
Κατά το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου 2026 οι μαθητές/τριες των τάξεων Γ’ και Δ’ του σχολείου μας πραγματοποίησαν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα: «Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία» στα πλαίσια εκπόνησης δράσεων/προγραμμάτων για τον θεσμό του Ενεργού Πολίτη.
Οι βασικοί μας στόχοι ήταν: α) Να «γνωρίσουν» τα παιδιά τη συνοικία τους ….αλλιώς …ως ενεργοί πολίτες, β) Να ανακαλύψουν την ιστορία του δρόμου όπου διαμένουν, γ) Να συνδέσουν το παρελθόν μα το παρόν της γειτονιάς τους, δ) Να αναπτύξουν δεξιότητες έρευνας, συνεργασίας και παρουσίασης και ε) Να καλλιεργήσουν στάση ενεργού και υπεύθυνου πολίτη.
Τα παιδιά αρχικά χωρίστηκαν σε ομάδες και έγιναν μικροί ερευνητές/δημοσιογράφοι ώστε να ανακαλύψουν: γιατί η συνοικία τους ονομάζεται Συκιές αλλά και – ανά ομάδα- την ιστορία, τον πληθυσμό, τις συνοικίες που συνορεύει, τα ιστορικά μνημεία αλλά και διηγήσεις παππούδων/γιαγιάδων για τη συνοικία τους. Από τα ευρήματα και τις παρουσιάσεις των παιδιών δημιουργήθηκε το πρώτο Power Point: «Συκιές, η συνοικία μας».
Στη συνέχεια, τα παιδιά πραγματοποίησαν περίπατο γύρω από τους δρόμους του σχολείου και σε Α3 χαρτιά χαρτογράφησαν την όλη περιοχή (δρόμους-πάρκα-μαγαζιά) με βάση το σχολείο τους. Κατέγραψαν τα ονόματα των οδών που διάβηκαν. Κατόπιν, ανά ομάδες με βάση την κοινή οδό διαμονής τους, ερεύνησαν τον λόγο ονοματοδοσίας της οδού που μένουν κι έκαναν τις παρουσιάσεις τους στην ολομέλεια της τάξης. Όλα τα παιδιά γνώρισαν ιστορικά πρόσωπα ή ιστορικά μέρη που δεν γνώριζαν κι έτσι δημιουργήθηκε το δεύτερο Power Point μας: «Οι δρόμοι μας έχουν… τη δική τους ιστορία» με πληροφορίες για κάθε οδό ξεχωριστά και τις αντίστοιχες ζωγραφιές των παιδιών.
Σε επόμενο χρόνο, τα παιδιά, πάλι ομαδοσυνεργατικά, κλήθηκαν να βρουν πληροφορίες και να ζωγραφίσουν τα ιστορικά μνημεία της γειτονιά τους. Παρουσίασαν τις εργασίες τους κι έδειξαν τις ζωγραφιές/φωτογραφίες που βρήκαν, γνωρίζοντας έτσι την ιστορία που «έκρυβαν» τα μνημεία αυτά.
Στην προσπάθειά μας να μάθουμε περισσότερες λεπτομέρειες για το παρελθόν της γειτονιά μας, τα παιδιά ανάλαβαν τον ρόλο μικρών δημοσιογράφων παίρνοντας συνέντευξη από μεγαλύτερης ηλικίας άτομα. Συζητώντας για αυτές στην τάξη, κλήθηκαν να καταγράψουν με την ομάδα τους πώς είναι η γειτονιά τους σήμερα. Ακολούθησε συζήτηση για τις ομοιότητες και τις διαφορές του «παλιά» και του «σήμερα».
Τέλος, θέλοντας σαν νιώσουν οι μαθητές/τριές μας ενεργοί πολίτες του τόπου τους κλήθηκαν, ομαδοσυνεργατικά πάντα, να περιηγηθούν στη γειτονιά τους και να καταγράψουν σε Φύλλο Εργασίας τα προβλήματα που παρατηρούν στις οδούς και να προτείνουν τρόπους επίλυσής τους. Η δουλειά που έκαναν τα παιδιά ήταν φανταστική και τα «προβλήματα» και οι «λύσεις» καταγράφηκαν σε Α3 χαρτιά και τοιχοκολλήθηκαν στη τάξη. Σε επόμενη ώρα, τα παιδιά συνέταξαν ομαδοσυνεργατικά Επιστολή προς τη Δημοτική Αρχή όπου κατέγραψαν τα προβλήματα της γειτονιάς τους, πρότειναν τις λύσεις τους και τόνισαν πόσο σημαντικές είναι αυτές οι αλλαγές για να νιώσουν υγιή, ασφαλή και ευχαριστημένα.
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με το Τελικό Φύλλο Αναστοχασμού όπου τα παιδιά έγραψαν για το τι έμαθαν, τι τα εντυπωσίασε, τι θέλουν να αλλάξουν και τι νιώθουν ότι μπορούν να κάνουν ακόμη.
ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΜΑΣ ΕΧΟΥΝ ΤΗ ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ ΙΣΤΟΡΙΑ Η ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΜΟΥ Δ΄ΤΑΞΗ [Αυτόματη αποθήκευση]