Όταν τα Μαθηματικά Συναντούν τη Ζωή: Η Στατιστική Ανάλυση της Διατροφής μας

Στο πλαίσιο του διαθεματικού μας project με θέμα τη διατροφή, οι μαθητές ανέλαβαν να εξερευνήσουν έναν σημαντικό πυλώνα της έρευνας: τη Στατιστική Ανάλυση. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία, κατάφεραν να δουν πώς τα μαθηματικά μπορούν να συνδεθούν άμεσα με τον πραγματικό κόσμο, την καθημερινότητά τους και τη λήψη ουσιαστικών αποφάσεων.

🔹 Από την ερώτηση… στο ερωτηματολόγιο

Η πρώτη φάση αφορούσε τη διατύπωση ερωτήσεων σχετικών με τις διατροφικές συνήθειες των συμμαθητών τους. Οι μαθητές πρότειναν πλήθος ερωτήσεων και μέσα από συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων επιλέχθηκαν οι πιο αντιπροσωπευτικές, ανάλογα με το τι ακριβώς θέλαμε να μελετήσουμε. :

  • την ποσότητα, δηλαδή πόσο συχνά καταναλώνουν οι μαθητές συγκεκριμένες ομάδες τροφίμων ή γεύματα μέσα στην ημέρα,

  • την ποιότητα, δηλαδή αν οι επιλογές τους περιλαμβάνουν θρεπτικές τροφές ή κυρίως πρόχειρα και επεξεργασμένα προϊόντα,

  • και τέλος, την ψυχολογία πίσω από τις διατροφικές συνήθειες, όπως αν τρώνε από πείνα, από βαρεμάρα, άγχος ή λόγω κοινωνικής επιρροής.

Αξιοποιήθηκε έτσι η έννοια της  στοχευμένης παρατήρησης, όπως συμβαίνει και σε πραγματικές ερευνητικές μελέτες.

🔹 Επιλογή δείγματος και συλλογή δεδομένων

Καθορίστηκε το δείγμα των μαθητών που θα συμμετείχαν στην έρευνα, με στόχο να είναι αντιπροσωπευτικό του σχολικού πληθυσμού. Επιλέχθηκαν μαθητές από κάθε τμήμα, με ισορροπημένη κατανομή ως προς το φύλο, ώστε τα δεδομένα να έχουν μεγαλύτερη αξιοπιστία και αναπαραστατικότητα.

Με τη βοήθεια του Google Forms, οι μαθητές σχεδίασαν τα ερωτηματολόγια, τα οποία συμπληρώθηκαν από τους συμμαθητές τους. Οι απαντήσεις συγκεντρώθηκαν άμεσα και με ασφάλεια, δίνοντάς τους την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τη σύγχρονη τεχνολογική διάσταση της στατιστικής έρευνας.

🔹 Από τα δεδομένα… στην ανάλυση

Οι απαντήσεις μετατράπηκαν σε γραφήματα και στατιστικές απεικονίσεις (πίτες με ποσοστά), και ενσωματώθηκαν σε παρουσίαση PowerPoint.

Όμως, δεν σταματήσαμε εκεί!

🤖 Η τεχνητή νοημοσύνη ως «διατροφολόγος» και «ψυχολόγος»

Για κάθε ερώτηση, ζητήθηκε από τους μαθητές να απευθυνθούν στην τεχνητή νοημοσύνη, δίνοντάς της ρόλο:

  • είτε του διατροφολόγου, που θα εξηγήσει τι σημαίνουν τα ευρήματα και θα δώσει κατευθύνσεις

  • είτε του ψυχολόγου, που θα ερμηνεύσει τα μοτίβα συμπεριφοράς και θα μιλήσει για τη σχέση συναισθήματος–φαγητού.

Έτσι, οι μαθητές δεν έμειναν σε αριθμούς, αλλά τους συνέδεσαν με τη ζωή και τον εαυτό τους.


🎓 Η Παιδαγωγική Αξία

Μέσα από αυτή τη δράση, οι μαθητές:

  • αντιλήφθηκαν τη δυναμική των μαθηματικών στην κατανόηση κοινωνικών φαινομένων

  • γνώρισαν σύγχρονα εργαλεία τεχνολογίας για συλλογή, οργάνωση και παρουσίαση δεδομένων

  • ανέπτυξαν κριτική σκέψη και ικανότητα ερμηνείας πληροφοριών

  • εξοικειώθηκαν με τον διεπιστημονικό χαρακτήρα της γνώσης, καθώς τα μαθηματικά συνδέθηκαν με τη διατροφή, την ψυχολογία και την τεχνολογία

Ποιοι συμμετείχαν;

Το project υλοποιήθηκε με τη συνεργασία των καθηγητών:

👨‍🏫 Ιωάννη Βελέντζα (Μαθηματικά)

💻 Δρ Παναγιώτας Σκουρολιάκου (Πληροφορική)

🥗 Παρασκευής Βάγια (Οικιακή Οικονομία)

🌍 Μαρίας Σπηλιωπούλου (Γαλλικά)

🎨 Αικατερίνης Φιλάνδρα  (Εικαστικά)

Και φυσικά, τους μαθητές της Α και Β Γυμνασίου που έδωσαν ψυχή, φαντασία και προσωπική έκφραση σε κάθε βήμα!

img diatrofi2
(Κάνε κλικ στην εικόνα)