Δημοσιεύθηκε στην Δράσεις, Εκπαιδευτικές εκδρομές

3-4-2024: Εκπαιδευτική εκδρομή για τους μαθητές και τις μαθήτριες του πολιτιστικού προγράμματος “Δεν παίζω το παιχνίδι των fake news”.

Η εκπαιδευτική εκδρομή των μαθητών και των μαθητριών του πολιτιστικού προγράμματος “Δεν παίζω το παιχνίδι των fake news” ήταν μια διαδρομή προς την “αλήθεια “με τρεις στάσεις.

Πρώτη στάση: Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε. του Α.Π.Θ.. Η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τ.Δ.&Μ.Μ.Ε., συμπατριώτισσά μας και αρθρογράφος στην εφημερίδα “ΧΡΟΝΟΣ” Κοζάνης (και όχι μόνο),  κυρία Ιωάννα Κωσταρέλλα, μας υποδέχτηκε εγκάρδια και μας οδήγησε στα εργαστήρια για μια “ζωντανή” ξενάγηση από τον Καθηγητή του τμήματος, κύριο Χαράλαμπο Δημούλα. Στη συνέχεια, καθίσαμε στα έδρανα του Πανεπιστημίου και, με την καθοδήγηση της κυρίας Κωσταρέλλα, συζητήσαμε για το φαινόμενο της παραπληροφόρησης και των ψευδών ειδήσεων, για τους λόγους ύπαρξής τους, για τον ρόλο του διαδικτύου και της τεχνητής νοημοσύνης, για τρόπους αξιολόγησης των ειδήσεων και τεχνικές ανίχνευσης των ψευδών ειδήσεων, καταλήγοντας στη σημασία της καλλιέργειας της κριτικής σκέψης, προκειμένου να “θωρακιστούμε” απέναντι στα fake news. Ευχαριστούμε θερμά την κυρία Κωσταρέλλα για την εποικοδομητική συζήτηση, που μας “άνοιξε” νέους δρόμους σκέψης και αναζήτησης της αλήθειας και τον κύριο Δημούλα για την ενδιαφέρουσα ξενάγηση και την παρουσίαση των εργαστηρίων.

Δεύτερη στάση: Goethe Institut: Έκθεση “Fakeless”. Στο Ινστιτούτο Goethe, μας περίμενε o συντονιστής των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, κύριος Σωτήρης Σταμπουλής, τον οποίο ευχαριστούμε για την ευχάριστη ξενάγηση στην πρωτότυπη, βιωματική έκθεση “Fakeless”. Πρόκειται για μια έκθεση για τον εγγραμματισμό στα μέσα επικοινωνίας, που βασίζεται σε μια πλατφόρμα που δομείται σε τέσσερις ενότητες με 15 παιχνίδια, δραστηριότητες και αφίσες με στόχο την άμυνα απέναντι στην παραπληροφόρηση. Στη βιβλιοθήκη του ινστιτούτου προσπαθήσαμε να διακρίνουμε τη διαφορά ανάμεσα σε ένα πραγματικό βίντεο και σε ένα συνθετικό (deep fake news), ανάμεσα στις αληθείς και στις ψευδείς ειδήσεις (fake news, hoaxes, ψευδοεπιστήμη κ.α.). Με διασκεδαστικό, χαλαρό και άμεσο τρόπο, μέσω των παιχνιδιών και των δραστηριοτήτων, οδηγηθήκαμε μέσα από τις “τρεις δόσεις εμβολίων” στην “ανοσία” απέναντι στον “ιό των fake news” και πήραμε ιδέες για τη δημιουργία του δικού μας παιχνιδιού.

Τρίτη στάση: Τελλόγλειο ίδρυμα Τεχνών του Α.Π.Θ., έκθεση “Fake (f)or Real”. Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκθεση που βασίζεται στην αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης με την ενίσχυση της κριτικής σκέψης μέσα από ιστορικά παραδείγματα. Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα παρακολουθήσαμε ιστορίες παραποιήσεων και πλαστογραφήσεων, διαπιστώσαμε τη διαχρονική ανθρώπινη προδιάθεση να πιστεύει το “ψέμα”, κατανοήσαμε τις ιστορικές συνθήκες και τα κίνητρα της εμφάνισής τους, τις στρατηγικές και τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν και πώς τελικά αποκαλύφθηκαν. Παράλληλα, μέσα από αποσπάσματα ταινιών, διαδραστικά παιχνίδια και ομαδικά quiz γνώσεων, ενισχύσαμε τις δεξιότητές μας στην αναγνώριση του fake (f)or real.

Μια αξέχαστη εκπαιδευτική εκδρομή, γεμάτη εμπειρίες, γνώσεις και διασκέδαση! Είδαμε, ακούσαμε, παίξαμε, προβληματιστήκαμε, συζητήσαμε, διασκεδάσαμε, κατανοήσαμε και “κλέψαμε” ιδέες για τη δημιουργία του δικού μας παιχνιδιού για τα “fake news” που είναι και ο τελικός στόχος του προγράμματός μας.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του προγράμματος και οι υπεύθυνες καθηγήτριες του προγράμματος, Μιχαηλίδου Μαρία, Καραγιάννη Αναστασία, Χαριτίδου Ελένη, ευχαριστούμε θερμά για τις ξεναγήσεις! Ιδιαίτερες ευχαριστίες στην κυρία Ιωάννα Κωσταρέλλα για τη φιλοξενία!