Το θέμα της εκπαιδευτικής κινητικότητας του 3ου Γυμνασίου Χανίων που πραγματοποιήθηκε στην Κροατία “Citizenship education out of school”, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ΕRASMUS+KA2 2020-1-BG01-KA229-079247_6 με γενικό τίτλο “Opportunities Beyond the Classroom”, έδωσε στους μαθητές την ευκαιρία να κατανοήσουν τη σημασία της ιδιότητας του πολίτη, να αντιληφθούν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που είναι αλληλένδετα με αυτή, να εκτιμήσουν τις αξίες που τη συνοδεύουν.
Ο θεσμός της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι ο πλέον κατάλληλος για να διδάξει στον καθένα από εμάς τι σημαίνει να είναι ενεργός πολίτης. Μέσα σε ένα κράτος αρκετά συγκεντρωτικό, όπως όλα τα σύγχρονα κράτη, με την τοπική αυτοδιοίκηση επιτυγχάνεται -ως ένα βαθμό- η αποκέντρωση, που μας δίνει την ευκαιρία να συμμετέχουμε στα κοινά, να επικοινωνούμε με τις αρχές εύκολα, και να απολαμβάνουμε μια μορφή άμεσης δημοκρατίας.
Κατά την επίσκεψή μας στο Δημαρχείο Χανίων την Τετάρτη 16 Μαρτίου 2022, η υποδοχή και η φιλοξενία της ομάδας μας από τον Δήμαρχο κ. Παναγιώτη Σημανδηράκη, αποτέλεσε μια εμπειρία πολύ ευχάριστη και παράλληλα πολύ εποικοδομητική στην κατεύθυνση του συγκεκριμένου προγράμματος.
Ο κ. Σημανδηράκης, αφού καλωσόρισε τους μαθητές/τριες Αθηνά Κολοκυθά, Ιωάννα Μαραβέλια, Ναταλία Ορφανίδη, Νικήτα Σαριδάκη και την υπεύθυνη καθηγήτρια του προγράμματος Αλεξία Καστανάκη, εξήγησε στα παιδιά πόσο σημαντικό είναι για μια κοινωνία να αποτελείται από σκεπτόμενους και ενεργούς πολίτες, και εξέφρασε την ελπίδα ότι η δική τους γενιά θα είναι καλύτερη από την προηγούμενη, με μεγαλύτερο σεβασμό στις δημοκρατικές αξίες, περισσότερο ευαισθητοποιημένη ως προς τα κοινωνικά προβλήματα, περισσότερο υπεύθυνη, αγωνιστική και αποτελεσματική. Εξήρε τη σημασία των μαθητικών κοινοτήτων για την πολιτικοποίηση των εφήβων, αλλά επεσήμανε ότι η πολιτική υπευθυνότητα, η υιοθέτηση δημοκρατικών αξιών και η αγωνιστική συμμετοχή στα κοινά δεν ενθαρρύνονται από την σχεδόν θεσμοθετημένη -πλέον- πρακτική των καταλήψεων, οι οποίες, όπως τόνισε, πρέπει επιτέλους να σταματήσουν. Τόνισε τη σημασία της εφαρμογής της άποψης της πλειοψηφίας και παράλληλα του σεβασμού στη γνώμη της μειοψηφίας, τη σημασία του σεβασμού στη διαφορετικότητα, ενώ εξέφρασε την επιθυμία της δημοτικής αρχής να δώσει την ευκαιρία σε όλους τους δημότες-πολίτες χωρίς διακρίσεις να επικοινωνούν μαζί της, να απολαμβάνουν τις ίδιες παροχές και ευκολίες, να συμμετέχουν στην προσπάθεια για μια καλύτερη ποιότητα ζωής στην πόλη τους. Η επιθυμία αυτή της δημοτικής αρχής μεταφράζεται σε μια σειρά από έργα που αποτελούν βαθιά τομή ως προς την βελτίωση της καθημερινότητας στην πόλη των Χανίων.
Ο κ. Δήμαρχος απάντησε σε ερωτήματα που του υπέβαλαν οι μαθητές/τριες σχετικά με τον τρόπο ανάδειξης της δημοτικής αρχής, το έργο της, τα περιθώρια δράσης της, την επικοινωνία και τις σχέσεις της με τους δημότες, τον ρόλο των πολιτών, τη στάση της απέναντι σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, στο περιβάλλον και στα ζώα. Τα παιδιά ενημερώθηκαν σχετικά με τη διαδικασία των δημοτικών εκλογών, για την δυνατότητα της ψηφιακής επικοινωνίας των πολιτών με τις υπηρεσίες του δήμου για οποιοδήποτε αίτημά τους ή πρόβλημα που αντιμετωπίζουν μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του Δήμου Χανίων και μέσω της εφαρμογής “Δημότης Χανίων” για κινητά τηλέφωνα. Επίσης πήραν πληροφορίες σχετικά με τη δημιουργία των ποδηλατόδρομων, και με τα βήματα που έχουν γίνει για τη διευκόλυνση των ατόμων με ειδικές ανάγκες, των αστέγων και των οικονομικά ασθενέστερων όπως είναι οι ειδικές παρεμβάσεις στους δρόμους και στα πεζοδρόμια, η στήριξη των απόρων οικογενειών και η πρόσφατη δημιουργία του Κοινωνικού Πλυντηρίου. Οι προσπάθειες αυτές, όπως έδειξε και η πρόσφατη βράβευση του Δήμου Χανίων με το ετήσιο βραβείο «Best City Awards» από την εταιρία Boussias Communications, υπό την Αιγίδα της ΚΕΔΕ και της Περιφέρειας Αττικής γίνονται στην κατεύθυνση της δημιουργίας μιας “έξυπνης” πόλης και μιας αποτελεσματικής σχέσης, αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας των πολιτών με τη δημοτική αρχή.
Λίγες μέρες αργότερα στις 20 Μαρτίου, οι μαθητές μας, μαζί με τις συνοδούς καθηγήτριες Καστανάκη Αλεξία και Θεοδωρίδη Θεοδώρα, πραγματοποίησαν την πρώτη κινητικότητα του Προγράμματος ΕRASMUS+KA2 στην Κροατία.
Στην πόλη Čakovec (90 χιλιόμετρα βορειοανατολικά του Ζάγκρεμπ), σε συνεργασία με το σχολείο Gimnazija Josipa Slavenskog, οι μαθητές/τριες του 3ου Γυμνασίου Χανίων παρουσίασαν με προβολή διαφανειών τη συνάντησή τους με τον Δήμαρχο Χανίων κ. Παναγιώτη Σημανδηράκη και το αποτέλεσμα της εργασίας τους με θέμα τη σχέση των πολιτών με την τοπική αυτοδιοίκηση και τις δυνατότητες συμμετοχής – ιδιαίτερα των νέων- στα κοινά.
Αντίστοιχα η συνάντηση των ομάδων ΕRASMUS με την Δήμαρχο της πόλης Čakovec, κ. Ljerka Cividini και γενικά με πρόσωπα της τοπικής αυτ οδιοίκησης της επαρχίας Međimurje πρόσφερε στους μαθητές μας χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με τα αντιπροσωπευτικά σώματα που συγκροτούνται από νέους 16-30 ετών σε τοπικό (πόλη, επαρχία) και εθνικό επίπεδο, με ανώτερο όργανο το εθνικό Συμβούλιο Νεολαίας (Υouth Council). Το συλλογικό αυτό όργανο διαδραματίζει συμβουλευτικό ρόλο δίπλα στην κυβέρνηση, εισηγείται προτάσεις και προσπαθεί να επηρεάσει αποφάσεις σε θέματα που αφορούν τους νέους και τις ευκαιρίες που τους προσφέρονται ως προς τη μόρφωση, την επαγγελματική απασχόληση, την αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου, και έχει ως γενικότερο στόχο την πολιτικοποίηση των νέων, την καλλιέργεια των δημοκρατικών αξιών, την εμπλοκή τους στη δημόσια ζωή και τη βελτίωση του βιοτικού τους επιπέδου.
Είναι βέβαιο ότι το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα αποτέλεσε για τους μαθητές και τις μαθήτριές μας μια πολύτιμη ευκαιρία να αποκομίσουν σημαντικά οφέλη για το παρόν και το μέλλον τους. Η επικοινωνία τους με αξιόλογους ανθρώπους στη χώρα τους και στο εξωτερικό, οι ομαδικές ερευνητικές εργασίες και οι κάθε είδους εκπαιδευτικές δραστηριότητες, η συνεργασία, η ψυχαγωγία και η συναναστροφή με συνομηλίκους τους από άλλες χώρες, συνέβαλε στο να συνειδητοποιήσουν πόσο σημαντικό είναι να γίνουν ενεργοί πολίτες και όχι μόνο στα πλαίσια της πόλης και της χώρας τους, αλλά πολύ περισσότερο πολίτες της Ευρώπης και του κόσμου.