Γράφει η Κατερίνα Ματάκια, καθηγήτρια Αγγλικών
Η γραμματική είναι το σύνολο των κανόνων που διέπουν τη δομή μιας γλώσσας.
Η γραμματική περιλαμβάνει επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης: τη φωνολογία, τη μορφολογία, τη σύνταξη και τη σημασιολογία. Με μια ευρύτερη έννοια, γραμματική είναι όλη η γλώσσα εκτός από το λεξιλόγιο (ή λεξικό).
Στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου είναι απαραίτητη η γνώση των κανόνων της γραμματικής και η εφαρμογή τους. Οι μαθητές, παρόλο που αντιλαμβάνονται την σπουδαιότητα της γραμματικής, συνήθως θεωρούν ανιαρό το να γράψουν και να μάθουν κανόνες ή να κάνουν γραμματικές ασκήσεις προκειμένου να εμπεδώσουν γραμματικά φαινόμενα.
Είναι βέβαιο, όμως, ότι τους αρέσουν τα παιχνίδια, γιατί παρουσιάζουν το πλεονέκτημα της διασκέδασης της ομαδικότητας και του ανταγωνισμού. Στο μάθημα των Αγγλικών πολύ συχνά εντάσσουμε διάφορα παιχνίδια, για να κάνουμε έλεγχο, εξάσκηση, εμπέδωση και επανάληψη λεξιλογίου, κανόνων γραμματικής και συντακτικών δομών.
Οι μαθητές της Δ΄ τάξης διδάχθηκαν τον Απλό Ενεστώτα ( Present Simple ) των ρημάτων, όπου είναι απολύτως απαραίτητο να γνωρίζουν τον σχηματισμό του τρίτου ενικού προσώπου ( he, she, it ) στον καταφατικό τύπο και να βάζουν τη σωστή κατάληξη στο ρήμα ( -s, -es, -ies ).
Αντί να κάνουμε γραπτές ασκήσεις στο συγκεκριμένο φαινόμενο, αυτή τη φορά « παίξαμε ! » χρησιμοποιώντας μια τεχνική που μας παρουσίασε σε ενδοσχολική επιμόρφωση η κ. Αγγελούκου Ελίνα, δασκάλα Ειδικής Αγωγής. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και όλοι με τη σειρά τους έπρεπε να διαλέξουν ένα ρήμα από το μεγάλο δέντρο και να το κολλήσουν σε ένα από τα μικρότερα, ανάλογα με την κατάληξη που παίρνει το συγκεκριμένο ρήμα στο τρίτο ενικό πρόσωπο. Για κάθε σωστή κίνηση η ομάδα κέρδιζε ένα πόντο. Νικήτρια , φυσικά, η ομάδα που συγκέντρωσε τους περισσότερους βαθμούς.
Οι μαθητές εφάρμοσαν τους κανόνες της γραμματικής παίζοντας και διασκεδάζοντας, ενθουσιάστηκαν με την καινούρια δραστηριότητα και ζήτησαν να την επαναλάβουν!
Πρόσφατα Σχόλια – Recent Comments