Σχέδιο Δράσης σχολικής μονάδας (2023-2024)
Το Σχέδιο Δράσης που οργανώθηκε και υλοποιήθηκε στο Νηπιαγωγείο μας για τη σχολική χρονιά 2023-24, ήταν σχετικό με την αναβάθμιση και τον εμπλουτισμό της δανειστικής βιβλιοθήκης . Έχοντας σαν γνώμονα, ότι η δημιουργία ενός πλούσιου σε ερεθίσματα περιβάλλοντος κι η οργάνωση κατάλληλων εκπαιδευτικών δράσεων μπορούν να επιφέρουν πολλαπλά οφέλη στους μικρούς μαθητές , επιλέχθηκαν να υλοποιηθούν οι δράσεις που ακολουθούν.
Οι στόχοι του Σχεδίου Δράσης είχαν ως εξής:
- εκσυγχρονισμός της ήδη υπάρχουσας δανειστικής βιβλιοθήκης με νέους τίτλους βιβλίων /παραμυθιών,
- αρχειοθέτηση -ταξινόμηση των νέων τίτλων, επιδιόρθωση φθαρμένων βιβλίων καθώς και απόσυρση κατεστραμμένων βιβλίων ή βιβλίων που δεν ανταποκρίνονται στην ηλικιακή κατηγορία των νηπίων σύμφωνα με την κρίση του Συλλόγου Διδασκόντων
- δημιουργία ελκυστικού περιβάλλοντος και αναβάθμιση του χώρου της βιβλιοθήκης
- σύνταξη νέου κανονισμού της δανειστικής βιβλιοθήκης
- σχεδιασμός και υλοποίηση δράσεων σχετικά με τη δημιουργία και την ύπαρξη -ιστορία των βιβλίων, την κατανόηση βασικών κανόνων διαχείριση τους και ορθή συμπεριφορά κατά την χρήση τους
- εξοικείωση των νηπίων με τα δικαιώματα του μικρού αναγνώστη, καθώς και την δημιουργία εντύπων σχετικών με την φιλαναγνωσία
- συνεργασία με γονείς-κηδεμόνες για την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας των παιδιών μέσω καλών πρακτικών, κοινές δράσεις
Αποτελέσματα:
Με την υλοποίηση του σχεδίου δράσης δόθηκε η δυνατότητα στους μαθητές να:
- καλλιεργήσουν τη φιλαναγνωσία, την αγάπη τους για το βιβλίο
- και να κάνουν αντιληπτή την αξία του στην ζωή τους.
Δημιουργώντας ένα ελκυστικό και ευχάριστο περιβάλλον σε ένα πλαίσιο εμπλουτισμένο με οργανωμένες και βιωματικές δράσεις, τα παιδιά είχαν την δυνατότητα:
- να ανακαλύψουν την αξία της αναγνωστικής διαδικασίας καθώς και της διασύνδεσης της με τον γραμματισμό,
- να αποκτήσουν γνώσεις ,
- να ενισχύσουν την συναισθηματικής τους νοημοσύνη,
- να καλλιεργήσουν δεξιότητες όπως κριτική σκέψη, επικοινωνία , συμμετοχή, αλληλεπίδραση ,δημιουργικότητα και φαντασία.
Παράλληλα μπόρεσαν να εκπαιδευτούν ώστε να διαχειρίζονται τα βιβλία με σεβασμό, να τα προσέχουν αλλά και την σημασία της γνώσης των δικαιωμάτων των αναγνωστών.
Ακολουθεί φωτογραφικό υλικών των δράσεων που υλοποιήθηκαν καθώς και τα παραγόμενα προϊόντα αυτών:
- Οι μικροί μαθητές συμφώνησαν από κοινού και συνέταξαν τους κανόνες της “Δανειστικής Βιβλιοθήκης “, ώστε να υπάρχει ομαλή λειτουργεία αυτής.
- Εξέφρασαν τις σκέψεις τους για τα βιβλία …..
- Οι σελιδοδείκτες μας για να θυμόμαστε σε πια σελίδα σταματήσαμε την ιστορία μας, όταν κάνουμε ένα μικρό διάλειμμα..
- Όλα έτοιμα για τον πρώτο μας δανεισμό… κάθε Παρασκευή
1. οι μαθητές μας δανείζονταν το βιβλίο της επιλογής τους
2. το διάβαζαν με την βοήθεια κάποιου μεγαλύτερου προσώπου
3. το επέστρεφαν την Δευτέρα στο σχολείο..
4. και κάποιο από τα παιδια αναδιηγούνταν το βιβλίο του στην τάξη ( κάθε φορά διαφορετικός μαθητής)
Ήταν μια υπεροχή ευκαιρία τα παιδιά να καλλιεργήσουν το λόγο τους ( αναδιηγήσεις, εντυπώσεις) να γίνουν υπεύθυνα όσον αφορά το χρόνο που είχαν στην διάθεση τους για να διαβάσουν το βιβλίο, να το επιστρέψουν και να φροντίσουν το βιβλίο που είχαν στην διάθεση τους να μην καταστραφεί…
- Με την επιστροφή των βιβλίων στο σχολείο κάθε Δευτέρα τα παιδιά αποτύπωναν στο χαρτί τις εντυπώσεις τους από τα βιβλία που δανειστήκαν, έκανα προσπάθεια να γράψουν τον τίτλο, ώστε να θυμούνται το βιβλίο που δανείστηκαν, καθώς επίσης αντάλλασσαν απόψεις και γνώμες με τους συμμαθητές τους για αυτή τους την εμπειρία.
- Εντυπώσεις από βιβλία που διαβάσαμε μέσα στην τάξη τα όποια συνδυάστηκαν με σχετικές οργανωμένες δραστηριότητες ανάλογα με τη θεματολογία που πραγματευόμασταν κάθε φορά..
- Συμμετείχαμε στην συγγραφή και εικονογράφηση δυο συνεργατικών ψηφιακών παραμυθιών: “Οι διασκεδαστικές περιπέτειες μιας μικρής σπίθας”, και “Ταξίδι στο εσωτερικό της Γης ” μέσω του eTwinning έργου “The Ring of fire“ , σε συνεργασία με άλλα νηπιαγωγεία της Ελλάδας και του εξωτερικού
https://www.storyjumper.com/book/read/168772121/65b6c4eb97ed6#
https://www.storyjumper.com/book/read/166076951/Journey-to-the-interior-of-Earth#
- Συγγράψαμε και εικονογραφήσαμε το δικό μας παραμύθι με τίτλο “Μια μέρα στο δάσος…” , το οποίο με την ανάλογη διασκευή θα παρουσιαστεί σε θεατρικό στην καλοκαιρινή γιορτή του σχολείου μας….
- Η γωνιά της βιβλιοθήκης μας η οποία διαμορφωνόταν αναλόγως την εποχή ή κάποια project που ακολουθούσαμε….
Ήταν μια υπέροχη εμπειρία η οποία συνοδεύτηκε από το αμείωτο ενδιαφέρον και τον ενθουσιασμό μικρών και μεγάλων!
Το μήνυμά μας :
“Με ένα βιβλίο ταξιδεύεις……..”