Το σχέδιο δράσης της σχολικής μας μονάδας για την σχολική χρονιά 2024-25 με τίτλο :
“Η Σχολική Βιβλιοθήκη ως κέντρο ανάπτυξης της φιλαναγνωσίας και υποστήριξης της μάθησης” είχε ως στόχο, την εξοικείωση των μαθητών/τριών με το έντυπο λόγο και την ανάπτυξη δεξιοτήτων γραμματισμού, την προαγωγή της φιλαναγνωσίας των μαθητών/τριών και κατεπέκταση την υποστήριξη της διδασκαλίας και μάθησης.
Η Λειτουργία δανειστικής βιβλιοθήκης για τους μαθητές/τριες του σχολείου μας αποτελεί μια καθιερωμένη ετήσια δράση ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας. Φέτος οργανώθηκε σε συνεργασία με τους μαθητές/τριες σε μια προσπάθεια ισχυροποίησης της διαδικασίας δανεισμού βιβλίων με την εκπαιδευτική πράξη . Το σχέδιο λειτούργησε ως υποστηρικτική δράση της μαθησιακής διαδικασίας και ενίσχυσης της σχέσης σχολείου-οικογένειας, με μικτή επεξεργασία των επιλεγμένων βιβλίων (δουλειά στην τάξη και δανεισμός στο σπίτι). Μέσα από τη διαδικασία της επιλογής, του δανεισμού, της ανάγνωσης και της αναδιήγησης, επιδιώκεται να αποκτήσουν οι μαθητές/τριες πνευματική αυτονομία και να γίνουν εν τέλει πραγματικοί/ές αναγνώστες/στριες.
Η διαδικασία δανεισμού σχεδιάστηκε και οργανώθηκε με τρόπο που να προάγει την αυτενέργεια των παιδιών. Ετοιμάστηκαν τσάντες για τη μεταφορά των βιβλίων τις οποίες ζωγράφισαν και έγραψαν το όνομά τους.

Για κάθε παιδί τυπώθηκαν κάρτες δανειστικής βιβλιοθήκης με το όνομα και τη φωτογραφία του. Επιλέχθηκαν οι τίτλοι των βιβλίων από τους εκπαιδευτικούς, με στόχο να ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα των παιδιών. Για κάθε βιβλίο τυπώθηκε κάρτα δανεισμού όπου συμπληρώνεται το όνομα του παιδιού που δανείζεται το βιβλίο, η ημερομηνία δανεισμού και επιστροφής του.

Συντάχθηκε ενημερωτικό μήνυμα για τους γονείς κηδεμόνες με αναλυτικές πληροφορίες για τον τρόπο λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης και τον τρόπο εμπλοκής τους στη διαδικασία δανεισμού.
Λήψη αρχείου
Ημέρα δανεισμού ορίστηκε η Παρασκευή (η δεύτερη διδακτική ώρα για το 1ο τμήμα και για το 2ο τμήμα η τρίτη διδακτική ώρα) και ημέρα επιστροφής τους η Δευτέρα.
Σε μια προσπάθεια απεικόνισης του πλήθους των βιβλίων που δανείζονται , δημιουργήθηκαν τα δέντρα δανεισμού του κάθε τμήματος και πίνακας διπλής εισόδου . Στο βιβλιόδεντρο για κάθε παιδί αντιστοιχεί ένα φύλλο με το όνομά του. Το χρώμα του φύλλου δηλώνει τον αριθμό των βιβλίων που έχει δανειστεί. Για το πρώτο βιβλίο ένα κίτρινο φύλλο . Στα πέντε βιβλία το αλλάζουν με πορτοκαλί φύλλο, στα 10 με κόκκινο και τέλος στα 15 με πράσινο. Στόχος μας να πρασινίσει το δέντρο της φιλαναγνωσίας . Στον πίνακα διπλής εισόδου δίπλα στο όνομά τους κολλούν ένα αυτοκόλλητο για κάθε βιβλίο που παίρνουν, τα καταμετρούν και αλλάζουν το φύλλο στο δέντρο όταν συμπληρώσουν τον αριθμό.

Στην ολομέλια των τμημάτων συζητήθηκαν και αποφασίστηκαν οι κανόνες δανεισμού, τυπώθηκαν και αναρτήθηκαν σε εμφανές σημείο.

Διαδικασία δανεισμού στην τάξη : Τα παιδιά επιλέγουν το βιβλίο και μαζί παίρνουν την κατρέλα δανεισμού και σημειώνουν την ημερομηνία δανεισμού. Όταν το επιστρέφουν στην ίδια καρτέλα σημειώνουν την ημερομηνία επιστροφής. Στη διαφάνεια που βρίσκεται η καρτέλα δανεισμού του βιβλίου αφήνουν την ατομική τους κάρτα δανεισμού ώστε να φαίνεται ποιός έχει το βιβλίο που λείπει. Όταν επιστέφουν το βιβλίο η κάρτα μπαίνει στη πάνινη τσάντα μεταφοράς του βιβλίου .
Η ενασχόληση στο σπίτι περιελάμβανε μια δραστηριότητα στην οποία τα παιδιά καλούνταν να ζωγραφίσουν ένα συγκεκριμένο θέμα κάθε φορά. Τα θέματα είχαν επιλεγεί ώστε να προάγουν την παρατηρητικότητα, τη φαντασία και την κριτική σκέψη των παιδιών. Συγκεκριμένα εργάστηκαν στα παρακάτω θέματα:
1ο:Ζωγράφισε κάτι από την ιστορία που σου έκανε εντύπωση
2ο:Ζωγράφισε μια εικόνα της ιστορίας και περίγραψε (προφορικά) το γεγονός στο οποίο αναφέρεται η εικόνα σου.
3ο: Ζωγράφισε ένα πραγματικό γεγονός της ιστορίας (Μπορεί να συμβεί και στην πραγματικότητα)
4ο: Ζωγράφισε ένα φανταστικό γεγονός της ιστορίας (Δεν μπορεί να συμβεί στην πραγματικότητα)
5ο: Ζωγράφισε τον κεντρικό ήρωα της ιστορίας (πρωταγωνιστή)
6ο: Ζωγράφισε το δικό σου φανταστικό μέρος, που θα μπορούσε να συμβεί η ιστορία.
7ο: Ζωγράφισε ένα διαφορετικό τέλος για την ιστορία
8ο: Ζωγράφισε το δικό σου φανταστικό ήρωα , που θα μπορούσε να λάβει μέρος στην ιστορία.
9ο: Αν μπορούσες να μπεις στην ιστορία που διάβασες, σε ποια σελίδα θα έμπαινες και τί θα ήθελες να κάνεις; Ζωγράφισέ το!
10ο: Αν συνεχιζόταν η ιστορία… και δεν τελείωνε εδώ… τι θα συνέβαινε;
Μετά από την εφαρμογή του συγκεκριμένου σχεδίου και την πραγματοποίηση πολλών δράσεων για την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας των μαθητών/τριων ολοκληρώνεται για φέτος με την αξιολόγησή του από τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τα ίδια τα παιδιά!
Ευχαριστούμε όλους όσους συνέβαλαν στην υλοποίηση του!
Λήψη αρχείου
Λήψη αρχείου