2o Νηπιαγωγείο Αλιάρτου Back to the future with STEM – eTwinning project

2ο Νηπιαγωγείο Αλιάρτου

Back to the future with STEM – eTwinning project


 

 

 

 

 

 

Το σχολείο μας βραβεύθηκε με την Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας για την τελειότητα της εργασίας μας στο έργο eTwinning “Back to the future with STEM”. Αυτό σημαίνει πως η εργασία μας, η εργασία των μαθητών και του σχολείου μας έχει αναγνωριστεί στο υψηλότερο Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Σαν αποτέλεσμα,  λάβαμε ένα πιστοποιητικό το οποίο  επισυνάψαμε στην ιστοσελίδα μας και το εκθέσαμε σε μία περίοπτη θέση στο σχολείο μας. Επίσης, το έργο μας θα εμφανιστεί σε έναν ειδικό χώρο της Ευρωπαϊκής Διαδικτυακής Πύλης στο www.etwinning.net.

 

 

 

Και κάπως έτσι έκλεισε με τον καλύτερο τρόπο ένα eTwinning έργο που κράτησε 6 μήνες και μας έκανε σοφότερους….

Με χαρά σας παρουσιάζουμε το έργο μας, με τον Κύρο Γρανάζη, τον Ήτα Βήτα και τους μεγάλους εφευρέτες…

Μέλη του έργου:

  •  Παρασκευή Καρέλλα 20 ο Νηπιαγωγείο Κατερίνης

  • Μαρία Γκιζλή 2ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Αλιάρτου

  • Ambra Coccia ICS “G. Solari” di Loreto

  • Livia Alesi ICS “G. Solari” di Loreto

 

 Το έργο υλοποιήθηκε στα πλαίσια του eTwinning και έπειτα από την ευγενική  δωρεά του ρομπότ που λάβαμε από το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Νηπιαγωγείου μας,  με τη συμμετοχή δύο ελληνικών και δυο ιταλικών σχολείων. Με το  έργο Back to the future with Stem οι μικροί μας  μαθητές γνωρίζουν μερικούς από τους πιο διάσημους εφευρέτες των οποίων το έργο «άλλαξε» τον κόσμο. Προκειμένου το πρόγραμμα να ανταποκριθεί στη μικρή ηλικία των μαθητών μας οργανώθηκε ως ιστορία με βασικούς πρωταγωνιστές τον Ήτα Βήτα και τον Κύρο Γρανάζη, γνωστούς ήρωες της Disney. Η ιστορία μας ξεκινάει ως εξής: Ο πλανήτης του Ήτα Βήτα πλήττεται  από την έκρηξη ενός ηφαιστείου και ζητά τη βοήθεια του φίλου του Κύρου αλλά και των παιδιών προκειμένου να λύσει τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί. Ο Κύρος ανάλογα με το μήνυμα που στέλνει κάθε φορά ο Ήτα Βήτα οργανώνει ταξίδι με την χρονομηχανή του πίσω στο χρόνο με σκοπό να γνωρίσει ένα διάσημο εφευρέτη, να μας φέρει πληροφορίες γι’ αυτόν και να μας αναθέσει μία αποστολή με σκοπό τη βοήθεια του Ήτα Βήτα.

Το έργο είναι χωρισμένο σε ενότητες. Κάθε ενότητα περιλαμβάνει ένα μήνυμα από τον Ήτα Βήτα το οποίο μας κινητοποιεί, μία μικρή παρουσίαση για να γνωρίσουμε τον εφευρέτη με τον οποίο θα ασχοληθούμε, μία αποστολή που μας αναθέτει ο Κύρος Γρανάζης, μία συνεργατική δραστηριότητα σχετική με το θέμα και μία δραστηριότητα με το Beebot. 

Εισαγωγή

Γνωριμία με τους ήρωες

 

Ο Κύρος Γρανάζης είναι μεγάλος επιστήμονας και εφευρέτης. Ζει  στη Λιμνούπολη και βοηθά τους κατοίκους της με τις εφευρέσεις του. 

Ο Ήτα Βήτα είναι εξωγήινος. Ζει σε έναν μακρινό πλανήτη που κανένας δεν γνωρίζει που ακριβώς βρίσκεται. Ο Ήτα Βήτα είναι φίλος του Κύρου.

 

 

                                                            

 Η περιπέτεια αρχίζει                                                                                             Το μήνυμα του Ήτα Βήτα και η κατασκευή της  χρονομηχανής.

Ο πλανήτης του Ήτα Βήτα υπέστη μεγάλες καταστροφές λόγω της έκρηξης ενός ηφαιστείου.

 

Ζητά τη βοήθεια του Κύρου για να διορθώσει τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί.

Ο Κύρος ζητάει τη βοήθεια των παιδιών. Τα παιδιά φορούν το”Καπέλο της Σκέψης¨..

….. και αποφασίζουν να φτιάξουν μια Χρονομηχανή που θα επιτρέψει στον Κύρο να γυρίσει πίσω στο χρόνο και να γνωρίσει τους μεγάλους εφευρέτες, να πάρει πληροφορίες και να καταφέρει να βοηθήσει τον Ήτα Βήτα.

Τα παιδιά κατασκευάζουν τη Χρονομηχανή. Με τη βοήθεια του beebot μετρούν τις διαστάσεις της.

 

 

Πρώτη Αποστολή – Γνωριμία με τον Αρχιμήδη και τον μοχλό.

Λάβαμε το πρώτο μήνυμα του Ήτα Βήτα, στο οποίο αναφέρει πως  δεν  έχει εργαλεία και δεν μπορεί να χτίσει τίποτα.

 

Ο Κύρος χρησιμοποιεί τη χρονομηχανή για να γυρίσει πίσω στο χρόνο και να επισκεφτεί τον Αρχιμήδη προκειμένου να μάθει για τον μοχλό. Επιστρέφει και μας παρουσιάζει ότι έμαθε από τον Αρχιμήδη για το μοχλό.

 

 

Στη συνέχεια ο Κύρος αναθέτει στα παιδιά την πρώτη τους  Αποστολή: Να χρησιμοποιήσουν αντικείμενα της τάξης τους προκειμένου να κατασκευάσουν μοχλούς. Η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε με μεγάλο ενθουσιασμό από τους μικρούς μας μαθητές.

 

 

Επιπλέον δόθηκαν στα παιδιά κάρτες με εικόνες αντικειμένων. Εκείνα έπρεπε να επιλέξουν ποια από τα εικονιζόμενα αντικείμενα είναι μοχλοί και ποια όχι. Η απάντηση ήταν κωδικοποιημένη  σε QR code και χρησιμοποίησαν την εφαρμογή QR reader  προκειμένου να ελέγξουν την απάντηση τους.

 

 

Ακολούθησε παιχνίδι με το ρομπότ δαπέδου beebot. Τα παιδιά έπρεπε να δώσουν τις σωστές εντολές προγραμματισμού προκειμένου το ρομπότ να κινηθεί μόνο προς τις εικόνες που απεικονίζουν μοχλούς.

 

 

Τέλος σε ζωντανή σύνδεση με τα νηπιαγωγεία από την Κατερίνη και την  Ιταλία, οι μικροί μας μαθητές χρησιμοποιώντας σχήματα και εικόνες του google shapes  δημιούργησαν εικονικούς μοχλούς.

 

 

Δεύτερη Αποστολή – Γνωριμία με το Γαλιλαίο και το τηλεσκόπιο.

 

 

Δεύτερο μήνυμα από την Ήτα Βήτα: θέλει να δει πως ζουν οι κάτοικοι των πλανητών δίπλα στο δικό του , αλλά δεν μπορεί. Πως θα τον βοηθήσουμε;

 

Ο Κύρος αποφασίζει να γυρίσει πίσω στο χρόνο με τη χρονομηχανή και να συναντήσει το Γαλιλαίο, ο οποίος θεωρείτε πως βελτίωσε το τηλεσκόπιο και είναι ο πρώτος που το χρησιμοποίησε για τη μελέτη των ουράνιων σωμάτων. Αποστολή μας ήταν να παρατηρήσουμε τον ουρανό με το Τηλεσκόπιο της τάξης μας και να στείλουμε πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί στον Ήτα Βήτα.

Τα παιδιά παρατήρησαν τον ουρανό με το Τηλεσκόπιο και ζωγράφισαν ότι είδαν.

 

Έμαθαν τα μέρη από τα οποία αποτελείτε ένα Τηλεσκόπιο αλλά και πως λειτουργεί. Με αφορμή τη χρήση του Τηλεσκοπίου μιλήσαμε για τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος και τη σειρά τους με βάση την απόσταση τους από τον ήλιο.

 

Με τη βοήθεια του beebot οι πλανήτες βρήκαν τη θέση τους στο ηλιακό μας σύστημα ( παιχνίδι κατά το οποίο δόθηκαν στα παιδιά ανακατεμένες εικόνες των πλανητών  τις οποίες  έπρεπε να βάλουν στη σωστή θέση και να οδηγήσουν το ρομπότ χαράζοντας διαδρομές από τον πιο κοντινό ως τον πιο μακρινό  από τον ήλιο πλανήτη).

 

Συνδεθήκαμε με τα νηπιαγωγεία της Κατερίνης και της Ιταλίας προκειμένου τα παιδιά να παίξουν συνεργατικό  παιχνίδι στο google slides. Δημιουργήθηκε τετραγωνισμένο πλαίσιο με δυο εικόνες, μια του Γαλιλαίου και μια του τηλεσκοπίου. Τα παιδιά κάθε σχολείου έπρεπε να “χαράξουν” διαφορετικές διαδρομές με βέλη οδηγώντας τον Γαλιλαίο στο τηλεσκόπιο.

 

 

Τρίτη Αποστολή – Γνωριμία με τον Σάμιουελ Μορς και τον κώδικά του.

Η τρίτη αποστολή ξεκίνησε με ένα νέο μήνυμα του Ήτα Βήτα στο οποίο μας πληροφορεί πως λόγω άσχημων καιρικών φαινομένων στον πλανήτη του δεν μπορεί να επικοινωνήσει μαζί μας πάρα μόνο με κώδικα Μορς. Μας στέλνει λοιπόν sos ζητώντας για άλλη μια φορά  τη βοήθεια μας.

 

 

 

 

 

 

Ο Κύρος γυρίζει πίσω στο χρόνο για να συναντήσει τον Σάμιουελ Μορς και να μας φέρει πληροφορίες  προκειμένου να μπορέσουμε να στείλουμε απάντηση στον Ήτα Βήτα, χρησιμοποιώντας τον κώδικα Μορς. Με την ευκαιρία δημιουργήσαμε δραστηριότητες εκμάθησης του κώδικα του αρχικού γράμματος του ονόματος.

 

Κάθε παιδιού με τη χρήση του Beebot ( κάθε παιδί έπρεπε να δώσει τις κατάλληλες εντολές στο ρομπότ ώστε να κινηθεί στη διαδρομή που οδηγούσε στην κάρτα με το αρχικό γράμμα του ονόματός του. Δίπλα στο γράμμα υπήρχε ο αντίστοιχος κώδικας.

 

Στη συνέχεια το παιδί αφού οδηγούσε το ρομπότ στο αρχικό του γράμμα , έπαιρνε την κάρτα και πήγαινε στον υπολογιστή στον οποίο πληκτρολογούσε τον κώδικα του ( τελείες και παύλες) στο πρόγραμμα morse code translator  ώστε να ακούσει τον ήχο του.

 

 

Αφού εξασκήθηκαν όλα τα παιδιά με τον κώδικα φτιάξαμε το μήνυμα ok και το στείλαμε στον Ήτα Βήτα. Επίσης παίξαμε το παιχνίδι “ταίριαξε τις κάρτες” αντιστοιχίζοντας τους αριθμούς 0-5 με τον κώδικά τους.  Στη συνέχεια και σε πραγματικό χρόνο τα παιδιά έπαιξαν ανάλογο κουίζ στο πρόγραμμα kahoot it τόσο με τα παιδιά από την Ελλάδα όσο και με τα παιδιά από την Ιταλία.

 

 

Τέταρτη Αποστολή- Γνωριμία με τον Γκράχαμ Μπελ και το τηλέφωνο.

 

Το τέταρτο μήνυμα του Ήτα Βήτα μας πληροφόρησε πως πλέον δεν μπορεί να επικοινωνήσει μαζί μας με κανένα τρόπο.

Ο Κύρος επέστρεψε πίσω στο χρόνο για να γνωρίσει τον Γκράχαμ Μπελ και να μάθει πως λειτουργεί το τηλέφωνο. Η νέα μας αποστολή ήταν να κατασκευάσουμε ένα δικό μας τηλέφωνο με κυπελλάκια και νήμα και να φανταστούμε πως θα ήταν ο κόσμος χωρίς τηλέφωνο.

 

 

 

Ο Κύρος θα φρόντιζε όλες οι πληροφορίες να φτάσουν στον Ήτα Βήτα. Αν όλα πήγαιναν καλά θα λαμβάναμε τηλεφώνημα από τον Ήτα Βήτα. Εμείς καταφέραμε να ακούσουμε την πραγματική φωνή του Γκράχαμ Μπελ να μιλά στο τηλέφωνο και εντυπωσιαστήκαμε.

 

Στη συνέχεια φτιάξαμε τo δικό μας τηλέφωνο. Ήταν απίστευτο άλλα λειτουργούσε.

 

 

Παίξαμε επιτραπέζιο  παιχνίδι με το Beebot . Τοποθετήθηκαν κάρτες με την εικόνα του τηλεφώνου  και άλλων εφευρέσεων και τα παιδιά σε ζευγάρια έπρεπε να ρίχνουν το ζάρι και αντί για πιόνια να χρησιμοποιούν το ρομπότ. Αν τύχαιναν πάνω στην εικόνα του τηλεφώνου πήγαιναν μια θέση μπροστά, αν τύχαιναν σε σε άλλη εικόνα πήγαιναν μια θέση πίσω. Νικητής ήταν το παιδί που έφτανε πρώτο στον τερματισμό.

 

 

 

Σε πραγματικό χρόνο συνδεθήκαμε με το συνεργαζόμενο νηπιαγωγείο της Κατερίνης και τα παιδιά έπαιξαν Τρίλιζα με εικόνες του Γκράχαμ Μπελ και του τηλεφώνου.

 

Τέλος είχαμε τη χαρά να λάβουμε τηλεφώνημα από τον Ήτα Βήτα, στο οποίο μας ευχαριστούσε για την πολύτιμη βοήθεια μας, γιατί χάρη σε αυτή μπόρεσε να κατασκευάσει το τηλέφωνο με το οποίο μας μιλούσε. Τελικά υπάρχει κυρία ο Ήτα Βήτα ή όχι; Το ερώτημα που προέκυψε. Εσείς τι πιστεύετε;

 

 

Πέμπτη αποστολή – Γνωριμία με τον Τόμας Έντισον και τον ηλεκτρικό λαμπτήρα.

 

Το πέμπτο μήνυμα του Ήτα Βήτα μας πληροφορούσε πως ο μικρός του βοηθός, ο Γλόμπος είχε ένα μικρο ατύχημα. Έπεσε και ράγισε το κεφάλι του (το κεφάλι του Γλόμπου είναι μια λάμπα).

Για άλλη μια φορά ο Κύρος έπρεπε να γυρίσει πίσω στο χρόνο. Αυτή τη φορά για να συναντήσει τον Τόμας Έντισον τον εφευρέτη του ηλεκτρικού λαμπτήρα.

Αφού μας έφερε όλες τις σχετικές πληροφορίες μας ζήτησε να φωτογραφίσουμε στο σπίτι και στο σχολείο τις συσκευές που πιστεύουμε ότι λειτουργούν  με ηλεκτρικό λαμπτήρα. Η ανταπόκριση των παιδιών ήταν ενθουσιώδης για άλλη μια φορά.

 

Μετά το πέρας  της αποστολής μας παίξαμε με το beebot ένα παιχνίδι στο οποίο τα παιδιά έπρεπε να προγραμματίσουν το μικρό ρομπότ έτσι ώστε να περνά μόνο από τις κάρτες που απεικόνιζαν λαμπτήρα.

 

 

Όσο αφορά τη συνεργατική δραστηριότητα με τα υπόλοιπα σχολεία  συνδεθήκαμε σε πραγματικό χρόνο σε ένα κοινό google doc στο οποίο φτιάξαμε ένα ντόμινο με εικόνες του  Έντισον και του λαμπτήρα. Τα παιδιά έπαιξαν και το ευχαριστήθηκαν με την ψυχή τους.

 

Έκτη αποστολή – Γνωριμία με τη Μαρία Κιουρί και την ακτινογραφία.

Φτάσαμε αισίως στην τελευταία μας αποστολή. Ο Κύρος θέλει να βεβαιωθεί πως ο μικρός Γλόμπος είναι καλά και γι αυτό θέλει να του βγάλει μια ακτινογραφία.

 Γυρίζει λοιπόν πίσω στο χρόνο για να γνωρίσει τη Μαρία Κιουρί.

Η νέα μας αποστολή είναι ένα παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού. Τα παιδιά πρέπει λαμβάνοντας οδηγίες να ψάξουν στο χώρο του σχολείου και να βρουν τις κρυμμένες ακτινογραφίες. Θα πρέπει στη συνέχεια να αναγνωρίσουν αν οι ακτινογραφίες αφορούν το ανθρώπινο σώμα ή το σώμα ενός ζώου. 

Η δραστηριότητα κινητοποίησε αμέσως τα παιδιά και είχε μεγάλη επιτυχία σε όλα τα σχολεία.

Το παιχνίδι με το beebot αυτή τη φορά ήταν διαφορετικό. Τα παιδιά χωρισμένα σε ζευγάρια  έπρεπε να ταιριάξουν τις κάρτες που απεικονίζουν τους εφευρέτες για τους οποίους μιλήσαμε και τις εφευρέσεις τους.

Το έκαναν με ιδιαίτερη ευκολία αποδεικνύοντας πως το παιχνίδι, το οποίο αποτελεί βασικό μέσο μάθησης στην προσχολική ηλικία μετουσιώθηκε σε μια καινοτόμα εκπαιδευτική φιλοσοφία και βοήθησε τους μικρούς μας μαθητές να φέρουν σε πέρας δράσεις περισσότερο εξελιγμένες από όσο θα ήταν εφικτό σε καταστάσεις εκτός παιχνιδιού.

Η συνεργατική μας δράση ήταν παρόμοια. Σε πραγματικό χρόνο συνδεθήκαμε με το σχολείο της Κατερίνης. Τα παιδιά σε ζευγάρια ένα από το δικό μας σχολείο και ένα από το άλλο, οδηγούσαν το beebot μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή. Το ένα ρομπότ είχε πάνω του τη φωτογραφία του εφευρέτη και το ρομπότ του άλλου σχολείου έπρεπε να φέρει την εικόνα  της εφεύρεσή του. Ότι έγινε στην τάξη, έγινε και δικτυακά. Απίστευτη εμπειρία για εκπαιδευτικούς και παιδιά.

 

 

Τελειώνοντας……

Η τελική μας αποστολή είναι να φτιάξουμε μια δική μα κατασκευή – εφεύρεση η οποία και θα μεταφέρει στον Ήτα Βήτα όλα όσα μάθαμε, προκειμένου να μην χρειάζεται πια τη βοήθεια μας . Τα παιδιά αποφάσισαν να φτιάξουν ένα Super Διαστημόπλοιο, το οποίο θα μπορεί να πετάξει στο διάστημα και να συναντήσει τον Ήτα Βήτα.

Και πράγματι, το Διαστημόπλοιο μας έφτασε στον προορισμό του. Ο Ήτα Βήτα έστειλε ευχαριστήριο στα τηλεοπτικά κανάλια.

Αξιολόγηση του έργου από τα παιδιά και του εκπαιδευτικούς.

Με την ολοκλήρωσή του έργου διαπιστώθηκε πως υπήρξε μεγάλη ποικιλία παραγόμενων αποτελεσμάτων ( συνεργατική, εγκυκλοπαίδεια, συνεργατικές αποστολές, συνεργατικές παρουσιάσεις, συνεργατικά παιχνίδια, κοινές κατασκευές, κοινοί στόχοι και πορεία, κοινή οργάνωση), τα οποία κρίνεται ότι επαλήθευσαν τους αρχικούς στόχους που είχαν τεθεί. Το έργο μας  είχε ποικιλία, φαντασία, ρυθμό και φυσικά συνεργασία σε όλα τα επίπεδα, ενώ οι αντιδράσεις των μικρών μας μαθητών ήταν ενθουσιώδεις σε κάθε στάδιο του έργου και τα σχόλιά τους ήταν θετικά με την ολοκλήρωση του.

Και αυτός είναι ο Έπαινος των παιδιών για τη συμμετοχή τους στο έργο…

 

 Το έργο μας παρουσιάστηκε στους γονείς των μαθητών…..

 

….καθώς και στην Ημερίδα  Παρουσίασης Καινοτόμων Προγραμμάτων  που οργάνωσαν οι Σχολικοί Σύμβουλοι και πραγματοποιήθηκε στο Διοικητήριο στη Λιβαδειά τον Ιούνιο.