Σαρακοστή – κατασκευή !
” Το νόημα των Χριστουγέννων ” – Γιορτή 2024 – 2025
Εγκύκλιος για τις εγγραφές στο νηπιαγωγείο για το σχολικό έτος 2025 – 2026
ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2025 – 2026
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2024 – 2025
Α’ Θεματικός κύκλος – Ζω καλύτερα Ευ ζην ( Οκτώβριος – Νοέμβριος )
Υποενότητα: ” Υγεία – Διατροφή
Τίτλος: ” Τα δοντάκια μου φροντίζω … και χαμόγελα σκορπίζω ! “
1ο Εργαστήριο
Αφόρμηση, ανάδειξη ιδεών, η αξία των δοντιών !
1η Δραστηριότητα – Ας ξανασυστηθούμε !
Τοποθετήσαμε στον πίνακα αναφοράς διάφορες εικόνες από τροφές και ζητήσαμε από τα παιδιά να μας πουν τις εμπειρίες τους. Μας ονόμαζαν τις τροφές, μας διαχώρισαν τις υγιεινές από τις ανθυγιεινές, μας είπαν το είδος της γεύσης της κάθε μιας. Καταλήξαμε και τονίσαμε την ζημιά που κάνει΄στα δόντια μας, η ζάχαρη που περιέχεται σε όλων των ειδών τα γλυκά, π.χ. καραμέλες, σοκολάτες, γλειφιτζούρια, παγωτά, πάστες κ.α. Τί παθαίνουν τα δόντια μας και τί πρέπει να κάνουμε έπειτα. Έτσι είπαμε στα παιδιά ότι το επόμενο διάστημα, θα μιλήσουμε περισσότερο για το συγκεκριμένο θέμα σαν μία ομάδα. Και θα μάθουμε να συνεργαζόμαστε μεταξύ μας, να ακούμε την άποψη των συμμαθητών μας και να μιλάμε σηκώνοντας το χέρι μας κι όχι όλοι μαζί. Αφού λοιπόν συμφωνήσαμε όλοι σε αυτούς τους όρους, αποφασίσαμε να συστηθούμε ξανά, γράφοντας το όνομά μας στο καβαλέτο και στη συνέχεια υπογράψαμε το συμβόλαιο της τάξης μας. Υποσχεθήκαμε με αυτόν τον τρόπο, ότι θα τηρήσουμε σε όλη τη διάρκεια των Εργαστηρίων, τους όρους του Συμβολαίου που από την αρχή βάλαμε.
Το Συμβόλαιο της τάξης μας !
2η Δραστηριότητα – Ανάγνωση παραμυθιού
Διαβάσαμε την ιστορία του Σοκολάκη και της Ζαχαρούλας Τρυποδοντη και συζητήσαμε με τα παιδιά για τα δύο αυτά μικρόβια, με τί τρέφονται, που κάνουν ζημιά και πώς μπορούμε να τα απομακρύνουμε από τα δόντια μας.
Έπειτα τα παιδιά ζωγράφισαν τις εντυπώσεις τους από την ιστορία.
3η Δραστηριότητα – Σε τί μας χρησιμεύουν τα δόντια ;
Ζητάμε από τα παιδιά να παρατηρήσουν την εικόνα και να μας πουν τί βλέπουν. Μας δίνουν διάφορες απαντήσεις: ” ένα αγόρι πλένει τα δόντια του “, ” βάζει στην οδοντόβουρτσα οδοντόπαστα “, ” χαμογελάει “, ” είναι χαρούμενο ” κ.α. Η Νηπιαγωγός ρωτάει: ” Τί είναι αυτό που ομορφαίνει το χαμόγελο του αγοριού ; ” Απαντούν ” τα δόντια του “, ” είναι καθαρά, άσπρα “. Έπειτα η Νηπιαγωγός βάζει στον πίνακα γραμμένη με κεφαλαία γράμματα τη λέξη ” ΔΟΝΤΙΑ ” και ζητά από τα παιδιά να βρούνε λέξεις που να προσδίδουν ένα χαρακτηριστικό στη λέξη ΔΟΝΤΙΑ ( άσκηση Γλώσσας )
Μετά βάζουμε τα παιδιά να προβληματιστούν και να σκεφτούν σε τί μας χρησιμεύουν τα δόντια, εκτός από το να ομορφαίνουν το χαμόγελό μας.
Η Νηπιαγωγός καταγράφει τις απαντήσεις των μαθητών.
Τέλος φτιάχνουμε μία Αφίσα με όμορφα χαμόγελα, μικρών και μεγάλων !
Είδη, Μέρη και Λειτουργικότητα των δοντιών !
1η Δραστηριότητα – Γιατί πέφτουν τα δόντια ;
Θα δείξουμε στα παιδιά ένα βίντεο στο οποίο θα μάθουμε για τα πρώτα, τα παιδικά ( νεογιλά ) δόντια που εμφανίζονται και τα μόνιμα που εμφανίζονται μετά που θα πέσουν ένα ένα τα νεογιλά. Θα αναφερθούμε στον αριθμό των δοντιών που έχουν τα μικρά παιδάκια ( 20 ) κι επίσης ότι τα μόνιμα δόντια είναι περισσότερα ( 32 ).
Ακόμη θα δούμε την στοματική κοιλότητα και θα ονομάσουμε τί υπάρχει μέσα σε αυτήν. Γλώσσα, δόντια, σταφυλή και χείλια εξωτερικά.
Έπειτα κάναμε μία κατασκευή για τα νεογιλά δοντάκια, με φασόλια. Τα παιδιά προσπάθησαν να μετρήσουν και να κολλήσουν 10 δόντια από πάνω και 10 δόντια από κάτω, όσα είναι δηλαδή τα νεογιλά δόντια που έχει ένα παιδί μέχρι τα έξι του χρόνια ( γιατί έπειτα αρχίζουν σιγά σιγά να πέφτουν για να βγουν στη θέση τους τα μόνιμα ).
Τέλος αναφερθήκαμε στα μόνιμα δόντια, τα οποία τα έχουμε για την υπόλοιπη ζωή μας. Μιλήσαμε ακόμη για τα ονόματά τους και τη λειτουργικότητα του κάθε είδους από αυτά. Συγκεκριμένα για τους κοπτήρες, τους κυνόδοντες, τους προγόμφιους και τους γομφίους.


Και μία κατασκευή με πλαστελίνη της οδοντοστοιχίας μας !!!
2η Δραστηριότητα – Βασικά μέρη του δοντιού
Δείξαμε στα παιδιά ένα βίντεο σχετικά με το πώς είναι τα δόντια μας από μέσα. Μάθαμε τί είναι η Αδαμαντίνη, η οδοντίνη, ο πολφός και η οστεϊνη. Ακόμη μάθαμε πώς ονομάζεται το τμήμα του δοντιού που βρίσκεται πάνω και μέσα στα ούλα ( Μύλη, Ρίζα )
https://youtu.be/Yd8GdTlazEk?si=gcs0PGuKXHVDnIJV

Επίσης τα παιδιά με πλαστελίνη έφτιαξαν τη Μύλη και τη Ρίζα του δοντιού !
Ομαδική κατασκευή για τα μέρη του δοντιού
3η Δραστηριότητα – Το Δ, δ όπως Δόντι ( Γλώσσα )
Είδαμε σε βίντεο την ιστορία της φωνούλας Δ, δ, από τη γνωστή εκπαιδευτική σειρά ” Ένα γράμμα μια ιστορία “
https://www.dailymotion.com/video/x16n8vi
Ζητήσαμε από τα παιδιά να σκεφτούν λεξούλες, που να ξεκινά το πρώτο γράμμα τους από Δ, δ και η νηπιαγωγός τις έγραψε στον πίνακα.
Δώσαμε σχετικό φύλλο εργασίας στα νήπια και διαφορετικό ( μικρότερης δυσκολίας ) στα προνήπια.
Τα Portfolia των μαθητών μας !
Επισκέφτηκε το νηπιαγωγείο μας η Οδοντίατρος κ. Κουφιδάκη Μαρία, η οποία μετά από δική μας πρόσκληση ήρθε και μας μίλησε για τα δοντάκια, τη σωστή διατροφή και τον τρόπο που πρέπει να τα βουρτσίζουμε. Τα παιδιά ήταν ιδιαίτερα χαρούμενα κι ενθουσιασμένα !!!
Τέλος δημιουργήσαμε μία ψηφιακή Αφίσα και μαζί με τους μαθητές μας, θελήσαμε να δώσουμε ένα μήνυμα στην τοπική κοινωνία της περιοχής του νηπιαγωγείου μας ( των Μουρνιών ) σχετικά με την φροντίδα και την υγιεινή των δοντιών. Έτσι πήγαμε στο φαρμακείο, το σούπερ μάρκετ, το φούρνο και το καφέ της γειτονιάς και δώσαμε την Αφίσα που φτιάξαμε, ώστε να την τοποθετήσουν σε εμφανές σημείο και να ενημερώνονται οι περαστικοί.
Δ’ Θεματικός κύκλος – Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία ( Δεκέμβριος – Ιανουάριος )
Υποενότητα: ” STEAM – Ρομποτική “
Τίτλος: ” Και κοιτώ τον ουρανό … τους πλανήτες για να βρω ! “
1ο Εργαστήριο
” Τί γνωρίζουν τα παιδιά και τί θέλουν να μάθουν “
1η Δραστηριότητα – Ανίχνευση γνώσεων
Όπως κάνουμε κάθε φορά στην αρχή, θελήσαμε να ανιχνεύσουμε τί γνωρίζουν ήδη για τους πλανήτες τα ίδια τα παιδιά. Και να … τί μας απάντησαν.
Και στη συνέχεια τί θα ήθελαν να μάθουν !
Είδαμε βίντεο στο You tube σχετικά με το πώς δημιουργήθηκε το Σύμπαν και την αναλυτική παρουσίαση όλων των πλανητών του Ηλιακού μας συστήματος.
Μιλήσαμε για τον κάθε έναν πλανήτη ξεχωριστά. Για το όνομά του, το σχήμα του, το μέγεθός του, τη θέση του σε σχέση με τον ήλιο, τα χαρακτηριστικά του. Επισημάναμε ότι η ήλιος είναι αστέρι κι όχι πλανήτης και εξηγήσαμε από πού πήρε το όνομά του το Ηλιακό μας σύστημα ( ήλιος ).
Διαβάσαμε …
2ο Εργαστήριο
” Ξημερώνει και Βραδιάζει … “
1η Δραστηριότητα – Ημέρα/Νύχτα
https://www.youtube.com/watch?v=vh5_F136oX4
Πατήστε πάνω στο σύνδεσμο για να δείτε το βίντεο
Εξηγήσαμε στα παιδιά την εναλλαγή ημέρας και νύχτας. Τί συμβαίνει όταν π.χ. ενώ εμείς στην Ελλάδα έχουμε μέρα, σε άλλες χώρες της Γης έχουν νύχτα ; Χρησιμοποιήσαμε την Υδρόγειο σφαίρα και το φακό του κινητού για να καταλάβουν ότι, όταν η Γη γυρίζει γύρω από τον ήλιο, το μέρος εκείνο που φωτίζεται θα έχει μέρα. Αντίθετα εκείνο που δεν φωτίζεται θα έχει νύχτα.
Αναπαραστήσαμε την κίνηση της Γης γύρω από τον Ήλιο … και επίσης μιλήσαμε για την περιστροφή που κάνει η Γη γύρω από τον άξονά της ταυτόχρονα.
Παίξαμε με καρτέλες στη μοκέτα … Μιλήσαμε για την Ανατολή και τη Δύση του Ηλίου.
Τα παιδιά καλούνται να τοποθετήσουν τις κάρτες, ξεκινώντας από όταν ο ήλιος ανατέλλει, έως ότου δύει και πέφτει η νύχτα.
Έπειτα τους δίνουμε ένα φύλλο εργασίας, όπου πρέπει να βάλουν τις εικόνες με τέτοια σειρά που να δείχνει το ξημέρωμα ( χρονικές ακολουθίες ) …
2η Δραστηριότητα – ” Πλανήτη, πλανήτη είσαι εδώ ; πού είσαι ; … θα σε βρω ! ”
Συζητάμε στην ολομέλεια για την τροχιά των πλανητών γύρω από τον ήλιο. Βλέπουμε σχετικό βίντεο. Απαριθμούμε τους πλανήτες, ξεκινώντας από εκείνον που βρίσκεται πιο κοντά στον ήλιο. Ερμής, Αφροδίτη, Γη, Άρης, Δίας, Κρόνος, Ουρανός, Ποσειδώνας, Πλούτωνας. Πατήστε εδώ για να δείτε το βίντεο. Παίζουμε παιχνίδι στη μοκέτα με κάρτες. Τα παιδιά πρέπει να βρούνε ποιος αριθμός αντιστοιχεί σε κάθε πλανήτη, σύμφωνα με τη σειρά που βρίσκονται στο ηλιακό σύστημα.
Στη συνέχεια δίνουμε στα παιδιά σχετικό φύλλο εργασίας, όπου πρέπει να γράψουν μέσα στο κουτάκι που βρίσκεται κάτω από κάθε πλανήτη, τον αριθμό που αντιστοιχεί σε κάθε έναν από αυτούς, σύμφωνα με τη θέση που έχουν στο ηλιακό σύστημα.
3η Δραστηριότητα – Σύνθεση και Αντιστοίχηση ονομάτων των πλανητών ! ( Γλώσσα )
α) Δίνουμε σε κάθε ένα παιδί ξεχωριστά, μία καρτέλα με έναν πλανήτη ( διαφορετικό ). Τα παιδιά καλούνται να συνθέσουν γραμματάκι – γραμματάκι. το όνομα του πλανήτη. β) Απλώνουμε στη μοκέτα τα ονόματα όλων των πλανητών και τα παιδιά, αφού πριν τους υποδείξουμε από μία καρτέλα ποιό όνομα θέλουμε να βρούνε, το τοποθετούν δίπλα ακριβώς σε αυτό που ψάχνουν ( στο καβαλέτο .)
1η Δραστηριότητα – Κατασκευούλες !!!
” Το Ηλιακό μας σύστημα ” και οι Αστροναύτες ήταν δύο από τις κατασκευές που φτιάξαμε.
2η Δραστηριότητα – Άρης, ο κόκκινος πλανήτης !
Θα ξεκινήσουμε να παρακολουθήσουμε αρχικά διάφορα βίντεο, ώστε να γνωρίσουμε τον πλανήτη Άρη και τα δικά του χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα θα μάθουμε ” γιατί τον ονομάζουν κόκκινο πλανήτη ; ” Πώς είναι τα μορφολογικά του χαρακτηριστικά ; ” Κατοικείται; ” Έχει νερό, βουνά, ποτάμια ; ” Έχει βραχώδη επιφάνεια ; ” Υπάρχει ζωή εκεί κι αν όχι γιατί ; ”
https://www.youtube.com/watch?v=T_CM0LfWqVk
https://www.youtube.com/watch?v=NlBW_JhW6nU&t=2s
Υπάρχει ζωή στον Άρη ;
3η Δραστηριότητα – ” Ζωγραφίζουμε τον πλανήτη Άρη με τέμπερα “
4o Εργαστήριο
1η Δραστηριότητα – ” Μπορούμε να ζήσουμε στον Άρη ; “
Με βάση τα προηγούμενα βίντεο που οι μαθητές παρακολούθησαν, κάνουμε μία επανάληψη των όσων έχουμε μάθει. Η νηπιαγωγός ζητά από τα παιδιά να θυμηθούν ” ποιοι παράγοντες είναι εκείνοι που μας επιτρέπουν να μπορούμε να επιβιώνουμε στη Γη, γιατί αυτό δεν μπορεί να συμβεί στον πλανήτη Άρη και τέλος τί θα μπορούσε να δημιουργήσει ο άνθρωπος στον Άρη, ώστε να μπορέσει να ζήσει εκεί.
Οι μαθητές απαντούν ότι στη Γη: υπάρχει νερό, οξυγόνο, ζέστη και φαγητό, σε αντίθεση με τον Άρη. Για το τί θα μπορούσαν οι άνθρωποι να δημιουργήσουν στον πλανήτη Άρη, εάν τελικά ” κατά κάποιο τρόπο ” θα μπορούσαν να ζήσουν εκεί μας απάντησαν: Δρόμους, σπίτια, πάρκα, σπίτια για τα ζωάκια που θα έφερναν μαζί τους, θα φύτευαν σπόρους για να κάνουν την τροφή τους κ.τ.λ. Έπειτα χωρίσαμε τα παιδιά σε 3 ομάδες των έξι ατόμων και ζητήσαμε από την κάθε μία, να ζωγραφίσει α) η πρώτη, εκείνα τα πράγματα που μας επιτρέπουν να ζούμε στον πλανήτη Γη β) η δεύτερη ομάδα, εκείνα τα πράγματα που δεν υπάρχουν στον πλανήτη Άρη και δεν μπορούμε να ζήσουμε σε αυτόν και γ) η τρίτη ομάδα, τί θα μπορούσαν οι άνθρωποι να φτιάξουν στον πλανήτη Άρη, ώστε να μπορούν να επιβιώνουν εκεί. Και Να !!! τί μας ζωγράφισαν …
2η Δραστηριότητα – Παιχνίδι ” Πρόβλημα και Λύση “
Ουσιαστικά και με την ταυτόχρονη συμμετοχή των παιδιών, θα τονίσουμε τα προβλήματα που υπάρχουν και εμποδίζουν την δυνατότητα του ανθρώπου να ζει στον πλανήτη Άρη. Θα ζητήσουμε από τα παιδιά, να προτείνουν λύσεις για τα προβλήματα αυτά ( ακόμη και αν πρόκειται για φανταστικές ιδέες ). Για κάθε λύση που θα προτείνει ένα ένα παιδί σε κάθε πρόβλημα, θα τους προτρέπουμε να την αναζητήσουν μέσα στην τάξη, ψάχνοντας σε διάφορα σημεία της αίθουσας ( όπου η νηπιαγωγός θα έχει κρύψει διάφορες καρτέλες ) Το παιδί που θα καταφέρει να βρει τη λύση που αναζητάμε, θα κερδίζει 10 πόντους. Προβλήματα: α) Πώς θα πάμε στον Άρη, αφού το ταξίδι διαρκεί 6 με 9 μήνες; β) Πώς θα αναπνέουμε που δεν υπάρχει στον Άρη οξυγόνο ; γ) Πώς θα καλλιεργούμε για να έχουμε τροφή ; πώς και πού θα διατηρούμε τα τρόφιμα φρέσκα ; δ) Πώς θα επικοινωνούμε με τους ανθρώπους μας στη Γη ; ε) Πώς θα προστατευτούμε από την Ακτινοβολία που υπάρχει στον Άρη ; ζ) Πώς θα φτιάξουμε σπίτια για να μένουμε ; η) Πώς θα έχουμε νερό για να πίνουμε ;
Σε αυτά τα προβλήματα θα πρέπει τα παιδιά να σκεφτούν και να μας πουν ποιες λύσεις μπορούμε να δώσουμε, ώστε να μπορέσει ο άνθρωπος να ζήσει στον Άρη.
Μέσα σε ένα στεφάνι τοποθετούμε μία καρτέλα με τίτλο: Προβλήματα και ρωτάμε τους μαθητές να θυμηθούν ποια είναι αυτά ( με βάση τα οποία δεν μπορούμε να ζήσουμε στον Άρη ). Ταυτόχρονα έχουμε απλώσει στη μοκέτα σχετικές φωτογραφίες. Κάθε παιδί μας δίνει τη δική του απάντηση και επιλέγει την σχετική εικόνα. Έπειτα την βάζει μέσα στο στεφάνι. Όταν αναφερθούν όλα τα προβλήματα, ζητάμε από τα παιδιά να σκεφτούν μία Λύση για κάθε ένα πρόβλημα ξεχωριστά. Αφού την εκφράσουν πρώτα ( στο σχετικό από την Νηπιαγωγό ερώτημα ) ψάχνουν να βρουν την συγκεκριμένη λύση, ανάμεσα σε διάφορες καρτέλες που η Νηπιαγωγός έχει τοποθετήσει σε διαφορετικά σημεία μέσα στην τάξη.
3η Δραστηριότητα – ” Δημιουργία Εννοιολογικού χάρτη ; “
Οι μαθητές στην προηγούμενη δραστηριότητα έδωσαν σε κάθε ένα πρόβλημα ( για την επιβίωση του ανθρώπου στον Άρη ) και από μία λύση. Πιο συγκεκριμένα:
- Δεν υπάρχει νερό – Θα φτιάξουμε ρομπότ, που θα σκάψουν βαθιά στο έδαφος.
- Δεν υπάρχει οξυγόνο – Θα φτιάξουμε μηχανήματα, που θα μετατρέπουν τον αέρα σε οξυγόνο.
- Δεν έχουμε σπίτια – Θα φτιάξουμε σπίτια για να προστατευτούμε από το κρύο.
- Δεν έχουμε τροφή – Θα φτιάξουμε θερμοκήπια να καλλιεργούμε διάφορα προϊόντα.
- Πώς θα μετακινηθούμε στον Άρη ; – Με διαστημόπλοιο.
- Πώς θα προστατευτούμε από την ακτινοβολία του ήλιου ; – Θα φοράμε τις ειδικές στολές.
- Από πού θα πάρουμε την ηλεκτρική ενέργεια που χρειαζόμαστε ; – Θα φτιάξουμε φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες.
Δημιουργούμε έτσι έναν εννοιολογικό χάρτη.
5ο Εργαστήριο
1η Δραστηριότητα – ” Πώς ονειρεύομαι τη ζωή στον Άρη ; “
Χωρίζουμε τους μαθητές σε τρεις ομάδες των έξι ατόμων. Ρωτάμε κάθε ομάδα να μας πει, πώς φαντάζεται τη ζωή στον πλανήτη Άρη. Έπειτα τους ζητάμε να μας ζωγραφίσουν μέσα σε έξι κουτάκια, έξι πράγματα που θα ήθελαν να φτιάξουν στον Άρη σε περίπτωση που αποφάσιζαν να ζήσουν σε αυτόν.
Α’ ομάδα: Θα έφτιαχναν σπίτια, σούπερ μάρκετ, κολυμβητήριο, παιδική χαρά, θερμοκήπιο και ανεμογεννήτριες.
Β’ ομάδα: Θα έφτιαχναν σπίτια, δάσος, εκκλησία, θερμοκήπιο, γυμναστήριο και θα φύτευαν μηλιές.
Γ’ ομάδα: Θα έφτιαχναν φωτοβολταϊκά, ενυδρείο, παιδική χαρά, ανεμογεννήτριες, δάσος, εκκλησίες, σούπερ μάρκετ.
2η Δραστηριότητα – Κατασκευή μακετών
Δίνουμε στα παιδιά διάφορα υλικά και τους προτρέπουμε να κατασκευάσουν με αυτά, όλα όσα μας ζωγράφισαν στην προηγούμενη δραστηριότητα, ώστε να φτιάξουμε διάφορες μικρές μακέτες. Αυτές σε επόμενη φάση, θα τις τοποθετήσουμε πάνω σε τρεις διαφορετικές πίστες ( από χαρτόνι ) που θα αποτελούνται από τετράγωνα διαστάσεων 15Χ15 εκατοστά. Τα παιδιά συνεργάζονται μεταξύ τους, ανταλλάσσουν τις ιδέες και τις απόψεις τους και οξύνουν την φαντασία και την δημιουργικότητά τους.
3η Δραστηριότητα – ” Η γειτονιά μας στον Άρη ” μέσα από το Beebot !
Δημιουργούμε μαζί με τα παιδιά μία πίστα ( με έναρξη και τέλος ), με τετράγωνα 15Χ15 και τοποθετούμε τις 6 μικρές μακέτες που έφτιαξαν ( 6 σταθμοί ). Με τη βοήθεια του Beebot, οι μαθητές θα μας δείξουν τη γειτονιά που δημιούργησαν στον πλανήτη Άρη. 1ος διαστημικός σταθμός: τα διαστημικά σπιτάκια.
6ο Εργαστήριο
1η Δραστηριότητα – ” Διαδρομή στον 2ο διαστημικό σταθμό, τα Φωτοβολταϊκά “
2η Δραστηριότητα – ” Διαδρομή στον 3ο διαστημικό σταθμό, το Θερμοκήπιο “
3η Δραστηριότητα – ” Διαδρομή στον 4ο διαστημικό σταθμό, την παιδική χαρά “
7ο Εργαστήριο
1η Δραστηριότητα – ” Διαδρομή στον 5ο διαστημικό σταθμό, τις Ανεμογεννήτριες “
2η Δραστηριότητα – ” Διαδρομή στον 6ο διαστημικό σταθμό, το φίλτρο καθαρισμού του νερού “
3η Δραστηριότητα – Βίντεο ” Can we survive on Mars ? “
Β’ Θεματικός κύκλος – Φροντίζω το περιβάλλον ( Απρίλιος – Μάιος )
Υποενότητα: ” Οικολογία – Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά “
Τίτλος: ” Τί να κάνουμε τί – τί, το νερό για να σωθεί ! “
1ο Εργαστήριο
1η Δραστηριότητα
Ανίχνευση γνώσεων των παιδιών – Αφόρμηση ( παραμύθι )
Με τη μέθοδο του brainstorming ( ιδεοθύελλας/καταιγισμός ιδεών ) προσπαθήσαμε να ανιχνεύσουμε τί γνωρίζουν οι μαθητές μας για το νερό. Έτσι τους ρωτήσαμε, όταν ακούνε τη λέξη νερό, τί τους έρχεται στο νου. Μας έδωσαν πολλές και ποικίλες απαντήσεις.
Διαβάσαμε και ξεφυλλίσαμε διάφορα παραμύθια.
Ζωγραφίσαμε ό,τι μας έκανε εντύπωση, από το παραμύθι : ” Αν δεν κάνουμε αγώνα … δεν θα μείνει ούτε σταγόνα ! ” 








2η Δραστηριότητα
” Πού υπάρχει νερό στη Φύση ;”
Είδαμε βίντεο σχετικά με το πού υπάρχει νερό στη Φύση γύρω μας.
https://www.youtube.com/watch?v=UZwTFd6ejAA
Ζωγραφίσαμε …
3η Δραστηριότητα
” Πού χρησιμοποιούμε το νερό ; “
Παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο
https://www.youtube.com/watch?v=UZwTFd6ejAA
Ακολούθησε συζήτηση με τους μαθητές, ανταλλαγή εμπειριών και απόψεων κι έπειτα ζωγράφισαν για την χρησιμότητα του νερού …
2ο Εργαστήριο
1η Δραστηριότητα
” Τί είναι η Λειψυδρία ;”
Με αφορμή το παρακάτω βίντεο …
https://www.youtube.com/watch?v=5omctayr53E&t=26s
… συζητήσαμε με τα παιδιά για το φαινόμενο της Λειψυδρίας, που απειλεί τον πλανήτη. Ποιές είναι οι αιτίες της ;
Μεγάλη σπατάλη για την άρδευση των γεωργικών εκτάσεων, χρήση από τις βιομηχανίες στην παραγωγή διαφόρων προϊόντων, πλημμύρισμα δρόμων από σπασμένους σωλήνες.
Μιλήσαμε ακόμη για ανθρώπους στον κόσμο ( 4 δισ ), που δεν έχουν τρεχούμενο νερό στο σπίτι τους. Γυναίκες και παιδιά στην Αφρική, περπατούν καθημερινά 5 ώρες, για να βρουν νερό και να το μεταφέρουν στα σπίτια τους.
Ζωγράφισαν το φαινόμενο της Λειψυδρίας !
2η Δραστηριότητα
” Ρύπανση του νερού “
Ρωτήσαμε τα παιδιά εάν γνωρίζουν τί σημαίνει η λεξούλα ” ρύπανση ” ( του νερού ). ” Βρωμίζουμε ” το νερό μας απάντησε ένα παιδάκι. Δείχνουμε στους μαθητές μας διάφορες εικόνες, τις παρατηρούν συζητάμε γύρω από αυτές.
Βλέπουμε σχετικά βίντεο
https://www.youtube.com/watch?v=Rwt6RC0a2WU&t=2s
https://www.youtube.com/watch?v=2RfhApYseNc&t=202s
Ζωγραφίζουμε ” ποιός μολύνει το νερό “
3η Δραστηριότητα
“Μέτρα προστασίας για το νερό – Τί πρέπει να προσέχουμε “
Σε συνέχεια της προηγούμενης δραστηριότητας ρωτάμε τους μαθητές ” εμείς τί μπορούμε να κάνουμε για να είναι καθαρό το νερό ; ” ” Να μην πετάμε τα σκουπίδια στις θάλασσες, τις λίμνες και τα ποτάμια “, ” Να μαζεύουμε τα σκουπίδια από τις θάλασσες “, ” Τα εργοστάσια να προσέχουν πού πετάνε τα βρώμικα νερά “, ” Μπορούμε τα σκουπίδια να τα ανακυκλώνουμε ή να τα χρησιμοποιούμε με άλλους τρόπους “. Τα παιδιά ζωγραφίζουν μία θάλασσα βρώμικη και μία καθαρή !
3ο Εργαστήριο
1η Δραστηριότητα
Νερό και Μυθολογία !
Διαβάζουμε στα παιδιά το μύθο σχετικά με τον Άγιο Δονάτο και τον ποταμό Αχέροντα. Κάνουμε έπειτα ερωτήσεις κατανόησης της ιστορίας. Στη συνέχεια ζωγραφίζουμε το μύθο.
Για να διαβάσετε την ιστορία πατήστε https://www.paramythia-online.gr/16742/1-oi-istories-tis-vavos-o-agios-donatos/
2η Δραστηριότητα
Νερό και Λαϊκή Παράδοση !
Παρακολουθούμε βίντεο σχετικά με το έθιμο του Κλήδονα ( το αμίλητο νερό )
https://www.youtube.com/watch?v=25n1R5EtwdQ&t=2s
Ακολουθεί δραματοποίηση του εθίμου από τους μαθητές.
3η Δραστηριότητα
Παροιμίες με το νερό !
Ζωγραφίζουμε παροιμίες για το νερό
4ο Εργαστήριο
1η Δραστηριότητα
Παιχνίδι για την εξοικονόμηση του νερού
Θα χρησιμοποιήσουμε 4 λεκάνες, 2 πλαστικά μπουκάλια, πλαστικά ποτηράκια, τουβλάκια, κώνους και στεφάνια. Τα παιδιά θα χωριστούν σε 2 ομάδες. Μπροστά από την καθεμία τοποθετούμε μία λεκάνη γεμάτη με νερό και από ένα πλαστικό ποτήρι. Τα παιδιά πρέπει να γεμίσουν τα ποτήρια με νερό και στη συνέχεια να διασχίσουν μία διαδρομή που από πριν θα έχουμε δημιουργήσει ( από τουβλάκια, στεφάνια και κώνους ) για να φτάσουν στο τέλος της, όπου θα πρέπει να αδειάσουν το νερό από το πλαστικό ποτήρι στο μπουκάλι που υπάρχει εκεί. Νικήτρια ομάδα ανακηρύσσεται η ομάδα που θα καταφέρει να συγκεντρώσει στο μπουκάλι της, περισσότερο νερό.
2η Δραστηριότητα
Τρόποι εξοικονόμησης του νερού !
Βλέπουμε διάφορα βίντεο
https://www.youtube.com/watch?v=Hu-SIlhwtqU&t=22s
https://www.facebook.com/watch/?v=1541008866448507
Δίνουμε στα παιδιά φύλλα εργασίας σχετικά με τους τρόπους, που μπορούμε να κάνουμε οικονομία στη χρήση του νερού.
3η Δραστηριότητα
Δημιουργία ομαδικής Αφίσας !
5ο Εργαστήριο
1η Δραστηριότητα
” Νερό ” και Μαθηματικά
Τοποθετούμε στο πάτωμα διάφορους αριθμούς από το 1 μέχρι το 10. Οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν έναν αριθμό και να τοποθετήσουν δίπλα του, τόσες σταγόνες νερού, όσες λέει ο αριθμός που επέλεξε.
2η Δραστηριότητα
Εικαστικά – Κατασκευούλα !
3η Δραστηριότητα
Ζωγράφισε από 2 πράγματα εξοικονόμησης του νερού μέσα και έξω από το σπίτι
6ο Εργαστήριο
1η Δραστηριότητα
Δραστηριότητα με το Beebot
Στην αυλή του σχολείου, δημιουργούμε με χαρτοταινία μία πίστα με 30 τετραγωνάκια. Μέσα σε κάποια από αυτά τοποθετούμε κάρτες, οι οποίες απεικονίζουν πού χρησιμοποιούμε το νερό ( όπως π.χ. ” για να ξεδιψάσουμε “, ή για να κάνουμε μπάνιο τα ζώα μας ” κ.α. Τα παιδιά καλούνται να οδηγήσουν το Beebot στην κάρτα της επιλογής τους, δίνοντας τις σωστές εντολές.
2η Δραστηριότητα
” Το νερό είναι Χαρά ” – Εικονόλεξο
Αφού έχουμε τραγουδήσει πολλές φορές με τους μαθητές μας το τραγούδι ” Το νερό είναι χαρά “, τα παιδιά αντικαθιστούν με ζωγραφιές, κάποιες λέξεις του τραγουδιού δημιουργώντας ένα Εικονόλεξο.
Το νερό είναι χαρά !
Το νερό είναι χαρά, είναι αγάπες και φιλιά
το νερό είναι χαρά, παιχνίδια απολαυστικά !
Μα κανέναν μην αφήσεις, να χαλάσει όλο αυτό.
Ρώτα, έλεγξε και μάθε, μάθε ποιο είναι το σωστό.
Τήρησε όλους τους κανόνες, σκέψου πρώτα λογικά.
Κι όποιον πάει να σε γελάσει, διώξ ‘ τον αμέσως μακριά.
Το νερό είναι χαρά, είναι αγάπες και φιλιά
το νερό είναι χαρά, παιχνίδια απολαυστικά !
Μια στιγμή μην επιτρέψεις, να χαλάσει όλο αυτό,
παιδί είσαι ενημερωμένο, ξέρεις ποιο είναι το σωστό !
Κοίτα την ασφάλειά σου, σκέψου πάντα λογικά,
κι όποιον λέει ” δεν πειράζει “, διώξ ‘ τον αμέσως μακριά !
3η Δραστηριότητα
Ψηφιακά παιχνίδια για το Νερό !
Επικαιροποίηση Εσωτερικού Κανονισμού λειτουργίας της σχολικής μονάδας ( Υ.Α. Αριθμ. 109697/ΓΔ4/2024 ΦΕΚ 5387/Β/26-9-2024 Άρθρο 37, Ν.4692/2020 (ΦΕΚ 111, Τ.Α.’ )
Νέα Διάκριση για το 5ο νηπιαγωγείο Μουρνιών !
Με μεγάλη μας χαρά, για άλλη μία φορά σας ανακοινώνουμε, ότι το νηπιαγωγείο μας βραβεύτηκε με την Εθνική Ετικέτα Ποιότητας για το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα που υλοποιήσαμε στο eTwinning, με τίτλο ” Whether I am a driver or a pedestrian, I faithfully follow the road traffic code “. Συνεργαστήκαμε με χώρες όπως, η Ελλάδα, η Τουρκία, η Ρουμανία και η Λιθουανία.


























































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































