5η ομάδα (2): Μετά τις πληροφορίες της Γερόντισσας ο Μενέλαος βρίσκεται σε σύγχυση. Πώς δηλώνεται αυτό στο κείμενο; Πώς θα μπορούσε να δηλωθεί στη σκηνική παρουσία του; (ήθος-λέξη-όψη)
Ο Μενέλαος μετά την ομιλία του με τη Γερόντισσα, που τον πληροφορεί για πράγματα, τα οποία φαίνεται ότι δε γνώριζε, έχει συγχυστεί. Βέβαια, πριν καν τα πληροφορηθεί βρίσκεται κατά κάποιο τρόπο σε σύγχυση. Αυτό δικαιολογείται και από το γεγονός ότι είναι ένας βασιλιάς και γνωρίζει τέτοια αντιμετώπιση. Στην 3η σκηνή (στ. 542-575) ο Μενέλαος μονολογεί ακατάπαυστα και δηλώνει τη σύγχυσή του, επειδή η Γερόντισσα δεν τον αφήνει να εισέλθει στο παλάτι. Εκφράζει τα συναισθήματά του με θυμό. Αυτό το δηλώνει στο κείμενο δίνοντας εξηγήσεις χωρίς βάση, προσπαθώντας να δικαιολογήσει τα νέα δεδομένα. Αρχικά, στο στίχο 551 αναφέρει μία άλλη Σπάρτη. Στη συνέχεια, στους στοίχους 554-555 δε μπορεί να εξηγήσει το ότι υπάρχει και 2η Τροία (του φαίνεται περίεργο). Στους 557-559, επίσης, εξηγεί τη συνωνυμία. Στο στίχο 560 «θα φύγω», εξυπηρετεί τη δραματική οικονομία. Η σύγχυσή του εκφράζεται, ακόμα, με τους στεναγμούς του (στ.521). Τέλος, χαρακτηρίζει την Γερόντισσα άκαρδη.
Η σύγχυση, αυτή, μπορεί να εκφραστεί με διάφορους τρόπους μέσω της όψης, της λέξης και του ήθους.
Όσον αφορά την όψη, θα μπορούσε να σκίζει τα ρούχα του ή να τραβάει τα μαλλιά του. Ακόμα, θα μπορούσε να γδέρνει το πρόσωπό του. Τέλος, πολύ πιθανό να κάνει κάποιες αμήχανες κινήσεις.
Η σύγχυση του Μενέλαου δηλώνεται και μέσω της σκηνικής παρουσίας του ήρωα. Σχετικά με τον όρο «λέξις», δηλαδή τη γλώσσα που χρησιμοποιεί ο ποιητής, τους εκφραστικούς τρόπους και τα σχήματα, η κατάσταση του Μενέλαου προωθείται στους ακροατές με πολύ εύστοχο τρόπο. Καταρχάς στην αρχαία παράσταση, φανταζόμαστε τον υποκριτή που υποδύεται το Μενέλαο να στέκεται ακίνητος, να απαγγέλει το μονόλογο του και καθώς το προσωπείο του, κρύβει καλά τις εκφράσεις του προσώπου του, ο μόνος τρόπος για να εκφράσει τα συναισθήματα του, είναι η ένταση και η χροιά της φωνής του, όπως επίσης και τα λόγια που λέει. Έτσι λοιπόν, ο ήρωας στο μονόλογο του χρησιμοποιεί πολλά άστοχα ερωτήματα (π.χ. στ. 548-550 ) με τα οποία προσπαθεί να εξηγήσει τα γεγονότα που συμβαίνουν. Ακόμα στα λόγια του διακρίνουμε ορισμένα αποφθέγματα σχετικά με την δύναμη της ανάγκης ( στ. 574-575), δείχνοντας έτσι την απελπισία του για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει. Τέλος ο πόνος του εκφράζεται και μέσω των επιφωνημάτων που υπάρχουν και κατά τη διάρκεια της συνομιλίας του με την Γερόντισσα (π.χ. στ 511).Γενικά από το μονόλογο του Μενέλαου εκτός από την άσχημη ψυχολογικά του κατάσταση μαθαίνουμε και το σχέδιο δράσης του (στ. 565-566).
Μετά τη συνομιλία του Μενέλαου με τη Γερόντισσα, ο ήρωας μένει μόνος του στη σκηνή και καταφεύγει σε ένα έντονο μονόλογο προσπαθώντας να αναλύσει τις πληροφορίες που του έδωσε η γερόντισσα(542). Αναλυτικότερα, φαίνεται να βρίσκεται σε απόλυτη σύγχυση, καθώς δεν μπορεί να συνειδητοποιήσει την πληροφορία ότι η Ελένη βρίσκεται στην Αίγυπτο . Είναι ψυχικά συντετριμμένος, καθώς αδυνατεί να κατανοήσει ότι τόσα χρόνια πολεμούσε για ένα είδωλο. Αυτή η στάση του θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα βαθμό λογική και συνετή αφού δεν αποδέχεται ό,τι ακούει και προσπαθεί μέσα από δικούς του συλλογισμούς να οδηγηθεί στην αλήθεια. Οι συλλογισμοί του όμως είναι πολύπλοκοι και έτσι παρασυρόμενος από την αφέλεια του οδηγείται σε λάθος συμπεράσματα. Ειδικότερα, δεν λαμβάνει υπόψη του όλα τα δεδομένα και αντιμετωπίζει με επιπολαιότητα τις πληροφορίες που του δίνονται. Αξιοσημείωτη είναι η επιμονή του να παραμείνει και να ζητήσει βοήθεια από το βασιλιά , παρά τις προειδοποιήσεις της Γερόντισσας (559-560), πιστεύοντας ότι θα το σώσει το όνομά του (561-563). Επιπλέον, στα τελευταία του λόγια με την απόφαση του να τρέξει να κρυφτεί (568-569) παρουσιάζεται δειλός, γεγονός που του αφαιρεί τα χαρακτηριστικά του ατρόμητου ήρωα και του προσδίδει μια τραγική διάσταση. Στους στ. 571-575 ο ήρωας φαίνεται να είναι απογοητευμένος καθώς είναι βασιλιάς αλλά κανένας δεν αναγνωρίζει το αξίωμα του. Τέλος, η σκηνή κλείνει με τη σοφή σκέψη του ότι η ανάγκη είναι αυτή που ωθεί τα πράγματα προς μια συγκεκριμένη πορεία.
Κάτω από Α΄ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΕΛΕΝΗΣ, Β' ΤΟΣΙΤΣΕΙΟ ΑΡΣΑΚΕΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΚΑΛΗΣ, Γ2_2012-3, ΟΜΑΔΑ 5Η, ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΛΕΝΗΣ | 0 Σχόλια5η ομάδα (1): Το Α΄ επεισόδιο αρχίζει με την είσοδο του Μενέλαου στη σκηνή. Κάποιοι μελετητές υποστηρίζουν ότι πρόκειται για ένα δεύτερο Πρόλογο. α) Υπάρχουν ομοιότητες με την προλογική ρήση της Ελένης; Υπάρχουν διαφορές; β) Σε ποιον απευθύνονται οι δύο πρωταγωνιστές σε κάθε περίπτωση;
Επεισόδιο Α’ – Πρόλογος
Κάθε επεισόδιο αρχαίας τραγωδίας ξεκινά με την εμφάνιση ενός προσώπου επί σκηνής, το οποίο κομίζει πάντα νέα στοιχεία για την υπόθεση του έργου. Στην Ελένη όμως τα πράγματα δεν ακολουθούν τους παραδοσιακούς θεατρικούς κανόνες. Το Α επεισόδιο λοιπόν, εμφανίζει σημαντικές ομοιότητες με τον πρόλογο της Ελένης. Για το λόγο αυτό μάλιστα, ορισμένοι μελετητές υποστηρίζουν ότι χρησιμοποιείται η τεχνική του διπλού προλόγου.
Ομοιότητες: Πρώτα απ’ όλα η πρώτη σκηνή του Προλόγου (στ.1-81) αλλά και του Α’ Επεισοδίου είναι μονόλογοι. Σε αυτούς τους μονολόγους και ο Μενέλαος και η Ελένη εκφράζουν τις δυσκολίες και τα βάσανά τους. Ακόμη, κάνουν αναφορές σε διάφορα μυθικά πρόσωπα, όπως οι Νηρηίδες, η Αφροδίτη, η Αθηνά και η Ήρα όσον αφορά την Ελένη ενώ ο Πέλοπας και ο Οινόμαος όσον αφορά τον Μενέλαο. Επίσης, είναι ξενιτεμένοι με κοινό τόπο καταγωγής την ξακουστή Σπάρτη. Στη συνέχεια, αναφέρονται με αποφθέγματα στη δυστυχία. Η Ελένη λέει πως η ομορφιά της είναι αυτή που της έφερε τη δυστυχία και ο Μενέλαος ότι «ο ευτυχισμένος, όταν κακοπάθει, νιώθει πικρότερη τη δυστυχία, παρ’ όσο αυτός που από παλιά την ξέρει». Και στα δύο αποσπάσματα (στ.1-191 και στ. 437-541) υπάρχουν κάποια σημεία με τραγικά ειρωνεία, γι’ αυτό και τα πρόσωπα είναι τραγικά. Για παράδειγμα, ενώ οι θεατές και η Ελένη γνωρίζουν την αλήθεια, ο Τεύκρος δεν την γνωρίζει. Αντίστοιχα, η γερόντισσα γνωρίζει πού βρίσκεται η πραγματική Ελένη σε αντίθεση με τον Μενέλαο. Σε αυτά τα σημεία υπάρχει αντίθεση μεταξύ των εννοιών «είναι», «φαίνεσθαι» και «γνώση», «άγνοια». Επιπλέον, στη δεύτερη σκηνή συμμετέχει και κάποια άλλο πρόσωπο και η συνομιλία γίνεται με στιχομυθία (στ.105-165 και στ.503-533). Τέλος, όσον αφορά τη σκηνική παρουσία στέκονται και οι δύο μπροστά από το παλάτι, καθώς ο Τεύκρος και ο Μενέλαος αναφέρονται στους «ωραίους θριγκούς» του.
Διαφορές: Οι δύο μονόλογοι παρουσιάζουν αρκετές διαφορές ως προς το περιεχόμενο καθώς ο ρόλος τους είναι διαφορετικός. Αρχικά η Ελένη (στ. 1) είναι ένα πρόσωπο που γνωρίζει το χώρο δράσης και ξέρει που βρίσκεται, αντίθετα ο Μενέλαος είναι ναυαγός και δεν γνωρίζει που βρίσκεται (στ.471). Ο Μενέλαος αποκαλύπτει την ταυτότητά του έμμεσα μέσα από μια ευχή, (στ.437-444), ενώ η Ελένη ενημερώνει τους θεατές για την καταγωγή της, αφού έχει παρουσιάσει τον τόπο που βρίσκεται (στ.25). Επίσης, ο Μενέλαος όταν αναφέρεται στον Πέλοπα αφήνει να φανεί έμμεσα ότι η αρχή των δεινών βρίσκεται στη ίδια την γενιά του (στ.437-344), σε αντίθεση με την Ελένη που κατηγορεί την ίδια την ύπαρξή της. Επιπλέον, η ηρωίδα διακατέχεται από ευπιστία (στ.163) απέναντι στα λόγια δευτερευόντων προσώπων (Τεύκρος), ενώ ο Μενέλαος είναι δύσπιστος ως προς τα λόγια της γερόντισσας (στ.556-560). Η απόγνωση της ηρωίδας φαίνεται να είναι μεγαλύτερη από αυτή του Μενέλαου καθώς μας πληροφορεί ότι το μόνο που την κρατάει στην ζωή είναι η διαβεβαίωση του Ερμή ότι θα γυρίσει στην πατρίδα της. Η αξιοθρήνητη κατάστασή της φαίνεται και από το γεγονός ότι έχει καταφύγει ικέτισσα στον τάφο του Πρωτέα. Αντίθετα, ο Μενέλαος διατυπώνει έμμεσα την ευχή να μην είχε γεννηθεί και φαίνεται να μην βρίσκεται στον ίδιο βαθμό απόγνωσης με την ηρωίδα.
Τέλος, παρ’ ότι και οι δύο ήρωες αποδίδουν τις συμφορές τους στους θεούς Ο Μενέλαος διαμαρτύρεται για το γεγονός ότι οι θεοί δεν του επιτρέπουν να γυρίσει στην πατρίδα του ενώ η Ελένη καταγγέλλει τις θεϊκές παρεμβάσεις ως υπαίτιες για τον εγκλωβισμό της και την οδυνηρή θέση στην οποία βρίσκεται.
β) Στην πρώτη περίπτωση η Ελένη αυτοπαρουσιάζεται και απευθύνεται στο κοινό και στον εαυτό της λέγοντας το που βρίσκεται και ,με λύπη, εκφράζοντας τα βάσανά της. Στη συνέχεια, απευθύνεται στον Τεύκρο, ο οποίος είναι ένα δευτερεύον πρόσωπο που εισέρχεται στη σκηνή μετά τον μονόλογό της.
Ο Μενέλαος, επίσης, μονολογεί απευθυνόμενος στο κοινό (θεωρητικά) και έπειτα στον Πέλοπα παρακαλώντας να μην υπήρχε η γενιά του και τέλος στη Γερόντισσα, παρακαλώντας την να εισέλθει στο παλάτι για να βρει φαγητό για τους συντρόφους του.
Κάτω από Α΄ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΕΛΕΝΗΣ, Β' ΤΟΣΙΤΣΕΙΟ ΑΡΣΑΚΕΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΚΑΛΗΣ, Γ2_2012-3, ΟΜΑΔΑ 5Η, ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΛΕΝΗΣ | 0 Σχόλια1η ομάδα (1): Ποιες σκηνοθετικές πληροφορίες παίρνουμε από αυτό το επεισόδιο; Να τις καταγράψετε και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
Στο πρώτο επεισόδιο παρατηρούμαι την άφιξη του Μενελάου στην Αίγυπτο, κάτι το οποίο μας εκπλήσσει, αφού οι περισσότεροι Έλληνες τον είχαν για νεκρό. Φτάνοντας στην Αίγυπτο, ο Μενέλαος μονολογώντας μας
εξιστορεί το παρελθόν του , δηλαδή όλα όσα συνέβησαν στην Τροία. Επίσης, μας ενημερώνει για την παρούσα κατάστασή του καθώς και για το τι σχεδιάζει να κάνει νε σκοπό να γυρίσει στην Σπάρτη. Πηγαίνει στο ανάκτορο του Πρωτέα ,όπου εκεί συναντά θυρωρό που είναι μια γερόντισσα. Μέσω αυτής ενημερώνεται για τον τόπο στον οποίο βρίσκετε καθώς και για το τι πραγματικά έγινε με την αληθινή Ελένη, κάτι το οποίο αγνοεί αφού θεωρεί το γεγονός σαν μια απλή σύμπτωση. Όντας ενημερωμένος από την γερόντισσα ότι ο Θεοκλύμενος δεν επιθυμεί την παρουσία των Ελλήνων στο ανάκτορο του, ο Μενέλαος κρύβεται έτσι ώστε να δει τη συμπεριφορά του Θεοκλύμενου και έτσι να αποφασίσει αν θα του ζητήσει βοήθεια ή όχι. Καθ’όλη τη διάρκεια του επεισοδίου μας δίνονται κάποιες σκηνοθετικές πληροφορίες.
Στην πρώτη σκηνή παρατηρούνται αρκετές σκηνοθετικές πληροφορίες. Ο Μενέλαος πρέπει να εισέρχεται από την αριστερή πάροδο, αφού έρχεται από κάπου πολύ μακριά. Ο ίδιος δίνει κάποια σημαντικά στοιχειά για την εμφάνιση του. Μιλά για ρούχα από κουρέλια(στ.472) και ένδυμα από καραβίσιο πανί (στ.479-480). Η παρουσία του πρέπει να μαρτυρεί άνθρωπο καταπονημένο και σε άθλια κατάσταση. Στο τέλος του μονόλογου δώνει κάποιες συμπληρωματικές πληροφορίες για το παλάτι του Πρωτέα. Μιλά για θριγκούς και τον ωραίο πυλώνα(στ.488-489), και πλησιάζει την πόρτα του παλατιού φωνάζοντας με υψωμένη φωνή (στ.493-494), είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως τα στοιχεία αυτά δεν είναι τυπικά και συμβατικά, αλλά παίζουν σημαντικό ρόλο στη συνέχεα.
Στην δεύτερη σκηνή, η πλοκή του επεισοδίου εξελίσσεται ιδιαίτερα. Ο Μενέλαος χτυπά την πόρτα του παλατιού. Μια γερόντισσα μισανοίγει την πόρτα (στ.499) και απαντά σ’αυτόν. Του μιλά με δυνατή και οξεία φωνή (στ.500) και σπρώχνει τον Μενέλαο πιάνοντας του το χέρι (στ.503). Ο Μενέλαος με τη σειρά του, προσπαθεί να αμυνθεί και να προστατέψει τον εαυτό του (στ.503), ενώ φαίνεται πως δακρίζει(στ.514). Κάποια στιγμή φαίνεται πως η γερόντισσα δείχνει με το χέρι της τον τάφο του Πρωτέα (στ.521). Στο τέλος της σκηνής η γερόντισσα μπαίνει στο παλάτι, κλείνοντας πίσω της την πόρτα.
Το πρώτο επεισόδιο, παίζει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της τραγωδίας, καθώς μέσο αυτής ανακαλύπτουμε ότι ο Μενέλαος είναι ακόμα ζωντανός και ότι υπάρχουν ακόμα ελπίδες για να ξανασμίξει ο Μενέλαος με την Ελένη.
2η ομάδα (1): Να συγκρίνετε το προοίμιο της Οδύσσειας με τη μονολογική ρήση του Μενέλαου (στ. 437-492) και να επισημάνετε τις διαφορές ανάμεσα στο Μενέλαο και στον Οδυσσέα.
Αρχικά στο προοίμιο της Οδύσσειας, παρουσιάζονται θεματικές ομοιότητες με τον μονόλογο του Μενελάου, αφού και τα δύο αναφέρονται σε δύο ανθρώπους που πολέμησαν στην Τροία καθώς και στηv περιπέτεια που πέρασαν στο ταξίδι της επιστροφής τους. Συγκεκριμένα, το θέμα της Οδύσσειας είναι ο διπλός πόθος του Οδυσσέα, δηλαδή αυτός για την πατρίδα και τη γυναίκα του. Από τη άλλη ο Μενέλαος το μόνο που θέλει είναι να γυρίσει στη πατρίδα του μαζί με τη «γυναίκα» του. Επομένως , το προοίμιο της Οδύσσειας και ο μονόλογος του Μενελάου μας δίνουν πληροφορίες για τη ζωή και την κατάσταση των ηρώων.
Μεταξύ των δύο ηρώων , του Οδυσσέα και του Μενέλαου, εντοπίζονται κάποιες διαφορές ως προς τον τρόπο που παρουσιάζονται. Ο Οδυσσέας παρουσιάζεται ήρωας, πολυμήχανος , πολυταξιδεμένος, πολύπαθος καθώς και φιλόπατρις. Επίσης ο Μενέλαος παρότι καυχιέται ότι ηγήθηκε της εκστρατείας στην Τροία εμφανίζεται τώρα ως ναυαγός, κουρελής και δεν θυμίζει σε τίποτα τον Μενέλαο του μύθου, δηλαδή το βασιλιά.
Ο Οδυσσέας, απ’ όσα αναφέρει ο ποιητής στο προοίμιο, έχει χάσει όλους τους συντρόφους του στο ταξίδι της επιστροφής στην πατρίδα. Παρότι εκείνος τους αγαπούσε, τους υπολόγιζε, και τους προστάτευε, εκείνοι φέρθηκαν με ανόητο-ανώριμο τρόπο χωρίς σύνεση και λογική και έφαγαν τα βόδια του Θεού Ήλιου. Οι θεοί τους τιμώρησαν με θάνατο εξαιτίας των ανθρωπίνων λαθών τους και έτσι ο Οδυσσέας έμεινε μόνος .
Από την άλλη, ο Μενέλαος έχει ακόμα μερικούς από τους συντρόφους του. Στους στίχους 484-487 αναφέρεται πως αν και ντρεπόταν να ζητήσει βοήθεια από τους ντόπιους, βάζει ως προτεραιότητα όσους συντρόφους του έχουν απομείνει, και αποφασίζει να πάει στο παλάτι για να τους βρει τρόφιμα. Είναι μόνος και δεν έχει κανέναν να τον βοηθήσει γι’ αυτό και έχει όλη την ευθύνη για τους συντρόφους του που ναυάγησαν.
Επίσης στους στίχους του Ομηρικού προοιμίου (23-25) μας δίνεται η πληροφορία πως όλοι οι θεοί ήταν με το μέρος του Οδυσσέα , και τον βοήθησαν να επιστρέψει στην πατρίδα εκτός από τον Ποσειδώνα, ο οποίος δεν τον βοηθούσε λόγω του θυμού του, εξαιτίας της τύφλωσης του γιου του. Ο Μενέλαος στάθηκε άτυχος και οι θεοί δεν τον ευνοούν και δεν του κάνουν τη χάρη να γυρίσει στη Σπάρτη (στίχ.458-459).
Τέλος τονίζεται η τραγικότητα του Μενελάου που εύχεται να μην είχε γεννηθεί. Συγκεκριμένα, στους στίχους (437-444) εύχεται να μην είχαν γεννηθεί οι πρόγονοί του άρα και αυτός, και έτσι φαίνεται πόσο τραγικός ήρωας είναι. Κάνει λόγο για κληρονομική κατάρα. Αντιθέτως, στο προοίμιο της Οδύσσειας δεν υπάρχουν στοιχεία ανάλογης τραγικότητας, αφού η Οδύσσεια ως έπος εστιάζει στα «κλέα ανδρών». Ο Οδυσσέας δεν είναι τραγικό πρόσωπο αφού και από τους πρώτους στίχους (20-21), ο ποιητής αποκαλύπτει πώς τελικά η περιπέτεια του Οδυσσέα θα έχει αίσιο τέλος ,δηλαδή την επιστροφή του στην Ιθάκη.
Συνοψίζοντας, παρατηρούμε ότι ο Οδυσσέας και ο Μενέλαος, παρουσιάζουν διαφορές σε αυτά τα δύο αποσπάσματα που αφορούν στη ζωή τους, το ήθος και τον χαρακτήρα τους, στους συντρόφους τους, στην σχέση τους με τους θεούς και την μοίρα τους.
Κάτω από Α΄ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΕΛΕΝΗΣ, ΟΔΥΣΣΕΙΑ, ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗ, ΟΜΑΔΑ 2η | 0 Σχόλια6η ομάδα (1): Η τραγωδία “Ἰφιγένεια ἐν Ταύροις” αρχίζει με ένα μονόλογο της Ιφιγένειας. Να εντοπίσετε τις ομοιότητες που παρουσιάζουν οι δύο πρόλογοι και τη διαφορά τους ως προς το θέμα της αντιμετώπισης από τον ποιητή των δραματικών καταστάσεων που δημιουργούνται στον καθένα.
Στους προλόγους των τραγωδιών Ιφιγένεια εν Ταύροις και Ελένη οι ηρωίδες μονολογούν και ο μονόλογός τους ακολουθείται από διάλογο. Αυτοί οι λόγοι τους παρουσιάζουν αρκετές ομοιότητες. Αρχικά καμία από τις δύο δεν συστήνεται στο κοινό, αλλά αναφέρουν την καταγωγή τους. Ο ποιητής επιλέγει να συστηθούν αμέσως μετά για να αυξήσει την αγωνία των θεατών (δραματική μέθοδος). Έπειτα, μιλούν για τις περιπέτειες και τα βάσανα τους τονίζοντας, μάλιστα, πως για όλα αυτά ευθύνεται η εξαιρετική ομορφιά τους. Ακόμα, δηλώνουν πως βρίσκονται σε μια μακρινή χώρα την οποία κυβερνά ένας δόλιος βασιλιάς. Στις χώρες τις οποίες βρίσκονται οι Έλληνες πρέπει να θανατώνονται. Επίσης, οι δύο ηρωίδες έχουν Ελληνίδες που τις ακολουθούν και τις υπηρετούν. Οι μονόλογοι των ηρωίδων βέβαια έχουν και κάποιες διαφορές. Πρώτον, η Ιφιγένεια δηλώνει ότι την ξεγέλασαν λέγοντας της πως θα παντρευτεί τον Αχιλλέα για να πάει στην Αυλίδα οπού τελικά της αποκάλυψαν τον πραγματικό λόγο που την ήθελαν εκεί, δηλαδή να θυσιαστεί ενώ την Ελένη δεν την ξεγέλασαν ποτέ. Επιπρόσθετα, η Ιφιγένεια έγινε ιέρεια όταν μετακινήθηκε στην μακρινή χώρα ενώ η Ελένη απλώς κατοικούσε στο βασιλικό παλάτι. Επιπλέον, στην χώρα των Ταύρων οι θυσίες των Ελλήνων είναι νόμος τον οποίον καλείται να εκτελέσει η Ιφιγένεια, αντίθετα στην Αίγυπτο η θανάτωση των Ελλήνων είναι απόφαση του βασιλιά και δεν εμπλέκεται σε αυτήν η Ελένη.
Στην συνέχεια ακολουθεί διάλογος. Στην Ιφιγένεια οι συνομιλούντες είναι ο αδελφός της Ορέστης και ο Πυλάδης οι οποίοι δεν μιλούν καθόλου με την πρωταγωνίστρια που έχει ήδη αποχωρίσει από την σκηνή. Αντιθέτως, στην Ελένη διάλογο κάνουν η ίδια μαζί με τον Τεύκρο. Ο ποιητής, λοιπόν, για να εξυπηρετήσει την δραματική οικονομία βάζει τις ηρωίδες να αποχωρούν με διαφορετικούς τρόπους: η Ελένη παραμένει στην σκηνή και κατά την πάροδο του χορού και αποχωρεί μαζί με τον χορό πριν το πρώτο επεισόδιο με την δικαιολογία ότι πάει να συμβουλευτεί την μάντισσα Θεονόη για όσα της αποκαλύφθηκαν κατά τον διάλογο της με τον Τεύκρο. Η Ιφιγένεια αποχωρεί αμέσως μετά τον μονόλογο της για να πάει στον ναό έτσι ώστε να μην συναντηθεί με τον Ορέστη και τον Πυλάδη. Το γεγονός αυτό κάνει τους διαλόγους γενικότερα διαφορετικούς. Μία ομοιότητα η οποία θα μπορούσαμε να παρατηρήσουμε είναι ότι ο Ορέστης όπως και ο Τεύκρος έχουν εγκαταλείψει την πατρίδα τους λόγω οικογενειακών προβλημάτων καθώς, φυσικά, και η στιχομυθία.
Συμπερασματικά, παρατηρούμε ότι οι τραγικές ηρωίδες Ελένη και Ιφιγένεια παρουσιάζουν πολλές ομοιότητες. Είναι δύο βασανισμένες γυναίκες που, χωρίς να έχουν προκαλέσει με τις πράξεις τους συναντούν πολλά προβλήματα. Εύχονται και ελπίζουν στην επιστροφή της πρώτης τους ζωής και της αποκατάστασης του ονόματος τους που έχει παρεξηγηθεί από όλους τους συμπατριώτες τους.
Κάτω από 6η ΟΜΑΔΑ, Α΄ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΕΛΕΝΗΣ, ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΕΝ ΤΑΥΡΟΙΣ | 0 Σχόλια3η ομάδα (1): Πώς διαχωρίζεται το Α’ επεισόδιο από την Πάροδο του Χορού; Ποια μορφή αποκτά το έργο και ποιες οδηγίες θα δίνατε ως σκηνοθέτες στον ηθοποιό που υποδύεται το Μενέλαο; (είσοδος, τρόπος ομιλίας, στάση σώματος κ.λπ.)
Στο τέλος της Παρόδου, οι γυναίκες του Χορού αποχωρούν από την ορχήστρα με την πρόφαση της γυναικείας αλληλεγγύης, ώστε να μπουν στο παλάτι και να είναι μαζί με την Ελένη όταν θα ακούσει τις μαντείες της Θεονόης για την τύχη του Μενέλαου. Ο Χορός συνήθως παρέμενε στην ορχήστρα σε όλη τη διάρκεια του έργου. Οι μεταστάσεις, όπως αποκαλούνταν οι αποχωρήσεις του από την ορχήστρα κατά τη διάρκεια της δράσης, είναι στα έργα που σώζονται ελάχιστες και γίνονται για δραματικούς λόγους. Στη σκηνή αυτή έχουμε μία από τις ελάχιστες αυτές μεταστάσεις. Η αποχώρηση αυτή του χορού εξυπηρετεί την οικονομία του δράματος. Ο Χορός δεν πρέπει να είναι παρών, όταν σε λίγο θα εμφανιστεί στην άδεια σκηνή ο Μενέλαος, προκειμένου να επιτευχθούν οι δραματικοί στόχοι του ποιητή και να κρατηθεί αμείωτο το ενδιαφέρον των θεατών. Αν ο Χορός ήταν παρών, θα πληροφορούνταν ότι ο ζητιάνος ήταν ο Μενέλαος, άρα δεν θα είχε λόγο ύπαρξης η σκηνή της αναγνώρισης του Μενέλαου με την Ελένη. Η Ελένη και ο Χορός εγκαταλείπουν τη σκηνή μετά το έξυπνο σκηνογραφικό εφεύρημα του ποιητή. Με τον τρόπο αυτό ετοιμάζεται ο χώρος για να εμφανιστεί ο Μενέλαος αγνώριστος με τα κουρελιασμένα του ρούχα και το ταλαιπωρημένο κορμί του.
Με την είσοδο του Μενελάου αρχίζει το Α’ επεισόδιο, που αποτελεί ένα από τα επικά – διαλογικά μέρη της τραγωδίας. Δεν βρισκόμαστε στην αρχή του έργου. Η δράση έχει ήδη αρχίσει. Το στήσιμο του Μενέλαου θα ταίριαζε με το υφιστάμενο βιοτικό του επίπεδο, θα φαινόταν ότι είναι ταλαιπωρημένος εξαιτίας του πολέμου και του ναυαγίου που είχε προηγηθεί. Παρουσιάζεται αξιοπρεπής λόγω της κοινωνικής του θέσης (ως βασιλιάς), εξαντλημένος όμως λόγω των δεινών που του συνέβησαν καθώς και λυπημένος καθώς είναι μακριά από τη γυναίκα του. Ακόμα όμως, θα τον χαρακτηρίζαμε αποφασιστικό διότι παρόλο που η γερόντισσα τον σπρώχνει, αυτός επιμένει να μπει για να δει την Ελένη.
Εάν ήμασταν σκηνοθέτες, θα επιλέγαμε να βάλουμε τον Μενέλαο να μπει από την αριστερή πάροδο, εξαιτίας της καταστροφής του πλοίου και του γεγονότος ότι έρχεται από μακριά. Η δική μας πρόταση θα ακολουθούσε σε γενικές γραμμές το κείμενο. Η όλη σκηνή θα έπρεπε να έχει έναν χαρακτήρα ρεαλιστικό. Γι αυτό θα επιλέγαμε το κουστούμι του Μενέλαου να είναι ένας απλούστατος χιτώνας βρώμικος και κουρελιασμένος από χοντρά κομμάτια υφάσματος, καθώς, όπως λέει ο ίδιος, είναι ντυμένος με κομμάτια που απέμειναν από το πανί του καραβιού του που ναυάγησε. Ο ηθοποιός – Μενέλαος θα μονολογούσε ερχόμενος από την αριστερή πάροδο, καθώς θα κατευθυνόταν προς την είσοδο του παλατιού. Δεν χρειάζεται να απευθύνεται προς τους θεατές, καθώς ο ήρωας διαλέγεται με τον εαυτό του. Στο σημείο που η γερόντισσα σπρώχνει τον Μενέλαο θα ζητούσαμε από τον ηθοποιό να μην αντιδράσει έντονα (στ. 499-500,503) ώστε να υπονοηθεί η ευγενική του καταγωγή.
Στη συνέχεια θα του ζητούσαμε να δακρύσει (στ.514) και να έχει τέτοιο τόνο και χροιά στη φωνή του και τέτοιες χειρονομίες και κινήσεις στο σώμα του (δηλαδή να είναι με τους ώμους σκυφτούς) που να κάνουν φανερή στους θεατές την αλλαγή που έχει επέλθει στη ζωή του. Αυτός που πριν ήταν ένας ένδοξος στρατηγός και βασιλιάς τώρα είναι ένας ρακένδυτος ναυαγός, που διώχνεται με τόσο σκληρό τρόπο από μια γερόντισσα θυρωρό (στ.511-515). Πιο κάτω, όταν η γερόντισσα πληροφορεί τον Μενέλαο για την παρουσία της Ελένης στο παλάτι, θα ζητούσαμε από τον Μενέλαο να εκφράσει την έκπληξή του με αλλεπάλληλες ερωτήσεις (στ.529) κουνώντας ίσως τα χέρια του πάνω-κάτω με μεγάλες κινήσεις. Στη συνέχεια, όταν ο Μενέλαος πληροφορείται ότι η Ελένη βρίσκεται στην Αίγυπτο εδώ και πολλά χρόνια, πριν ακόμα πάνε οι Αχαιοί στην Τροία θα ζητούσαμε ο ηθοποιός – Μενέλαος να εκφράσει έκπληξη και σύγχυση με τις κινήσεις του σώματος του (στ.534).
Με βάση όλα τα παραπάνω συμπεραίνουμε ότι το Α’ επεισόδιο είναι ένα ιδιαίτερα πληροφοριακό κομμάτι. Η πληροφορία για την παρουσία της Ελένης μέσα στο παλάτι του βασιλιά της Αιγύπτου στη στιχομυθία Μενέλαου – γερόντισσας προωθεί την εξέλιξη του έργου. Από την ίδια στιχομυθία προβάλλεται η σκληρότητα του Θεοκλύμενου (σκοτώνει όποιον Έλληνα φτάσει στην Αίγυπτο, αψηφώντας τους ιερούς νόμους της φιλοξενίας, η γερόντισσα αναγκάζεται να φερθεί έτσι σκληρά στον Μενέλαο, γιατί φοβάται τον Θεοκλύμενο), γεγονός που μας προετοιμάζει για τη δυσκολία διαφυγής του Μενέλαου και της Ελένης, ενώ συγχρόνως εντείνει την αγωνία για την τύχη του ήρωα καθώς ο κίνδυνος για τη ζωή του διαφαίνεται μεγάλος..
Επίσης στο πρώτο επεισόδιο εντοπίζουμε κωμικά και αντιφατικά στοιχεία: Η αντιφατικότητα στη συμπεριφορά του Μενέλαου και η άθλια εμφάνιση του [π.χ. οι κομπασμοί του σε συνδυασμό με την αξιοθρήνητη εμφάνισή του (στ.563-565)] , η ήπια αντίδρασή του στις σπρωξιές και τις προσβολές της γερόντισσας (στ.495-503), η σκαιότατη αποπομπή του από την γερόντισσα σε συνδυασμό με τους προηγούμενους κομπασμούς του, η απόφασή του να το βάλει στα πόδια, αν ο βασιλιάς αποδειχτεί σκληρός (στ.563-569), η επιπολαιότητα και η απλοϊκότητα της σκέψης του, όπως φαίνεται στον τρόπο με τον οποίο λύνει το πρόβλημα που του δημιούργησαν οι πληροφορίες της γερόντισσας (στ.544-558).