Αρχές Φλεβάρη και η εβδομάδα κύλησε γεμάτη δράσεις, παιχνίδι , παραμύθια και χαρά. Ξεκίνησε με τις ονομασίες του μήνα (λαϊκή παράδοση/γλώσσα) που αφού τις γνωρίσαμε τα παιδιά καταγράψαν με ζωγραφιές αυτή που τους έκανε μεγαλύτερη εντύπωση.
Με αφορμή την Αμυγδαλιά που άνθισε στην απέναντι αυλή κάναμε τις παρατηρήσεις μας και μιλήσαμε για τη “νυφούλα ” του χειμώνα , μέσα από την Τέχνη, τη μυθολογία και τη γλώσσα. Παρατηρήσαμε τον πίνακα του Βαν Γκογκ και τα παιδιά έφτιαξαν δικές τους εικαστικές δημιουργίες . Διαβάσαμε και το μύθο της Φύλλις και του Δημοφώντα από τη μυθολογία αλλά και τον μύθο της Αμυγδαλιάς από το βιβλίο “Μύθοι των Λουλουδιών” . Μάθαμε τον γλωσσοδέτη αλλά και ένα αίνιγμα για την αμυγδαλιά. “Έχω μια αμυγδαλιά που κάνει μύγδαλα, τσίγδαλα, μυγδαλοτσίγδαλα” και ” Είτε κοπελούδα, είτε είμαι νυφούλα, μια φορά το χρόνο γίνομαι νυφούλα”
Διαβάσαμε και το μύθο της Αμυγδαλιάς και του Δημοφώντα από την αρχαία Ελλάδα.
Συζητήσαμε και αποτυπώσαμε σε χαρτί τον κύκλο ζωής της αμυγδαλιάς , την εξέλιξη του φυτού χρησιμοποιώντας τις λέξεις ” στην αρχή”, ” έπειτα”, “μετά”, “κατόπιν” και “τέλος”.
Οι εικαστικές μας δημιουργίες!
Παράλληλα ασχοληθήκαμε με τα μέσα θέρμανσης και κυρίως τη θερμότητα ως φυσική έννοια που μας έδωσε την αφορμή για πολλά πειράματα ,ώστε να απαντήσουμε τα ερωτήματά μας. Αφόρμηση η ιστορία της αρκουδίτσας που πάγωσε η ουρά της στη λίμνη όταν πήγε να ψαρέψει για να φάει.
1. Η μετάδοση της θερμότητας μεταβάλλει την κατάσταση των υλικών (τήξη, πήξη, εξάτμηση, βρασμός, λυώσιμο…)
- Πού θα παγώσει “η ουρά της αρκουδίτσας;” Τα παιδιά κάνουν υποθέσεις και παρατηρούν
- Αν τραβήξουμε το πινέλο από τον πάγο θα σπάσει σαν την ουρά της αρκουδίτσας!
Παρατηρήσαμε και τα αποτελέσματα του βρασμού όπου το νερό στην αρχή λιγόστεψε και τέλος εξατμίστηκε όλο από το μπρίκι.
- 2. Με τη θερμοκρασία μετράμε τη θερμότητα ενός σώματος. Μετράμε τη θερμοκρασία με επιστημονικά όργανα και όχι με το χέρι για ακρίβεια.΄Η θερμοκρασία ενός σώματος δεν είναι πάντα σταθερή. Ταξινομούμε το νερό στα ποτήρια με την εξής σειρά : Παγωμένο, κρύο,χλιαρό,ζεστό, καυτό . Μετράμε τη θερμοκρασία της ατμόσφαιρας . Μονάδα μέτρησης οι βαθμοί Κελσίου.
- 3. Θερμική αλληλεπίδραση, μετάδοση θερμότητας , καλοί και κακοί αγωγοί.
- Είδαμε τη θερμική αλληλεπίδραση δηλαδή όταν ένα παγωμένο σώμα μπει πάνω στο καλοριφέρ(θερμό) τότε το ψυχρό θερμαίνεται και το θερμό ψύχεται. Παρατηρήσαμε τους καλούς αγωγούς θερμότητας, τα μέταλλα κυρίως και τους κακούς (μονωτές) όπως το ξύλο, το πλαστικό,το μαλλινο ύφασμα. Απαντήσαμε έτσι στα ερωτήματα:1. γιατί τα καλοριφέρ και οι σόμπες είναι μεταλλικά, 2. γιατί το σίδερο που σιδερώνει η μαμά είναι από μέταλο , όπως και οι κατσαρόλες ( γιατί είναι καλοί αγωγοί θερμότητας, ζεσταίνονται γρήγορα) και γιατί τα χερούλια τους είναι πλαστικά (γιατί το πλαστικό είναι μονωτής); 3. γιατί τον χειμώνα φοράμε μάλλινα ζεστά ρούχα (για να διατηρήσουμε τη θερμοκρασία του σώματός μας)
4. Διαλυτότητα και θερμοκρασία:
5. Συστολή και διαστολή υλικών : Τι θα γίνει αν βάλω το μπουκάλι με το μπαλόνι στη λεκάνη με καυτό νερό; Παρατηρούμε ότι το μπουκάλι φουσκώνει , γιατί; Ο αέρας “πιάνει πιο πολύ χώρο”, διαστέλλεται με τη θερμότητα.
Αν βάλω το μπουκάλι στη λεκάνη με κρύο, παγωμένο νερό θα ξεφουσκώσει γιατί ο αέρας συστέλλεται.
Μετά από μια τόσο γεμάτη εβδομάδα έκπληξη και μεγάλη χαρά μας έδωσε η γιαγιά Βασιλική που ανταποκρίθηκε κι αυτή στην πρόσκληση των παιδιών καιεπισκεφθηκε το σχολείο μας για να μας αφηγηθεί ένα παραμύθι που της ελεγε η γιαγιά της. ” Το τσοπανόπουλο και η Πεντάμορφη” μας άρεσε πολύ καθώς και τα κεράσματά που μας έφερε. Ευχαριστούμε γιαγιά Βασιλική!
Καλό Σαββατοκύριακο!

















































































































































































































































