«1821 Η γιορτή _ Χρήστος Μποκόρος»

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα από το ίδρυμα Λαμπράκη “Ιστορία, Μνήμη, Κοινότητα – Εκπαιδεύοντας το βλέμμα: Το ζωγραφικό έργο του Χρήστου Μποκόρου 1821, η γιορτή”, μας έδωσε την αφορμή και το υλικό να προσεγγίσουμε τα γεγονότα του 1821 μέσα από την οπτική της τεχνικής του.

Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα αποτελείται από επτά ενότητες. Εμείς εργαστήκαμε πάνω στη δεύτερη ενότητα με θέμα:

“Η Ιστορία: Το φως και το σκοτάδι της”

Στην εικονική περιήγηση του ζωγραφικού έργου του Χρήστου Μποκόρου θα τη βρείτε εδώ σταθήκαμε μπροστά σε δύο έργα.

 

Foς kai skotadi

 

Κλείσαμε τα μάτια μας και μπήκαμε στον φωτεινό πίνακα.  Εκφράσαμε τα συναισθήματά μας. Νιώσαμε χαρά, αγάπη, φιλία, φως, ομορφιά, ζεστασιά.  Κάναμε το ίδιο με τον σκοτεινό πίνακα. Εδώ νιώσαμε θυμό, φόβο, λύπη, στεναχώρια, κρύο, κλάμα, δάκρυα.

Στη συνέχεια ανοίξαμε τα μάτια μας και αποφασίσαμε σε ομάδες να γράψουμε τα συναισθήματα που μας προκάλεσε ο φωτεινός πίνακας,  σε λευκό χαρτόνι με μαύρο χρώμα και τα συναισθήματα που μας προκάλεσε ο σκοτεινός πίνακας,  σε μαύρο χαρτόνι με άσπρα χρώμα.

 

20250319 095737

 

Lexeiς aspro mayro

Επιστρέψαμε ξανά και συνεχίσαμε να παρατηρούμε τους πίνακες.  Διαπιστώσαμε πως το χρώμα τους,  δεν είναι ενιαίο αλλά έχει χρωματικές διαβαθμίσεις. Στη βάση των πινάκων είδαμε κάτι διαφορετικό. Τι είναι άραγε; Διαβάσαμε ένα κείμενο του ζωγράφου στο οποίο είπε πως είναι χτένι.

 

20250319 095443

 

Παρατηρήσαμε ένα χτένι μάθαμε πως είναι εξάρτημα του αργαλειού. Μέσα από αυτό περνούσαν οι κλωστές, για να υφάνουν στον αργαλειό οι άνθρωποι παλιά, τα στρωσίδια και τα υφάσματά τους.

 

20250319 100340

 

20250319 100215

 

Ακούσαμε τον μύθο με τις μοίρες τις τρεις θεότητες που καθόριζαν τη ζωή του ανθρώπου. Η κλωθώ έκλωθε, έγνεθε το νήμα της ζωής του. Όσο το νήμα ξετυλιγόταν, η Λάχεση έλεγε όσα θα του τύχουν στη ζωή τα καλά και τα κακά. Και η Άτροπος έκοβε το νήμα και καθόριζε τα χρόνια της ζωής του.

 

20250318 094752

 

Μέσα από τις δράσεις αυτές προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε πως το φως και το σκοτάδι συνυπάρχουν. Υπάρχει μέσα μας, υπάρχει στον κόσμο και υψαίνουν την ιστορία. Σκεφτήκαμε πως η ιστορία έχει τις φωτεινές και τις σκοτεινές πλευρές της.

Τα δύο τμήματα της σχολικής μας μονάδας συνεργάστηκαν σε ομάδες….

Υφάναμε ιστορία με τους ήρωες του τόπου μας.

Γράψαμε στο υφάδι ονόματα από τους ήρωες του 1821 (Μπότσαρης, Τζαβέλας, Σαμουήλ, Σουλιώτες, Σουλιώτισσες, Δέσπω, Λένω κ.α.) και το περάσαμε στο στημόνι. Άσπρο και μαύρο το χρώμα, όπως το φως και το σκοτάδι που μπλέκονται στην ιστορία. 

20250320 105143

 

20250320 105825

 

Όταν το υφαντό ολοκληρώθηκε το στολίσαμε με την ομορφιά της φύσης. Λουλούδια, δενδρολίβανο και Δάφνη για να τιμήσουμε τους ήρωες.

 

20250320 112844

 

20250320 114241

 

Ακολουθήσαμε την ίδια διαδικασία και…….

Υφάναμε ιστορία με ονόματα ιστορικών τόπων.

Τα χρώματα εδώ, είναι το γαλάζιο και το πράσινο, όπως ο ουρανός και η γη μας. Οι ιστορικοί τόποι που μπήκαν στο υφάδι είναι το Σούλι, το Κούγκι, η Κιάφα, το Ζάλογγο. 

 

20250320 111520

 

20250320 112224

 

Και το υφαντό με αυτούς τους τόπους το στολίσαμε με λουλούδια, δενδρολίβανο και Δάφνη, για να δείξουμε την ευγνωμοσύνη μας.

 

20250320 113009

 

Νιώσαμε συγκίνηση και υπεριφάνεια για το αποτέλεσμα των δρασεών μας.

 

20250320 115206

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση