Η πρόκληση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τα σχολεία μας

Αγαπητοί γονείς και συνάδελφοι/ισσες

εύχομαι καταρχάς να είστε όλοι/ες υγιείς εσείς και οι οικείοι σας. Βιώνοντας ήδη σχεδόν ένα μήνα τις επιπτώσεις της πανδημίας και στη χώρα μας, είμαστε μπροστά σε νέα δεδομένα και για τη ζωή μας και για τη δουλειά μας. Η αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων και η υποχρεωτική παραμονή των μαθητών μας στο σπίτι μας φέρνει μπροστά σε πρωτόγνωρες καταστάσεις τις οποίες καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε.

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και οι εκπαιδευτικές δομές έχουν δρομολογήσει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ως ένα μέσο για να κρατηθεί ζωντανή η επαφή των μαθητών μας με την εκπαίδευση, αλλά και για να δοθεί η δυνατότητα άσκησης του παιδαγωγικού μας ρόλου. Γνωρίζουμε άλλωστε ότι οι εκπαιδευτικοί ανέκαθεν υπήρξαν στηλοβάτες μαθητών και οικογενειών και το ίδιο πράττουν και τώρα μπροστά σε αυτή την πρωτοφανή κρίση, έχοντας υπερβεί τον εαυτό τους για να ανταποκριθούν στις νέες αυτές συνθήκες.

H εξ αποστάσεως εκπαίδευση στόχο έχει τη διατήρηση της στενής επαφής των μαθητών με τη μαθησιακή διαδικασία και κατά δεύτερο λόγο, στην κοινωνική της διάσταση, κανένα παιδί να μην μείνει μόνο του στο σπίτι.

Με την  εξ αποστάσεως εκπαίδευση χρησιμοποιώ τα τεχνολογικά μέσα της επιλογής μου για να επιτύχω τους στόχους που έχω επιλέξει.

Στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση προσδιορίζω:

  1. Τους διδακτικούς στόχους
  2. Τι θέλω να μάθουν
  3. Το μέσο, στο πώς θα το χρησιμοποιήσω.

H εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα δώσει μια προστιθέμενη αξία στη μετά πανδημία εποχή, που έμαθε και βίωσε στην εποχή της πανδημίας.

H εξ αποστάσεως εκπαίδευση πρέπει να γίνει συντεταγμένα.

H εξ αποστάσεως εκπαίδευση χρειάζεται ένα μικρό θεσμό, που να στηρίζεται στην πραγματικότητα.

H εξ αποστάσεως εκπαίδευση να προσαρμοστεί στις δικές μας ανάγκες.

H εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει στόχο οι μαθητές πώς να μαθαίνουν.

Στην εξ αποστάσεως σύγχρονη εκπαίδευση υπάρχει ένα περιβάλλον απόλυτης διάσπασης προσοχής, που απαιτεί δραστηριότητες αλληλεπίδρασης.

Τα κινητά θα βοηθήσουν στην αρχική της υλοποίηση.

Στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν υπάρχει καλό εκπαιδευτικό υλικό για άμεση χρήση. Η δημιουργία του θα απαιτούσε κάποιους μήνες.

Στο εκπαιδευτικό υλικό που δίνω να μη θεωρώ τίποτα αυτονόητο (ότι το ξέρουν). Θα πρέπει να υπάρχει μια αλληλεπίδραση με το μαθητή και να  είμαστε επεξηγηματικοί. Και στις μικρότερες τάξεις ακόμη πιο πολύ.

Στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν έχω μόνο γνωστικούς στόχους αλλά και συναισθηματικούς. Ο συναισθηματικός κόσμος έχει τις δικές του ανάγκες, θέλει κατανόηση, καθοδήγηση, να τους εξηγούμε, να κατανοούν αυτά που λέμε. Δεν είναι αυτονόητα. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να λάβει υπόψη του τις μεθοδολογίες μάθησης. Να έχει μια μαθητοκεντρική διάσταση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση με όρους παιδαγωγικούς και όχι τεχνολογικούς και να γίνει εξοικείωση με τα τεχνολογικά εργαλεία

Στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση πρέπει να έχω υπόψη μου την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Πρέπει να τεθούν νέοι κανόνες και τουλάχιστον οι τρεις παρακάτω:

Εμείς οι εκπαιδευτικοί δεν βιντεοσκοπούμε και αν το κάνουμε κλείνουμε όλα τα παράθυρα (των μαθητών). Και η φωνή ακόμη θεωρείται προσωπικό δεδομένο.

Και οι μαθητές συναινούν ότι απαγορεύεται οποιαδήποτε βιντεοσκόπηση, ανάρτηση κλπ

Μην αγνοούμε ότι οι γονείς παίζουν ένα σημαντικό ρόλο αυτής της τεχνικής υποστήριξης των μαθητών και ότι στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι παρόντες και συναινούν στην τηλεδιάσκεψη και την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση θέλει προσοχή και η φωτοτυπία που σκανάρω και αναρτώ ή στέλνω με e-mail από ένα βιβλίο του εμπορίου. Υπάρχουν πνευματικά δικαιώματα. Με δικές  μας ιδέες, αυθεντικό υλικό, να αποφύγουμε τις κακοτοπιές.

Σας υπενθυμίζουμε ότι ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ για το καλό όλων μας!

Καλή δύναμη!

Eκ της διευθύνσεως