Επιστολή γνωριμίας προς τους γονείς

 

Η σχολική σύμβουλος της περιφέρειας που ανήκει το νηπιαγωγείο μας, στο πλαίσιο της καλλίτερης συνεργασίας με τους γονείς, απέστειλε επιστολή γνωριμίας προς τους γονείς με την παράκληση  να γνωστοποιηθεί στους ίδιους. Η επιστολή είναι η εξής:

Σχολική Σύμβουλος 24ης Περιφέρειας Π.Α.

Φρόσω Βαγή-Σπύρου

(Δ/νση Γραφείου: Λ. Συγγρού 165,  Ν. Σμύρνη, 1ος όροφος,

τηλ. 2131617444, 2131617451)

 

 

Αγαπητοί γονείς,

 

Με αυτή την επιστολή, θα ήθελα να σας μεταφέρω ορισμένες σκέψεις μου για το πώς θα πετύχουμε την καλύτερη δυνατή συνεργασία μέσα στα πλαίσια της φοίτησης των παιδιών σας στο Νηπιαγωγείο.

Κάποιοι από εσάς, ξεκινάτε τη σχέση σας με το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς για πρώτη φορά στη ζωή σας. Κάποιοι άλλοι, βρίσκεστε για δεύτερη χρονιά σε αυτή τη θέση. Θα ήθελα να σας θυμίσω πως η σχέση αυτή, μπορεί να αποβεί εξαιρετικά σημαντική για το παιδί σας και ιδιαίτερα για τη στάση που θα υιοθετήσει για το σχολείο καθόλη τη διάρκεια της σχολικής του ζωής. Για να είναι θετική η σχέση του παιδιού σας με το σχολείο, πρέπει το παιδί σας να διαισθάνεται πως εσείς, εμπιστεύεστε το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται σ’ αυτό. Έχετε την τύχη να συνεργάζεστε με εκπαιδευτικούς τους οποίους τους διακρίνει η επιστημονικότητα, η υπευθυνότητα και κυρίως η αγάπη προς το παιδί.

Το σχολείο έχει κανόνες λειτουργίας. Ήδη έχετε ενημερωθεί για αυτούς από τις/τους νηπιαγωγούς. Η έγκαιρη άφιξη των παιδιών στο σχολείο καθώς και η έγκαιρη αποχώρησή τους, είναι πολύ σημαντικά θέματα, τα οποία συνδέονται με την αυτοπειθαρχία που θα οικοδομήσουν σιγά-σιγά τα παιδιά σας. Η συνέπεια αποτελεί βασική προϋπόθεση της αυτοπειθαρχίας.

Μέσα στα πλαίσια των υποχρεώσεων του σχολείου απέναντί σας, είναι και η τακτική ενημέρωση που θα λαμβάνετε για την πρόοδο και την ανάπτυξη των παιδιών σας. Οι ενημερώσεις αυτές, θα γίνονται σε προγραμματισμένες συναντήσεις, για τις οποίες θα ενημερώνεστε έγκαιρα. Αυτό δεν σημαίνει ότι αν προκύψει κάτι έκτακτο, για το οποίο θα θέλατε να ενημερωθεί η νηπιαγωγός, δεν θα ζητήσετε μία εκτός προγράμματος συνάντηση. Ωστόσο, αποφύγετε, όσο το δυνατόν, αυτές οι συναντήσεις να πραγματοποιούνται κατά την άφιξη των παιδιών στο σχολείο. Σε κάθε περίπτωση όμως οτιδήποτε σας απασχολεί σχετικά με τη φοίτηση του παιδιού σας στο νηπιαγωγείο θα το συζητάτε πρώτα με τους εκπαιδευτικούς του παιδιού σας και με την Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.

Οι νηπιαγωγοί εφαρμόζουν μέσα στις τάξεις τους, στα καθημερινά προγράμματα σπουδών, το επίσημο Αναλυτικό Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου. Το περιεχόμενο του Ημερήσιου Προγράμματος έχει συνταχθεί με περισσή φροντίδα και επιστημονική γνώση από τις ίδιες και βασίζεται στο Αναλυτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου και στις οδηγίες που λαμβάνουν από τη Σχολική τους Σύμβουλο, λαμβάνοντας πάντα υπόψη το «μικροκλίμα» της τάξης τους. Καλό θα ήταν, να αποφεύγετε κάθε είδους παρέμβαση στο περιεχόμενο των σπουδών, καθώς κάτι τέτοιο δεν εμπεριέχεται στις δικές σας ευθύνες. Οι νηπιαγωγοί των παιδιών σας γνωρίζουν καλύτερα, το τι, το πώς, το πότε και το γιατί. Να τις εμπιστεύεστε απόλυτα. Αν, παρόλα αυτά, αισθάνεστε την ανάγκη να απευθύνετε κάποιες απορίες ή προβληματισμούς σας, μπορείτε να  συζητήσετε μαζί τους.

Μετά από αυτή την εισαγωγή γνωριμίας, θα ήθελα να μοιραστώ κάποιες σκέψεις μου μαζί σας, που ελπίζω να σας φανούν χρήσιμες.

 

 

Κάποιες σκέψεις που θα σας βοηθήσουν να καταλάβετε καλύτερα το παιδί σας κατά τη διάρκεια που θα φοιτά στο Νηπιαγωγείο

 

  1. Η ανάπτυξη του παιδιού σας δεν είναι κούρσα ταχύτητας

Ζούμε σε μιαν εποχή που την χαρακτηρίζει η ταχύτητα. Θέλουμε να εξοικονομούμε χρόνο για τα πάντα: για τις μετακινήσεις μας, για τα ψώνια μας (τώρα πλέον τα παραγγέλνουμε και διαδικτυακά), για τα τρόφιμα (τα περισσότερα φρούτα και λαχανικά αναπτύσσονται σε θερμοκήπια) κ.ό.κ. Με το παιδί σας, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Η ανάπτυξή του, ειδικά σε αυτή την ηλικία, δεν υπόκειται σε κανόνες. Κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης και χρειάζεται τον δικό του χρόνο για να ωριμάσει στους διαφορετικούς τομείς ανάπτυξης. Είναι λάθος να συγκρίνετε την ανάπτυξη του παιδιού σας, μια δεδομένη χρονική στιγμή,  με την ανάπτυξη άλλων συνομηλίκων παιδιών (ακόμη και με τα αδέλφια του, όταν ήταν στην ίδια ηλικία).  Μην πιέσετε ποτέ το παιδί σας να γράψει ή να διαβάσει, αν το ίδιο δεν δείξει ότι αυτή η δραστηριότητα το ενδιαφέρει. Το γράψιμο και το διάβασμα, συνδέονται με την ανάπτυξη. Αν το παιδί πιεστεί να γράψει ή να  διαβάσει πρόωρα, μπορεί να το βλάψουμε ανεπανόρθωτα. Μιλήστε με τη νηπιαγωγό του, αν ανησυχείτε για την πρόοδό του ή ακούστε την με προσοχή, αν θελήσει να σας μιλήσει για κάτι σχετικό με την ανάπτυξη του παιδιού σας.

 

  1. Η οικογένεια παραμένει ο βασικός πυρήνας της ζωής του παιδιού και ο κυριότερος παράγοντας προστασίας του, ο οποίος εκφράζεται ως:
  • Οικογενειακή σταθερότητα
  • Υιοθέτηση κανόνων
  • Σεβασμός στην προσωπικότητα του παιδιού
  • Ανταπόκριση και αποδοχή της συμπεριφοράς του παιδιού.

 

  1. Η δημιουργία οικογενειακών παραδόσεων είναι σημαντική για το παιδί

Η οικογένεια του παιδιού, είναι οι ρίζες του. Όσο πιο ασφαλές συναισθηματικά είναι το περιβάλλον της οικογένειας, τόσο πιο ανεμπόδιστη και ψυχικά υγιής θα είναι η ανάπτυξη του παιδιού. Η οικογένεια δημιουργεί δικές της παραδόσεις, που λειτουργούν ως σταθερά σημεία αναφοράς στη ζωή κάθε παιδιού. Για παράδειγμα, την πρώτη Κυριακή κάθε μήνα θα τρώμε με τον παππού και τη γιαγιά, μία φορά το μήνα θα παρακολουθούμε όλοι μαζί μια θεατρική παράσταση για παιδιά, κάθε καλοκαίρι θα επισκεπτόμαστε για μία εβδομάδα τον παππού και τη γιαγιά στο χωριό, κάθε Σάββατο θα ψωνίζουμε στο κατάστημα τροφίμων όλοι μαζί, τα Χριστούγεννα θα μαζευόμαστε όλη η οικογένεια (ευρύτερη) και θα περνάμε όλη την ημέρα μαζί κ.τ.λ. Αυτές, οι οικογενειακές παραδόσεις, εμπλουτίζουν τις κοινωνικές εμπειρίες του παιδιού και του παρέχουν μία πλατφόρμα για να ανταλλάξει ιδέες, σκέψεις και αντιλήψεις μέσα σε ένα κλίμα αποδοχής.

 

  1. Η ενθάρρυνση δεν είναι το ίδιο πράγμα με το παραχάιδεμα

Να θυμάστε ότι δεν ανατρέφετε μικρούς πρίγκιπες και μικρές πριγκίπισσες. Τα παιδιά χρειάζονται ενθάρρυνση αλλά όχι υπερβολική φροντίδα, που τα κάνει μαλθακά και χωρίς πρωτοβουλία. Πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει πως η υπερβολική φροντίδα (εκεί που δεν πρέπει) αδυνατίζει τις αντοχές του παιδιού σας, μειώνει τα εσωτερικά κίνητρα και εξαλείφει τις πιθανότητες να βιώσει το παιδί σας το αίσθημα της προσωπικής επιτυχίας.

 

Ενθάρρυνση σημαίνει να εφοδιάζετε το παιδί σας με θετικά συναισθήματα για να πετύχει μόνο του, ΟΧΙ να κάνετε εσείς πράγματα στη θέση του. Για αυτό το λόγο, δημιουργήστε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον που θα του «ανοίγει δρόμους», χωρίς να το σπρώχνει υποχρεωτικά σε αυτούς για να τους βαδίσει. Η υποστήριξη που έχει ανάγκη το παιδί σας συμπυκνώνεται στη φράση «αγάπη άνευ όρων». Με αυτού του είδους την αγάπη, θα ενθαρρυνθεί το παιδί να ρισκάρει, να πειραματιστεί και να αποτύχει, χωρίς τον κίνδυνο της κριτικής. Το να είσαστε ένας υποστηρικτικός γονέας στη ζωή του παιδιού σας, σημαίνει ότι η παρουσία σας θα είναι διακριτική, αλλά πάντα κοντά σε οτιδήποτε επιχειρεί και σε ετοιμότητα για να προσφέρετε «ένα χέρι βοηθείας», όταν οι συνθήκες το απαιτούν. Πάνω απ’ όλα, βεβαίως, σημαίνει ότι θα δείχνετε πάντα εμπιστοσύνη στις δυνατότητες του παιδιού σας και θα έχετε υπομονή για να το βλέπετε να επιχειρεί και να αποτυγχάνει πολλές φορές, μέχρι να κατακτήσει μόνο του το στόχο του.

 

  1. Επιβράβευση

 

Είναι σημαντικό να επιβραβεύετε την αναπτυξιακή και τη μαθησιακή πρόοδο των παιδιών. Είναι σημαντικό να αναγνωρίζετε και να επαινείτε τα επιτεύγματα των παιδιών, γιατί τα παιδιά καταλαβαίνουν αν τα παρακολουθείτε και αν συμμετέχετε στη χαρά τους όταν επιτυγχάνουν κάτι.

 

  1. Βοηθώ το παιδί μου σημαίνει ότι υποστηρίζω από τη δική μου θέση τη δουλειά του σχολείου.

 

  1. Συμμετέχω και βοηθώ το σχολείο σημαίνει ότι δέχομαι και σέβομαι τους κανόνες του σχολείου.

 

  1. Όρια και κανόνες. Είναι το μεγαλύτερο δώρο μετά την αγάπη μας, διότι τα όρια και οι κανόνες δημιουργούν το πλαίσιο μέσα στο οποίο κάθε άνθρωπος μπορεί να συνυπάρξει με τους συνανθρώπους του.

 

  1. Αναπτυσσόμαστε, κάνοντας κύκλους

Το αναπτυσσόμενο παιδί, βρίσκεται σε μια κατάσταση συνεχών μεταβολών σε όλα τα επίπεδα. Η νόηση, η ψυχολογία και η φυσιολογία του αλλάζουν διαρκώς, καθώς αναπτύσσονται, ωριμάζουν και τροποποιούνται μέρα με τη μέρα. Κάθε τι καινούργιο που βιώνουν τα παιδιά, συνεισφέρει σε αυτές τις αλλαγές. Κάθε παιδί είναι μοναδικό και έχει το δικό του προσωπικό ρυθμό ανάπτυξης.

 

Κάθε στάδιο στην ανάπτυξη του παιδιού, είναι ένα μικρό θαύμα. Η μάθηση δεν είναι κάτι απλό. Δεν είναι, απλά, η συσσώρευση γνώσεων. Η μάθηση είναι μια διαδικασία, κατά την οποία το παιδί μετασχηματίζει τις ιδέες και τις αντιλήψεις που είχε για τα πράγματα και τις καταστάσεις γύρω του, καθώς λαμβάνει νέες πληροφορίες γι’ αυτά.

 

Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με την φυσική ανάπτυξη του παιδιού σας. Το ότι ένα παιδί είναι υγιές, δεν σημαίνει ότι δεν θα αρρωστήσει ποτέ. Το ανοσοποιητικό σύστημα του παιδιού σας, ειδικά αυτή την περίοδο, αναπτύσσει τους αμυντικούς του μηχανισμούς. Μαθαίνει πώς να γίνεται καλά, όταν αρρωσταίνει και κάθε φορά που αρρωσταίνει «μαθαίνει» νέα πράγματα. Μην περιορίζετε τα παιδιά σας να ζουν μέσα σε αποστειρωμένα περιβάλλοντα. Το παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους, στο ύπαιθρο, προσφέρει στο παιδί πολύτιμες ευκαιρίες να έρθει σε επαφή με το χώμα και τα εκατομμύρια μικρόβια, ιούς και μικροοργανισμούς που πρέπει να γνωρίσει το ανοσοποιητικό του σύστημα για να δημιουργήσει τις απαραίτητες άμυνες.

 

Ξεκίνησα αυτή την ενότητα, βάζοντας τον τίτλο: «Αναπτυσσόμαστε, κάνοντας κύκλους». Διάλεξα αυτό τον τίτλο για να δείξω πως δεν έχουμε μόνο μια ευκαιρία για να μάθουμε. Τα παιδιά σας θα ανασκευάσουν πολλές φορές τις αρχικές, αδόκιμες ιδέες τους για τον κόσμο και τη ζωή, καθώς θα μεγαλώνουν και θα αναπτύσσονται, κάνοντας κύκλους γύρω από τα ίδια πράγματα. Θα ασχοληθούν πάρα πολλές φορές με τις ίδιες έννοιες, μέχρι να τις τελειοποιήσουν, φτάνοντας στην ενηλικίωση τους. Αλλά και μετά από την ενηλικίωση, αυτοί οι κύκλοι θα συνεχίσουν να επηρεάζουν τις ιδέες και τις αντιλήψεις τους, μόνο που τότε θα γίνονται σε πιο αραιά διαστήματα. Έτσι, μαθαίνουν οι άνθρωποι. Έτσι, μαθαίνετε κι εσείς, ακόμη, μέχρι σήμερα. Αυτοί οι κύκλοι, δεν τελειώνουν ποτέ.

 

Αγαπητοί γονείς, σας θέλουμε πλάι μας, θέλουμε τη συνεργασία σας, δίνοντας στα παιδιά μας ένα καλό παράδειγμα ότι όλοι μαζί μπορούμε να τα καταφέρουμε καλύτερα. Θα είμαι πάντα στη διάθεση σας.

 

Να είσαστε πάντα καλά και να μοιράζεστε τη χαρά της ζωής με τα παιδιά σας!

 

 

 

Με εκτίμηση

 

Φρόσω Βαγή-Σπύρου

 

Σχολική Σύμβουλος Π.Α.