Η συμμετοχή μας στην Ευρωπαϊκή εβδομάδα κώδικα με τρεις δραστηριότητες.
1η δραστηριότητα
«Αγαπώ το δάσος»
Αφορμή για τη δραστηριότητα ήταν το γεγονός ότι το χωριό στο οποίο βρίσκεται το σχολείο μας ήταν από αυτά που βίωσαν το πέρασμα της φωτιάς το καλοκαίρι. Μετά από συζήτηση που ξεκίνησε από τα ίδια τα παιδιά επεξεργαστήκαμε το θέμα και μιλήσαμε για τις καταστροφικές συνέπειες ενός τέτοιου γεγονότος. Στην συνέχεια κλήθηκαν να σπάσουν τον κώδικα και να ανακαλύψουν ένα σημαντικό μήνυμα. Ο κωδικός περιλάμβανε εικόνες, καθεμία από τις οποίες συμβόλιζε ένα γράμμα. Η αντικατάσταση των εικόνων από τα αντίστοιχα γράμματα θα σπάσει τον κώδικα και το μήνυμα θα διαβαστεί. Η δραστηριότητα αυτή έγινε σε ομαδικό επίπεδο για να γίνει ευκολότερη η κατανόησή της.
Έτσι οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με βασικές έννοιες κωδικοποίησης χωρίς τη χρήση υπολογιστή.
2η δραστηριότητα
«Το πουλόβερ της Αγάπης»
Τι χρειάζεται για να γίνει ένα πουλόβερ; Μα φυσικά νήμα. Η Άναμπελ έχασε το κουβάρι με το νήμα για να φτιάξει ένα πουλόβερ. Όμως το κουβάρι έχασε τον δρόμο του και μπερδευόταν μέσα στον λαβύρινθο. Έτσι τα παιδιά ομαδικά κλήθηκαν να το βοηθήσουν να βρει τον σωστό δρόμο. Προβληματίστηκαν βρήκαν λύσεις και ήρθαν σε επαφή με βασικές έννοιες προγραμματισμού και τον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης με απλό και διασκεδαστικό τρόπο χωρίς τη χρήση υπολογιστή
3η δραστηριότητα
«Το σκιουράκι κι ο λαγός»
Ένας λαγός και ένα σκιουράκι χάθηκαν και δεν ήξεραν πώς να γυρίσουν με ασφάλεια στο σπίτι τους που βρίσκεται στο δάσος. Στην προσπάθεια τους αυτή αποφάσισαν να κάνουν αγώνες για να δουν ποιο θα τα καταφέρει πρώτο. Επισκέφτηκαν το σχολείο μας και ζήτησαν από τα παιδιά να τα βοηθήσουν. Έτσι χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και η καθεμιά από τις οποίες ανέλαβε να βοηθήσει ένα ζωάκι. Αυτό όμως δεν ήταν και τόσο απλό.
Υλικά που χρησιμοποιήθηκαν:
- Ένα χαρτόνι στο οποίο υπήρχε σχεδιασμένο ένα πλέγμα με 6 Χ 8 τετράγωνα των 10 εκατοστών.
- Ένα ζάρι.
- Βέλη διαφόρων κατευθύνσεων (μπροστά, πίσω, δεξιά, αριστερά).
- Ένας πίνακας αναφοράς στον οποίο κάθε πλευρά του ζαριού αντιστοιχούσε σε ένα βέλος.
- Κάθε φορά ένα μέλος της κάθε ομάδας έριχνε το ζάρι και τοποθετούσε στο πλέγμα το αντίστοιχο βέλος, μετακινώντας στην συνέχεια και το ζωάκι του
Έπρεπε να τοποθετήσουν τα κατάλληλα βέλη (με φορά: πάνω, κάτω δεξιά αριστερά) στο πλέγμα ώστε να μετακινούν τα ζωάκια τους ρίχνοντας ένα ζάρι. Τα Έμαθαν έτσι να σχεδιάζουν μια διαδρομή, εισάγονται στις έννοιες του προσανατολισμού (εμπρός, πίσω, αριστερά και δεξιά) και το μέτρημα με διασκεδαστικό τρόπο. Ενίσχυσαν έτσι την αλγοριθμική τους σκέψη και ήρθαν σε επαφή με βασικές έννοιες προγραμματισμού. Έμαθαν να αναγνωρίζουν τυχόν σφάλματα και να βρίσκουν την λύση τους με τρόπο διασκεδαστικό και χωρίς τη χρήση υπολογιστή.