ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ
2024-25
Με τον όρο Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Σχολείου εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για την ομαλή σχολική ζωή, τη συνεργασία, την αλληλεγγύη, τον δημοκρατικό διάλογο και την αποδοχή της διαφορετικότητας.
Σκοπός του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου είναι η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, την διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/τριών, την εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
Η τήρησή του, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου. Θέματα που ανακύπτουν και που δεν προβλέπονται από τον κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Σύλλογο Διδασκόντων σύμφωνα με τις αρχές της Παιδαγωγικής Επιστήμης και την ισχύουσα Νομοθεσία στο πεδίο συνεργασίας με την ΣΕΝ ΠΕ 60 και τη Διεύθυνση Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Λέσβου.
Φιλοσοφία και όραμα της σχολικής μονάδας
Η υποστήριξη ενός μαθησιακού πλαισίου που θα ενισχύει την αλληλεπίδραση παιδιών και
εκπαιδευτικών μεταξύ τους, με δράσεις που να τα κινητοποιούν συναισθηματικά και γνωστικά
ώστε να αποκτήσουν απαραίτητες δεξιότητες ζωής,
- Προσέλευση – παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση από αυτό.
Η έγκαιρη προσέλευση των μαθητών/τριών στο σχολείο, καθώς και η τακτική και ανελλιπής φοίτηση, αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι ενήλικοι συνοδοί των μαθητών/τριών οφείλουν να σέβονται την ώρα προσέλευσης (η καθυστέρηση χωρίς ενημέρωση έχει ως συνέπεια την απουσία) και να αποχωρούν από τον σχολικό χώρο μόλις τα παιδιά παραληφθούν από τις νηπιαγωγούς. Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας, ανήκει αποκλειστικά στο γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν να γνωρίζουν το ωράριο του σχολείου από τις σχετικές ανακοινώσεις. Οι εκπαιδευτικοί υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του Νηπιαγωγείου και οι γονείς δεν επιτρέπεται να μπαίνουν στις αίθουσες για να τακτοποιήσουν τα πράγματα των παιδιών τους. Μετά την παραλαβή των παιδιών από τους γονείς/κηδεμόνες, όλοι αποχωρούν αμέσως από το σχολείο και δεν παρατείνουν την παρουσία τους στο χώρο της αυλής. Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η είσοδος του συγκροτήματος κλείνει στις 8:30 ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου και να διασφαλίζεται η ασφάλεια των μαθητών του συγκροτήματος.
Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών, παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης.
Η προσέλευση και αποχώρηση των μαθητών του Π1 τμήματος, το οποίο περιλαμβάνει και το Ολοήμερο Τμήμα, γίνεται από την πλάγια είσοδο ,ενώ των μαθητών του Π2 τμήματος από την κεντρική είσοδο του σχολείου.
Ώρα προσέλευσης:
7.45 – 8.00 π.μ προσέρχονται τα παιδιά της Πρωινής ζώνης ή αλλιώς Πρόωρης υποδοχής(ισχύει μόνο για τους μαθητές/μαθήτριες που παρακολουθούν το ολοήμερο πρόγραμμα και είναι προαιρετικό. Η πρόωρη υποδοχή μαθητών/τριών (07:45-08:30), αποτελεί διδακτική ώρα για τον/την εκπαιδευτικό και ανατίθεται σε έναν/μία από τους/ τις εκπαιδευτικούς του πρωινού προγράμματος. Η υποδοχή των μαθητών είναι διάρκειας 15 λεπτών και γίνεται από 7:45 έως 8:00
8.15 – 8.30 π.μ. προσέρχονται όλα τα παιδιά του Υποχρεωτικού Πρωινού Τμήματος.
Ώρα αποχώρησης:
13.00 μ.μ. αποχωρούν τα παιδιά του Πρωινού τμήματος.
16.00 μ.μ. αποχωρούν τα παιδιά του Ολοήμερου Τμήματος.
Διάλειμμα: κατά τη διάρκεια του διαλείμματος στον αύλειο χώρο, οι νηπιαγωγοί έχουν την ευθύνη των παιδιών. Κανένας ανήλικος ή ενήλικος δεν επιτρέπεται να παρακολουθεί , να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές/τριες. Σε περίπτωση κακοκαιρίας οι μαθητές παραμένουν εντός του σχολείου και απασχολούνται στις γωνιές δραστηριοτήτων.
1.2. Αποχώρηση πριν τη λήξη του προγράμματος: Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να αποχωρήσουν από το Σχολείο πριν από τη λήξη των μαθημάτων. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης, κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια) ενημερώνεται ο/η γονέας/κηδεμόνας για να παραλάβει το παιδί του/της. Επίσης αν το παιδί υποστηρίζεται από κάποια Δομή του Δημοσίου (λογοθεραπεία – εργοθεραπεία – ψυχολογική υποστήριξη) μπορεί να αποχωρήσει νωρίτερα αφού προηγουμένως έχει γίνει αίτημα από τον γονέα / κηδεμόνα. Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο όπου θα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση).
1.3. Απουσία μαθητή: Σε οποιαδήποτε περίπτωση απουσίας μαθητή/τριας και ιδιαίτερα επαναλαμβανόμενης ή μακροχρόνιας, οι γονείς/ κηδεμόνες είναι απαραίτητο να ενημερώνουν έγκαιρα τους εκπαιδευτικούς. Δικαιολογούν τις απουσίες με δική τους ευθύνη, είτε με ιατρικό σημείωμα σε περίπτωση ασθένειας.
1.4. Παρουσία άλλου ενήλικα πλην των εκπαιδευτικών του σχολείου στο σχολικό χώρο:
Κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου, στον εσωτερικό ή αύλειο χώρο, η παρουσία άλλου ενήλικα πλην των εκπαιδευτικών, δεν δικαιολογείται.
Μόνο σε περιπτώσεις προγραμματισμένου ραντεβού: την 1η Δευτέρα κάθε μήνα (1ο Πρωινό τμήμα),Τετάρτη ( 2ο Πρωινό τμήμα) και Πέμπτη (Ολοήμερο)
ή με ειδική άδεια: ειδικοί που υποστηρίζουν προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων, δράσεων και εκδηλώσεων (άρθρο 16 του Π.Δ 79/2017 – Α΄109 και στο άρθρο 204 του ν. 4610/2019 – Α΄ 70)
ή τεχνικοί για την επιδιόρθωση βλαβών.
- Σχολική και κοινωνική ζωή
2.1 Ωρολόγιο πρόγραμμα: Το Νηπιαγωγείο εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠ.Π.Θ.Α, εξειδικεύεται από τον σύλλογο διδασκόντων με ευθύνη της προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου και υποβάλλεται προς έγκριση στον Προϊστάμενο/η Εκπαιδευτικών θεμάτων της οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
2.2 Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος.
Αποκλίσεις των μαθητών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του Σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον/στην εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στον συμμαθητή/τρια, πρέπει να θεωρούνται σχολικά παραπτώματα. Τα σχολικά παραπτώματα θα αντιμετωπίζονται από το σχολείο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και με γνώμονα την αρχή ότι η κατασταλτική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων πρέπει να είναι η τελευταία επιλογή, χωρίς όμως να αποκλείεται ως παιδαγωγικό μέτρο. Τα θέματα παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών/τριών στο Σχολείο αποτελούν αντικείμενα συνεργασίας του/της εκπαιδευτικού της τάξης με την Προϊσταμένη της σχολικής μονάδας, με τον Σύλλογο Διδασκόντων και με τους Συμβούλους Γενικής και Ειδικής Εκπαιδευτικού Έργου αντίστοιχα, προκειμένου να υπάρξει καλύτερή δυνατή αντιμετώπισή τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας των δικαιωμάτων του παιδιού.
Στο παιδαγωγικό αυτό πλαίσιο οι ποινές που μπορεί να επιβληθούν είναι οι:
α. Παρατήρηση
β. Επίπληξη
γ. Ενημέρωση γονέων
δ. Ενημέρωση Συλλόγου Διδασκόντων ε. Ενημέρωση Συμβούλων Εκπαιδευτικού Έργου.
2.3 Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού.
Η ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή και αντιμετώπισης φαινομένων βίας , παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με Φορείς, η συνεργασία του Σχολείου με την οικογένεια.
Οι μαθητές μαθαίνουν να παίζουν χωρίς να τσακώνονται ή να χειροδικούν ή να ασκούν οποιουδήποτε είδους βία (λεκτική, σωματική, ψυχολογική) προς τους συμμαθητές τους. Για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν οφείλουν να απευθύνονται στους νηπιαγωγούς που βρίσκονται στο προαύλιο ή στους χώρους του σχολείου.
Επίσης μαθαίνουν να μην προσβάλλον τους συμμαθητές τους για λόγους σωματικούς (π.χ για το ύψος ή το βάρος τους), εθνικούς (π.χ για την καταγωγή τους από άλλη χώρα) θρησκευτικούς (π.χ μουσουλμάνους ) ή φυλετικούς (π.χ χρώμα δέρματος, μαλλιών).
Θα πρέπει να μάθουν να βοηθούν τους συμμαθητές τους (π.χ να τους δίνουν χώρο για παιχνίδι) και τους νέους μαθητές του σχολείου δείχνοντας τους, ότι είναι καλοδεχούμενοι στο νέο περιβάλλον.
Θα πρέπει να συμπεριφέρονται φιλικά σε όλους τους συμμαθητές τους και να προστατεύουν ενεργητικά όσους δέχονται πειράγματα ή άλλου είδους βία, ενημερώνοντας τους δασκάλους για αυτούς τους μαθητές που συμπεριφέρονται με άσχημο τρόπο.
Σε περιπτώσεις βίαιης συμπεριφοράς παιδιού προς τους συνομήλικους του, οι εκπαιδευτικοί γνωστοποιούν το ζήτημα στην οικογένεια και ακολουθούνται ενέργειες όπως:
α) καταγραφή του συμβάντος στο βιβλίο «Ημερολόγιο σχολικής ζωής»
β) πρόσκληση γονέων προς συζήτηση
γ)ενημέρωση και πρόσκληση της Συμβούλου Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής ευθύνης ΠΕ 60, στο σχολείο με σκοπό την παιδαγωγική καθοδήγηση των εκπαιδευτικών
δ) στις περιπτώσεις που απαιτείται, οργανώνεται συνάντηση ΣΕΕ ΠΕ 60 με τους γονείς του μαθητή, αλλά και από κοινού με τους εκπαιδευτικούς για τη σωστή διαχείριση του ζητήματος προς όφελος των μαθητών.
Νέες νομοθετικές ρυθμίσεις : Ενσωματώνονται διατάξεις του ν. 5029/2023 και ν. 5056/2023 για την πρόληψη της βίας στα σχολεία
2.4 Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες.
Το Σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων, δράσεων που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών/τριών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα. Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα (δράσεις) πραγματοποιούνται με ευθύνη των εκπαιδευτικών.
2.5 Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας
Η ανάπτυξη θετικού κλίματος μεταξύ οικογένειας και σχολείου είναι προαπαιτούμενο. Προϋποθέτει αμοιβαίο σεβασμό, συνεργασία και αποδοχή της διαφορετικότητας του άλλου.
Οι εκπαιδευτικοί με την εν γένει συμπεριφορά τους, οφείλουν να συνεισφέρουν στη διαμόρφωση ήρεμου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος μέσα στο σχολείο. Τις μεταξύ τους σχέσεις είναι απαραίτητο να τις διέπει ο αμοιβαίος σεβασμός και να τις χαρακτηρίζει η ειλικρινής, συναδελφική και ανθρώπινη επικοινωνία.
Συνεργάζονται με φορείς και θεσμούς σε ζητήματα ασφάλειας και υγείας των παιδιών (σωματικής και ψυχικής). Μεριμνούν για όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς (Σχολική Επιτροπή, Δήμο Μυτιλήνης, Αστυνομική Δ/νση) αλλά και για απαραίτητες αγορές υλικών κι επιδιορθώσεις. Σε περιπτώσεις ύποπτων κρουσμάτων λοίμωξης COVID – 19, στη σχολική μονάδα, ακολουθείται το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ.
Ενημερώνουν τους γονείς για τα πρωτόκολλα που ακολουθούνται σε περιπτώσεις σεισμικού κινδύνου ή άλλων ακραίων – επικίνδυνων φαινομένων και ατυχημάτων.
Η προϊσταμένη φροντίζει να φέρει σε πέρας το διοικητικό έργο του σχολείου της, δρώντας μέσα στα πλαίσια των καθηκόντων της ως θεσμικό διοικητικό όργανο. Οι αρμοδιότητες, οι ευθύνες και τα καθήκοντά της περιγράφονται και προβλέπονται από την εκπαιδευτική νομοθεσία.
Γονείς : Έχουν τη δυνατότητα ενημέρωσης για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους (ημέρα γονέα) είτε μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας, είτε σε προγραμματισμένο ραντεβού μετά τη λήξη του μαθήματος. Ο γονέας – κηδεμόνας δικαιούται να έχει πλήρη και υπεύθυνη ενημέρωση για το μαθητή και οφείλει να προσέρχεται στις συγκεντρώσεις που ορίζονται από το σύλλογο διδασκόντων. Επίσης οφείλει και ο ίδιος να ενημερώνει το σχολείο για θέματα που μπορεί να επηρεάζουν την επίδοση ή τη συμπεριφορά του παιδιού του ή έχουν σχέση με ζητήματα υγείας.
Αναφορικά με δραστηριότητες του σχολείου: έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται μέσω email και της ιστοσελίδας του ΠΣΔ https://blogs.sch.gr/5nipmytil/
Στο ιστολόγιο της σχολικής μονάδας αναρτώνται πληροφορίες, ανακοινώσεις και δράσεις του σχολείου. Οι εκπαιδευτικοί μεριμνούν για την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων των μαθητών στο διαδίκτυο, ακολουθώντας τις σχετικές οδηγίες του ΠΣΔ και κατόπιν ειδικής έγκρισης από τους γονείς. Υπεύθυνη για τη διαχείριση της ιστοσελίδας είναι οι νηπιαγωγοί: Μυρογιάννη Πελαγία και Ζεέρη Γαβριέλλα.
Το τηλέφωνο του σχολείου: 22510 25068 είναι στη διάθεση των γονέων για οποιαδήποτε ενημέρωση.
Φροντίζουν για την ευπρεπή και καθαρή εμφάνιση των παιδιών τους. Στο σχολείο πρέπει πάντα να υπάρχει μια αλλαξιά ρούχα ανάλογα με την εποχή σε περίπτωση που θα λερωθούν.
Φροντίζουν να συμμορφώνονται με οδηγίες απέναντι σε έκτακτες ανάγκες. Η χρήση (ιατρικής- χειρουργικής μάσκας είναι προαιρετική).
Σε περίπτωση διαζυγίου ο/η αρμόδιος γονέας που έχει την επιμέλεια, οφείλει να ενημερώσει άμεσα το σχολείο παρέχοντας τα επίσημα δικαστικά έγγραφα.
Αναφορικά με το ζήτημα φαρμακευτικής αγωγής οι νηπιαγωγοί απαγορεύονται να χορηγούν οποιοδήποτε είδος φαρμάκου ή φαρμακευτικής αγωγής στα παιδιά.
Σε περίπτωση πρόκλησης φθορών της σχολικής περιουσίας καλούνται να τα αποκαταστήσουν.
Έχουν δικαίωμα στην :
- ψηφιακή βεβαίωση φοίτησης. Οι γονείς, κηδεμόνες μπορούν να εκδίδουν βεβαίωση φοίτησης μέσω της ενιαίας ψηφιακής πύλης: gov.gr
- πλατφόρμα κατά της ενδοσχολικής βίας: υπάρχει ειδική πλατφόρμα για την υποβολή καταγγελιών: stop– bulling.gov.gr
- Ψηφιακή ενημέρωση γονέων/ κηδεμόνων: μέσω της εφαρμογή «e – Parents”, οι γονείς μπορούν να ενημερώνονται για απουσίες, βαθμολογίες και ανακοινώσεις: schools.minedu.gov.gr
- Ποιότητα του σχολικού χώρου.
Ένας από τους στόχους του Σχολείου μας, είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης (κανόνες) στους μαθητές/τριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαροί και συντηρημένοι χώροι αιθουσών, του αύλειου χώρου, της σχολικής περιουσίας διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατό να καλλιεργηθεί η ψυχή του παιδιού. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον μαθητή/τρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας.
Μαθητής/τρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του.
Έκθεση αποτίμησης – ανατροφοδότηση – προτάσεις βελτίωσης.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα και ισχύει μέχρι την έγκριση νεωτέρου, μέσω της προβλεπόμενης από το νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις Αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.
Ο κοινά συμφωνημένος Εσωτερικός Κανονισμός λειτουργίας βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από τους μαθητές/τριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες, με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτικό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.
Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη του Σχολείου, τον Σύλλογο Διδασκόντων καθώς και από την Σύμβουλο Εκπαίδευσης Νηπιαγωγών, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
«Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας 5ου Νηπιαγωγείου Μυτιλήνης για το σχολικό έτος 2023-24»
Εισαγωγή
Το νηπιαγωγείο είναι ο χώρος όπου τα παιδιά, περνούν πολλές ώρες καθημερινά. Μαθαίνουν, παίζουν, χαίρονται, δημιουργούν, συνεργάζονται.
Η σχολική ζωή καλό είναι να ρυθμίζεται από κάποιους κανόνες, οι οποίοι βοηθούν την εκπαιδευτική διαδικασία και το σχολείο να λειτουργεί αποτελεσματικότερα ως μια ασφαλής κοινότητα μάθησης.
Με τον όρο «σχολικός κανονισμός» εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου.
O Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου βασίζεται στην εγκύκλιο Φ7/95956 /Δ1 01-09-2023 « Λειτουργία των νηπιαγωγείων για το σχολ. Έτος 2023-24 σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας.
Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται ύστερα από εισήγηση της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων και εκπροσώπου του Δήμου. Εγκρίνεται από την Σύμβουλο Εκπαίδευσης Νηπιαγωγών που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου καθώς και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο στους γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται με την έναρξη του σχολικού έτους στον ιστότοπο του Νηπιαγωγείου.
Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας: της Διεύθυνσης του Νηπιαγωγείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων.
Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας
Το Νηπιαγωγείο μας ακολουθώντας την κείμενη νομοθεσία σκοπεύει στην ολόπλευρη ανάπτυξη του νηπίου, στην ανάπτυξή τους σωματικά, συναισθηματικά, νοητικά και κοινωνικά. Αποτελεί τον κύριο φορέα κοινωνικοποίησης του παιδιού (μετά την οικογένεια) και επιδιώκει την δημιουργία δημοκρατικού κλίματος αλληλοαποδοχής και αγάπης όπου όλα τα παιδιά θα μπορέσουν να εκφράσουν και να εξελίξουν ικανότητες, δυνατότητες και επιθυμίες. Έχει ως προτεραιότητα το σεβασμό της προσωπικότητας των παιδιών, το σεβασμό στις ατομικές τους διαφορές και την ικανοποίηση των μαθησιακών, πνευματικών και συναισθηματικών αναγκών του. Επιδιώκει να υπάρχει ατμόσφαιρα χαράς όπου επικρατεί το παιχνίδι, η έκφραση, η δημιουργία και η πειθαρχημένη ελευθερία.
Το 5ο Νηπιαγωγείο Μυτιλήνης αποτελείται από δυο τμήματα υποχρεωτικά πρωινά (Πρωινό 1 και Πρωινό 2 ),ένα τμήμα πρόωρης υποδοχής κι ένα απογευματινό (προαιρετικό ολοήμερο). Υπηρετούν σ’ αυτό τρεις νηπιαγωγοί ,μόνιμοι και οι τρεις,1 αναπληρώτρια νηπιαγωγό ΠΕΠ ,1 δασκάλα των Αγγλικών (αναπληρώτρια) ,1 Ιδιωτική Ειδική Βοηθός κι ένα άτομο σαν βοηθητικό προσωπικό – καθαρίστρια, για το σχολικό έτος 2023-24
1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
Βασικοί στόχοι του Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αναπτύσσοντας δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η
αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας.
Μέσω των συμφωνημένων αρχών/κατευθύνσεων του Κανονισμού του Νηπιαγωγείου, επιδιώκεται:
· Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται με επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων των μαθητών/μαθητριών στην εκπαιδευτική διαδικασία.
· Να αναπτύσσεται κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
· Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
· Να δημιουργείται πλαίσιο συνθηκών για ουσιαστική μάθηση και εργασία.
Διδακτικό ωράριο
Για το σχολικό έτος 2023-24 το πρόγραμμα του σχολείου, διαμορφώνεται ως εξής:
Το σχολικό έτος των νηπιαγωγείων αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και λήγει στις 31 Αυγούστου του επόμενου έτους.
Το διδακτικό έτος αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και λήγει στις 21 Ιουνίου του επόμενου έτους.
Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες αρχίζουν στις 11 Σεπτεμβρίου και λήγουν στις 15 Ιουνίου του επόμενου έτους, ημέρα κατά την οποία χορηγούνται τα αναμνηστικά στα νήπια. Όταν η 15η Ιουνίου είναι Σάββατο ή Κυριακή, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες λήγουν την προηγούμενη Παρασκευή.
Ωρολόγιο Πρόγραμμα του σχολείου
Το Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου συντάσσεται με βάση την με αριθ. πρωτ. 130272/Δ1/05-08-2016 (ΦΕΚ 2670/2016, τ. Β΄) Υ.Α, όπως τροποποιήθηκε με το κεφ. Β, του άρθρ. 11 του Π.Δ 79/2017 (ΦΕΚ 109 Α), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 23, ν.4559/2018 (ΦΕΚ 142 Α). Ο Ενιαίος Τύπος Ολοήμερου Νηπιαγωγείου περιλαμβάνει: α) το Βασικό Υποχρεωτικό Πρόγραμμα, που απευθύνεται σε όλους τους μαθητές/τριες (νήπια και προνήπια), αφορά όλα τα τμήματα και διαρκεί από τις 8:30 μέχρι τις 13:00 και β) το Προαιρετικό Ολοήμερο Πρόγραμμα που διαρκεί από τις 13:00 μέχρι τις 16:00
Το Νηπιαγωγείο εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘ και εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου και είναι αναρτημένο στην είσοδο του νηπιαγωγείου.
Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών
Προσέλευση :
Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 8.15- 8:30.
Πρόωρη Υποδοχή (ισχύει μόνο για τους μαθητές/μαθήτριες που παρακολουθούν το ολοήμερο πρόγραμμα και είναι προαιρετικό) Προσέλευση των μαθητών/τριών: 7:45-8:00
Σύμφωνα με το άρθρο 11Β Ωρολόγιο Πρόγραμμα και κατανομή τάξεων Νηπιαγωγείου, του ΠΔ 79/2017 (ΦΕΚ 109 Α), η αποχώρηση των μαθητών/τριών στο Βασικό Υποχρεωτικό Πρόγραμμα πραγματοποιείται στις 13:00 και στο στο Προαιρετικό Ολοήμερο Πρόγραμμα στις 16.00. Πρόωρη αποχώρηση δεν υπάρχει παρά μόνο για λόγους υγείας ή για σοβαρούς οικογενειακούς λόγους
.
Η πρόωρη υποδοχή μαθητών/τριών (07:45-08:30), αποτελεί διδακτική ώρα για τον/την εκπαιδευτικό και ανατίθεται σε έναν/μία από τους/τις εκπαιδευτικούς του πρωινού προγράμματος. Η υποδοχή των μαθητών είναι διάρκειας 15 λεπτών και γίνεται από 7:45 έως 8:00 για το τμήμα Πρόωρης Υποδοχής και από 8:15 έως 8:30 για το Βασικό Υποχρεωτικό Πρόγραμμα.
Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα και διασφαλίζει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του
προσωπικού του σχολείου.
Οι εκπαιδευτικοί υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του Νηπιαγωγείου και οι γονείς δεν επιτρέπεται να μπαίνουν στις αίθουσες για να τακτοποιήσουν τα πράγματα των παιδιών τους .Μετά την παραλαβή των παιδιών από τους γονείς/κηδεμόνες, όλοι αποχωρούν αμέσως από το σχολείο και δεν παρατείνουν την παρουσία τους στο χώρο της αυλής.
Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η είσοδος του συγκροτήματος κλείνει στις 8:30 ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου και να διασφαλίζεται η ασφάλεια των μαθητών του συγκροτήματος.
Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών, παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης.
Η προσέλευση και αποχώρηση των μαθητών του Π1 τμήματος, το οποίο περιλαμβάνει και το Ολοήμερο Τμήμα, γίνεται από την πλάγια είσοδο ,ενώ των μαθητών του Π2 τμήματος από την κεντρική είσοδο του σχολείου.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν τη λήξη του ωραρίου. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης
κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να
συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση). Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο όπου θα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση).
Τα παιδιά παραδίδονται μόνο στους ενήλικες που αναφέρονται στην υπεύθυνη δήλωση προσέλευσης/αποχώρησης που συμπλήρωσαν οι γονείς τους κατά την εγγραφή τους.
Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας βαραίνει αποκλειστικά το γονέα/κηδεμόνα. Οι γονείς/κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου.
Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αναχώρησή τους, τους περιμένουν έξω από την είσοδο του σχολείου και πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους.
Σχολική και Κοινωνική Ζωή
Φοίτηση
Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στα Νηπιαγωγεία είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από την εκπαιδευτικό της τάξης, η οποία καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και από την Προϊσταμένη που τις καταχωρεί στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘ. Σε περιπτώσεις ασθένειας πρέπει να τηρούνται οι οδηγίες που έχουν σταλεί στη σχολική μονάδα από τον ΕΟΔΥ .
Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.
Αν το παιδί υποβάλλεται σε κάποια συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή ή αν έχει ευαισθησία σε φάρμακα, σε κάποιες τροφές ή σε κάτι άλλο, ενημερώνεται για το θέμα αυτό η προϊσταμένη και η νηπιαγωγός του από τους γονείς /κηδεμόνες του παιδιού. Απαγορεύεται η χορήγηση φαρμάκων από τους νηπιαγωγούς, όπως ορίζει σχετική νομοθεσία. Παρέχονται όμως οι πρώτες βοήθειες και ενημερώνονται τηλεφωνικά οι γονείς του παιδιού ή το ΕΚΑΒ (σε περίπτωση εξαιρετικού περιστατικού).
Σχολικοί χώροι
Η ποιότητα και αναβάθμιση του σχολικού χώρου αποτελεί ευθύνη όλων των εμπλεκομένων φορέων στο σχολικό γίγνεσθαι: Δήμος, Σχολική Επιτροπή, Γονείς, Εκπαιδευτικοί και Μαθητές. Η διαμόρφωση καθώς και η συντήρηση του περιβάλλοντα χώρου στα πλαίσια της ασφάλειας, της λειτουργικότητας και της αισθητικής αποτελεί επιδίωξη κάθε σχολείου. Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές μαθαίνουν να εκτιμούν και να σέβονται κάθε στοιχείο της σχολικής περιουσίας.
Για την καθαριότητα της σχολικής μονάδας υπεύθυνη είναι η καθαρίστρια του σχολείου .
Διάλειμμα
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα.
Σε περίπτωση κακοκαιρίας τα παιδιά παραμένουν στις τάξεις τους.
Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στις εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο.
Κάθε νηπιαγωγός υποστηρίζει τα παιδιά του τμήματός της αλλά και του άλλου τμήματος αν χρειαστεί.
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου.
Σχολικό πρόγραμμα
Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα στη ζωή του παιδιού για τη μάθηση, την προσωπική ανάπτυξη και κοινωνικοποίησή του. Οι μαθητές και μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία σεβόμενοι:
- τους κανόνες του σχολείου, όπως διαμορφώνονται από τους ίδιους και τους εκπαιδευτικούς της τάξης,
- το δικαίωμα των συμμαθητών και συμμαθητριών τους για μάθηση.
Τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται, να δημιουργούν, να αλληλεπιδρούν, να αυτενεργούν και να είναι υπεύθυνα.
Η συνεργασία μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών έχει κοινό
στόχο την υγιή ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα.
Συμπεριφορά – δικαιώματα – υποχρεώσεις
Προϊσταμένη – διδακτικό προσωπικό
Συνεισφέρουν στη δημιουργία ήρεμου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος στο σχολείο. Οι μεταξύ τους σχέσεις, καθώς και οι σχέσεις τους με την προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου είναι σχέσεις αμοιβαίου σεβασμού, συναδελφικότητας, συνεργασίας και επικοινωνίας.
Τηρούν εχεμύθεια σε ό, τι αφορά την πορεία κάποιων μαθητών και ιδιαίτερα για θέματα που θεωρούνται προσωπικά δεδομένα. Επικοινωνούν με τους γονείς, όταν απουσιάζει ο μαθητής πλέον των τριών (3) ημερών και δεν έχουν ενημερωθεί για την αιτία της απουσίας.
Ενθαρρύνουν τους μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.
Αντιμετωπίζουν τους γονείς/κηδεμόνες των παιδιών ως συνεργάτες και αρωγούς στο έργο τους για την καλύτερη διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Ακούν με κατανόηση τους όποιους προβληματισμούς τους και προσπαθούν να δώσουν λύσεις, οι οποίες θα βελτιώσουν τις γνωστικές, κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες των παιδιών.
Σε περίπτωση που η συμπεριφορά (γνωστική, κινητική, κοινωνική, συναισθηματική, προβλήματα λόγου) των νηπίων πιθανόν να χρήζει διάγνωσης/υποστήριξης από ειδικούς επιστήμονες, οι εκπαιδευτικοί κατευθύνουν/συμβουλεύουν τους γονείς/κηδεμόνες για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη παροχή βοήθειας προς αυτούς.
Οι μαθητές/μαθήτριες
Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης, συμμετέχουν ενεργά συνδιαμορφώνοντας την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.
Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).
Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο. Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παρακάτω βήματα:
- Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με όποιον έχουν διαφορά.
- Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος ή σε όποιον εκπαιδευτικό βρίσκεται πιο κοντά (π.χ. στο διάλειμμα)
Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Νηπιαγωγείου ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.
Γονείς και κηδεμόνες
Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.
Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, έντυπες ή ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
Συνεργάζονται αρμονικά με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.
Σε περίπτωση διαζευγμένων γονέων πρέπει το Νηπιαγωγείο να ενημερωθεί από τους γονείς, για το ποιος γονιός έχει την κηδεμονία. Γνωστοποιούν εμπιστευτικά στη νηπιαγωγό της τάξης και στην προϊσταμένη κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή αλλά και οποιαδήποτε αλλαγή στη ζωή του παιδιού (π.χ. διαζύγιο, νέο μωρό κ.λπ.). Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους – θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης – τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου
Παιδαγωγικός έλεγχος
Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τις εκπαιδευτικούς της τάξης, την Προϊσταμένη της σχολικής μονάδας, το Σύλλογο Διδασκόντων, την κοινωνική λειτουργό, ενίοτε με το ΚΕΔΑΣΥ Λέσβου και φυσικά με τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Νηπιαγωγών ,προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητα και των δικαιωμάτων του παιδιού.
Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες.
Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.
Κανένας άλλος ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί κανένα παιδί στο χώρο του σχολείου. Σε περίπτωση που υπάρχει κάτι που δυσαρεστεί, προβληματίζει ή ενοχλεί τους γονείς σε σχολικό επίπεδο, θα πρέπει να το συζητούν με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς.
Άλλα θέματα
Ονομαστικές εορτές – γενέθλια
Κατά τις ονομαστικές γιορτές και τις ημέρες των γενεθλίων των νηπίων μπορούν αυτά να κεράσουν ατομικά γλυκά τους/τις συμμαθητές/τριες ή να τους δώσουν μικρά ατομικά δωράκια. Το κέρασμα πρέπει να είναι συσκευασμένο σε ατομική συσκευασία και προσφέρεται στα παιδιά κατά την έξοδό τους από το σχολείο.
Σχολικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες
Το σχολείο διοργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων που στόχο έχουν τη σύνδεση της σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής. Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα προγράμματα πραγματοποιούνται με την ευθύνη των εκπαιδευτικών.
Προετοιμασία γεύματος-Γεύμα
Κάθε παιδί θα πρέπει, από την αρχή της σχολικής χρονιάς να έχει μαζί του μία σχολική τσάντα νηπιαγωγείου (με εύχρηστο κούμπωμα), μέσα στην οποία θα φέρνει καθημερινά το πρόγευμα. Θα πρέπει να έχει μία μικρή υφασμάτινη πετσέτα την οποία θα στρώνει επάνω στο τραπέζι , το μπολ του φαγητού του , κουτάλι / πιρούνι και το παγουρίνο / μπουκάλι του Τα παιδιά του ολοημέρου έχουν επιπλέον μια τσαντούλα με το δοχείο φαγητού και ό,τι άλλο θα χρησιμοποιήσουν στο μεσημεριανό φαγητό( υφασμάτινη πετσέτα, πιρούνι, κουτάλι, ψωμί) , που τοποθετείται στο ψυγείο με την άφιξη του παιδιού στο σχολείο.
Το παιδί καλό είναι να μην έχει μαζί του τρόφιμα τα οποία δεν του αρέσουν ή τα οποία δυσκολεύεται να φάει, γιατί αυτό είναι πιθανόν να αποτελέσει αφορμή για αντιδράσεις του προς το νηπιαγωγείο. Το φαγητό του παιδιού πρέπει να είναι κομμένο σε κομμάτια και αποφεύγονται τρόφιμα που μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία του π.χ. ψάρια με κόκκαλα.
Καλό είναι να παίρνουν μαζί τους υγιεινές τροφές – ως επί το πλείστον – και αποφεύγονται τα γαριδάκια, τσιπς, σοκολάτες, κρουασάν τυποποιημένα κ.α. Δεν πρέπει να έχουν μαζί τους ξηρούς καρπούς, τσίχλες, ή καραμέλες, για λόγους ασφάλειας τόσο των ιδίων, όσο και των άλλων παιδιών.
Το γεύμα των μαθητών/μαθητριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους
Η νηπιαγωγός στο ολοήμερο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα.
Σε κάθε περίπτωση δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μαθητές μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.
Προστασία προσωπικών δεδομένων – φωτογραφήσεις / βιντεοσκοπήσεις / κάμερες ασφαλείας
Στο πλαίσιο της τήρησης των κανόνων προστασίας των προσωπικών δεδομένων, δεν επιτρέπεται η ανάρτηση φωτογραφιών και βίντεο με μαθητές/τριες σε όλους τους δικτυακούς τόπους παρά μόνο αν υπάρχει «θόλωση» στα πρόσωπα ώστε να μην αναγνωρίζεται η ταυτότητά τους. Η επεξεργασία, η αναπαραγωγή και κατά συνέπεια η ανάρτηση, η αποθήκευση σε ψηφιακά μέσα δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (πχ αναμνηστικού τύπου φωτογραφίες, βίντεο και δραστηριότητες της σχολικής ζωής) επιτρέπεται μόνον με τη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων των μαθητών/τριών.
Επισημαίνεται ότι δεν επιτρέπεται η χρήση ή η λειτουργία καμερών ασφαλείας στους σχολικούς χώρους κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου (Φ.25/103373/Δ1/22-6-2018).
Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών
Σε ό,τι αφορά στον εμβολιασμό των μαθητών/τριών ισχύει η με αριθ. πρωτ: Φ.6/451/115136/Γ1/16-09-2010 εγκύκλιος του Υ.ΠΑΙ.Θ. Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών.
Σε περιπτώσεις κατά τις οποίες απαιτείται η χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής σε μαθητές/τριες, εντός του σχολικού ωραρίου, ισχύουν όσα αναφέρονται στη με αριθ.Φ.7/495/123484/Γ1/4-10-2010 εγκύκλιο του Υ.ΠΑΙ.Θ.
Σημαντική για την λειτουργία του Νηπιαγωγείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό. Για οποιοδήποτε αίτημά τους, οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στην εκπαιδευτικό της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.
1. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου
Παιδαγωγικές συναντήσεις – συνεργασία με τους γονείς
Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:
- Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
- Κατά τις ενημερώσεις προόδου όπου πραγματοποιούνται τακτικές, παιδαγωγικές συναντήσεις του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους.
- Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.
Οι γονείς και οι κηδεμόνες επισκέπτονται το σχολείο κατά τις προγραμματισμένες συναντήσεις με τις/τους εκπαιδευτικούς και εκτάκτως, όταν κρίνεται αναγκαίο, ύστερα από συνεννόηση και επικοινωνία μαζί τους.
Οι εκπαιδευτικοί: Προσπαθούν να γνωρίσουν το παιδί και το οικογενειακό του περιβάλλον με τον καλύτερο δυνατόν τρόπο (ερωτηματολόγια, συνεντεύξεις, συζήτηση). Συνεργάζονται με την οικογένεια και ψάχνουν κοινούς τρόπους αντιμετώπισης των τυχόν δυσκολιών, που παρουσιάζει κάθε παιδί στην συναισθηματική και τη γνωστική του ανάπτυξη.
Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων
Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και υπεύθυνων δηλώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων/δράσεων/εκδηλώσεων κ.λπ.
Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει να αξιοποιούν κάθε πρόσφορο μέσο επικοινωνίας που παρέχεται από το Νηπιαγωγείο και να ενημερώνονται για τα θέματα του Νηπιαγωγείου.
Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες σε έκτακτες περιπτώσεις θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι.
Η σημασία της συνέργειας όλων
Ένα ανοιχτό στην κοινωνία, συνεργατικό και δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας – μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Προϊσταμένης, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης – προκειμένου να επιτύχει στην αποστολή του.
2. Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους
Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών
Η σχολική μονάδα, ως λειτουργικός χώρος φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτεί αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.
Στο πρώτο δεκαήμερο της έναρξης του σχολικού έτους, η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων:
α) Επικαιροποιούν το «Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στη σχολική μονάδα» που βρίσκεται στη σχετική σελίδα Ο.Α.Σ.Π. και προβαίνουν σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται πριν από τον σεισμό, καθώς και στον προγραμματισμό και υλοποίηση των απαραίτητων ασκήσεων ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
β)Επικαιροποιούν το «Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη Διαχείριση πυρκαγιών, ακραίων καιρικών φαινομένων, τεχνολογικών καταστροφών και ΧΒΡΠ περιστατικών.
Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές/μαθήτριες παραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών/τριών από τη σχολική μονάδα και οι οποίοι ενημερώνονται το συντομότερο δυνατόν.
Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες και η προϊσταμένη οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.
Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης
Σε περίπτωση σεισμού ο χώρος συγκέντρωσης μετά το σεισμό είναι η πλατεία στην κορυφή της οδού Μέγκουλα.
6. Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του
Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του
Νηπιαγωγείου.
Θέματα που ανακύπτουν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και δεν προβλέπονται από τον κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη και το Σύλλογο Διδασκόντων καθώς και από τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Νηπιαγωγών, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται με κάθε πρόσφορο μέσο, έντυπο ή ηλεκτρονικό, σχετικά με τον κανονισμό του Νηπιαγωγείου.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει για το τρέχον σχολικό έτος.