτριες είναι οι θηλυκές μέλισσες και είναι οι περισσότερες από τα τρία είδη μελισσών που ζουν στην κυψέλη. Είναι οι πιο μικρές σε μέγεθος από τη βασίλισσα και τους κηφήνες και έχουν στην κοιλιά τους ένα κεντρί. Οι εργάτριες δε γεννούν αβγά, αλλά εργάζονται αδιάκοπα για να φτιάξουν το μέλι.

Οι κηφήνες είναι οι αρσενικές μέλισσες. Είναι χοντροί με πλατιά φτερά και πιο σκούρο χρώμα από τις υπόλοιπες μέλισσες και δεν έχουν κεντρί.

Μαθαίνω για το σπιτάκι της, την κυψέλη

Οι μέλισσες είναι καταπληκτικές τεχνίτριες .Μέσα το σπιτάκι τους που ονομάζεται κυψέλη, εργάζονται ακούραστα. Οι εργάτριες βγάζουν από το σώμα τους κερί  και με αυτό φτιάχνουν τις κερήθρες τους. Σχεδιάζουν κανονικά εξάγωνα μέσα στα οποία θα αποθηκεύσουν στη συνέχεια το μέλι τους.

Παρακολουθούμε μαζί  με το παιδί το παρακάτω video με συχνές παύσεις για συζήτηση.

Τα στάδια μεταμόρφωσης της μέλισσας

Η μέλισσα πολλαπλασιάζεται με αβγά που γεννά η βασίλισσα.Το αβγό γίνεται προνύμφη, νύμφη και κατόπιν ενήλικη μέλισσα.

Το μέλι ,υγιεινή τροφή

Το μέλι είναι ένα από τα θρεπτικότερα και υγιεινότερα τρόφιμα. Μας δίνει ενέργεια και δύναμη. Το αγαπούν πολύ και οι αρκουδίτσες!

Διασκεδάζουμε  με την ιστορία της Μάγιας της μέλισσας. Γιατί ο δικαστής θέλει να διώξει τη Μάγια από την κυψέλη; Πρέπει να υπακούει στους κανόνες της κυψέλης και να δουλεύει ομαδικά και σκληρά; Το παιδί Ζωγραφίζει ότι του έκανε εντύπωση.

Παραδοσιακό παιχνίδι

Περνά-περνά η μέλισσα

Τα παιδιά διαλέγουν δύο αρχηγούς.

Κάθε αρχηγός διαλέγει μια λέξη που πιστεύει ότι αρέσει περισσότερο στους άλλους.

Στη συνέχεια στέκονται ο ένας απέναντι στον άλλο και τα υπόλοιπα παιδιά σχηματίζουν μία σειρά. Οι δύο αρχηγοί χτυπούν τα χέρια τους ψηλά και ρυθμικά και τα παιδιά περνούν από κάτω ενώ τραγουδούν:

Περνά περνά η μέλισσα

Με τα μελισσόπουλα

Και με τα παιδόπουλα

Ζουμ ζουμ ζουμ

Για να δούμε τι θα πουν

Ακούμε το τραγουδάκι, χορεύουμε , πετάμε σαν μελισσούλες, μαθαίνουμε τον αριθμό 9.

Ο θρύλος της Αγια-Σοφιάς

Πριν από πολλά χρόνια οι χριστιανοί θέλησαν να χτίσουν στην Κωνσταντινούπολη μία εκκλησία που όμοιά της δεν θα υπήρχε τόσο μεγάλη.  Ξεκίνησαν λοιπόν να την φτιάχνουν αλλά όταν έφτασαν στην οροφή δεν μπορούσαν να στηρίξουν το πολύ βάρος. Τη λύση στο πρόβλημα την έδωσαν οι μέλισσες και πώς; Ο αρχιμηχανικός της Αγια-Σοφιάς έπιασε στα χέρια του μια κερήθρα και εντυπωσιάστηκε. Ήταν πολύ ελαφριά, ανθεκτική και σήκωνε το μέλι με αρκετό βάρος. Αντέγραψε λοιπόν την κατασκευή της μέλισσας και έφτιαξε τα τούβλα με τρύπες που χρησιμοποιούμε μέχρι σήμερα..

Παροιμίες για τη μέλισσα

Αγάλι-αγάλι γίνεται η αγουρίδα μέλι

Τα λίγα λόγια ζάχαρη και τα καθόλου μέλι

Χαρισμένο ξύδι πιο γλυκό απ’ το μέλι

Όλα μέλι γάλα

Η μέλισσα μέσα από την Τέχνη

Αφού δώσουμε χρόνο στο παιδί να παρατηρήσει τους πίνακες ζωγραφικής με θέμα την μέλισσα, το  παροτρύνουμε  να φτιάξει τον δικό του πίνακα ζωγραφικής για να διακοσμήσει το δωμάτιό του.

Έντομα ωφέλιμα, η πεταλούδα

 

Ακούμε και μαθαίνουμε το τραγουδάκι «Η πεταλούδα» του Μ. Θεοδωράκη. Το παιδί μπορεί να χορεύει και να μιμείται το πέταγμα της πεταλούδας.

 Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ

Κάτι ψήλωσε στ’ αγέρι κάτι λάμπει μες στο φως

Ήλιος να ’ναι ; Να’ ναι αστέρι, για παράξενος ανθός;

Απο ’να  λουλουδάκι στ’ άλλο φεύγει και πετά

Και τινάζει στ’ αγεράκι τα φτερά τα χνουδωτά.

Τι χρυσό πεταλουδάκι! Τι βουλίτσες πορφυρές!

Να το πρόφταινα λιγάκι μεσα’κει στις φυλλωσιές.

 

 

Γειά σου, πεταλούδα θέλω να μάθω για τη ζωή σου

Η πεταλούδα μεγαλώνει σε τέσσερα στάδια. Στην αρχή είναι αυγό, μετά κάμπια που τρώει όλη τη μέρα. Ύστερα μεταμορφώνεται σε χρυσαλλίδα και μένει στο κουκούλι της για να μεγαλώσει και να γίνει πεταλούδα.

Στο βίντεο του National Geographic που ακολουθεί, μπορείτε να δείτε την πλήρη διαδικασία μεταμόρφωσης, καθώς μια κάμπια μετατρέπεται σε πεταλούδα.

 

 

Ας ακούσουμε στη συνέχεια την ιστορία για την κάμπια που μεταμορφώθηκε σε πεταλούδα και από τον Παραμυθά…..

Τί συνέβησε στην μικρή κάμπια;

Σε τί μεταμορφώθηκε;

Πού είναι η ομορφιά; Στην ψυχή ή στο σώμα;

 

 

H πεταλούδα μέσα από την Τέχνη

 

Μαθαίνω για το περιβάλλον μου, τα έντομα οι πιο μικροί μας φίλοι

Γνωρίζω τα έντομα

Τα έντομα είναι ζώα ασπόνδυλα που αποτελούν ομοταξία των αρθρόποδων. Το σώμα των εντόμων διαιρείται στο κεφάλι, στον θώρακα, στην κοιλιά. Στο κεφάλι υπάρχουν κεραίες, μάτια και στόμα. Οι κεραίες είναι δύο αλλά το μήκος και το σχήμα τους μπορεί να ποικίλλουν από είδος σε είδος και ενίοτε από το ένα φύλο στο άλλο. Οι κεραίες λειτουργούν ως όργανα αφής και όσφρησης.

Τα μάτια τους είναι συνήθως μεγάλα και αποτελούνται από δεκάδες μικροσκοπικά μάτια, που τους επιτρέπουν να κοιτάζουν προς όλες τις κατευθύνσεις.

Πολλά έντομα χρησιμοποιούν τα δυνατά τους σαγόνια για να κόβουν την τροφή τους. Άλλα έχουν ένα μακρύ μυτερό ρύγχος, σαν ράμφος, για να ρουφάνε το χυμό των φυτών.

Τα περισσότερα έντομα έχουν δύο ζεύγη φτερών, που είναι λεπτά και ημιδιαφανή.                                                                                                                                                            Ωφέλιμα έντομα για τη φύση

Η πασχαλίτσα καταβροχθίζει τις μελίγκρες που χαλούν τα λουλούδια και τους λαχανόκηπους.

Η πεταλούδα που βοηθάει στη γονιμοποίηση των λουλουδιών.

Η μέλισσα που βοηθάει τη γονιμοποίηση των λουλουδιών και παράγει μέλι.

Η ψαλίδα που καταβροχθίζει τις μελίγκρες που χαλούν τα λουλούδια.

Ο τζίτζικας που μας διασκεδάζει με το τραγούδι του.

                                                                                                                                                              Βλαβερά έντομα

Η ψείρα, ο ψύλλος και το κουνούπι ρουφούν το αίμα ζώων και ανθρώπων τσιμπώντας τους. Ο σκόρος τρώει τα μάλλινα ρούχα και η ακρίδα κατακλύζει τους αγρούς καταβροχθίζοντας όλα τα φυτά.

Παρακολουθούμε το παρακάτω εκπαιδευτικό video .

Ένα εκπαιδευτικό ντοκιμαντέρ εγκεκριμένο απ’ το Υπ. Παιδείας (2009)

Αινίγματα με έντομα

Μικρή -μικρή νοικοκυρά

Μεγάλη πίτα φτιάχνει.

Τί είναι;

(Η μέλισσα)

Ένα μαντρί, παλιό μαντρί,

Χιλιάδες πρόβατα χωράει

Κι αρνιού ποδάρι δε χωράει.

Τί είναι;

(Η μυρμηγκοφωλιά)

 

Παροιμίες και μεταφορικές εκφράσεις με έντομα

Γυρεύει ψύλλο στ’άχυρα.

Απ’τη μύγα βγάζει ξύγκι.

Θα φάει η μύγα σίδερο και το κουνούπι ατσάλι.

Όποιος έχει τη μύγα μυγιάζεται.

Του μπήκαν ψύλλοι στ’αυτιά.

Ούτε ψύλλος στον κόρφο του.

Είναι ψείρα στη δουλειά του.

 

Γλωσσοδέτης για ένα έντομο

Σκουληκομερμηγκότρυπα

Με τα σκουληκομερμηγκόπουλά σου

Βάλε τις μπάρες, τις αμπάρες, τις κλειδαροαμπάρες,

Γιατ’ έρχεται ο κότσυφας, ο μότσυφας

Με τα κοτσυφομοτσυφοπαιδόπουλά του

Να σου φάει τα σκουλήκια, τα μερμήγκια

Τα σκουληκομερμηγκοπαιδόπουλά σου.

Διαβάζουμε στο παιδί το γλωσσοδέτη στην αρχή αργά και μετά πιο γρήγορα ώστε να του προκαλέσουμε το γέλιο. Το ενθαρρύνουμε να το επαναλάβει μαζί μας και μετά όπως μπορεί και μόνο του. (γλωσσική άσκηση).

 

Συνεχίζουμε με την παρακολούθηση του video με το παραμύθι για τη Λίτσα την Πασχαλίτσα.

  • Ζητούμε από το παιδί να μας αφηγηθεί  την ιστορία με δικά του λογάκια και να μας απαντήσει στις παρακάτω ερωτήσεις κατανόησης κειμένου:

Τί συνέβησε στη μικρή Πασχαλίτσα και άλλαξε συμπεριφορά;

Ήταν η μητέρα της χαρούμενη με αυτή της την αλλαγή;

Το βρίσκεις σωστό να κοροϊδεύει τους φίλους της;

Πόσο άσχημα τους έκανε να αισθάνονται;

  • Το προτρέπουμε να ζωγραφίσει ότι του έκανε εντύπωση.

Μαθαίνω για το περιβάλλον μου, τα λουλούδια

 

 

Ακούω το τραγουδάκι, λικνίζομαι με το ρυθμό, κτυπώ ρυθμικά παλαμάκια. Κοιτάζω τις όμορφες φωτογραφίες με τα παιδιά και τα λουλούδια. Να θυμηθούμε τι εποχή έχουμε… ΑΝΟΙΞΗ!!!! Ας διαβάσουμε λοιπόν παρακάτω πως μεγαλώνουν τα λουλούδια την όμορφη αυτή εποχή του χρόνου. Κάνουμε κλικ επάνω στην εικόνα.

Περιοδικό BUSSI BAR- τεύχος 87. ΜΑΡΤΙΟΣ 2006

 

Για να διαβάσουμε την ιστορία της μικρής Μαργαρίτας και των λουλουδιών της κάνουμε κλικ εδώ

 

 

Τί έβαλε στο χώμα η μικρή Μαργαρίτα προκειμένου να φυτέψει λουλούδια;

Tί έριξε για να βοηθήσει τους σπόρους να μεγαλώσουν;

Tί χρειάζονται οι σπόροι για να αρχίζουν να μεγαλώνουν;

Πόσο απαραίτητο είναι το φως του ήλιου και το νεράκι για τα φυτά;

 

Γνώρισε τα μέρη του λουλουδιού:

Προσπάθησε και εσύ δείχνοντάς τα να τα ονομάζεις.

 

Ας μάθουμε και τα μέρη του άνθους:

 

Τριαντάφυλλο – Ποίημα Παιδικό του Γιώργου Βιζυηνού 

Τριαντάφυλλο

Τριαντάφυλλο σγουρὸ

Χαϊδεμένο λουλουδάκι
πόσο πόσο λαχταρώ
να σού πάρω ένα φιλάκι.

Μα ἡ κυρά τριανταφυλλιά
έχει αγκάθια κι αγκυλώνει
κι όποιος κλέφτει τα φιλιά
ακριβά της τα πληρώνει.

Διαβάζουμε το ποίημα και ζητούμε από το παιδί να μας πει αν γνωρίζει αυτό το λουλουδάκι που μας περιγράφεται. Γιατί πρέπει να προσέχουμε όταν θα προσπαθήσουμε να το κόψουμε;

Τα λουλούδια μέσα από την Τέχνη

Ας ακούσουμε τώρα μιά ιστορία που σκάρωσε ένα νηπιάκι…..

Ακούμε το παραμύθι και προτρέπουμε το παιδί να μας το αναδιηγηθεί. Ζητούμε να μας πει τι του άρεσε και να μας ζωγραφίσει τις εντυπώσεις του.

Η γιορτή της μητέρας

 Μανούλα λέω και ανθίζει, μοσχοβολά το στόμα, όλα σε σένα τα χρωστώ και τη ζωή μου ακόμα,δεν παίρνεις όλο δίνεις με τ’ άγιο σου χεράκι………..

Τρεις μανούλες

Τί να λέει το πουλάκι,στο ψηλό, ψηλό κλαδί

τρυφερά σα κελαηδεί;

Λέει: Έχω μια μανούλα στη μικρή μου τη φωλιά,

π’ αγαπώ και μ’ αγαπά.

Η δικιά μου απαντάει από κάτω τ’ άσπρο αρνί,

Μ’ αγαπάει πιο πολύ,

Και βελάζει ευτυχισμένο μες  στο φως του πρωινού, πρώτη μέρα του Μαγιού.

Καθώς κόβει τα λουλούδια, το μικρό το κοριτσάκι

Μέσα στο περιβολάκι,ψιθυρίζει και εκείνο,

Τραγουδάκι χαρωπό: μιά  μανούλα έχω κι εγώ,

Τρυφερή αγαπημένη και πολύ πολύ γλυκειά,

π’ άλλη σαν κι αυτή καμιά!

Της μητέρας το φιλί

Της μητέρας το φιλί, πεταλούδα τρυφερή

Δροσερό  σαν το νεράκι, που κυλά στο ποταμάκι,

και  γλυκό-γλυκό σα μέλι

Που καθένας μας το θέλει.

Σα χτυπήσω και πονέσω και το γόνατό μου δέσω

Της μητέρας το φιλάκι, εδώ δα στο μαγουλάκι

Και τον πόνο μου τον παίρνει

Και το γέλιο ξαναφέρνει.

Και όταν κάνω αταξία, και με βάλουν τιμωρία

Τότε πόσο λαχταράω, το φιλάκι π’ αγαπάω

Να’ ναι ειρήνης περιστέρι

Και συγχώρεση να φέρει.

 

Διαβάζω το παραμυθάκι…….

Θα σ'αγαπώ ό,τι κι αν γίνει from stamatiademogianni

Συζητάμε με το παιδί για το τί μας άρεσε στην ιστορία και τί όχι.

Το μικρό αλεπουδάκι γιατί έκανε σκανταλιές;

Η μαμά αλεπουδίτσα θύμωσε με τις αταξίες του;

Θα τον συγχωρούσε ότι και να γινόταν;

Πόσο πολύ τον αγαπούσε η μανούλα του;

Χάνεται η αληθινή αγάπη;

 

Η μητέρα μέσα από την τέχνη

 

 

 

 

 

 

 

 

Ο Μάιος μας έφτασε , εμπρός βήμα ταχύ

Μάης ο Καλομηνάς, ο Τριανταφυλλάς, ο Λούλουδος, ο Πράσινος…

Λουλούδια ας διαλέξουμε και ρόδα και κρίνα

κι ελάτε να πλέξουμε στεφάνια από κείνα

στο Μάη που σήμερα προβάλλει στη γη

Τ’αηδόνια συμφώνησαν της γης αγγελούδια

και βρήκαν και στόλισαν καινούρια τραγούδια

στο Μάη που σήμερα προβάλλει στη γη

Η θάλασσα γίνεται καθρέπτης και πάλι

το κύμα της χύνεται κι ο φλοίσβος του ψάλλει

στο Μάη που σήμερα προβάλλει στη γη

Χτυπάμε παλαμάκια, χορεύουμε και διασκεδάζουμε με το άκουσμα του τραγουδιού. Καλοσωρίζουμε τον καινούριο μήνα !! Τί καλά μας φέρνει; Τί αλλαγές στη φύση;

Ας γνωρίσουμε το Μάη

   Ο Μάιος είναι ο πέμπτος μήνας του χρόνου, ο τρίτος μήνας της άνοιξης. Τα λουλούδια ανθίζουν και στα δέντρα κρέμονται νόστιμοι καρποί. Το έθιμο της Πρωτομαγιάς, να στολίζουμε τις πόρτες των σπιτιών με στεφάνια λουλουδιών, έρχεται από τα πολύ παλιά χρόνια και τότε συμβόλιζε την υποδοχή της δύναμης της φύσης στο σπιτικό του καθενός. Στα μέρη της Μικράς Ασίας σε κάθε στεφάνι έβαζαν εκτός από λουλούδια ένα σκόρδο για το κακό μάτι, ένα αγκάθι για τον εχθρό, κι ένα στάχυ για την καλή σοδειά. Το μαγιάτικο στεφάνι στόλιζε τις πόρτες των σπιτιών έως του Αϊ-Γιαννιού του Θεριστή και τότε το καίγανε στις φωτιές του Αγίου.

Παροιμίες του Μάη

-Το Μάη με πουκάμισο, τον Αύγουστο με κάπα.

-Αν βρέξει ο Απρίλης δυο νερά κι ο Μάης άλλο ένα τότε τ’ αμπελοχώραφα χαίρονται τα καημένα.

-Ο Απρίλης με τα λούλουδα κι ο Μάης με τα ρόδα

-Ο Μάης ρίχνει τη δροσιά και ο Απρίλης τα λουλούδια.

Διαβάζουμε  στο παιδί το παρακάτω ποιηματάκι της Ρ. Καρθαίου..

Ο Μάης

Ένα πράσινο βιβλίο

Γράφει ο Μάης για παιδιά.

Οι τελείες του είν’ κεράσια,

Κι είν΄ οι λέξεις του κλαδιά.

Και το αγέρι το μοιράζει

Σε περβόλια και αυλές.

Σκιές οι εικόνες τρεμουλιάζουν

Στις σελίδες τις χρυσές.

Ένα πράσινο βιβλίο

-άνθη, φύλλα κι ευωδιά-

Γράφει ο Μάης και

ξαναγράφει για παιδιά.

Ζωγράφισε το βιβλίο του Μάη. Πώς το φαντάζεσαι; Σε τί θα διαφέρει από τα άλλα συνηθισμένα βιβλία;

Γνωρίζω το μήνα Μάιο μέσα από την Τέχνη

 

 

 

 

 

 

Κοίταξε τα λουλουδάκια στην αυλή του σχολείου μας πως άνθισαν!!!

Πάσχα, Κυρίου Πάσχα

Η ζωή του Ιησού

Παρακολουθούμε  το video με τη ζωή του Χριστού παρέα με το παιδί, τμηματικά σε ενότητες με παύσεις για να μην επέρχεται κούραση και χάνεται το ενδιαφέρον. Σε κάθε παύση συζητούμε γεγονότα και εντυπώσεις.

Τα γεγονότα των ημερών μέσα από Αγιογραφίες

1. Η Ανάσταση του Λαζάρου

2. Κυριακή των Βαΐων

3. Ο Μυστικός Δείπνος

4. Η Σταύρωση

5. Η Αποκαθήλωση

6. Η Ανάσταση

Παροτρύνουμε το παιδί να παρατηρήσει τις Αγιογραφίες από τον αριθμό 1 έως και 6. Να περιγράψει τί βλέπει και να προσπαθήσει να θυμηθεί και στην ταινία που παρακολούθησε τις παρόμοιες σκηνές.

 

 

ΕΘΙΜΑ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ

Μαθαίνουμε τα έθιμα του Πάσχα ξεφυλλίζοντας το ηλεκτρονικό μας βιβλιαράκι κάνοντας κλικ εδώ

  • Ρωτούμε: Θέλεις να μάθεις τί συνηθίζεται να κάνουν οι άνθρωποι στα διάφορα μέρη της πατρίδας μας τη Μεγάλη Εβδομάδα;
  • Γυρίζουμε μία-μία τις σελίδες στο βιβλιαράκι μας, διαβάζουμε το κείμενο και βλέπουμε τις φωτογραφίες. Ζητούμε από το παιδί να ανακαλέσει στη μνήμη του το περασμένο Πάσχα και να μας πει τί θυμάται.

 

 

 

Για να διαβάσουμε αποσπάσματα από το βιβλίο της Μαρίνας Παλιάκη-Μπόκια  από τις εκδόσεις Άθως κάνουμε κλικ εδώ

Παρακάτω ακολουθούν χρήσιμες πληροφορίες που θα μας βοηθήσουν  στην κουβέντα μας με το παιδί για το τί συμβαίνει  στην εκκλησία κάθε ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδας.

  1. Κυριακή των Βαΐων η εκκλησία είναι στολισμένη με βάγια και κλαδιά φοίνικα.
  2. Μεγάλη Δευτέρα και Μεγάλη Τρίτη ψάλλεται η ακολουθία του Νυμφίου.
  3. Μεγάλη Τετάρτη το απόγευμα γίνεται το ευχέλαιο.
  4. Μεγάλη Πέμπτη το πρωί στη θεία Λειτουργία ζούμε το Μυστικό Δείπνο.
  5. Μεγάλη Πέμπτη το απόγευμα τα δώδεκα ευαγγέλια περιγράφουν τα πάθη του Χριστού.
  6. Μεγάλη Παρασκευή το πρωί γίνεται η Αποκαθήλωση.
  7. Μεγάλη  Παρασκευή το βράδυ γίνεται η περιφορά του Επιταφίου.
  8. Μεγάλο Σάββατο με τις λαμπάδες στο χέρι ζούμε την Ανάσταση.

 

 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ

ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑΣ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ: ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Αφού διαβάσουμε το παραμύθι μπορούμε:

  • Να συζητήσουμε με τα παιδιά για ποιο λόγο ο Χριστός έκανε θαύματα
  • Να συζητήσουμε με τα παιδιά αν μπορούμε οι άνθρωποι να κάνουμε θαύματα
  • Να αναζητήσουμε περισσότερες πληροφορίες για τους μαθητές του Χριστού
  • Να βρούμε αγιογραφίες που να αναπαριστούν θαύματα του Χριστού, να τις δούμε με τα παιδιά και να τις σχολιάσουμε.
  • Να προσπαθήσουμε να φτιάξουμε κι εμείς μια αγιογραφία με θέμα κάποιο θαύμα του Χριστού.
  • Να ζητήσουμε από τα παιδιά να μας εξιστορήσουν με απλά λόγια τα θαύματα του Χριστού
  • Να επιλέξουμε το θαύμα που μας έκανε μεγαλύτερη εντύπωση και να το συζητήσουμε
  • Να δούμε σχετικά κινούμενα σχέδια με τα θαύματα του Χριστού

ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑΣ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ: ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Αφού διαβάσουμε το παραμύθι μπορούμε:

  • Να συζητήσουμε τα γεγονότα που περιγράφονται στο βιβλίο
  • Να συζητήσουμε για τη στάση των μαθητών του Χριστού
  • Να ζωγραφίσουμε αυτό που μας έκανε μεγαλύτερη εντύπωση
  • Να δούμε ανάλογα κινούμενα σχέδια με θέμα την Ανάσταση του Χριστού
  • Να δούμε σχετικές αγιογραφίες
  • Να μιλήσουμε στα παιδιά για τη Θεία Κοινωνία και το πως συνδέεται με το Μυστικό Δείπνο
  • Να φτιάξουμε μια κατασκευή σχετική με την Ανάσταση του Χριστού
  • Να περιγράψει το κάθε παιδί πως περνάει το βράδυ της Ανάστασης

ΕΥΑ ΚΑΣΙΑΡΟΥ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ: ΚΟΚΚΙΝΗ ΚΛΩΣΤΗ ΔΕΜΕΝΗ

Αφού διαβάσουμε το παραμύθι μπορούμε:

  • Να σκεφτούμε και άλλους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαμε να βάψουμε και να στολίσουμε τα αβγά μας εκτός από τον παραδοσιακό.
  • Να περιγράψομε τη συμπεριφορά της Φτούσου. Να χαρακτηρίσουμε τη συμπεριφορά της. Μας αρέσει ναι ή όχι και γιατί.
  • Να καταγράψουμε τα συναισθήματα που μπορεί να νιώθει κάποιος όταν του φέρονται υποτιμητικά.
  • Να προτείνουμε στη Φτούσου τρόπους με τους οποίους μπορεί να βελτιώσει τη συμπεριφορά της.
  • Να βρούμε τι σημαίνει η παροιμία: «όποιος κοιτά συχνά ψηλά, γκρεμοτσακίζεται».
  • Να συνεχίσουμε την ιστορία από εκεί που τελείωσε.

Σάββατο του Λαζάρου

Στρωθείτε στη δουλειά για να φτιάξουμε νόστιμα Λαζαράκια….

Για να διαβάσουμε το παραμύθι από το βιβλίο «Οι πιο ωραίες ιστορίες για το Πάσχα»  από τις εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ κάνουμε κλικ εδώ

Αφού διαβάσουμε το παραμύθι στο παιδί το προτρέπουμε να μας το αφηγηθεί με δικά του λογάκια με τη βοήθεια των εικόνων.

Κυριακή των Βαΐων

2. Κυριακή των Βαΐων

Για να διαβάσουμε το παραμύθι από το βιβλίο «Πάσχα Κυρίου Πάσχα» από τις εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ Α.Ε. κάνουμε κλικ εδώ

 

 

Για να διαβάσουμε το παραμύθι από το βιβλίο «Οι πιο ωραίες ιστορίες για το Πάσχα»  από τις εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ κάνουμε κλικ εδώ 

 

Διαβάζουμε με το παιδί την ιστορία….
Στην συνέχεια συζητάμε για αυτήν και του θέτουμε τα ερωτήματα :
  • Για ποιον είχε φτιάξει το σοκολατένιο κοκοράκι ο ζαχαροπλάστης παππούς ;
  • Τι το διαφορετικό είχε αυτό το κοκοράκι ;
  • Γιατί έπρεπε να τραγουδάει μόνο την νύχτα ;
  • Εκείνο ήθελε να τραγουδά μόνο την νύχτα ή του άρεσε πιο πολύ να τραγουδά την μέρα;

Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα, Μεγάλη Πέμπτη

Ο Μυστικός Δείπνος

 

Η Σταύρωση

 

Για να διαβάσουμε το παραμύθι από το βιβλίο «Οι πιο ωραίες ιστορίες για το Πάσχα»  από τις εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ κάνουμε κλικ εδώ

 

Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα, Μεγάλο Σάββατο

 

Η Ανάσταση

 

 

Για να διαβάσουμε το παραμύθι από το βιβλίο «Οι πιο ωραίες ιστορίες για το Πάσχα»  από τις εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ κάνουμε κλικ εδώ

 

Διαβάζουμε την ιστορία αργά,  με μικρές παύσεις για να δίνουμε χρόνο στο παιδί να παρατηρεί τις εικόνες. Αφού τελειώσουμε την αφήγηση κάνουμε ερωτήσεις κατανόησης περιεχομένου όπως:

  • Πού πήγε η συγγραφέας το Πάσχα;
  • Πώς περνούσαν την Κυριακή του Πάσχα όλο το σόι στη μικρή αυλή της θείας της;
  • Tί έκαναν και διασκέδαζαν πολύ;
  • Ποιά ήταν η μεγάλη σκανταλιά που έκανε μαζί με την ξαδέλφη της στην κουζίνα;
  • Πώς επανόρθωσαν τελικά;
  • Πόσο έξυπνη ιδέα είχαν;

Κυριακή του Πάσχα

 

Ακούμε την ιστορία, με μικρές παύσεις για να δίνουμε χρόνο στο παιδί να παρατηρεί τις εικόνες. Αφού τελειώσει η προβολή κάνουμε ερωτήσεις κατανόησης περιεχομένου όπως:

Τί εποχή είναι;

Γιατί μαζεύονταν τα ζωάκια στο ξέφωτο του δάσους;

Πώς αισθάνθηκε το λυκάκι όταν ήρθε στον κόσμο το αδελφάκι του;

Γιατί ήθελε να το διώξει από το σπίτι;

Πού το πήγε;

Πώς τελειώνει η ιστορία μας;

 

Προστατεύω τον κόσμο που ζω, το δάσος

Δάσος ονομάζεται ένα πολύπλοκο οικοσύστημα με φυτά και ζώα που χαρακτηρίζεται από τη μεγάλη πυκνότητα δέντρων. Επιδιώκουμε το παιδί να μπορέσει να κατανοήσει την αξία του και να το αγαπήσει. Να συνειδητοποιήσει τη σχέση εξάρτησης των φυτών και των ζώων και σταδιακά να καταλάβει ότι ο άνθρωπος είναι μέρος του περιβάλλοντός του  και ότι η φύση τον τροφοδοτεί με όλα τα αγαθά που έχει ανάγκη. Να προβληματιστεί για την καταστροφή που έχει επιφέρει στο δάσος  ο σύγχρονος τρόπος ζωής και οι ανεξέλεγκτες ανθρώπινες παρεμβάσεις.

Παρακολουθούμε το video με συχνές παύσεις για να συζητούμε με το παιδί εντυπώσεις  και σταματούμε  όταν αυτό χάσει το ενδιαφέρον του ( το video έχει μεγάλη χρονική διάρκεια)

Θαύμασε το δάσος…Πόσο ψηλά και πολλά δέντρα… πόσα λουλουδάκια… Κοίταξε το ποταμάκι…Ποιά ζωάκια ακούγονται; Πού φτιάχνουν τις φωλίτσες τους; Ποιά εποχή γεννούν;

 

Με αφόρμηση το  video, κουβεντιάζουμε για τα ζωα που ζουν στα ελληνικά δάση, πουλιά, ερπετά, έντομα καθώς και για την ποικιλία των θηλαστικών.

Ακούει τους ήχους μερικών ζώων του δάσους (αρκούδας ,λύκου, αλεπούς, αγριόχοιρου, ελαφιού, κουκουβάγιας, βατράχου).

Προτρέπουμε τα παιδί να μας τα ονομάζει κάθε φορά.

Μπορεί να μιμηθεί τον ήχο της φωνής τους καθώς και να μας ζωγραφίσει  το αγαπημένο του. Ακόμη και να αντιγράψει το όνομά τους που φαίνεται στο κάτω μέρος,  αφού παγώσουμε πρώτα την εικόνα.

Προστατεύω τον κόσμο που ζω, το δάσος

Ο άνθρωπος στάθηκε ανέκαθεν απέναντι στα δάση φίλος και εχθρός, προστάτης και εκμεταλλευτής.
Με αφορμή διάφορες ανάγκες ή από άλλες αιτίες, με τις διάφορες καταστρεπτικές του επεμβάσεις υποβάθμιζε και περιόριζε συνεχώς τα δάση. Η φύση όμως αντιστέκεται. Τα δάση αγωνίζονται να διατηρηθούν και ο αγώνας συνεχίζεται.

Εμπλοκή του παιδιού στον προβληματισμό.

Κοίτα το δάσος με τα κομμένα δέντρα….Γνωρίζεις ότι για να γίνει το χαρτί του βιβλίου ή του τετραδίου σου χρειάζεται να κόψουμε τα δέντρα και να χαλάσουμε το πανέμορφο δάσος;

 

Για να διαβάσουμε το παραμύθι από το βιβλίο «Παραμύθια για όνειρα γλυκά»  από τις εκδόσεις Πατάκη κάνουμε κλικ εδώ

Διαβάζουμε το παραμύθι στο παιδί αργά με παύσεις ανά σελίδα του κειμένου, δίνοντάς του χρόνο να παρατηρήσει τις όμορφες εικόνες.

Ζητούμε να μας το αφηγηθεί με δικά του λογάκια…

Κάνουμε ερωτήσεις κατανόησης κειμένου.

  • Τί διατάραξε την ησυχία του δάσους ένα πρωινό;
  • Γιατί οι άνθρωποι σημάδευαν με κόκκινη μπογιά τους κορμούς των δέντρων;
  • Τί ήθελαν να κάνουν τα κομμένα δέντρα;
  • Τί έγινε το μικρό ελατάκι  που το χρησιμοποιούσε το παιδί;
  • Τί το συμβούλευσε να κάνει για να σωθεί το δάσος;

 

 

 

Άκουσε το τραγουδάκι της Φραουλίτσας… Τί πρέπει να κάνουμε για να βοηθήσουμε τη γη μας; Να προσέχουμε να μη βρωμίζουμε και να ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΟΥΜΕ

Γνώρισε και το σήμα της ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ

 

Αγαπώ τη γη μας, τα δάση της και φυτεύω και εγώ ένα δεντράκι στο μικρό μου κήπο…….

2 Απριλίου Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου

 

Παραμύθια και ιστορίες για όλο το χρόνο ΑΠΡΙΛΙΟΣ.(2003) θεσσαλονίκη: ΜΑΛΛΙΑΡΗΣ-ΠΑΙΔΕΙΑ

 

 

 

 

 

 

Ιστορίες για να ακούς, ιστορίες για να διαβάζεις.

Κλικ στις συνδέσεις του παρακάτω κειμένου

Μπορείτε να κάνετε και λήψη αρχείου στο τέλος του κειμένου



Λήψη αρχείου

Απρίλης Πασχαλιά, χελιδόνια, φως, χαρά! Καλό μήνα!

  Απρίλης με τα λούλουδα και τα τρανά τα ψέματα

Τα ψέματα

(Παραδοσιακό)

Στραβός βελόνα γύρευε ολά ολά

Μέσα σε αχυρώνα βάλτσι τσέλο βάλτσι τσό

Και ο κουφός του έλεγε ολά ολά

Την άκουα που εβρόντα  βάλτσι τσέλο βάλτσι τσό

Από όλα τα πετούμενα ολά ολά

Ο γάιδαρος μου αρέσει βάλτσι τσέλο βάλτσι τσό

Γιατί έχει αηδονιού φωνή ολά ολά

Και δαχτυλίδι μέση βάλτσι τσέλο βάλτσι τσό

Πολλά ψέματα είπαμε ολά ολά

Ας πούμε και μια αλήθεια  βάλτσι τσέλο βάλτσι τσό

Ο κόκκορας εγέννησε ολά ολά

Κι έκανε κολοκύθια βάλτσι τσέλο βάλτσι τσό

Τα κολοκύθια ειχάν νερό ολά ολά

Και το νερό βατράχια βάλτσι τσέλο βάλτσι τσό.

Ακούγοντας το τραγουδάκι, χορεύουμε και διασκεδάζουμε… Προσπαθούμε να μάθουμε τα λόγια και να εντοπίσουμε στους στίχους τα ψέματα που περιλαμβάνονται….

Και αφού γίνεται λόγος για…ψέματα άς διαβάσουμε ένα παραμύθι!

Ο τίτλος  της ιστορίας μας: ο ψεύτης βοσκός……



Λήψη αρχείου

Μικρές συμβουλές για την καλλιέργεια της προφορικής επικοινωνίας μέσα από αναγνώσματα:

Διαβάζουμε τον τίτλο της ιστορίας «Ο ψεύτης Βοσκός».

Κάνουμε ερωτήσεις στο παιδί

  • Μπορούμε να φανταστούμε για τί μπορεί να μιλάει η ιστορία;
  • Τί είναι το ψέμα;
  • Τί συμβαίνει όταν λέμε ψέματα;
  • Πώς μπορεί να νιώσει κάποιος που του λέμε ψέματα και το γνωρίζει;
  • Μπορεί να έχει καλό τέλος μια ιστορία που μας μιλάει για κάποιον που λέει ψέματα;

Διαβάζουμε την ιστορία και συζητάμε το περιεχόμενό της.

Καλώς μας ήρθες άνοιξη!!!

Ήρθε πάλι η άνοιξη με γέλια και χαρές

γέμισε τους κήπους χρώματα κι ευωδιές

Άνθισαν λουλούδια, άνθισαν και τα κλαδιά

Γέμισε η φύση με αγάπη κι ομορφιά.

Στις στέγες χελιδόνια χτίσανε φωλιά

στα δέντρα σκαρφαλώνουν χαρούμενα παιδιά

Ο ήλιος μας γελάει ψηλά στον ουρανό

Τα χέρια όλοι ενώστε να μπούμε στο χορό!!!!

 

 

 

 

 

 

 

Το χελιδόνι

Μικρό μου χελιδόνι

Καλωσόρισες

Πώς βρήκες το μπαλκόνι μου;

Πώς με γνώρισες;

Γνώρισα το μπαλκόνι από την πάστρα του

Κι από την γλάστρα του

Άκουσαν τα παιδιά μου

Τις φωνούλες σας

Γνωρίζει η αφεντιά μου τα μανούλες σας!

Διαβάζουμε το ποίημα στο παιδί. Κάνουμε ερωτήσεις:

  • Τί σου άρεσε από αυτά που άκουσες;
  • Τί σου έκανε εντύπωση;
  • Για ποιες χώρες είχε πετάξει το χελιδόνι το φθινόπωρο;
  • Ποια εποχή επιστρέφει στην χώρα μας την Ελλάδα στην φωλίτσα του ξανά;
  • Με τί φτιάχνει τη φωλίτσα του;
  • Tί γεννάει;

Γνωρίστε τα χελιδόνια

Είναι όλα τα χελιδόνια ίδια;

ΟΧΙ! Στην Ελλάδα συναντάμε 5 διαφορετικά είδη χελιδονιών:

Τι τρώνε;

Μικρά έντομα όπως κουνούπια και μύγες! Μάλιστα, οι γονείς για να ταΐσουν τα μικρά τους, ετοιμάζουν σβόλους που ο καθένας αποτελείται από περισσότερα από 50 έντομα!

Από που έρχονται;

Τα χελιδόνια διανύουν περίπου 10.000 χλμ για να έρθουν σε μας. Ξεκινούν από την Αφρική (νότια της Σαχάρας) σε μεγάλα σμήνη για να φτάσουν εδώ την άνοιξη;. Το ίδιο μεγάλο ταξίδι

κάνουν και το φθινόπωρο, όταν φεύγουν από την Ελλάδα. Συνολικά δηλαδή μπορεί να ταξιδεψουν περίπου 20.000 χλμ για να έρθουν εδώ και να επιστρέψουν στην Αφρική!

Φωλιές

Τα 4 από τα 5 είδη φτιάχνουν τη φωλιά τους από πηλό (λάσπη) ενώ μόνο το ένα (το οχθοχελίδονο) ανοίγει τρύπες στο έδαφος συνήθως εκεί που υπάρχει νερό. Μαζεύουν μικρά κομμάτια λάσπης από κάποιο κοντινό σημείο και τους μεταφέρουν εκεί που θέλουν να χτίσουν τη φωλιά τους. Χρειάζονται 700 – 1500 σβόλους για την κάθε φωλιά. Το «χτίσιμο» μπορεί να κρατήσει από 3 έως 16 ημέρες!!!

Μα καλά, δεν κουράζονται;!

Το μεγάλο ταξίδι των χελιδονιών διαρκεί αρκετές εβδομάδες. Πριν ξεκινήσουν από την Αφρική, πρέπει να είναι γεμάτα ενέργεια, δηλαδή να έχουν φάει πολλά πλούσια μυγογεύματα! Εξάλλου, ένα τέτοιο ταξίδι απαιτεί αρκετές στάσεις για ξεκούραση, νερό και φαγητό.

Ποια είναι η σχέση του ανθρώπου με τα χελιδόνια;

Από παλιά οι άνθρωποι είχαν συνδυάσει την άφιξη των χελιδονιών με την άνοιξη. Αυτό και μόνο θα αρκούσε για να καταλάβουμε γιατί τα χελιδόνια είναι τόσο αγαπητά στους ανθρώπους. Δεν είναι όμως μόνο αυτό… Κάντε έναν απλό υπολογισμό: ένα μικρό χελιδόνι σε μια μπουκιά τρωει παραπάνω από 50 κουνούπια και μύγες! Φανταστείτε πόσα έντομα τρωει μια χελιδονοοικογένεια με 3 – 6 μικρά σε μία ολόκληρη ημέρα!!! Τι θα γινόταν αν δεν ερχόντουσαν τα χελιδόνια μια χρονιά;

 

 

Παράθυρο στην Εκπαίδευση του Παιδιού Τεύχος Αρ. 26

Παροιμίες για τα παιδιά της Άνοιξης

Για το μήνα Μάρτιο: «Μάρτης γδάρτης και κακός παλουκοκαύτης»

Για το μήνα  Απρίλιο: «Του Απρίλη η βροχή κάθε στάλα και φλουρί»

Για το μήνα Μάιο : « Στον κακορίζικο τον τόπο Μάη μήνα βρέχει»

 

 

 

 

Το έθιμο της Περπερούνας για τον ερχομό της άνοιξης

Η Περπερούνα ήΠερπερού ανάλογα με το γλωσσικό ιδίωμα της περιοχής είναι έθιμο για το καλωσόρισμα της άνοιξης. Ένα κοριτσάκι, φτωχό ή ορφανό στολίζεται με λουλούδια και πρασινάδα σαν Περπερούνα( Παπαρούνα)και  η παρέα των άλλων κοριτσιών του χωριού κάνει κύκλο γύρω της τραγουδώντας:

Περπερούνα περπατεί,

Περπατεί καμαρωτή

Και το Θεό παρακαλεί

Για να στείλει μια βροχή.

Μια βροχή καλή καλή

Για να ανθίσουν τα λιβάδια,

Να φυτρώσουν τα σιτάρια,

Να μεθύσουν τα αμπελάκια

Να καρπίσουν σταφυλάκια!

Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων- Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2006)

Η ΑΝΟΙΞΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ

Φροντίζω το σώμα μου

Το σώμα μας είναι καταπληκτικό. Με αυτό μπορούμε να κάνουμε τα πάντα , να σκεφτόμαστε, να βλέπουμε, να ακούμε, να μυρίζουμε, να γευόμαστε και να αγγίζουμε.

Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να το βοηθήσουμε να αναπτυχθεί και να το διατηρήσουμε δυνατό και υγιές.

Σωστή διατροφή

Για να καταφέρει όλα αυτά τα πράγματα το σώμα μας χρειάζεται ενέργεια. Την ενέργεια την παίρνουμε από αυτά που τρώμε και πίνουμε. Όταν πεινάμε πρέπει να προτιμάμε τροφές που έχουν μαγειρευτεί υγιεινά, φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Επίσης πρέπει να πίνουμε γάλα, φυσικούς χυμούς και πολύ νερό.

Καλός ύπνος

Ύστερα από μια κουραστική μέρα  το σώμα μας χρειάζεται ξεκούραση για να πάρει ξανά δυνάμεις. Έτσι μόλις ξυπνάμε είμαστε υγιείς για μια καινούρια μέρα.

Σωματική άσκηση

Η κίνηση δυναμώνει το σώμα μας, γυμνάζει τους μυς και βοηθάει τα κόκκαλά μας να διατηρούνται γερά.

Η καθαριότητα

Κατά τη διάρκεια της ημέρας, μπορεί να ζεσταθούμε, να ιδρώσουμε ή να λερωθούμε.

Πολλά μικρόβια βρίσκονται στο σώμα μας και στα χέρια μας. Τα μικρόβια είναι ζωντανοί οργανισμοί .Είναι τόσο μικροί που χρειαζόμαστε μικροσκόπιο για να τους δούμε. Προκαλούν πολλές αρρώστιες και μας κάνουν να αισθανόμαστε πολύ άσχημα. Όταν είμαστε άρρωστοι μένουμε σπίτι, ξαπλώνουμε, ξεκουραζόμαστε και επισκεπτόμαστε το γιατρό.

Γι’ αυτό δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε να πλένουμε  τα χέρια μας και το σώμα μας με σαπούνι και νερό που διώχνουν  τα μικρόβια και μας κάνουν να μυρίζουμε όμορφα.

Σωστό πλύσιμο χεριών Ενημέρωση από Καραμανδάνειο Νοσοκομείο Υγιεινή σώματος.

Υγιεινή των δοντιών

Όταν τρώμε ή πίνουμε κολλάνε μικρόβια και τροφές πάνω στα δόντια μας. Δεν ξεχνάμε να βουρτσίζουμε τα δόντια μας κάθε πρωί και βράδυ μετά το φαγητό.

Οδηγίες για σωστό βούρτσισμα

Ο Οδοντιατρικός Σύλλογος Πειραιά δίνει οδηγίες προς τους γονείς για τη στοματική υγεία των παιδιών, τονίζοντας ότι πρέπει να ξεκινήσουν να βουρτσίζουν τα δόντια των παιδιών αμέσως μόλις εμφανιστεί το πρώτο δόντι. Τα παιδιά με την επίβλεψη και τη βοήθεια των γονιών τους, πρέπει να βουρτσίζουν τα δόντια τους δύο φορές την ημέρα (η μία το βράδυ) με φθοριούχο οδοντόκρεμα για την πρόληψη της τερηδόνας και της ουλίτιδας. Επιπλέον, ιδιαίτερα σημαντική είναι η χρήση του νήματος που προστατεύει από τις ενδιάμεσες τερηδόνες,

Τέλος, οι ειδικοί συμβουλεύουν τα παιδιά να αποφεύγουν την κατανάλωση γλυκών και αναψυκτικών ανάμεσα στα γεύματα και συνιστούν επίσκεψη στον οδοντίατρο τουλάχιστον μία φορά το χρόνο, καθώς ο οδοντίατρος είναι εκείνος που θα διδάξει στα παιδιά το σωστό τρόπο βουρτσίσματος, σύμφωνα με την ηλικία και την ανάπτυξή τους.

(Οδοντιατρικός Σύλλογος Πειραιά)

Το ανθρώπινο σώμα, η τέλεια μηχανή

Το σώμα μας εσωτερικά αποτελείται από πολλά διαφορετικά μέρη που δουλεύουν μαζί, σαν τα κομμάτια μιας τέλειας μηχανής. Κάθε κομμάτι κάνει μια δική του δουλειά και την ίδια ώρα βοηθάει και τα άλλα να λειτουργούν καλά.

Όταν τρώω

Όταν βάζω στο στόμα μου φαγητό τα δόντια μου το θρυμματίζουν, ενώ η γλώσσα το ζυμώνει με το σάλιο, το μαλακώνει και μας βοηθάει να το καταπιούμε.

Η καλά μασημένη τροφή  σπρώχνεται μέσα σε ένα μακρύ σωλήνα που λέγεται οισοφάγος και φτάνει σε μια μαλακή και δυνατή σακούλα το στομάχι.

Το στομάχι ανακατεύει την τροφή, την πιέζει ,τη λιώνει και την μαλακώνει με υγρά. Βάλε το αυτί σου στην κοιλιά κάποιου που μόλις έχει τελειώσει το φαγητό κι άκου… Θα ακούσεις το θόρυβο που κάνει το στομάχι, ενώ πιέζει την τροφή. Συχνά, όταν καταπίνεις το φαγητό σου, ρουφάς και λίγο  αέρα. Αργότερα, όταν το στομάχι σου αλέθει το φαγητό, ο αέρας διώχνεται κι έρχεται από τον οισοφάγο στο στόμα σου κι έτσι γίνεται το ρέψιμο.

Ένα μέρος του φαγητού θα φτιάξει μερικά κομμάτια από το σώμα σου και θα σε βοηθήσει να μεγαλώσεις.

Κάποιο μέρος του θα βοηθήσει τα χέρια και τα πόδια σου να κινηθούν.

Ένα άλλο μέρος του φαγητού είναι άχρηστο και το διώχνει. Θα πρέπει να πηγαίνουμε τακτικά στην τουαλέτα να αποβάλουμε ότι είναι περιττό.

Τα νεφρά παράγουν τα ούρα

 

και το παχύ έντερο τα κόπρανα

Όταν αναπνέω

Ο αέρας, σου είναι τόσο αναγκαίος όσο το φαγητό. Μπαίνει μες στο σώμα σου από το στόμα και τη μύτη. Μέσα στη μύτη υπάρχουν τριχούλες για να σταματάνε τη σκόνη και τις βρωμιές του αέρα.

Ο αέρας περνάει μεσ’ από τη μύτη και το στόμα σου και κατεβαίνει στον αναπνευστικό σωλήνα, που οδηγεί στα πνευμόνια σου. Αυτά μοιάζουν με σφουγγάρια κι είναι γεμάτα μικρές τρύπες. Όταν ανασαίνεις, το στήθος σου μεγαλώνει γιατί αυτές οι τρύπες γεμίζουν με αέρα.

Το οξυγόνο, το συστατικό του αέρα που είναι αναγκαίο για τη ζωή το παίρνει από τους πνεύμονες το αίμα και το μοιράζει σε όλο το σώμα.

Ενημέρωση γονέων στον παρακάτω δεσμό:

http://static.hpps.gr/assets/anapneustika_provlimata.pdf

Οι χτύποι της καρδιάς και το αίμα

Η καρδιά σου χτυπάει σαν τύμπανο πριν ακόμη γεννηθείς. Βρίσκεται μέσα στο στήθος σου, στη μέση αλλά  γέρνει λίγο προς τα αριστερά. Ο καθένας έχει καρδιά σε μέγεθος ανάλογα με το σώμα του.  Η καρδιά είναι μια αντλία που στέλνει το αίμα σε όλα τα σημεία του σώματος μέρα και νύχτα χωρίς να σταματάει καθόλου.

Πώς  στέλνει όμως το αίμα εκεί που πρέπει να πάει;  Με μερικούς σωλήνες που συνδέονται με αυτή, τις κόκκινες αρτηρίες που μοιράζουν οξυγόνο και θρεπτικές ουσίες και τις μπλε φλέβες που μεταφέρουν το άχρηστο και βλαβερό διοξείδιο του άνθρακα.

Το αίμα κάνει κι άλλα πράγματα. Φροντίζει για την υγεία σου. Τί γίνεται αν μπουν μερικά μικρόβια μες στο σώμα σου; Στο αίμα υπάρχουν μικρούλια σωματίδια που τα πολεμούν και τα καταπίνουν  για να μην αρρωστήσουμε, τα λευκά αιμοσφαίρια.

Υπάρχουν μέσα στο αίμα και τα ερυθρά αιμοσφαίρια που  πηγαίνουν το οξυγόνο σε όλο το σώμα.

Σκέψη και αίσθημα

Τα πιο σπουδαία πράγματα συμβαίνουν μες στο κεφάλι σου. Εκεί βρίσκεται ο εγκέφαλός σου που κάνει πολλές δουλειές. Είναι ο διευθυντής όλου του σώματος. Σου λέει πώς να δουλεύεις.

Διατάζει το στομάχι σου να αλέθει το φαγητό, την καρδιά σου να χτυπάει, σου λέει να τρέχεις ή να στέκεσαι ακίνητος. Ακόμη ο εγκέφαλός σου σκέφτεται και νιώθει. Σκέψη είναι και να θυμάσαι κάτι ή να βρίσκεις καινούριους τρόπους να κάνεις μια κατασκευή με τα τουβλάκια σου ή να συνθέσεις ένα παζλ.

Το αίσθημα επίσης είναι χίλια-δυο πράγματα. Αίσθημα είναι να νοιώθεις ευτυχισμένος και να γελάς, αίσθημα είναι το να θυμώνεις με κάτι που δεν σου αρέσει και να φωνάζεις και να χτυπάς τα πόδια ή το να τρομάζεις και να κλαις.

Τί νομίζεις ότι αισθάνονται τα παιδάκια στις παραπάνω φωτογραφίες; Από που το καταλαβαίνεις; Περιέγραψε με δικά σου λόγια  τι  φαντάζεσαι να τους έχει συμβεί.