Δημοσιεύθηκε στην Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών, Χωρίς κατηγορία

Ενδοσχολική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών του 6ου Γυμνασίου Κοζάνης

Την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024, μετά το πέρας του εορτασμού της επετείου της φοιτητικής εξέγερσης του Πολυτεχνείου  οι εκπαιδευτικοί του 6ου Γυμνασίου Κοζάνης παρακολουθήσαμε  μία πολύ ενδιαφέρουσα εισήγηση στο πλαίσιο της ενδοσχολικής επιμόρφωσης.

Με πρωτοβουλία της Διευθύντριας του σχολείου, κα Νικολέτα Σταθοπούλου,  ο Συντονιστής Τάξεων του 6ου Γυμνασίου Κοζάνης κ. Ηλίας Πουλιόπουλος παρουσίασε στην ολομέλεια του Συλλόγου Διδασκόντων/Διδασκουσών την επιμορφωτική εισήγηση με θέμα:

«Διαθεματικότητα: εισαγωγή, ορισμός και προτάσεις προσέγγισης των φιλολογικών μαθημάτων με γνωστικά αντικείμενα όλων των άλλων ειδικοτήτων στο Γυμνάσιο».

Στα πλαίσια της εισήγησης αυτής παρουσιάστηκε το επιστημονικό υπόβαθρο και το θεσμικό πλαίσιο εφαρμογής της διαθεματικότητας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και υποβλήθηκαν προτάσεις (συμπληρωματικές σε σχέση με τις προτεινόμενες στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών) για τη διαθεματική προσέγγιση των Φιλολογικών Μαθημάτων με τις προβλεπόμενες δραστηριότητες και τα γνωστικά αντικείμενα ΟΛΩΝ των άλλων ειδικοτήτων στο Γυμνάσιο (από τα Θρησκευτικά μέχρι τα Μαθηματικά, τη Φυσική, τις Ξένες Γλώσσες, ακόμα και τη Γεωγραφία και την Τεχνολογία, από το Θαλή το Μιλήσιο μέχρι τον Ιούλιο Βερν και… την εκβιομηχάνιση της Ελλάδας). Οι προτάσεις αυτές  ήταν αποτέλεσμα διδακτικής εμπειρίας και εφαρμογής και συνδύασαν την πρακτικότητα με τη φαντασία και την εφευρετικότητα.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ 2 εικόνα Viber 2024 11 17 19 19 45 038εικόνα Viber 2024 11 17 19 20 13 102

Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Πουλιόπουλος παρουσίασε διαθεματικές προσεγγίσεις των Φιλολογικών μαθημάτων με όλα τα υπόλοιπα γνωστικά αντικείμενα του Αναλυτικού προγράμματος. Αρχικά ανέλυσε συνδέσεις των Φιλολογικών  μαθημάτων με το μάθημα των Θρησκευτικών σε πολλά και διάφορα θέματα, όπως η μελέτη ιστορικής και θεολογικής εμβέλειας στα μνημεία, η φιλολογική προσέγγιση των θρησκευτικών κειμένων και άλλα. Στη συνέχεια επεξεργάστηκε την αλληλεξάρτηση θεμάτων του μαθήματος των Μαθηματικών με τομείς των Φιλολογικών Μαθημάτων, όπως η μελέτη των Ιστορικών σημειωμάτων και των αρχαίων Φιλοσόφων και Μαθηματικών (Θαλής ο Μιλήσιος, Πυθαγόρας, Υπατία κ.α.), η γλωσσική προσέγγιση μαθηματικών ορισμών, η παρουσίαση των χειρογράφων, της γλώσσας και της εκδοτικής των Βυζαντινών Μαθηματικών  και άλλα. Ενδιαφέρουσα ήταν η ανταλλαγή απόψεων των Μαθηματικών συναδέλφων  του σχολείου μας για τις τόσο πολύπλευρες προσεγγίσεις που παρουσιάστηκαν, καθώς και η ιδιαίτερη θετική παρέμβαση της θεολόγου κυρίας Κωνσταντινίδου στην παρουσίαση του κυρίου Πουλιόπουλου.

    ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΗΛΙΑΣ 2                                                                ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΗΛΙΑΣ 3

 

Η παρουσίαση συνεχίστηκε με τη σύνδεση των μαθημάτων των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών  κλάδου ΠΕ04 με τα φιλολογικά μαθήματα. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και αποτελεσματική ήταν η ανταλλαγή απόψεων του συναδέλφου ΠΕ04 κ. Γρηγοριάδη με τον κ. Πουλιόπουλο και όχι μόνο, αναλύοντας την πιθανή προσέγγιση της Γεωγραφίας, της Φυσικής ή της Χημείας από την οπτική γωνία του Φιλολόγου. Επιπρόσθετα, οι εκπαιδευτικοί είχαμε την ευκαιρία να δούμε συνδέσεις με τα ξενόγλωσσα μαθήματα, οι οποίες δεν αποτέλεσαν αντικείμενο ενδιαφέροντος μόνο από τις συναδέλφισσες των ξενόγλωσσων γνωστικών αντικειμένων, αλλά και από την ολομέλεια του Συλλόγου Διδασκόντων, αφού μία από τις προσεγγίσεις που παρουσιάστηκαν ήταν  η σύνδεση με τα προγράμματα eTwinning και Erasmus.

                      ΠΕ04 ΗΛΙΑΣ 4                                                    ξενογλωσσα ΗΛΙΑΣ 1

 

Στη συνέχεια αναλύθηκε η διαθεματική προσέγγιση με τα μαθήματα της Φυσικής Αγωγής, της Μουσικής και των Εικαστικών.  Η σύνδεση της φιλολογικής διαθεματικής προσέγγισης με τα συγκεκριμένα μαθήματα, όπως παρουσιάστηκε, είναι πολύπλευρη και μονοπωλεί το ενδιαφέρον όλων από πολλές πλευρές. Η εξέλιξη της Μουσικής  και των μουσικών οργάνων  από τα αρχαία χρόνια έως σήμερα, η καλλιτεχνική και ιστορική προσέγγιση  μνημείων και ευρημάτων πολιτισμού, η μελέτη και ένταξη στα πνευματικά κινήματα της εποχής (κλασικισμός, ρομαντισμός, μοντερνισμός κ.α.),  η σύνδεση  με την Ολυμπιακή Παιδεία, με την ιστορία των αθλημάτων και των πολιτευμάτων της Αρχαίας Ελλάδας είναι ενδεικτικές προσεγγίσεις από τις πολλές που είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε.

ΜΟΥΣΙΚΗ ΗΛΙΑΣ 5          ΓΥΜΝΑΣΙΚΗ ΗΛΙΑΣ 1       ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΗΛΙΑΣ 1 1

Χωρίς να παραλειφθεί καμία ειδικότητα, η παρουσίαση συνεχίστηκε με τη διαθεματική προσέγγιση των φιλολογικών μαθημάτων με το μάθημα της Τεχνολογίας. Πολλές ευκαιρίες σύνδεσης της τεχνολογικής εξέλιξης, της εξέλιξης της εργασίας  (θέματα που επεξεργάζονται οι μαθητές και μαθήτριες στο μάθημα της Τεχνολογίας) με το μάθημα της Ιστορίας και όχι μόνο. Συζητήθηκε από την ολομέλεια των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων ο εμπλουτισμός της διαθεματικής προσέγγισης με τη συμμετοχή σε εκπαιδευτικές επισκέψεις σε τεχνολογικές εκθέσεις, όπου δίνεται η ευκαιρία σε μαθητές και μαθήτριες να επεξεργαστούν διάφορα αντικείμενα γνώσεων-πολιτισμού-μαθημάτων υπό το πρίσμα της εξέλιξης της τεχνολογίας με τρόπο διασκεδαστικό και διαδραστικό.

Αξίζει να σημειωθεί, η ολόπλευρη τοποθέτηση και παρουσίαση του κυρίου Πουλιόπουλου και η ενεργός συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών του 6ου Γυμνασίου Κοζάνης. Οι προτάσεις που κατατέθηκαν από τον κ. Πουλιόπουλο αναλύθηκαν και εμπλουτίστηκαν από τη Διεύθυνση και τους/τις Εκπαιδευτικούς του σχολείου στην πολύ γόνιμη και ενδιαφέρουσα συζήτηση που ακολούθησε και σίγουρα θα αποτελέσουν παρακαταθήκη για μελλοντικές δραστηριότητες. Αυτού του είδους οι δραστηριότητες  στοχεύουν στην ποιοτικότερη  παραγωγή εκπαιδευτικού έργου και κάνουν το Σύλλογο Διδασκόντων/Διδασκουσών του σχολείου μας κυριολεκτικά ΟΜΑΔΑ.