Το ταξίδι του νερού

       Στις 6 Οκτώβρη (ημέρα σχολικού αθλητισμού κατά του ρατσισμού) με αφορμή το βιβλίο “Το κάτι άλλο” τα παιδιά προβληματίστηκαν για το “διαφορετικό” και την αποδοχή του και παίξαμε διάφορα ψυχοκινητικά παιχνίδια συνεργασίας, ομαδικότητας και σεβασμού των δυνατοτήτων του άλλου.

Η εβδομάδα ξεκίνησε βροχερή , ευκαιρία λοιπόν να μιλήσουμε για τη βροχή, τον κύκλο του νερού  και όλα όσα εχουν σχέση με αυτό το θέμα . Πώς λοιπόν γίνεται η βροχή; Διαβάσαμε σχετικά βιβλία “πέφτει, πέφτει η σταγόνα” , “το σύννεφο που έβαλε τα κλάμματα” καθώς και παιδικές εγκυκλοπαίδειες για να αντλήσουμε πληροφορίες και να λύσουμε τις απορίες μας. Ζωγραφίσαμε τον κύκλο του νερού και φτιάξαμε ένα ομαδικό κολάζ. Δραματοποιήσαμε την ιστορία του κύκλου του νερού

Στη λίμνη, τη θάλασσα και το ποτάμι οι σταγόνες κοιμούνται…

HPIM1373

Ο ήλιος ζεσταίνει τις σταγόνες που γίνονται πολύ ελαφριές, αέρινες και ανεβαίνουν στον ουρανό φτιάχνοντας συννεφάκια στον ουρανό…

HPIM1373 HPIM1375

Μαευονται πολλές σταγόνες κοντά η μία στην άλλη και το σύννεφο γίνεται βαρύ, πολύ βαρύ…. Ο αέρας φυσά..

HPIM1377 HPIM1378

 

Σύννεφα μαζεύονται βαριά και οι σταγόνες πέφτουν στη γη, γεμίζουν τα ποτάμια, τις λίμνες, τη θάλασσα , αλλά και το χώμα…

HPIM1379 HPIM1381

Φτιάξαμε την ορχήστρα της βροχής με τα μουσικά όργανα και αναπαραστήσαμε τους ήχους της ψιχάλας (μαράκες μικρές), της σιγανής βροχής (μαράκες μεγάλες), της δυνατής βροχής (κουδουνάκια) , της καταιγίδας (ξυλάκια και πιατίνια). Τα παιδιά πειραματίστηκαν με τους ήχους σιγανούς- δυνατούς και το αργό δυνατό χτύπημα και δημιούργησαν ένα μουσικό μοτίβο.

Ήταν φυσικά μιας  ευκαιρία να πειραματιστούμε με το νερό (φυσικές επιστήμες) : – να αναγνωρίσουμε τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες του νερού, είναι άχρωμο, είναι άοσμο, δεν έχει σχήμα, έχει όμως βάρος.CAM00602

Τα παιδιά έκαναν υποθέσεις και με πειράματα τις επαλήθευσαν ή τις άλλαξαν και τελικά διατύπωσαν συμπεράσματα σχετικά με το τι συμβαίνει όταν ένα σώμα πέφτει στο νερό. Το ψαλίδι, το ξύλινο τουβλάκι, ένα αυγό,ένα χαρτί, ο φελλός , το αλάτι, ο καφές, το λάδι , το μπαλόνι, το παγάκι τι παθαίνουν μέσα στο νερό;CAM00586

CAM00585CAM00584

Παρατηρήσαμε και τις μορφές του νερού υγρό-στερεό (παγάκι)-αέριο (υδρατμός), τα παιδιά έκαναν υποθέσεις , πειραματίστηκαν και συμπέραναν ότι και “το παγάκι είναι νερό που όμως μπορούμε να το κρατήσουμε στην παλάμη και είναι παγωμένο” και οι υδρατμοί από το νερό που βράζουν είναι νερό , αφού μόλις κρυώσουν λίγο γίνονται πάλι σταγόνες. HPIM1392 HPIM1396 HPIM1394

  Με το νερό βέβαια μας δόθηκε η δυνατότητα να κάνουμε και μαθηματικά καθώς χρειάστηκε να κάνουμε μετρήσεις (ποσότητας, βάρους) και  σειροθετήσεις δηλαδή να βάλουμε τα ποτήρια στη σειρά από αυτό που έχει τη μεγαλύτερη ποσότητα νερού ως αυτό που έχει τη λιγότερη και αντίστροφα (χρειάστηκε να χρωματίσουμε το νερό για να διευκολυνθούν τα παιδιά σε αυτή τη διαδικασία)

CAM00603CAM00610CAM00606

   Αυτό όμως που δυσκόλεψε πραγματικά τα παιδιά (φυσικό για την ηλικία τους) ήταν όταν χρειάστηκε να απαντήσουμε στο πρόβλημα πότε είναι περισσότερο το νερό (ίδια ποσότητα) όταν το βάζουμε στο μικρό ποτήρι, στο μεγάλο ποτήρι ή όταν το βάζουμε στο βάζο; Στην αρχή όλα τα παιδιά συμφώνησαν πως στο μικρό ποτήρι υπάρχει περισσότερο νερό (έβλεπαν τη στάθμη του νερού πιο ψηλά) μετά από επίμονες ερωτήσεις, δοκιμές και μεταγγίσεις  ακούστηκε μία άλλη άποψη : ” Κυρία , φαίνεται περισσότερο το νερό στο μικρό ποτήρι γιατί ανεβαίνει πιο ψηλά. Το άλλο ποτήρι είναι πιο χοντρό και το βάζο πιο χοντρό ακόμη και χωράνε πιο πολύ νερό”. Αυτό ήταν και το συμπέρασμά μας και θα χρειαστεί κι άλλος πειραματισμός για να κατανοήσουν τα παιδιά την πραγματικότητα :”Η ποσότητα του νερού δεν αλλάζει , αλλάζει όμως το σκεύος , αλλάζει και το σχήμα που παίρνει το νερό.”CAM00615

Απαντήσαμε και στην ερώτηση “πού υπάρχει νερό γύρω μας;” μέσα από τις εμπειρίες και γνώσεις των παιδιών, βιβλία αλλά και το ίντερνετ. Τα παιδιά ζωγράφισαν τις απαντήσεις που τους έκαναν εντύπωση  πχ. στο σώμα του ανθρώπου, στα φρούτα και τα λαχανικά, στα φυτά , κάτω από το χώμα κλπ.

Κατανόησαν πόσο σημαντικό είναι το νερό για όλους, το νερό είναι ζωή και προβληματίστηκαν βλέποντας εικόνες λειψυδρίας και πεινασμένων παιδιών της Αφρικής. Τι μπορούμε να κάνουμε για να μη λιγοστέψει το νερό στη γη και να φτάνει για όλους; Αυτό το ερώτημα θα απαντήσουμε την επόμενη εβδομάδα, μετά από έρευνα και συζήτηση.

Συζητήσαμε και για τη μόλυνση του υδροφόρου ορίζοντα παρατηρώντας εικόνες στο Ίντερνετ από μολυσμένες λίμνες και θάλασσες, απόβλητα εργοστασίων να μολύνουν τα ποτάμια, πετρελαιοκηλίδες και νεκρά πουλιά και ψάρια αλλά και παραλίες γεμάτες σκουπίδια. Τα παιδιά συγκλονίστηκαν από τις εικόνες και έγινε έντονη συζήτηση για το ρόλο του ανθρώπου σε αυτή την καταστροφή. Με παντομίμα τα παιδιά έδειξαν τη ζωή των πουλιών και των ψαριών σε μια καθαρή λίμνη και τη ζωή τους σε μια μολυσμένη λίμνη.

Παράλληλα καθώς συνεχίζονται οι μαθησιακές δράσεις για το Φθινόπωρο με αφορμή την ιστορία του Όσκαρ Ουάιλντ “Το άγαλμα και το χελιδόνι” μιλήσαμε για το  μακρύ ταξίδι των αποδημητικών πουλιών στις ζεστές χώρες και την επιστροφή τους την Άνοιξη. Παράλληλα τα παιδιά γνώρισαν κι άλλα αποδημητικά πουλιά μέσα από εικόνες (πάπιες, χήνες, κύκνους, ερωδιούςκλπ) και κατασκεύασαν το δικό τους χελιδόνι και την άδεια του φωλιά (πήλινη).

Η γωνιά της φύσης εμπλουτίστηκε και μας δόθηκε η ευκαιρία για καινούριες ομαδοποιήσεις και ταξινομήσεις  και για εικαστικές δημιουργίες.

CAM00545

Από το μικρότερο ως το μεγαλύτερο φύλλο….

CAM00537

Μια γεμάτη και δημιουργική εβδομάδα τελείωσε , με τραγούδια  ‘οπως η ” Συννεφούλα” του Σαββόπουλου, ” Η βροχή ” της Κυνηγού, “΄Ενα νερό κυρά-Βαγγελιώ” και “Η μικρή Αράχνη”, παραμύθια, εικαστικές δημιουργίες και δραματοποιήσεις , με έρευνες και πειραματισμούς και ήρθε η ώρα για ξεκούραση.

Καλό Σαββατοκύριακο και  η συνέχεια  από Δευτέρα …

 

Αφήστε μια απάντηση