Το επάγγελμα του αρχιτέκτονα

Στο πλαίσιο της συνεργασίας του σχολείου μας με την πλατφόρμα 100 mentors μέσω του οργανισμού Tipping Point, την Παρασκευή 14 Μαρτίου, οι μαθητές του Α2 είχαν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν με τον κ. Αχιλλέα Ψυλλίδη, αρχιτέκτονα και καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας του Delft στην Ολλανδία. Ο κ. Ψυλλίδης είναι απόφοιτος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (National Technical University of Athens)  με Μεταπτυχιακό (MSc) στην Αρχιτεκτονική Μηχανική και Διδακτορικό (MPhil) στον Χωροταξικό Σχεδιασμό (MSc in Architectural Engineering, MPhil in Spatial Planning Delft University of Technology).

Ο κ. Αχιλλέας Ψυλλίδης ενημέρωσε τους μαθητές για το επάγγελμα του αρχιτέκτονα και τους μίλησε για τη δική του πορεία στον τομέα της αρχιτεκτονικής και του χωροταξικού σχεδιασμού. Απάντησε με ενδιαφέρον και αναλυτικά στις ερωτήσεις που του έθεσαν οι μαθητές, καλύπτοντας θέματα όπως οι προκλήσεις της αρχιτεκτονικής, οι τρέχουσες τάσεις στον τομέα, καθώς και οι δυνατότητες που προσφέρει η συγκεκριμένη κατεύθυνση για τη μελλοντική τους επαγγελματική πορεία.

Tipping Point Architektonaς


Αναφέρουμε μερικές από τις ερωτήσεις που έθεσαν οι μαθητές στον κ. Ψυλλίδη κατά τη διάρκεια της συνάντησης

Ερώτηση: Με τι ασχολείται ένας αρχιτέκτονας;

Απάντηση: Ο αρχιτέκτονας ασχολείται κυρίως με το σχεδιασμό κτιρίων και άλλων κατασκευών, όπως γέφυρες, πλατείες κ.α. Πέρα από την αισθητική και τη λειτουργικότητα, ο αρχιτέκτονας πρέπει να λάβει υπόψη την ασφάλεια, τη βιωσιμότητα και τη σύνδεση των κτιρίων με το περιβάλλον τους. Δηλαδή, εκτός από το να σχεδιάζει όμορφα κτίρια, δουλεύει και για να εξασφαλίσει την καλή ποιότητα ζωής για τους ανθρώπους που τα χρησιμοποιούν.

Ερώτηση: Για να γίνει κάποιος αρχιτέκτονας, πρέπει να έχει φαντασία και να είναι πολύ καλός στο σχέδιο;

Απάντηση: Η φαντασία και η ικανότητα στο σχέδιο είναι πράγματι σημαντικές για έναν αρχιτέκτονα. Ωστόσο, είναι εξίσου σημαντικό να έχεις καλές γνώσεις μαθηματικών και φυσικών επιστημών, καθώς ο αρχιτέκτονας πρέπει να κατανοεί τη μηχανική και τη στατική των κτιρίων. Ο σχεδιασμός και η δημιουργικότητα συνδυάζονται με τις επιστημονικές γνώσεις για να δημιουργηθούν ασφαλή και λειτουργικά κτίρια.

Ερώτηση: Πόσο χρόνο διαρκούν οι σπουδές για να γίνεις αρχιτέκτονας;

Απάντηση: Οι σπουδές για να γίνεις αρχιτέκτονας διαρκούν περίπου 5 χρόνια. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών, απαιτείται και πρακτική άσκηση.

Ερώτηση: Ποια είναι η διαδικασία για να χτιστεί ένα σπίτι από την αρχή μέχρι το τέλος;

Απάντηση: Η διαδικασία για την ανέγερση ενός σπιτιού ξεκινά με το σχεδιασμό από τον αρχιτέκτονα, όπου δημιουργούνται τα πρώτα σχέδια και οι αναγκαίοι υπολογισμοί. Στη συνέχεια, ακολουθεί η διαδικασία έγκρισης των σχεδίων από τις αρμόδιες αρχές. Μόλις ληφθούν οι εγκρίσεις, ξεκινά η κατασκευή, με τη συνεργασία του αρχιτέκτονα με άλλες ειδικότητες μηχανικών. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής, ο αρχιτέκτονας παρακολουθεί τη διαδικασία για να εξασφαλίσει ότι το σχέδιο ακολουθείται σωστά.

Ερώτηση: Χρησιμοποιείτε κάποιο πρόγραμμα για να σχεδιάζετε;

Απάντηση: Ναι, σήμερα οι περισσότεροι αρχιτέκτονες χρησιμοποιούν ψηφιακά προγράμματα σχεδίασης, όπως το AutoCAD, και άλλα. Αυτά τα προγράμματα επιτρέπουν στους αρχιτέκτονες να δημιουργούν ακριβή σχέδια, τρισδιάστατες αναπαραστάσεις και να κάνουν προσομοιώσεις πριν προχωρήσουν στην κατασκευή του έργου. Τα ψηφιακά εργαλεία έχουν βοηθήσει πολύ στην ακρίβεια και την αποτελεσματικότητα του σχεδιασμού.

Ερώτηση: Αμείβεται καλά ένας αρχιτέκτονας;

Απάντηση: Η αμοιβή ενός αρχιτέκτονα εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως η εμπειρία του, η περιοχή στην οποία εργάζεται, το μέγεθος των έργων κ.α. Ωστόσο, όπως και σε πολλά επαγγέλματα, η αμοιβή μπορεί να διαφέρει σημαντικά από περίπτωση σε περίπτωση.

Ερώτηση: Ποια είναι η διαφορά μεταξύ αρχιτέκτονα και πολιτικού μηχανικού;

Απάντηση: Η βασική διαφορά μεταξύ αρχιτέκτονα και πολιτικού μηχανικού είναι ότι ο αρχιτέκτονας επικεντρώνεται στο σχεδιασμό και την αισθητική του κτιρίου, ενώ ο πολιτικός μηχανικός είναι υπεύθυνος για τη στατικότητα και τη δομική ασφάλεια του κτιρίου. Οι δύο επαγγελματίες συνεργάζονται στενά για να ολοκληρωθεί το έργο με επιτυχία.


Η συνάντηση αυτή αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία για τους μαθητές να μάθουν από έναν καταξιωμένο επαγγελματία του χώρου και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σχετικά με τον κόσμο της αρχιτεκτονικής. Μέσα από τη συζήτηση, οι μαθητές απέκτησαν πολύτιμες πληροφορίες για το επαγγελματικό αντικείμενο του αρχιτέκτονα και τις προοπτικές που προσφέρει αυτός ο τομέας.

Το σχολείο μας συνεχίζει να προσφέρει στους μαθητές αξιόλογες ευκαιρίες να έρθουν σε επαφή με ειδικούς από διάφορους τομείς, ενισχύοντας τη σύνδεση της εκπαίδευσης με τον επαγγελματικό κόσμο και δίνοντας τους τη δυνατότητα να ανακαλύψουν νέες προοπτικές και να καθορίσουν με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση τις μελλοντικές τους επιλογές.

Ο κ. Ψυλλίδης έκλεισε τη συζήτηση με μια πολύτιμη συμβουλή για τους μαθητές: «Ό,τι και να επιλέξετε να κάνετε στη ζωή σας, να το αγαπάτε. Μόνο έτσι θα γίνετε καλοί επαγγελματίες και χρήσιμοι στην κοινωνία». Η ενθαρρυντική αυτή δήλωση αποτέλεσε έμπνευση για τους μαθητές και τους ενίσχυσε στην αναζήτηση του επαγγελματικού τους προσανατολισμού.