ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ
Ενδοσχολική Επιμόρφωση -Πρόγραμμα “Ελίζα”
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2024-25
Eργαστήριο με τίτλο : “Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική”
Μερικές από τις δράσεις που υλοποιήθηκαν ήταν , η ομαδική εργασία ” αερόστατο” με μπαλόνια όπου κάθε μπαλόνι έχει φωτογραφία της οικογένειας του κάθε παιδιού, τις οποίες φωτογραφίες ζητήθηκε να φέρουν από το σπίτι τους. Σε ιστόγραμμα εξέφρασαν τις πρότερες απόψεις τους σχετικά με το ερώτημα “Τί είναι για σένα οικογένεια”. Παιχνίδι με σπιτάκια στην αυλή όπου χωρίζονται ανάλογα με τον αριθμό των μελών της οικογένειάς τους. Σκοπός των δραστηριότητων είναι να προκληθεί το ενδιαφέρον των παιδιών σχετικά με τη διαφορετική δομή άλλων οικογενειών . Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών των συμμαθητών τους ,να εκφράσουν συναισθήματα,ιδέες,για την έννοια της οικογένειας, να έρθουν σε επαφή με την οικογενειακή πολυμορφία.
Το επόμενο εργαστήριο είχε τίτλο: “Με το ποδήλατο στο δρόμο με ασφάλεια κυκλοφορώ”
Ενδεικτικά κάποιες από τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν ήταν η δημιουργία αφισών λειτουργώντας ομαδοσυνεργατικά και απεικονίζοντας τη σωστή συμπεριφορά του ποδηλάτη στο δρόμο και τον εξοπλισμό που πρέπει να διαθέτει για να είναι ασφαλής.
Δημιούργία μακέτας με ποδηλατόδρομο.
Δραματοποίηση της λειτουργίας του σηματοδότη.
Ενώ προσκλήθηκε τροχονόμος στο σχολείο στην οποία απηύθυναν τα ερωτήματά τους.
Εργαστήριο με τίτλο “Τα ρομπότ στην υπηρεσία της ανακύκλωσης”
Κατηγοριοποίηση ανακυκλώσιμων υλικών και ταξινόμηση με βάση το βάρος. Παιχνίδια εμπαίδωσης στο wordwall. Προγραμματισμός από ζευγάρια παιδιών του ρομπότ-ποντικού ώστε να μαζέψουν το ανακυκλώσιμο υλικό και να το βάλουν στο κάδο.
Εργαστήριο με τίτλο: “Θάλα-SoS-α χωρίς πλαστικά”
Παιχνίδι ευαισθητοποίησης πάνω στο θέμα της θαλάσσιας ρύπανσης και δημιουργία ιστορίας με τις ζωγραφίες των παιδιών. Δημιουργία Αφισών.
Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Η 5η Ιουνίου, Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, αποτελεί μία ημέρα, που μάς υπενθυμίζει ότι η σχέση μας με το φυσικό περιβάλλον καθορίζει όχι μόνο την ποιότητα της ζωής μας, αλλά και το μέλλον μας. Φέτος, το κεντρικό μήνυμα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) εστιάζει στις επιπτώσεις των πλαστικών στο περιβάλλον, αναδεικνύοντας την ανάγκη για συλλογική προσπάθεια προς έναν βιώσιμο, καθαρότερο πλανήτη.
Στα πλαίσια του τελευταίου για φέτος εργαστηρίου δεξιοτήτων με τίτλο “Θάλα-SoS-α χωρίς πλαστικά”και με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος, θέλουμε να στείλουμε το δικό μας μήνυμα για την προστασία του, μέσα από την αφίσα που δημιουργήσαμε και το μήνυμα που την συνοδεύει:
ΚΡΑΤΑ ΤΗ ΦΥΣΗ ΚΑΘΑΡΗ ΓΙΑ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΖΩΗ
“Η Σχολική Βιβλιοθήκη ως κέντρο ανάπτυξης της φιλαναγνωσίας και υποστήριξης της μάθησης”
Το σχέδιο δράσης της σχολικής μας μονάδας για την σχολική χρονιά 2024-25 με τίτλο :
“Η Σχολική Βιβλιοθήκη ως κέντρο ανάπτυξης της φιλαναγνωσίας και υποστήριξης της μάθησης” είχε ως στόχο, την εξοικείωση των μαθητών/τριών με το έντυπο λόγο και την ανάπτυξη δεξιοτήτων γραμματισμού, την προαγωγή της φιλαναγνωσίας των μαθητών/τριών και κατεπέκταση την υποστήριξη της διδασκαλίας και μάθησης.
Η Λειτουργία δανειστικής βιβλιοθήκης για τους μαθητές/τριες του σχολείου μας αποτελεί μια καθιερωμένη ετήσια δράση ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας. Φέτος οργανώθηκε σε συνεργασία με τους μαθητές/τριες σε μια προσπάθεια ισχυροποίησης της διαδικασίας δανεισμού βιβλίων με την εκπαιδευτική πράξη . Το σχέδιο λειτούργησε ως υποστηρικτική δράση της μαθησιακής διαδικασίας και ενίσχυσης της σχέσης σχολείου-οικογένειας, με μικτή επεξεργασία των επιλεγμένων βιβλίων (δουλειά στην τάξη και δανεισμός στο σπίτι). Μέσα από τη διαδικασία της επιλογής, του δανεισμού, της ανάγνωσης και της αναδιήγησης, επιδιώκεται να αποκτήσουν οι μαθητές/τριες πνευματική αυτονομία και να γίνουν εν τέλει πραγματικοί/ές αναγνώστες/στριες.
Η διαδικασία δανεισμού σχεδιάστηκε και οργανώθηκε με τρόπο που να προάγει την αυτενέργεια των παιδιών. Ετοιμάστηκαν τσάντες για τη μεταφορά των βιβλίων τις οποίες ζωγράφισαν και έγραψαν το όνομά τους.
Για κάθε παιδί τυπώθηκαν κάρτες δανειστικής βιβλιοθήκης με το όνομα και τη φωτογραφία του. Επιλέχθηκαν οι τίτλοι των βιβλίων από τους εκπαιδευτικούς, με στόχο να ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα των παιδιών. Για κάθε βιβλίο τυπώθηκε κάρτα δανεισμού όπου συμπληρώνεται το όνομα του παιδιού που δανείζεται το βιβλίο, η ημερομηνία δανεισμού και επιστροφής του.
Συντάχθηκε ενημερωτικό μήνυμα για τους γονείς κηδεμόνες με αναλυτικές πληροφορίες για τον τρόπο λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης και τον τρόπο εμπλοκής τους στη διαδικασία δανεισμού.
Ημέρα δανεισμού ορίστηκε η Παρασκευή (η δεύτερη διδακτική ώρα για το 1ο τμήμα και για το 2ο τμήμα η τρίτη διδακτική ώρα) και ημέρα επιστροφής τους η Δευτέρα.
Σε μια προσπάθεια απεικόνισης του πλήθους των βιβλίων που δανείζονται , δημιουργήθηκαν τα δέντρα δανεισμού του κάθε τμήματος και πίνακας διπλής εισόδου . Στο βιβλιόδεντρο για κάθε παιδί αντιστοιχεί ένα φύλλο με το όνομά του. Το χρώμα του φύλλου δηλώνει τον αριθμό των βιβλίων που έχει δανειστεί. Για το πρώτο βιβλίο ένα κίτρινο φύλλο . Στα πέντε βιβλία το αλλάζουν με πορτοκαλί φύλλο, στα 10 με κόκκινο και τέλος στα 15 με πράσινο. Στόχος μας να πρασινίσει το δέντρο της φιλαναγνωσίας . Στον πίνακα διπλής εισόδου δίπλα στο όνομά τους κολλούν ένα αυτοκόλλητο για κάθε βιβλίο που παίρνουν, τα καταμετρούν και αλλάζουν το φύλλο στο δέντρο όταν συμπληρώσουν τον αριθμό.
Στην ολομέλια των τμημάτων συζητήθηκαν και αποφασίστηκαν οι κανόνες δανεισμού, τυπώθηκαν και αναρτήθηκαν σε εμφανές σημείο.
Διαδικασία δανεισμού στην τάξη : Τα παιδιά επιλέγουν το βιβλίο και μαζί παίρνουν την κατρέλα δανεισμού και σημειώνουν την ημερομηνία δανεισμού. Όταν το επιστρέφουν στην ίδια καρτέλα σημειώνουν την ημερομηνία επιστροφής. Στη διαφάνεια που βρίσκεται η καρτέλα δανεισμού του βιβλίου αφήνουν την ατομική τους κάρτα δανεισμού ώστε να φαίνεται ποιός έχει το βιβλίο που λείπει. Όταν επιστέφουν το βιβλίο η κάρτα μπαίνει στη πάνινη τσάντα μεταφοράς του βιβλίου .
Η ενασχόληση στο σπίτι περιελάμβανε μια δραστηριότητα στην οποία τα παιδιά καλούνταν να ζωγραφίσουν ένα συγκεκριμένο θέμα κάθε φορά. Τα θέματα είχαν επιλεγεί ώστε να προάγουν την παρατηρητικότητα, τη φαντασία και την κριτική σκέψη των παιδιών. Συγκεκριμένα εργάστηκαν στα παρακάτω θέματα:
1ο:Ζωγράφισε κάτι από την ιστορία που σου έκανε εντύπωση
2ο:Ζωγράφισε μια εικόνα της ιστορίας και περίγραψε (προφορικά) το γεγονός στο οποίο αναφέρεται η εικόνα σου.
3ο: Ζωγράφισε ένα πραγματικό γεγονός της ιστορίας (Μπορεί να συμβεί και στην πραγματικότητα)
4ο: Ζωγράφισε ένα φανταστικό γεγονός της ιστορίας (Δεν μπορεί να συμβεί στην πραγματικότητα)
5ο: Ζωγράφισε τον κεντρικό ήρωα της ιστορίας (πρωταγωνιστή)
6ο: Ζωγράφισε το δικό σου φανταστικό μέρος, που θα μπορούσε να συμβεί η ιστορία.
7ο: Ζωγράφισε ένα διαφορετικό τέλος για την ιστορία
8ο: Ζωγράφισε το δικό σου φανταστικό ήρωα , που θα μπορούσε να λάβει μέρος στην ιστορία.
9ο: Αν μπορούσες να μπεις στην ιστορία που διάβασες, σε ποια σελίδα θα έμπαινες και τί θα ήθελες να κάνεις; Ζωγράφισέ το!
10ο: Αν συνεχιζόταν η ιστορία… και δεν τελείωνε εδώ… τι θα συνέβαινε;
Μετά από την εφαρμογή του συγκεκριμένου σχεδίου και την πραγματοποίηση πολλών δράσεων για την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας των μαθητών/τριων ολοκληρώνεται για φέτος με την αξιολόγησή του από τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τα ίδια τα παιδιά!
Ευχαριστούμε όλους όσους συνέβαλαν στην υλοποίηση του!
“Δημιουργούμε τα δικά μας μικρά βιβλία”
Φέτος η ενασχόληση με τα παραμύθια παίρνει άλλες διαστάσεις!! Μέσα από την θεματική για τα ζώα σε χειμερία νάρκη διαλλέξαμε ένα γνωστό Ουκρανικό παραμύθι “το γάντι” και ασχοληθήκαμε με πολλές ενδιαφέρουσες δραστηριότητες. Γίναμε ζωάκια, δραματοποιήσαμε την ιστορία και μπήκαμε σε ένα τεράστιο γάντι ! Τέλος αποφασίσαμε να φτιάξουμε τα δικά μας παραμύθια, αλλάξαμε την αρχική ιστορία και δώσαμε ένα διαφορετικό τίτλο που γράψαμε μόνοι μας στο εξώφυλλο.
Πού πήγε το Πάσχα!
Την Κυριακή 6 Απριλίου 2025 είχαμε την τιμή να φιλοξενήσουμε στο σχολείο μας, τον αξιόλογο συγγραφέα παιδικών βιβλίων τον κύριο Βαγγέλη Ηλιόπουλο. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν με την καθοδήγηση του συγγραφέα, σε μία βιωματική παρουσίαση του βιβλίο “Πού πήγε το Πάσχα” , ενώ όλοι εμείς είχαμε την ευκαιρία να αντιληφθούμε ότι η πραγματική αγάπη για το αναγνωστικό σου κοινό δημιουργεί ένα επιτυχημένο βιβλίο!
Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας
Με αφορμή την Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας, δεχτήκαμε μία ενδιαφέρουσα επίσκεψη από γονέα-μέλος της φιλοζωικής Κηφισιάς, που συνόδευε δύο γατάκια την Τουλίπα και τον Τόμυ! Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν ενώ είχαν την ευκαιρία να εφαρμόσουν ήπιες πρακτικές συμπεριφοράς στα φιλοξενούμενα ζωάκια . Παρακολουθήσαμε ταινία μικρού μήκους στην οποία είδαμε τις διαφορετικές μορφές αλληλεπίδρασης ανθρώπων με τα ζώα συντροφιάς. Συζητήσαμε τα ερωτήματά μας με την κυρία Μάγδα η οποία συνέβαλε με τις απαντήσεις της ,αλλά κυρίως με το παράδειγμά της να υιοθετήσει γατούλα με αναπηρία, στο να αναγνωρίσουμε τις βασικές αρχές που εξασφαλίζουν την ευζωία των ζώων συντροφιάς.
https://www.youtube.com/watch?v=AZS5cgybKcI&t=493s
Μία δράση στα πλαίσια του προγράμματος ενεργού πολίτη “Νοιαζόμαστε για τα ζώα! Φροντίζουμε τα αδέσποτα”
Στόχοι 4,11,15,17



































































































