Εργαστήρι δεξιοτήτων: Στα ίχνη των δεινόσαυρων STEAM

Τα STEAM (Science, Tecnology,Engineering, Arts, Mathematics) είναι μια εκπαιδευτική προσέγγιση της μάθησης που χρησιμοποιεί την Επιστήμη, την Τεχνολογία, τη Μηχανική, τις Τέχνες και τα Μαθηματικά ως σημεία πρόσβασης για την ανάπτυξη της έρευνας, του διαλόγου και της κριτικής σκέψης των μαθητών.

Το αποτέλεσμα είναι οι μαθητές που συμμετέχουν στη βιωματική μάθηση, να εμμένουν στην επίλυση προβλημάτων, να μαθαίνουν να εργάζονται και να συνεργάζονται  μέσα από τη δημιουργική διαδικασία. 

Τα πέντε τμήματα του STEΑM έχουν διδαχθεί ξεχωριστά και τις περισσότερες φορές ανεξάρτητα το ένα από το άλλο εδώ και χρόνια. Με την υιοθέτηση της φιλοσοφίας STEΑM, η Επιστήμη, η Τεχνολογία, η Μηχανική, οι Τέχνες και τα Μαθηματικά παίζουν αναπόσπαστο ρόλο στη συνολική διδασκαλία.

Για τη συγκεκριμένη προσέγγιση επιλέξαμε την ενασχόληση με τους δεινόσαυρους που αποτελεί ένα από τα αγαπημένα θέματα όλων των παιδιών!

Το έναυσμα για την ενασχόληση με τη συγκεκριμένη θεματική ήταν το παραμύθι : <<Είμαι παιδί σας;>> στο οποίο παρουσιάζονται κάποια βασικά είδη δεινοσαύρων. Αφού συζητήσαμε για το ποια είδη γνωρίζουν τα παιδιά, το κάθε παιδί ζωγράφισε ότι του έκανε εντύπωση από το παραμύθι.

20240326 152556 20240326 152601 20240326 152651 20240326 152636 20240326 152701 Αντίγραφο 2

Στη συνέχεια έγινε συζήτηση για το τι γνωρίζουμε για τους δεινόσαυρους και τι θα θέλαμε να μάθουμε και όλα αυτά καταγράφηκαν σε ενα χαρτόνι με τη μορφή ιστογράμματος.

20240326 152720 Αντίγραφο 2

Το κάθε παιδί διάλεξε τον αγαπημένο του δεινόσαυρο και έπιασε δουλειά!

Ζωγραφίσαμε χάρτινα πιάτα ,κόψαμε και οι δεινόσαυροι μας στόλισαν την τάξη!

20240327 121942 Αντίγραφο20240327 141905

 

Συζητήσαμε για το επάγγελμα του παλαιοντολόγου και γίναμε και εμείς παλαιοντολόγοι που ψάχνουν να βρουν σκελετούς δεινοσαύρων. Μετά από την ανασκαφή ,σειρά είχε η συναρμολόγηση του σκελετού και η αναγνώριση του είδους!

20240401 120849 Αντίγραφο 20240401 122438 Αντίγραφο 2 20240401 123531 20240401 132247 Messenger creation 06ad45c1 cf1e 4c39 917d 1de4ea078634

Χωριζόμαστε σε ομάδες και φτιάχνουμε σκελετούς με διάφορα υλικά.

20240402 124519 20240402 124555 20240402 125709 20240402 125723

Και αντίστοιχα φύλλα εργασίας…

20240401 150123 20240401 150135 20240401 150140

Και λίγη κίνηση είναι απαραίτητη οπότε πηδήξαμε στα ίχνη των δεινοσαύρων!

20240401 124451 20240401 124850

Ξέρουμε πως οι περισσότεροι δεινόσαυροι ήταν τεράστιοι όμως πόσο μεγάλοι ήταν τελικά; Με τη βοήθεια ενός μέτρου και μαλλιού πλεξίματος μετράμε τα μεγέθη 6 διαφορετικών δεινόσαυρων.  Κάνουμε υποθέσεις ,συγκρίνουμε, επαληθεύουμε και καταγράφουμε. Μεταφέρουμε τα νήματα και στην αυλή και μετράμε με βήματα το μέγεθος του καθενός.

20240403 121138 20240403 121140 20240403 151733 20240403 15361220240403 153546

Συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας της ίδιας λογικής.

20240403 153407 20240403 153444

Φυσικά φτιάξαμε γωνιά δεινοσαύρων στην τάξη η οποία εμπλουτίστηκε με πίνακες αναφοράς, βιβλία, δεινόσαυρους και τις δημιουργίες μας!

20240404 141736 20240404 141659 20240404 141750

Το θέμα κέντρισε τόσο το ενδιαφέρον των παιδιών που ασχολούνταν καθόλη τη διάρκεια της ημέρας με αυτό.

20240402 154022 20240402 152932 1

Φτιάξαμε απολιθώματα με πηλό.

20240404 143507 20240404 143416 20240404 143149 20240404 143352 20240404 145849

Γεμίσαμε με νερό μπαλόνια στα οποία είχαμε βάλει 3 διαφορετικά είδη δεινοσαύρων και τα βάλαμε στην κατάψυξη για να παγώσουν και να σχηματιστούν αυγά. την επόμενη μέρα χωριστήκαμε σε 3 ομάδες και παρουσίασα στα παιδιά τους 3 τρόπους ( θερμός αέρας, νερό, αλάτι) με τους οποίους πρέπει να προσπαθήσουν να λιώσουν το αυγό για να ελευθερωθεί το δεινοσαυράκι. Το κάθε παιδί πριν ξεκινήσουμε κάνει υποθέσεις για το ποιος τρόπος θα είναι ο πιο γρήγορος.

20240404 130520 20240404 130528 1 Messenger creation 14fa81d6 f70b 41ea 8e08 8bbad01cf28a Messenger creation 24dc7a98 d18c 41e6 8f88 06eb641fa0fe Messenger creation d090af25 3a97 498b bad0 2ec17f2ac5f0 1 Messenger creation 1d9952f3 7a00 4091 937e f125d73253cd 20240405 123157 Αντίγραφο 20240405 122833 20240405 122854 Αντίγραφο 20240405 122611 20240405 122908 Αντίγραφο 4

Η ομάδα του νερού ήταν αυτή που απελευθέρωσε πρώτη το δεινοσαυράκι της! Ακολούθησε η ομάδα του θερμού αέρα ( που φυσικά είχε τη βοήθεια της κ. Μαρίας για λόγους ασφάλειας) και τέλος η ομάδα του αλατιού!

Κάναμε και άλλες δημιουργίες…

20240403 153750 20240328 155654

Βγήκαμε στην αυλή και σχεδιάσαμε τα περιγράμματα των σκιών των  δεινοσαύρων που επιλέξαμε!

20240405 150319 20240405 150427 20240405 150346 20240405 150231

Και επειδή μας άρεσε η δραστηριότητα επαναλάβαμε με μεγαλύτερους δεινόσαυρους! Διαλέξαμε διαφορετικό τρόπο να τους ζωγραφίσουμε. Χρωματίσαμε χαρτί κουζίνας το οποίο μετά τοποθετήσαμε πάνω στα σχέδια μας ,ψεκάσαμε με νερό και το αφήσαμε για αρκετή ώρα ώστε να απλωθούν τα χρώματα πάνω στους δεινόσαυρους.

20240410 131304 Αντίγραφο 20240410 131451 Αντίγραφο 1 20240410 143824 1 20240410 150817 1 20240410 144933Messenger creation db14e123 2565 4dda 98ea ac7b7adefdcf

Παρουσιάστηκαν στα παιδιά 2 πατούσες δεινοσαύρων ,μια ενός τυραννόσαυρου και μια ενός βραχιόσαυρου που έχει καταγραφεί ως η μεγαλύτερη που βρέθηκε ποτέ. Τους ζητήθηκε να κάνουν υποθέσεις σχετικά με το πόσα παπούτσια παιδιών χρειάζεται για να γεμίσει η καθεμία από αυτές. Βγάζουμε παπούτσια και το διαπιστώνουμε στην πράξη. Το μέτρημα ξεκινά… Επειδή για να γεμίσει η πατούσα του βραχιόσαυρου δεν αρκούν τα παπούτσια μας, τα παιδιά σκέφτηκαν να βάζουμε ένα σημάδι και να τα μετακινούμε κάθε φορά. Σημειώναμε σε ένα χαρτί τον αριθμό των παπουτσιών και στη συνέχεια τα προσθέσαμε με τη βοήθεια γλωσσοπίεστρων. Στο τέλος μετρήσαμε και πόσες πατούσες τυραννόσαυρων χωράνε μέσα σε μια πατούσα βραχιόσαυρου. Τα καταγράψαμε όλα και κάναμε συγκρίσεις. Θυμηθήκαμε τις αρχικές υποθέσεις και βρήκαμε αυτές που ήταν πιο κοντά στο αποτέλεσμα.

20240410 121921 20240410 122031 20240410 122453 Αντίγραφο Messenger creation 2a79fa89 627e 4208 936a 7bf75bd8bf1c 20240410 121428 Αντίγραφο 20240410 121755 Αντίγραφο 20240410 124126 Αντίγραφο Messenger creation 001c3672 e7fe 4038 9eb8 5ae1d23b82da 20240410 125500 Αντίγραφο

Ένα από τα πράγματα που ήθελαν να μάθουν τα παιδιά ήταν γιατί οι δεινόσαυροι εξαφανίστηκαν. Μιλήσαμε για τον τεράστιο αστεροειδή που έπεσε στη γη και για τις συνέπειες που είχε αυτό το γεγονός, παρακολουθήσαμε σχετικά βίντεο και στο τέλος κάναμε ένα πείραμα με ένα ηφαίστειο, ξύδι, σόδα και χρώμα.

Messenger creation 2febaed3 8788 4c32 8f32 d9a4fe50b708 Messenger creation d2c96dec 87bf 484d 8ab3 495509e89fa5 Messenger creation e422f513 8ce1 43fb 860b 6112c2a9becb

 

Δεν έλειψαν και οι προκλήσεις… Μπορείτε να φτιάξετε έναν σχηματόσαυρο;

20240409 150527 Αντίγραφο 20240409 150918 Αντίγραφο 20240409 151628 Αντίγραφο 20240409 151020 Αντίγραφο 20240409 152301 Αντίγραφο 20240409 153717 Αντίγραφο 20240409 153708 Αντίγραφο

Μπορείτε να φτιάξετε έναν τρισδιάστατο δεινόσαυρο;

20240408 145004 Αντίγραφο 2 20240408 145607 Αντίγραφο 20240408 145855 Αντίγραφο 20240408 145956 Αντίγραφο 20240408 155538 Αντίγραφο 20240408 155841 Αντίγραφο

Ανακάλυψε το δικό σου είδος δεινόσαυρου!

Messenger creation 8a49dd64 9ffb 4334 88be 44ee8a36e804 Αντιγραφή Αντιγραφή Messenger creation 3055cf7f e6ca 434a 9240 4f6ce36519f9 Αντιγραφή Messenger creation 5517e6f5 f09d 49b5 8526 5828c2f83ad3 Αντιγραφή Αντιγραφή

Μετά από τόση υπερπροσπάθεια επιβάλλεται να πάρουν και από ένα πτυχίο παλαιοντολόγου!

20240412 122353 1 20240412 122359 1 20240412 122409 1