Η αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών

Γράφει: ο Σπύρος Καρύδης, θεολόγος.

Μα φυσικά, ούτε λόγος να γίνεται. Αν πρόκειται για το καλό της πατρίδας και το ωράριο των εκπαιδευτικών να αυξηθεί. Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν τί σημαίνουν 21, 22 ή και 23 ώρες μέσα στην τάξη, έτσι ξεκίνησαν άλλωστε, θα το αντέξουν και αυτό. Βέβαια η «ώρα» του εκπαιδευτικού δεν μετριέται με τα λεπτά, ούτε μπορεί να εξισωθεί με μια ώρα εργασίας σε κάποια άλλη υπηρεσία, αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα. Βέβαια η «ώρα» του εκπαιδευτικού έχει πάντα και τα πριν και τα μετά της, προϋποθέτει έναν βαθμό προετοιμασίας, ο οποίος δεν προσμετράται, αλλά αυτό είναι ένα άλλο επίσης θέμα. Βέβαια στις «ώρες» του εκπαιδευτικού θα πρέπει να προστεθούν και εκείνες της διοικητικής ή γραμματειακής υποστήριξης του σχολείου, οι οποίες δεν συνυπολογίζονται στο ωράριο, αλλά και αυτό είναι ένα άλλο θέμα.

Εκτιμώ πως, αν εν τέλει επαληθευτούν όσα γράφονται χθες και σήμερα στον τύπο σχετικά με την αύξηση του ωραρίου (ενδεικτικά: http://news.in.gr/greece/article/?aid=1231206018), και στην προκειμένη περίπτωση η πολιτική ηγεσία του τόπου και συγκεκριμένα το Υπουργείο Παιδείας, βρίσκει την ευκολότερη λύση, εκείνη δηλαδή που μπορεί να εφαρμοστεί με τη σύνταξη και την αποστολή μιας εγκυκλίου, χωρίς να θίγει καταστάσεις ή να προβαίνει στις αναγκαίες αλλαγές. Δεν μπορεί, δεν θέλει ή δεν γνωρίζει; Και οι τρεις πιθανότητες δεν παρέχουν καμιά δικαιολογία.

Το Υπουργείο, αν εν τέλει επαληθευτούν τα όσα γράφονται, αποβλέποντας στον περιορισμό των προσλήψεων περιορίζεται απλά στην άθροιση των προστιθέμενων ωρών, χωρίς να λαμβάνει υπόψη ότι από τους τόσους εκπαιδευτικούς (δεν ξέρω αν όντως είναι 150000 που αναφέρεται στα δημοσιεύματα) ένας σημαντικός αριθμός βρίσκεται σήμερα και εργάζεται σε χώρους που δεν έχουν καμιά σχέση με την εκπαίδευση.

Πέρυσι η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου είχε εξαγγείλει πως θα έθετε τέρμα στις αποσπάσεις των εκπαιδευτικών. Στην πραγματικότητα ελάχιστα έγιναν. Πώς θα μπορούσε άλλωστε να εφαρμοστεί κάτι τέτοιο τη στιγμή που το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας στηρίζει τη λειτουργία του σε αποσπασμένους; Ακόμη και σήμερα αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί βρίσκονται σε υπουργεία, μητροπόλεις, εκκλησιαστικούς οργανισμούς, γραφεία βουλευτών, Βουλή, Ακαδημία Αθηνών, δημόσιες βιβλιοθήκες, αρχεία, και όπου αλλού μπορεί ή δεν μπορεί να φανταστεί ο νους μας.

Αν πράγματι υπάρχει ανάγκη για την εξοικονόμηση πόρων με τον περιορισμό των προσλήψεων, ιδού η λύση. Να ξεκαθαρίσει μια για πάντα το τοπίο στην εκπαίδευση: ποιοί πραγματικά εργάζονται στα σχολεία και ποιοί χρόνια ολόκληρα βρίσκονται αποσπασμένοι σε διάφορες υπηρεσίες. Να οριστεί άμεσα η επιστροφή όλων των αποσπασμένων στις θέσεις τους ή να γίνει άμεσα η μετάταξή τους στις θέσεις που έως σήμερα υπηρετούν, εφόσον καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες των οργανισμών στους οποίους υπηρετούν.

Αν πράγματι υπάρχει ανάγκη, επιπλέον καλό θα ήταν το Υπουργείο, πριν πάρει οποιαδήποτε άλλη απόφαση, να ελέγξει στις κατά τόπους Διευθύνσεις Δ.Ε., τους καταλόγους των εκπαιδευτικών που παραμένουν στη «διάθεση» της κάθε Διεύθυνσης. Δεν γνωρίζω πως τους «διαθέτει» η Διεύθυνση κάθε χρόνο και ποιο έργο επιτελούν, ο αριθμός τους όμως, αν κρίνω από την κατάσταση στην Διεύθυνση Δ.Ε. Α΄Αθηνών, είναι εξαιρετικά μεγάλος. Για του λόγου το αληθές παραπέμπω στον πίνακα «Βελτιώσεις/οριστικές τοποθετήσεις εκπαιδευτικών»: http://dide-a-ath.att.sch.gr/new/index.php?option=com_content&view=article&id=230:2012-06-28-14-59-59&catid=1:2011-02-15-14-09-08&Itemid=6 που δημοσιεύτηκε τον περασμένο μήνα. Υποθέτω ότι ανάλογη είναι η κατάσταση και στις άλλες Διευθύνσεις της χώρας. Η παρουσία τόσο πολλών, χωρίς οργανική θέση στη διάθεση των Διευθύνσεων, προϊόν μετάθεσης στις περισσότερες περιπτώσεις, θέτει βέβαια το ζήτημα του τρόπου με τον οποίο γίνονται οι μεταθέσεις αυτές, αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα. Αυτό που μας αφορά σήμερα είναι ότι το προσωπικό αυτό, το οποίο παραμένει ανενεργό, θα πρέπει κάπου να διατεθεί, πριν ληφθούν οποιεσδήποτε αποφάσεις αναφορικά με το ωράριο των εκπαιδευτικών.

Αν μετά από όλα αυτά ακόμη χρειάζεται να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας, τότε να αυξηθούν.

Αναδημοσίευση από: http://paratheseis.wordpress.com/