Στο 2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων για τη σχολική χρονιά 2023-2024 είχε τίτλο “Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο”. Το πρόγραμμα εντάσσεται στον κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη», πιο συγκεκριμένα στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της συνεργασίας. Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο. Στόχοι είναι τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας.
Παρακάτω σας παρουσιάζουμε μερικά από τα εργαστήρια-δραστηριότητες που έγιναν
Η συνεργασία των παιδιών άρχισε σε ζευγάρια. Χορός, παιχνίδια, κίνηση! «Ας γνωριστούμε παίζοντας!»
“Ικανότητες επικοινωνίας” – «Οι εφευρέτες μας δίνουν οδηγίες από μακριά!»
Σκοπός του εργαστηρίου είναι δυο ομάδες παιδιών να συνεργαστούν έτσι ώστε να φτιάξουν την ίδια κατασκευή ή ζωγραφιά. Πρώτα η μία ομάδα φτιάχνει ή βλέπει μία χειροτεχνία και μετά πρέπει να δώσει οδηγίες στην άλλη πώς να την φτιάξει. Η ομάδα που εκτελεί τις εντολές δεν έχει οπτική επαφή με το αντικείμενο που πρέπει να φτιάξει. Επισημαίνεται, ότι οι κατασκευές που θα προκύψουν δεν έχει σημασία να είναι άρτια φτιαγμένες ή ολόιδιες. Εδώ αξιολογείται ο βαθμός συνεργασίας στην λεκτική επικοινωνία χωρίς οπτική επαφή και φυσικά οι ομάδες που εκτελούν τις εντολές να μπορούν μεταξύ τους να συνεργαστούν επιλύοντας τυχόν συγκρούσεις και διαφωνίες.
Συνεργασία σε ομάδες-«Βοήθησε την μπάλα να φτάσει στον προορισμό της»
Κόβουμε τα ρολά από τα χαρτιά κουζίνας κατά μήκος με κοπίδι ή τα αφήνουμε όπως είναι. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες. Ένα παιδί από κάθε ομάδα έχει το μπαλάκι. Αυτοί που κρατάνε τα κομμάτια από το χαρτονένιο ρολό θα πρέπει να συνεργαστούν ώστε να τα τοποθετήσουν σε σειρά και να δημιουργήσουν μία συνεχόμενη γραμμή για να κυλήσει μέσα το μπαλάκι. Το παιδί που έχει το μπαλάκι πρέπει να το ρίξει έτσι ώστε να μπορέσει να κυλήσει σε όλη τη διαδρομή που έχουν δημιουργήσει τα παιδιά με τους χάρτινους κυλίνδρους. Όταν όλες οι ομάδες ολοκληρώσουν θα πρέπει τελειώνοντας να κουβεντιάσουν:
- Τα κατάφερε η ομάδα;
- Αν ναι, πώς;
- Αν όχι, γιατί;
- Τι σας δυσκόλεψε;
- Τι σας διευκόλυνε;
Ενσυναίσθηση – Επίλυση συγκρούσεων
Με αφορμή μια εικόνα δύο παιδιών που μαλώνουν για ένα παιχνίδι γίνονται διαλογικές συζητήσεις με τα παιδιά σχετικά με τις συγκρούσεις και τον τρόπο επίλυσής τους. Χρησιμοποιούνται οι ρουτίνες σκέψης (κάθε Ρουτίνα Σκέψης αποτελείται από ένα σύνολο ερωτήσεων ή μια σύντομη ακολουθία βημάτων που χρησιμοποιούνται ως «σκαλωσιά» που υποστηρίζει και διευκολύνει διαδρομές εμβάθυνσης της σκέψης και κατανόησης μίας έννοιας). Ακολουθεί φύλλο εργασίας όπου καταγράφονται όσα ειπώθηκαν.
Δραστηριότητες Αξιολόγησης – «Φτιάξτε σε ομάδες το παραμύθι»-Τελικές ιδέες παιδιών
Πριν την τελευταία δραστηριότητα τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες φτιάχνουν τα δικά τους παραμύθια. Υπάρχει καλύτερος τρόπος να αξιολογήσουμε τα παιδιά από την δημιουργία του δικού τους παραμυθιού; Τα παραμύθια βρίσκονται στην εξής ανάρτηση το ιστολογίου:
Δράση για την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Απριλίου 2024, Επίσκεψη στη Βορέειο Βιβλιοθήκη
Στην αρχή και το τέλος του Εργαστηρίου τα παιδιά κατέγραψαν τι σημαίνει για αυτά συνεργασία. Συγκρίνουμε το πρώτο και το τελευταίο φύλλο εργασίας για να γίνει και αυτοαξιολόγηση. Πριν ζωγραφίσουν όμως τις ιδέες τους για τη συνεργασία ένα τελευταίο παιχνίδι. Στην τάξη έχουν τοποθετηθεί αραιά απλωμένα παντού χαρτιά Α4. Τα χαρτιά είναι τόσα όσα και τα παιδιά της τάξης. Η νηπιαγωγός δίνει διάφορους ρυθμούς με ένα ταμπουρίνο ή βάζει μουσική. Η οδηγία είναι κάθε παιδί να κινείται μόνο του διατηρώντας τη σιωπή του περνώντας ανάμεσα από τα απλωμένα στο πάτωμα χαρτιά ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΤΑ ΠΑΤΑΕΙ και ανάμεσα από τους άλλους. Κατά τη διάρκεια της κίνησής του δε πρέπει να αγγίζει ούτε να μιλά στους άλλους. Όταν δοθεί το σύνθημα τα παιδιά παίρνουν ένα χαρτί και ζωγραφίζουν.