1η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ, ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
(ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ)
ΤΙΤΛΟΣ: : «Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ, ΑΝ ΚΑΙ ΛΙΓΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ»
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΑΝΑΠΤΥΧΘΗΚΑΝ
Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα – 4Cs (συνεργασία, κριτική σκέψη, επικοινωνία, δημιουργικότητα)
Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, σεβασμός στην διαφορετικότητα)
Εργαστήριο:1 «Η μονα-δική μου οικογένεια»
Με αφορμή τον πίνακα ζωγραφικής του Victor Ivanov με θέμα την
οικογένεια συζητήσαμε με τα παιδιά «Τι είναι Οικογένεια» με στόχο την ανίχνευση των πρότερων ιδεών και αντιλήψεων των μαθητών.
Ξεκινήσαμε τον καταιγισμού ιδεών (brainstorming) και έγινε μία προσπάθεια πρώτης οργάνωσής τους σε κατηγορίες (συναισθήματα, αντιλήψεις κ.ά.).
Ενδεικτικές ερωτήσεις:
o Που ζει μια οικογένεια;
o Τι είναι οικογένεια;
o Τι καταλαβαίνετε όταν λέμε μέλη μια οικογένειας;
o Ποια είναι τα μέλη μιας οικογένειας;
o Είναι όλες οι οικογένειες ίδιες; Αν όχι ποιες οι διαφορές;
o Υπάρχουν σ όλα τα μέρη της γης οικογένειες;
o Τι κάνουμε με την οικογένεια μας;
Στη συνέχεια ζητήσαμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν τη δική τους οικογένεια, τον εαυτό τους και τον αριθμό των μελών της οικογένειας τους.
Αναρτήσαμε σε διάφορα σημεία της τάξης καρτελάκια με αριθμούς που αφορούν στο πλήθος των μελών μιας οικογένειας Κάθε μαθητής με τη ζωγραφιά της οικογένειάς του στα χέρια, ανάλογα με το πλήθος των μελών που εικονίζονται σε αυτήν, κατευθύνθηκε στον χώρο με το αντίστοιχο καρτελάκι. Αυτόματα δημιουργήθηκαν μικρότερες ή μεγαλύτερες ομάδες, ανάλογα με το πλήθος των μελών της οικογένειάς τους. Τους ζητήθηκε να παρουσιάσουν την οικογένειά τους στην ομάδα τους με τη βοήθεια της
ζωγραφιάς τους.
Στη συνέχεια αφού σχολιάσαμε τις ομοιότητες και τις διαφορές που παρατηρούν στις οικογένειες των συμμαθητών τους, προβάλλαμε στην τάξη το δια δραστικό ψηφιακό παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη (άδεια Creative Commons). Συζητήσαμε για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι.
http://play.byethost8.com/elfi/?i=1
Εργαστήριο:2 «Πες μας, Πιγκουίνε!» – Συζητάμε για την πυρηνική οικογένεια
Με αφορμή το παραμύθι που διαβάστηκε στο 1Εργαστήριο, υποδεχτήκαμε τους μαθητές με το εύρημα ότι ένας από τους ήρωες του παραμυθιού, ο πιγκουίνος, τους στέλνει χαιρετισμούς με μια αναμνηστική κάρτα στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» ο ίδιος και η οικογένειά του!
Προβάλαμε απόσπασμα από το βίντεο για την οικογένεια των πιγκουΐνων
και ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του πιγκουίνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδήγησε στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας.
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε τετραμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία πυρηνική οικογένεια με δύο γονείς και δύο παιδιά. Μοιράστηκε σε κάθε «τετραμελή οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Παράλληλα συμπλήρωσαν το φύλλο εργασίας καταγράφοντας τις λύσεις που έχουν σκεφτεί. Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τις δικές της λύσεις. Στη συνέχεια, έγινε συζήτηση στην ολομέλεια των μαθητών για τις δυσκολίες που μπορεί
να συναντήσει μια πυρηνική οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της.
Εργαστήριο 3: “εκτεταμένη οικογένεια”
Ένα έργο τέχνης μπορεί να γίνει η αφετηρία για να κάνουμε συγκρίσεις που αφορούν άλλους λαούς, άλλα μέρη, άλλες εποχές. Με τη βοήθεια του Ντετέκτιβ της τέχνης στοχεύουμε να:
α) Να βελτιώσει την ικανότητα παρατήρησής τους
β) Να είναι η αρχή μιας ιστορίας
γ) Να προκαλέσει διαφορετικά συναισθήματα
δ) Να αποτελέσει την αφετηρία για να δημιουργήσουν ένα δικό τους έργο τέχνης
Στην ολομέλεια έγινε συζήτηση που βασίστηκε στις παρακάτω ερωτήσεις:
- Πού μένει ο παππούς ή η γιαγιά σας; Μένουν κοντά ή μακριά σας;
- Τι σας αρέσει να κάνετε μαζί τους; Ποια παιχνίδια παίζετε μαζί;
- Πώς περνούν τον χρόνο τους; Με τι ασχολούνται;
- Πώς αλλιώς φωνάζετε τον παππού και τη γιαγιά σας; (όνομα ή υποκοριστικά, παππούλης, γιαγιάκα κ.τ.λ.)
- Εργάζονται; Γιατί πιστεύετε ότι κάποιοι εργάζονται και κάποιοι έχουν σταματήσει να δουλεύουν; (συζήτηση για τις αντοχές που μειώνονται καθώς οι άνθρωποι μεγαλώνουν σε ηλικία και διαφορές που υπάρχουν μεταξύ των νέων και γηραιότερων ανθρώπων)
- Με ποιον τρόπο τους δείχνετε ότι τους αγαπάτε; (συζήτηση για τον σεβασμό απέναντι στα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας)
- Τι σας λένε μόλις σας βλέπουν;
- Θυμάστε κάποια ιστορία που σας διηγήθηκαν από τότε που ήταν πιο νέοι; (συζήτηση για το παρελθόν και το παρόν)
- Με ποιον τρόπο σας δείχνουν την αγάπη τους
Στη συνέχεια τα παιδιά συμπλήρωσαν το γενεαλογικό δέντρο της οικογένειας τους.
Εργαστήριο 4: ”Θετή Οικογένεια”
Η εισαγωγή για το τέταρτο εργαστήριο έγινε με αφορμή το παραμύθι “Κάποιος να μ αγαπάει”. Τα παιδιά συζήτησαν για τους ήρωες και τις καταστάσεις που έλαβαν χώρα στην ιστορία. Στη συνέχεια ζωγράφισαν ότι τους έκανε εντύπωση απο το παραμύθι.
Στη συνέχεια καταγράψαμε τα χαρακτηριστικά της θετής οικογένειας, πως νιώθει ένα υιοθετημένο παιδί και ακολούθησε δραματοποίηση ρόλων.
Εργαστήριο 5: “Μονογονεϊκή Οικογένεια”
Με αφορμή το βιβλίο ” Θα σ ‘αγαπώ για πάντα” έγινε η έναρξη στην μονογονεϊκή οικογένεια. Τα παιδιά αφού αφουγκράστηκαν τα συναισθήματα των ηρώων κατέγραψαν τα θετικά και τα αρνητικά χαρακτηριστικά της.
Στο τέλος έλαβε χώρα η αξιολόγηση της θεματικής ενότητας με σκοπό την κατανόηση και την αποδοχή όλων των τύπων οικογένειας.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ-ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2ο : Σεισμός
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
1η δραστηριότητα Φυσικοί κίνδυνοι :
- Πρώτη επαφή με το θέμα-Φυσικοί κίνδυνοι
Συζήτηση για τα φυσικά φαινόμενα
(ποια είναι και πώς δημιουργούνται) - Επεξήγηση ότι ο σεισμός ανήκει στην
κατηγορία φυσικών φαινομένων. - Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη για το τι ξέρω για το σεισμό και για το τι θέλω να μάθω.
Δραστηριότητα 2η: Τι είναι ο σεισμός;
- Να γνωρίσουν το εσωτερικό της γης
- Να γνωρίσουν τα αίτια του σεισμού.
- Να μπορούν να αναπαραστήσουν τη σεισμική διεργασία των πλακών μέσα από πείραμα και παιχνίδι.
Δραστηριότητα 3η: Μαθαίνω για τον Εγκέλαδο
- Να μάθουν το μύθο για το σεισμό
- Δραματοποίηση του μύθου μέσα από παιχνίδι ρόλων.
- Να ζωγραφίσουν πώς φαντάζονται τον Εγκέλαδο.
Δραστηριότητα 4η: Τι πρέπει να κάνω πριν το σεισμό;
Να είναι σε θέση να προετοιμαστούν κατάλληλα για ένα σεισμό μαθαίνοντας:
- Τους αριθμούς έκτακτης ανάγκης.
- Τι πρέπει να έχει μέσα βαλιτσάκι του σεισμού– τα απαραίτητα εφόδια.
- Τις πιθανόν αλλαγές που θα χρειαστεί να κάνουν σπίτι με τους γονείς τους, για να είναι πιο ασφαλείς σε περίπτωση σεισμού.
Στη συνέχεια παίξαμε το ψηφιακό παιχνίδι: Βοήθησε την Πύρρα να μαζέψει τα απαραίτητα αντικείμενα που θα χρειαστεί και προσπέρασε τα επικίνδυνα και περιττά.
Δραστηριότητα 5η:Τι κάνω κατά την διάρκεια του σεισμού;
- Να γνωρίσουν τον σεισμό βιωματικά.
- Να αναλογιστούν τις συνέπειες ενός σεισμού μέσα στην τάξη.
- Συμμετέχουν σε προσομοίωση άσκησης σεισμού.
- Να αποκτήσουν δεξιότητες προστασίας κατά τη διάρκεια του σεισμού και να τις εφαρμόζουν σωστά.
Δραστηριότητα 6η:Γίνομαι σεισμολόγος!!!
- Να γνωρίσουν τι είναι το μέγεθος του σεισμού και πώς το μετράμε (Κλίμακα Ρίχτερ).
- Να κατανοήσουν τι σημαίνει η λέξη «επίκεντρο» του σεισμού.
- Να μάθουν μέσα από αυτοσχέδια κατασκευή , τι είναι ο σεισμογράφος και πως λειτουργεί.
Στο τέλος του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες δημιούργησαν κατασκευές σπίτια που δονούνται.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: ΕΥ-ΖΗΝ
Εργαστήριο:1ο Γνωριμία με τη διατροφή
Με αφορμή το βιβλίο ¨Μια πολύ πεινασμένη κάμπια¨ τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τις τροφές τι είναι υγιεινό και τι δεν είναι καλό να τρώμε συχνά και σε μεγάλες ποσότητες. Αφού διαβάσαμε, αναλύσαμε το παραμύθι τα παιδιά το δραματοποίησαν.
Στη συνέχεια, με υλικό από το μανάβικο της τάξης κατηγοριοποιήσαμε τις τροφές σε φρούτα, λαχανικά, όσπρια, γαλακτοκομικά, ψάρια πουλερικά και γλυκά. Έπειτα, τα παιδιά δημιούργησαν το δικό τους υγιεινό πιάτο.
Το σχολείο συμμετείχε στο διαγωνισμό της action aid ¨Η δύναμη στο πιάτο σου¨ για την διατροφική δικαιοσύνη.
Εργαστήριο 2ο: Η Πυραμίδα της Διατροφής παρέα με τη bee bot
Τα παιδιά κατηγοριοποίησαν τις τροφές και δημιούργησαν τη δική τους διατροφική πυραμίδα. Στη συνέχεια με τη bee boot έφτιαξαν διαδρομές.
Τέλος, το σχολείο μας επισκέφθηκε η διατροφολόγος κ.Έφη Τσούρα, η οποία παρουσίασε στα παιδιά τις κατηγορίες των τροφών, τη διατροφική πυραμίδα και έδωσε σημαντικές πληροφορίες για τη σωστή διατροφή που μας χαρίζει γερό δυνατό σώμα και νού.
Εργαστήριο 3ο: Εισαγωγή στα δόντια
Με αφορμή το παραμύθι ¨Σοκολάκης και Ζαχαρούλα τρυποδόντη΄ έγινε η εισαγωγή στην ενότητα των δοντιών. Αναλύσαμε ποιες τροφές κάνουν καλό στα δόντι και πόσο το καθημερινό βούρτσισμα των δοντιών είναι απαραίτητο για τη στοματική υγιεινή!
Στη συνέχεια οι μαθητές και οι μαθήτριες του σχολείου κατασκεύασαν οδοντόβουρτσα και οδοντόκρεμα, χαλασμένα και υγιή δόντια και αναπαράστησαν πως τα βουρτσίζουμε σωστά.
Εργαστήριο 4ο:Δόντια γερά με τη bee bot !
Τα παιδιά σε πίνακες αναφοράς μετά το δεκατιανό τους σημείωναν εάν το φαγητό τους χαρίζει γερά δόντια. Στο τέλος του μήνα υπολογίσαμε ότι σχεδόν όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες επιλέγουν υγιεινές τροφές που βοηθούν το σώμα και τα δόντια να είναι γερά.
Στη συνέχεια, με τη βοήθεια της bee bot τα δόντια σχημάτισαν διαδρομές που οδηγούσαν σε υγιεινές τροφές.
Εργαστήριο 5ο: Επίσκεψη από τον Οδοντίατρο!
Το σχολείο μας επισκέφθηκε ο οδοντίατρος κ. Σβώλος Γεώργιος ο οποίος εξήγησε στα παιδιά την ανατομία του στόματος, το σωστό τρόπο βουρτσίσματος των δοντιών, καθώς και πότε πρέπει να επισκεπτόμαστε τον οδοντίατρο.
Το εργαστήριο ολοκληρώθηκε με κατασκευές των παιδιών.
Η φετινή καλοκαιρινή γιορτή ήταν εμπνευσμένη από το εργαστήριο δεξιοτήτων της υγιεινής διατροφής και τα παιδιά παρέλασαν σαν φρούτα και λαχανικά, χόρεψαν και τραγούδησαν και παρουσίασαν την διατροφική πυραμίδα.
Στη συνέχεια θέλοντας να συνδυάσουμε το εν λόγω εργαστήριο δεξιοτήτων και με το σχέδιο δράσης που ήταν η φιλαναγνωσία, ακολούθησε το θεατρικό δρώμενο ” Ο πρίγκιπας Λεμόνης και η όμορφη Κρεμμύδω”. Η γιορτή έκλεισε με έναν μπουφέ με δροσερές και υγιεινές δημιουργίες εμπνευσμένες από το πρόγραμμα.
4η Θεματική Ενότητα
Θεματικός Άξονας: Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
Υποενότητα: Ψηφιακές δεξιότητες
Τίτλος: «Μικροί δημοσιογράφοι, ψηφιακή αφήγηση”
Οι μαθητές σε αυτό το εργαστήριο ήρθαν σε επαφή με την ψηφιακή αφήγηση ιστοριών που έφτιαξαν τα ίδια ή που αναδιηγούνται και την κάνουμε είτε βίντεο, είτε ηλεκτρονικό βιβλίο, είτε απλό ηχητικό αρχείο το οποίο χρησιμοποιούμε προς διάχυση και δημοσίευση.
1ο Εργαστήριο
Οι μαθητές διηγούνται το παραμύθι, αυθόρμητα με τον δικό τους τρόπο.
2ο Εργαστήριο
Φτιάχνουν μία δική τους ιστορία βάζοντας τον λύκο στο παραμύθι του παπουτσωμένου γάτου, το ζωγραφίζουν, το φτιάχνουμε στα πλαίσια του Freneit και το δημοσιεύουμε ψηφιακά με την φωνή της εκπαιδευτικού
3ο Εργαστήριο
Ηχογραφούμε μία συνεργατική ιστορία που φτιάχτηκε στα πλαίσια του etwinning
4ο Εργαστήριο
Οι ιστορίες που έγραφαν και ζωγράφιζαν κάθε μήνα με λέξεις από την ακροστιχίδα του κάθε μήνα εκδόθηκαν σε δύο ηλεκτρονικά βιβλία.